Gå til innhold

Har nattspisingen blitt en dårlig vane?

Gjest Aimabel

Anbefalte innlegg

Mini er fire måneder, og legger seg 19. Da er han kjempetrøtt. Han våkner ca 22.00, 00.30, 02.30. og 04.30 lys våken! Før så la jeg han senere for kvelden, men likevel var han lys våken fra 04.30, så da synes vi det var likegreit å legge han 19 så får vi litt voksentid.

Det jeg lurer på er om han virkelig er sulten hver gang han våkner, eller om jeg bør prøve å kutte ut noe av ammingen. Jeg har prøvd det noen netter, men da hyylskriker han, selv om vi bærer og trøster er det ingen hjelp i. Vi har også prøvd at jeg sover på¨et annet rom, så han ikke lukter melk, men til ingen nytte, det blir hyl og skrik, og han holder oss begge våkne. Han holder gjerne på en time og så blir jeg engstelig for om han er sulten så jeg gir han pupp. Men så spør folk: Skal han ikke sove hele natta snart? Hele natta er ikke så om å gjøre for meg, takler fint et par amminger, men sånn det er nå så er jeg jo våken store deler av natta og blir veldig sliten.

Mannen min jobber veldig mye for tiden, og kunne sikkert også trenge litt søvn. Så da blir det jo ofte at jeg ammer så han skal slippe å våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden han er så liten, så synes jeg han skal få pupp så ofte han vil. Det vil nok gå seg til etterhvert :)

Pass på å sove på dagen når han sover da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke begynt å regulere det der før det er gått 4 mndr til!

Han er jo så liten enda, at å la ham skrike i en time virker litt i overkant, dere får jo ikke sove uansett...

Hva alle andre mener dere bør gjøre behøver du ikke bry deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mirakelet

Når de er så små så har de ikke skikkelig rytme og de trenger mye mat, så det er vanlig at de våkner flere ganger og vil ha mat... men jeg merket med babyen min da hun var 4 1/2 mnd at hun virket mer misfornøyd også på dagtid, ville ha 3. puppen lissom når jeg ammet, og våknet flere ganger om natta,

så jeg begynte å gi henne grøt. Da sov hun lenger på natta, våkna i 23-tiden for nattpupp og sov til ca. 6 om morgenen.

Prøv å amm henne mest mulig på dag så ofte hun ber om det, så kan det hende hun er mettere på natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 mndr er nok litt for tidlig til at det er snakk om dårlige vaner. Et par mndr til bør han nok få mat på natten hvertfall, men etter 6 mndr er det ikke nødvendig med spising på natten så da kan man gradvis begynne å være litt "streng" og "bestemme" litt mer. Syns det er fint at dere har etablert en rytme allerede, men tror kanskje kl 19 kanskje er litt for tidlig for han å legge seg for natten? Da er det ikke så rart at dagen starter tidlig! Tror ikke vi la våre før ved 2030-tiden i den alderen, og det ble etterhvert til 1930 som er det som gjelder nå.

Dere må bare finne en rytme som passer dere, og se på hvor mye han sover totalt pr døgn. Kanskje det kan være rundt 14-16 timer som gjelder nå? Men tror som sag tat du må finne deg i nattspising enda en stund hvertfall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi pupp, pupp og pupp. Hvis du klarer å gi så fort det er antydninger til lyd, til ca de vanlige spise-tidene, kan det hende han sovner fortere igjen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har helt sikkert ikke behov for å spise så ofte hvis han får nok å spise om dagen. Min baby spiste hver fjerde time om dagen da han var fire måneder og bare en gang per natt (mellom kl. 20 og kl. 6), men de fleste har bruk for to måltider. Det første budet når man skal kutte ut noe av nattserveringen er å gi masse mat om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har helt sikkert ikke behov for å spise så ofte hvis han får nok å spise om dagen. Min baby spiste hver fjerde time om dagen da han var fire måneder og bare en gang per natt (mellom kl. 20 og kl. 6), men de fleste har bruk for to måltider. Det første budet når man skal kutte ut noe av nattserveringen er å gi masse mat om dagen.

Hvordan gi masse mat på dagen da? Han spiser til det renner ut av munnen hans. Når han er ferdig så vil han _ikke_ ha mer. Av og til ligger han lenge og dier men da gulper han mye etterpå. Jeg ammer hver redje time ca. Litt oftere mot kvelden, for å håpe at han skal få nok til å holde en stund. Men han våkner gjerne 2,5 time etterpå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gi masse mat på dagen da? Han spiser til det renner ut av munnen hans. Når han er ferdig så vil han _ikke_ ha mer. Av og til ligger han lenge og dier men da gulper han mye etterpå. Jeg ammer hver redje time ca. Litt oftere mot kvelden, for å håpe at han skal få nok til å holde en stund. Men han våkner gjerne 2,5 time etterpå uansett.

Da høres det ut som om han får nok å spise om dagen.

Min baby har hatt perioder hvor han har holdt på som din. Noen ganger har det gått over av seg selv. Andre ganger hvor han ikke har villet gi seg av seg selv har jeg stålsatt meg og latt være med å amme ham ørten ganger om natta selv om han våkner og da har det gått over til slutt.

Jeg regner med at du allerede vet at det er viktig å skille mellom dag og natt (ikke tenne lyste om natta osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som om han får nok å spise om dagen.

Min baby har hatt perioder hvor han har holdt på som din. Noen ganger har det gått over av seg selv. Andre ganger hvor han ikke har villet gi seg av seg selv har jeg stålsatt meg og latt være med å amme ham ørten ganger om natta selv om han våkner og da har det gått over til slutt.

Jeg regner med at du allerede vet at det er viktig å skille mellom dag og natt (ikke tenne lyste om natta osv.)

Nå har vi vært på helsestasjonen å fått veid mini. - Og fått beskjed om å amme mindre ;-) vekstkurven har plutselig skutt i været (gått opp over 300g i uka), så han trenger ikke så mye om natta. I natt prøvde jeg å bare amme annenhver gang han våknet, og det ble da 21.30 01.30 og 05.00 Må jo nesten ta det litt gradvis.

Han har gjort leggingen myye lettere for oss nå også ved at han har begynt å like smokken. For en lettelse!!! Jeg har hatt på litt maltekstrakt og det liker han godt. Godt å se at han kan ligge å kose seg i fem minutter før han sovner i stedet for 45 min skriking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...