Gå til innhold

NHD--pøver igjen jeg! :)

Anbefalte innlegg

Hei igjen NHD,

Så var det dette med medisinering ved BP1, og jeg har noen spørsmål til deg. Jeg bruker Cipralex med god effekt for angstproblematikk, og Zyprexa for forebygging av nye maniske episoder.

1. Hvis du var diagn. BP1, og i tillegg med all din erfaring, hva ville førstevalget ditt "nå om dagen" av medisinsammensetning være med hensyn til både angst/mulig GAD og BP1 ?

2. Pga. tidligere nevnt skepsis rundt Zyprexa så lurer jeg fremdeles på alternativer. Du nevnte Seroquel som alternativ, men det ble "ganske" utelukket i dag hos psykiater når jeg fant ut at det ikke er på blå resept, med mindre man er diagn. Schizofren, eller er i akutt manisk fase.

Den er jo heller ikke godkjent, enn så lenge, som forebyggende medisin av nye episoder. (Ikke at det trenger bety mye) Hva mener du om den saken?

3. Vurderer prøve bytte til Orfiril som forebyggende medisin. Hva tror du om det? Og, hva synes du generelt om antiepileptika ift. Antipsykotika med tanke på effektivitet og bivirkninger?

4. Er det noe poeng for meg å bruke Lamictal, når jeg ikke er BP2 og nedturer ikke er mitt hovedproblem, men angst og Cipralex stort sett tar seg av denne angsten.?

Håper på svar!

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318082-nhd-p%C3%B8ver-igjen-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Hvis du var diagn. BP1, og i tillegg med all din erfaring, hva ville førstevalget ditt "nå om dagen" av medisinsammensetning være med hensyn til både angst/mulig GAD og BP1 ?

S: For BP1- litium. Et SSRI for GAD beskyttet med et AP mot manier.

2. Pga. tidligere nevnt skepsis rundt Zyprexa så lurer jeg fremdeles på alternativer. Du nevnte Seroquel som alternativ, men det ble "ganske" utelukket i dag hos psykiater når jeg fant ut at det ikke er på blå resept, med mindre man er diagn. Schizofren, eller er i akutt manisk fase. Den er jo heller ikke godkjent, enn så lenge, som forebyggende medisin av nye episoder. (Ikke at det trenger bety mye) Hva mener du om den saken?

S: Seroquel refunderes på kode F3, så det er intet problem med "blå resept".

3. Vurderer prøve bytte til Orfiril som forebyggende medisin. Hva tror du om det? Og, hva synes du generelt om antiepileptika ift. Antipsykotika med tanke på effektivitet og bivirkninger?

S: Forebyggende mot mani er det et meget godt middel. Jg foretrekker stort sett SS foran AP på denne indikasjon.

4. Er det noe poeng for meg å bruke Lamictal, når jeg ikke er BP2 og nedturer ikke er mitt hovedproblem, men angst og Cipralex stort sett tar seg av denne angsten.?

S: Med aktuelle medisner er det ikke et enten eller, men et spørsmål om hvor på listen de kommer inn. I dette tilfellet er det relativt langt ned på listen over det en kan forsøke.

S: For BP1- litium. Et SSRI for GAD beskyttet med et AP mot manier.

2. Pga. tidligere nevnt skepsis rundt Zyprexa så lurer jeg fremdeles på alternativer. Du nevnte Seroquel som alternativ, men det ble "ganske" utelukket i dag hos psykiater når jeg fant ut at det ikke er på blå resept, med mindre man er diagn. Schizofren, eller er i akutt manisk fase. Den er jo heller ikke godkjent, enn så lenge, som forebyggende medisin av nye episoder. (Ikke at det trenger bety mye) Hva mener du om den saken?

S: Seroquel refunderes på kode F3, så det er intet problem med "blå resept".

S: Forebyggende mot mani er det et meget godt middel. Jg foretrekker stort sett SS foran AP på denne indikasjon.

S: Med aktuelle medisner er det ikke et enten eller, men et spørsmål om hvor på listen de kommer inn. I dette tilfellet er det relativt langt ned på listen over det en kan forsøke.

Takk igjen NHD. Setter stor pris på hjelpen din!!

Mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...