Anonym 82 Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Hvis tanter, onkler, besteforeldre osv ikke får "instruksjoner", hva pleier babyene å få mest av til jul? Klær eller leker? Eller andre nyttige ting? Jeg lurer fordi jeg ikke helt veit hva vi skal legge hovedvekt på i vår gave... Jeg elsker å handle klær, men hun synes jo selvfølgelig leker er morsommere! Så hvis hun kommer til å få mest klær av alle andre, vil jeg gjerne kjøpe et par leker til henne. Så hva er deres erfaring? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Babyer er vel likeglade med hva de får i julegave, det er omsorgen de får i hverdagen som teller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 da poden var baby fikk han mest klær ja.. Også ting jeg hadde ønsket meg til han, penger til lekegrind, vippestol, bøker. Av andre jeg ikke hadde sagt noe til ble det klær, også la noen til en liten bamse el. Selv kjøpte jeg (vi) gullkjede (plate) med navnet gravert på, det bruker han den dag i dag.. leker kjøpte jeg støtt når jeg så han trengte nye utfordringer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Babyer er vel likeglade med hva de får i julegave, det er omsorgen de får i hverdagen som teller. For akkurat der og da betyr det sikkert lite ja, men det er klart hun heller vil ha en stor haug med leker enn et digert lass med klær! Hun elsker jo lekene sine, men bryr seg lite om hun kun har to skift...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 For akkurat der og da betyr det sikkert lite ja, men det er klart hun heller vil ha en stor haug med leker enn et digert lass med klær! Hun elsker jo lekene sine, men bryr seg lite om hun kun har to skift...! Får hun en stor haug med leker på en gang, så blir det bare til at alt blir spredt omkring, og at de ikke interesserer henne, fordi det blir for mye på en gang. Det er bedre å gi lekene etter hvert, som hun vokser til og trenger større utfordringer, og ikke gi alt på en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 da poden var baby fikk han mest klær ja.. Også ting jeg hadde ønsket meg til han, penger til lekegrind, vippestol, bøker. Av andre jeg ikke hadde sagt noe til ble det klær, også la noen til en liten bamse el. Selv kjøpte jeg (vi) gullkjede (plate) med navnet gravert på, det bruker han den dag i dag.. leker kjøpte jeg støtt når jeg så han trengte nye utfordringer. Åhh, jeg er så dårlig på å kjøpe leker! Det er nettopp det som er greia... Ikke har vi knakende god råd for tiden heller, og det er jo svindyrt med leker! Men jeg går ofte og titter, og titter og titter og titter, men aner ikke hva jeg skal kjøpe! Derfor hadde jeg vel egentlig håpet at hun skulle få slikt til jul... :-) Kommer nok til å kjøpe en gåbil til henne, men så trenger hun noe mer også. Noe med litt lyd og lys og slikt. Men det skulle hun vel egentlig helst hatt nå... Urgh, får ta meg til å kjøpe noe snart da vel! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Åhh, jeg er så dårlig på å kjøpe leker! Det er nettopp det som er greia... Ikke har vi knakende god råd for tiden heller, og det er jo svindyrt med leker! Men jeg går ofte og titter, og titter og titter og titter, men aner ikke hva jeg skal kjøpe! Derfor hadde jeg vel egentlig håpet at hun skulle få slikt til jul... :-) Kommer nok til å kjøpe en gåbil til henne, men så trenger hun noe mer også. Noe med litt lyd og lys og slikt. Men det skulle hun vel egentlig helst hatt nå... Urgh, får ta meg til å kjøpe noe snart da vel! Unger dør ikke av mangel på leker. For en baby kan ei sleiv være selve lykken. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Får hun en stor haug med leker på en gang, så blir det bare til at alt blir spredt omkring, og at de ikke interesserer henne, fordi det blir for mye på en gang. Det er bedre å gi lekene etter hvert, som hun vokser til og trenger større utfordringer, og ikke gi alt på en gang. Nå har hun egentlig veldig mye smått. Hun er åtte mnd, og trenger nye utfordringer allerede nå, men jeg er sååå dårlig på å kjøpe leker altså! Men... Det vi har, har vi lagt i en boks som står i stua. Oppi der legger vi alle lekene om kvelden, også plukker vi ut noen leker hver dag som hun kan leke med. Det kommer vi også til å fortsette med, for vi ser at hun blir stresset og forvirret hvis hun plutselig ligger i et digert lekehav! Men altså, hun setter mer pris på lekene sine enn klærne sine, det var det jeg skulle frem til:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 En ting til.. du burde si hva du lnsker deg til henne, for jeg husker jeg hadde en hel pose med klær jeg måtte levere tilbake og få tilgodelapp på og kjøpe større klær etterhvert. Fikk MASSE klær i str. 68, og rakk hadde jo en del fra før, så rakk ikke bruke alt før det ble for lite.. Fikk dressjakke b.la. som var kjempestilig, men altfor stiv for en baby, så den måtte jeg bytte til noe mer behagelig. Folk vil gjerne kjøpe stilige klær, men de må være praktiske og.. Hva med tepper, fleecedresser, parkdress i strørre str., skinntøfler, hjemmestrikka klær, vognpose/teppe, vognparasoll, stelleveske, bæremeis eller sånne ting..? Eller klær i litt større str. enn det hun bruker nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Unger dør ikke av mangel på leker. For en baby kan ei sleiv være selve lykken. ) Åja, ei teskje er det aller gjeveste her:-) Men jeg merker at hun blir utålmodig og trenger noe mer innimellom. Det er klart jeg kunne være kreativ og finne fine leker til henne her, men kreativ er ikke et beskrivende ord for meg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Åhh, jeg er så dårlig på å kjøpe leker! Det er nettopp det som er greia... Ikke har vi knakende god råd for tiden heller, og det er jo svindyrt med leker! Men jeg går ofte og titter, og titter og titter og titter, men aner ikke hva jeg skal kjøpe! Derfor hadde jeg vel egentlig håpet at hun skulle få slikt til jul... :-) Kommer nok til å kjøpe en gåbil til henne, men så trenger hun noe mer også. Noe med litt lyd og lys og slikt. Men det skulle hun vel egentlig helst hatt nå... Urgh, får ta meg til å kjøpe noe snart da vel! "Noe med litt lyd og lys og slikt." De lekene fenger bare oppmerksomheten i kort tid, og så blir de slengt vekk. Det er bedre å kjøpe pedagogiske leker til henne, noe som kan engasjere henne og hjelpe henne med innlæringen av motorikken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Åja, ei teskje er det aller gjeveste her:-) Men jeg merker at hun blir utålmodig og trenger noe mer innimellom. Det er klart jeg kunne være kreativ og finne fine leker til henne her, men kreativ er ikke et beskrivende ord for meg... Hehe, jeg mener ikke at du bør sette igang å lage kreative leker selv, altså - det presset vil jeg ikke legge på deg. Jeg prøver bare å få deg til å senke skuldrene litt, for det virker som om du føler litt på at du ikke har nok leker og riktige leker for babyens utvikling. Og da er poenget mitt at småbarn ikke nødvendigvis trenger så mange flotte og dyre og utviklende ting, for av og til er det enkle det beste. Ei sleiv, en gryte som kan hamres på, et robust speil, klosser, litt matpapir som kan krasles med osv. Alt mulig egentlig, så lenge det ikke har skarpe kanter eller bittesmå, løse deler. Husk at de som markedsfører leketøy er veldig flinke til å spille på samvittigheten til oss foreldre når de prøver å selge produktene sine, sånn at vi lett føler at ungene "må" ha ditt og datt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Nå har hun egentlig veldig mye smått. Hun er åtte mnd, og trenger nye utfordringer allerede nå, men jeg er sååå dårlig på å kjøpe leker altså! Men... Det vi har, har vi lagt i en boks som står i stua. Oppi der legger vi alle lekene om kvelden, også plukker vi ut noen leker hver dag som hun kan leke med. Det kommer vi også til å fortsette med, for vi ser at hun blir stresset og forvirret hvis hun plutselig ligger i et digert lekehav! Men altså, hun setter mer pris på lekene sine enn klærne sine, det var det jeg skulle frem til:-) Barna utvikler seg hele tiden. Barnebarnet mitt på 16 måneder synes at det er helt topp å kle på seg, og å ta på sko. Hun prøver å ta på både gensere og strømpebukser, sokker klarer hun greit. Det går mye tid med til slike ting, og hun utvikler motorikken. Du skulle sett henne i en jakke tre numre for stor og så med pappas sko (str 46), hun moret seg like godt som vi gjorde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 En ting til.. du burde si hva du lnsker deg til henne, for jeg husker jeg hadde en hel pose med klær jeg måtte levere tilbake og få tilgodelapp på og kjøpe større klær etterhvert. Fikk MASSE klær i str. 68, og rakk hadde jo en del fra før, så rakk ikke bruke alt før det ble for lite.. Fikk dressjakke b.la. som var kjempestilig, men altfor stiv for en baby, så den måtte jeg bytte til noe mer behagelig. Folk vil gjerne kjøpe stilige klær, men de må være praktiske og.. Hva med tepper, fleecedresser, parkdress i strørre str., skinntøfler, hjemmestrikka klær, vognpose/teppe, vognparasoll, stelleveske, bæremeis eller sånne ting..? Eller klær i litt større str. enn det hun bruker nå. Innen jul er hun 9,5 mnd da, så hun er jo ingen liten baby lenger! Men jeg kommer til å gi beskjed ja, om at de må kjøpe i str 86 dersom de kjøper klær, for hun kommer til å være i str-skifte rundt juletider tenker jeg. Når det gjelder klær har jeg heldigvis kjøpt mest brukstøy da. Joggedresser, bodyer osv, så hun trenger faktisk noe penere tøy også. Dessuten blir det mest av det praktiske som blir prioritert å kjøpe i hverdagen også, da hun tross alt mopper rundt her i body og strømpebukse 95% av tiden:-) Men jeg er virkelig overrasket over nettopp det du nevner der - at så mange ikke kjenner på klærne de kjøper til de aller minste. Vi fikk blandt annet en olabukse til henne da hun var nyfødt, som var helt stiv og nesten kunne knekkes. Den var kjøpt i utlandet, og kunne ikke byttes, derfor takket jeg pent og smilte. Men det kunne ikke ramle meg inn å ta på en nyfødt noe sånt! Jeg ville jo ikke tatt i den selv engang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Åhh, jeg er så dårlig på å kjøpe leker! Det er nettopp det som er greia... Ikke har vi knakende god råd for tiden heller, og det er jo svindyrt med leker! Men jeg går ofte og titter, og titter og titter og titter, men aner ikke hva jeg skal kjøpe! Derfor hadde jeg vel egentlig håpet at hun skulle få slikt til jul... :-) Kommer nok til å kjøpe en gåbil til henne, men så trenger hun noe mer også. Noe med litt lyd og lys og slikt. Men det skulle hun vel egentlig helst hatt nå... Urgh, får ta meg til å kjøpe noe snart da vel! Neida.. leker trenger ikke være så dyrt. Kjøpte ting itl 129,- kr, stort sett ikke over 200,- kr. Du får masse fine fisher price leker. Sånn diglestativ ungen ligger under (husker ikke hva det heter en gang.. Uff, lenge siden han var baby) kjøpte jeg da han var 8 uker og det var kjempemoro! Han kunne ligge der lenge og se og slå på lekene. Den kosta vel 300,- Perfekt julegaveønske! Ikke lenge til jul vettu.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 "Noe med litt lyd og lys og slikt." De lekene fenger bare oppmerksomheten i kort tid, og så blir de slengt vekk. Det er bedre å kjøpe pedagogiske leker til henne, noe som kan engasjere henne og hjelpe henne med innlæringen av motorikken. Men det kan jo lyd og lys også! Nå er hun så lita at det er finmotorikken som først og fremst skal trenes. Da er det fint med leker der hun må konsentrere seg for å trykke på en knapp osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Innen jul er hun 9,5 mnd da, så hun er jo ingen liten baby lenger! Men jeg kommer til å gi beskjed ja, om at de må kjøpe i str 86 dersom de kjøper klær, for hun kommer til å være i str-skifte rundt juletider tenker jeg. Når det gjelder klær har jeg heldigvis kjøpt mest brukstøy da. Joggedresser, bodyer osv, så hun trenger faktisk noe penere tøy også. Dessuten blir det mest av det praktiske som blir prioritert å kjøpe i hverdagen også, da hun tross alt mopper rundt her i body og strømpebukse 95% av tiden:-) Men jeg er virkelig overrasket over nettopp det du nevner der - at så mange ikke kjenner på klærne de kjøper til de aller minste. Vi fikk blandt annet en olabukse til henne da hun var nyfødt, som var helt stiv og nesten kunne knekkes. Den var kjøpt i utlandet, og kunne ikke byttes, derfor takket jeg pent og smilte. Men det kunne ikke ramle meg inn å ta på en nyfødt noe sånt! Jeg ville jo ikke tatt i den selv engang. Da passer sånn "stav" (herregud jeg er dårlig på å forklare i dag:) man setter ringer på, størst ring nederst osv. Den øverste rignen har noe inni og lager lyd når hun rister den. Ala rangle... Den er billig.. Eller putteboks. Puslespill med store treklosser.. Alt dette får du til rundt 100-lappen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Hehe, jeg mener ikke at du bør sette igang å lage kreative leker selv, altså - det presset vil jeg ikke legge på deg. Jeg prøver bare å få deg til å senke skuldrene litt, for det virker som om du føler litt på at du ikke har nok leker og riktige leker for babyens utvikling. Og da er poenget mitt at småbarn ikke nødvendigvis trenger så mange flotte og dyre og utviklende ting, for av og til er det enkle det beste. Ei sleiv, en gryte som kan hamres på, et robust speil, klosser, litt matpapir som kan krasles med osv. Alt mulig egentlig, så lenge det ikke har skarpe kanter eller bittesmå, løse deler. Husk at de som markedsfører leketøy er veldig flinke til å spille på samvittigheten til oss foreldre når de prøver å selge produktene sine, sånn at vi lett føler at ungene "må" ha ditt og datt. Enig. Det finnes mange utrolig flotte leker å få kjøpt, men enten man har det eller "hjemmelagde" eller begge deler, er det viktig at man ikke blir stresset på det om lekene er "pedagogiske nok". Så lenge barnet faktisk leker med en leke, ER den pedagogisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Neida.. leker trenger ikke være så dyrt. Kjøpte ting itl 129,- kr, stort sett ikke over 200,- kr. Du får masse fine fisher price leker. Sånn diglestativ ungen ligger under (husker ikke hva det heter en gang.. Uff, lenge siden han var baby) kjøpte jeg da han var 8 uker og det var kjempemoro! Han kunne ligge der lenge og se og slå på lekene. Den kosta vel 300,- Perfekt julegaveønske! Ikke lenge til jul vettu.. "Sånn diglestativ ungen ligger under " Et barn på 9 1/2 måned ligger ikke under et sådant dinglestativ mere, det er for mye yngre babyer. En 9 1/2 måned gammel baby er begynt å krabbe og å reise seg opp ved stoler og slik. En gåvogn er ypperlig til dette alderstrinn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Nå har hun egentlig veldig mye smått. Hun er åtte mnd, og trenger nye utfordringer allerede nå, men jeg er sååå dårlig på å kjøpe leker altså! Men... Det vi har, har vi lagt i en boks som står i stua. Oppi der legger vi alle lekene om kvelden, også plukker vi ut noen leker hver dag som hun kan leke med. Det kommer vi også til å fortsette med, for vi ser at hun blir stresset og forvirret hvis hun plutselig ligger i et digert lekehav! Men altså, hun setter mer pris på lekene sine enn klærne sine, det var det jeg skulle frem til:-) Det som er kjempespennende for småttiser i den alderen er hvis mor har en boks (litt stor, gjerne med gjennomsiktig lokk) med masse rart oppi, f.eks. en skje, te-sil og annet småtteri fra kjøkkenet hun ikke kan få i halsen så klart. Poden min elsket boksen med det rare i. Mer spennende enn blinkende leker med lyd. han ristet på boksen, tok av lokket, tok ut tingene og studerte dem nøye, så oppi igjen og på med lokket - ørten ganger! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.