Gå til innhold

Hva får babyer til jul?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

"Sånn diglestativ ungen ligger under "

Et barn på 9 1/2 måned ligger ikke under et sådant dinglestativ mere, det er for mye yngre babyer.

En 9 1/2 måned gammel baby er begynt å krabbe og å reise seg opp ved stoler og slik. En gåvogn er ypperlig til dette alderstrinn.

Ja jeg er klar over det, men visste ikke at ungen var så stor da. Så for meg en bitteliten snuppe jeg, det jeg mener med baby. :) Er helt klart for stor til det nå ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

44

• Spirello

8

• morsan

4

• Mrs. Wallace

4

Hehe, jeg mener ikke at du bør sette igang å lage kreative leker selv, altså - det presset vil jeg ikke legge på deg. Jeg prøver bare å få deg til å senke skuldrene litt, for det virker som om du føler litt på at du ikke har nok leker og riktige leker for babyens utvikling. Og da er poenget mitt at småbarn ikke nødvendigvis trenger så mange flotte og dyre og utviklende ting, for av og til er det enkle det beste.

Ei sleiv, en gryte som kan hamres på, et robust speil, klosser, litt matpapir som kan krasles med osv. Alt mulig egentlig, så lenge det ikke har skarpe kanter eller bittesmå, løse deler.

Husk at de som markedsfører leketøy er veldig flinke til å spille på samvittigheten til oss foreldre når de prøver å selge produktene sine, sånn at vi lett føler at ungene "må" ha ditt og datt.

Huhh, ja jeg blei nemlig litt redd du var en sånn superDOLmamma her, som skulle lære meg å klippe og lime selv;-)

Du har rett i det at jeg har litt dårlig samvittighet ja! Vi har ikke råd til å kjøpe all verden, og samtidig så kjøper jeg kanskje en bukse heller enn ei leke noen ganger, selv om hun ville valgt annerledes. Jeg tenker at jeg vil hun skal se fin ut, men at det egentlig ikke betyr noe for henne, og jeg burde heller hjelpe til med å stimulere utviklingen hennes. Men takk for at du også forteller meg at jeg kan duge selv om jeg ikke svir av en 1000-lapp i mnd på plastikk:-)

Jeg lar henne ofte "hjelpe til" med å brette klær, skyve litt på kleskurven, moppe gulvet osv. Dessuten går vi i postkassa sammen hver dag og henter dagens reklame. Så ligger vi på gulvet sammen og leser reklame og koser oss! (Og river og tygger og hyyyler når mamma må inn i munnen og pirke ut en pakke pølser til 40% fra Mega)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det som er kjempespennende for småttiser i den alderen er hvis mor har en boks (litt stor, gjerne med gjennomsiktig lokk) med masse rart oppi, f.eks. en skje, te-sil og annet småtteri fra kjøkkenet hun ikke kan få i halsen så klart. Poden min elsket boksen med det rare i. :) Mer spennende enn blinkende leker med lyd. han ristet på boksen, tok av lokket, tok ut tingene og studerte dem nøye, så oppi igjen og på med lokket - ørten ganger! :)

Jeg hadde den nederste skuffen på kjøkkenet, den var barna sin.

Oppi det var det helt vanlige kjøkkenting, som barna fikk lov til å leke med, det var helt topp, og da kunne de beskjeftige seg med det, mens jeg var opptatt med annet på kjøkkenet. Og lettvint å rydde bort igjen, bare å legge alt oppi skuffen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna utvikler seg hele tiden.

Barnebarnet mitt på 16 måneder synes at det er helt topp å kle på seg, og å ta på sko. Hun prøver å ta på både gensere og strømpebukser, sokker klarer hun greit. Det går mye tid med til slike ting, og hun utvikler motorikken.

Du skulle sett henne i en jakke tre numre for stor og så med pappas sko (str 46), hun moret seg like godt som vi gjorde.

He he, stoltheten lyste kan jeg tenke meg;-)

Det er sant at de utvikler seg hele tiden, det er derfor de har denne enorme nysgjerrigheten. Så må jeg bare prøve å slappe av litt med det, og ikke ha så dårlig samvittighet for at vi ikke kan kjøpe alt av plast! Jeg tar henne jo gjerne med i mine daglige aktiviteter, og det er stort sett det morsomste av alt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er kjempespennende for småttiser i den alderen er hvis mor har en boks (litt stor, gjerne med gjennomsiktig lokk) med masse rart oppi, f.eks. en skje, te-sil og annet småtteri fra kjøkkenet hun ikke kan få i halsen så klart. Poden min elsket boksen med det rare i. :) Mer spennende enn blinkende leker med lyd. han ristet på boksen, tok av lokket, tok ut tingene og studerte dem nøye, så oppi igjen og på med lokket - ørten ganger! :)

Hmm, da må han ha vært eldre enn 8 mnd? Mi er nemlig ikke i stand til å åpne en boks og så sette på lokket igjen! Men, hun hadde helt sikkert synes det var spennende med noe slikt til å riste på og fikle med. Jeg har faktisk et par gjennomsiktige bokser, og skal prøve når hun våkner! Tusen takk for tips:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde den nederste skuffen på kjøkkenet, den var barna sin.

Oppi det var det helt vanlige kjøkkenting, som barna fikk lov til å leke med, det var helt topp, og da kunne de beskjeftige seg med det, mens jeg var opptatt med annet på kjøkkenet. Og lettvint å rydde bort igjen, bare å legge alt oppi skuffen igjen.

Det veit jeg flere som gjør, og vi kommer sikkert dit etterhvert vi også! Men hun sitter ikke selv enda, så hun rekker rett og slett ikke opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huhh, ja jeg blei nemlig litt redd du var en sånn superDOLmamma her, som skulle lære meg å klippe og lime selv;-)

Du har rett i det at jeg har litt dårlig samvittighet ja! Vi har ikke råd til å kjøpe all verden, og samtidig så kjøper jeg kanskje en bukse heller enn ei leke noen ganger, selv om hun ville valgt annerledes. Jeg tenker at jeg vil hun skal se fin ut, men at det egentlig ikke betyr noe for henne, og jeg burde heller hjelpe til med å stimulere utviklingen hennes. Men takk for at du også forteller meg at jeg kan duge selv om jeg ikke svir av en 1000-lapp i mnd på plastikk:-)

Jeg lar henne ofte "hjelpe til" med å brette klær, skyve litt på kleskurven, moppe gulvet osv. Dessuten går vi i postkassa sammen hver dag og henter dagens reklame. Så ligger vi på gulvet sammen og leser reklame og koser oss! (Og river og tygger og hyyyler når mamma må inn i munnen og pirke ut en pakke pølser til 40% fra Mega)

Det gikk vel nesten ikke en dag her uten at plastbokser og lokk ble dratt ut av kjøkkenskapet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt prøvd å sagt til de fleste hva du ønsker til henne.. Vi har fått veldig masse likt, elller nesten likt ihvertfall..

I fjor til jul ga vi jenten vår som da var 9 mnd et sånn lekebord fra fisher price, vet ikke om du har sett det men det er et lite "bord" hun kan reise seg etter og som det er mange leker ( ting som kan snurres, lage lyd osv) oppå.. og så fikk hun litt klær =)

Hun var ( og er ) også veldig glad i leker som kan skubbes /dras med seg , noe alla dette : http://www.familiebutikken.no/product_info.php?cPath=305_317&products_id=592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida.. leker trenger ikke være så dyrt. Kjøpte ting itl 129,- kr, stort sett ikke over 200,- kr. Du får masse fine fisher price leker. Sånn diglestativ ungen ligger under (husker ikke hva det heter en gang.. Uff, lenge siden han var baby) kjøpte jeg da han var 8 uker og det var kjempemoro! :) Han kunne ligge der lenge og se og slå på lekene. Den kosta vel 300,- Perfekt julegaveønske! Ikke lenge til jul vettu..

Ja, glemte kanskje å si hvor gammel hun er... Hun er 8 mnd nå! Vi har et sånt stativ, og hun synes fortsatt det er interressant, men veit ikke helt hvordan hun skal få lekt med det nå tror jeg. Hun gidder ikke å ligge på ryggen, men har ikke lært å sitte enda, så hun sliter litt der;-)

Det finnes mange relativt rimelige leker ja, men de ser liksom så kjedelige ut synes jeg. Mulig jeg ikke helt klarer å se ting med hennes øyne gett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er klar over det, men visste ikke at ungen var så stor da. Så for meg en bitteliten snuppe jeg, det jeg mener med baby. :) Er helt klart for stor til det nå ja..

Men si meg... Kalles ikke en på 8 mnd en baby? Jeg lurer fordi jeg snakket med søsteren til samboeren en gang, og nevnte babyen. Hun forstod ikke hva jeg mente, for mi var jo 5 mnd! Det var ingen baby lenger mente hun. Hvor lenge kalles de babyer? For meg er det til de er 1 år tror jeg, eller til de går evt.... Men hva er egentlig definisjonen på en baby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da passer sånn "stav" (herregud jeg er dårlig på å forklare i dag:) man setter ringer på, størst ring nederst osv. Den øverste rignen har noe inni og lager lyd når hun rister den. Ala rangle... Den er billig.. Eller putteboks. Puslespill med store treklosser.. Alt dette får du til rundt 100-lappen.

Tusen takk:-) Da skal jeg se etter slikt! Trodde puslespill var laaaaangt frem i tid jeg... Har jo ikke peiling på barn, også utvikler de seg så fort. Det som virker heeeelt fjernt i dag, det gjør hun plutselig neste uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper leker eller en CD til babyer.

Ahh, noen som ikke kjøper klær - supert:-) Satser på at vi har noen av dem i slekta vår også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men si meg... Kalles ikke en på 8 mnd en baby? Jeg lurer fordi jeg snakket med søsteren til samboeren en gang, og nevnte babyen. Hun forstod ikke hva jeg mente, for mi var jo 5 mnd! Det var ingen baby lenger mente hun. Hvor lenge kalles de babyer? For meg er det til de er 1 år tror jeg, eller til de går evt.... Men hva er egentlig definisjonen på en baby?

Ja, jeg er enig med deg i at man er baby ihvertfall til man er ett år/begynner å gå selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Iflg. min fremmedordbok er betydningen av ordet baby: spedbarn, kjælenavn for småbarn.

Wikipedia har følgende definisjon:

Et spedbarn (eller en baby) er et barn i alderen fra nyfødt inntil 12 måneder gammelt.

Så du har rett når du kaller barnet ditt for baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt prøvd å sagt til de fleste hva du ønsker til henne.. Vi har fått veldig masse likt, elller nesten likt ihvertfall..

I fjor til jul ga vi jenten vår som da var 9 mnd et sånn lekebord fra fisher price, vet ikke om du har sett det men det er et lite "bord" hun kan reise seg etter og som det er mange leker ( ting som kan snurres, lage lyd osv) oppå.. og så fikk hun litt klær =)

Hun var ( og er ) også veldig glad i leker som kan skubbes /dras med seg , noe alla dette : http://www.familiebutikken.no/product_info.php?cPath=305_317&products_id=592

Men jeg kan ikke tenke meg at hun kan gå innen jul! Har tenkt til å sørge for at hun får en sånn gåbil, enten vi kjøper den selv eller hun får den av noen andre. For hun nærmer seg jo tiden da hun skal lære det...

Det bordet du snakket om tror jeg ikke jeg har sett før, men det hadde nok vært midt i blinken! Da får hun litt igjen for strevet:-)

Jeg har tenkt på det også, at hun kanskje vil få mye av det samme. I hvert fall av klær. Det er ikke så veldig mange barnebutikker rundt her, så folk går nok i de samme, og da blir det jo lett slik. Men jeg er ikke sikker på om jeg synes det er frekt å dele ut liste, eller om folk bare setter pris på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør foreldrene hva de trenger :)

Ellers pleier jeg å gi både klær og leke.

F.eks. en fin body/genser og en søt liten leke.

Ok, kan jo håpe at det er flere i familien vår også som tenker sånn:-) For hun trenger leker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mirakelet

Jeg ønsker meg ullundertøy til babyen, man trenger gjerne en del skift og gjerne noe hun kan ha å vokse i :)

Yttertøy osv kjøper jeg helst selv da,

ønsker evnt. spesifikt av foreldre/svigerforeldre...

Men blir glad for søte bodier og sokker da...

Ønsker ikke bøker pga er med i bokklubb,

men gjerne litt leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig med deg i at man er baby ihvertfall til man er ett år/begynner å gå selv.

Godt! Jeg veit liksom ikke hva jeg ellers skal kalle henne... Det faller meg helt naturlig å si at jeg har baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...