Gå til innhold

Hva får babyer til jul?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Iflg. min fremmedordbok er betydningen av ordet baby: spedbarn, kjælenavn for småbarn.

Wikipedia har følgende definisjon:

Et spedbarn (eller en baby) er et barn i alderen fra nyfødt inntil 12 måneder gammelt.

Så du har rett når du kaller barnet ditt for baby.

Så bra:-) Jeg ønsker jo å ha "baby" så lenge som mulig, selv om kallenavnet ikke gjør noen forskjell på barnet... Men jeg veit ikke hva jeg ellers skulle kalle henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

44

• Spirello

8

• morsan

4

• Mrs. Wallace

4

Jeg ønsker meg ullundertøy til babyen, man trenger gjerne en del skift og gjerne noe hun kan ha å vokse i :)

Yttertøy osv kjøper jeg helst selv da,

ønsker evnt. spesifikt av foreldre/svigerforeldre...

Men blir glad for søte bodier og sokker da...

Ønsker ikke bøker pga er med i bokklubb,

men gjerne litt leker.

Ull tåler hun dessverre ikke, ellers er jeg enig i at det er en flott gave å både ønske og å gi! Bodyer og strømpebukser og slike ting som hun faktisk trenger, har jeg inntrykk av at folk synes det er kjedelig å kjøpe og gi. De vil heller kjøpe noe "fint"!

Vår er også medlem i bokklubb, men jeg synes det er mye dritt der, og vi avbestiller ofte pakken. Dessuten har vi ikke økonomi til å kjøpe hver gang. Lydbøker med eventyr, eller barnemusikk ville vi derimot blitt veldig glad for å få til henne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk vel nesten ikke en dag her uten at plastbokser og lokk ble dratt ut av kjøkkenskapet! :-)

Boksen blei en stor suksess;-) Herje herje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen jul er hun 9,5 mnd da, så hun er jo ingen liten baby lenger! Men jeg kommer til å gi beskjed ja, om at de må kjøpe i str 86 dersom de kjøper klær, for hun kommer til å være i str-skifte rundt juletider tenker jeg.

Når det gjelder klær har jeg heldigvis kjøpt mest brukstøy da. Joggedresser, bodyer osv, så hun trenger faktisk noe penere tøy også. Dessuten blir det mest av det praktiske som blir prioritert å kjøpe i hverdagen også, da hun tross alt mopper rundt her i body og strømpebukse 95% av tiden:-)

Men jeg er virkelig overrasket over nettopp det du nevner der - at så mange ikke kjenner på klærne de kjøper til de aller minste. Vi fikk blandt annet en olabukse til henne da hun var nyfødt, som var helt stiv og nesten kunne knekkes. Den var kjøpt i utlandet, og kunne ikke byttes, derfor takket jeg pent og smilte. Men det kunne ikke ramle meg inn å ta på en nyfødt noe sånt! Jeg ville jo ikke tatt i den selv engang.

Vi har også fått masse stive bukser til mini. Kjempekoselig at folk har gitt han så mye klær, men hvorfor sånne stive? Synd å bare legge dem bort, men stakar, han må få bruke bena. Og hettegenser uten glidelås, det er ikke godt å få tredd nedover hodet. Finnes utrolig mye upraktisk babytøy egentlig. Synes omslagsbody med joggebukse er det beste jeg :-) Og så må det kunne vaskes på 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også fått masse stive bukser til mini. Kjempekoselig at folk har gitt han så mye klær, men hvorfor sånne stive? Synd å bare legge dem bort, men stakar, han må få bruke bena. Og hettegenser uten glidelås, det er ikke godt å få tredd nedover hodet. Finnes utrolig mye upraktisk babytøy egentlig. Synes omslagsbody med joggebukse er det beste jeg :-) Og så må det kunne vaskes på 60 grader.

Det er ikke alltid så lett å tenke seg hva som er bra og ikke bra når man ikke har baby selv. ;-)

Jeg husker at jeg tenkte på det samme om enkelte plagg som jeg hadde arvet etter søsteren min sine barn, og som jeg syntes var så utrolig flotte plagg da jeg kjøpte dem i gave til hennes barn....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Tenker så det knaker* Poden fikk sånn gåbil til jul da han var 3 mnd! :o) Ellers gikk det vel mye i søte klær - Snuppa fikk 3 sett med tunika og bukse husker jeg da hun var 4 mnd, jeg byttet inn to av dem og kjøpte ulltøy istedet. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det syntes jeg også! Men så vokser hun jo så innmari fort mi da, så omslagsbodyer var ikke å finne til henne etter at hun blei 3 mnd... Nå bruker hun str 80, og er 8 mnd. Hos Lindex er 80 den største babystørrelsen, etter det skal de liksom bruke jenteklær. Det er jo helt feil i fasongen, og veldig upraktisk for den som ligger på gulvet hele dagen! Utrolig at de ikke kan se at det er forskjeller på mennesker altså - også babyer! H&M har heldigvis babystr til og med 86!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mormor og morfar kom vi med konkret ønske. :o) Like greit, så slapp de å finne på noe og vi fikk noe vi ønsket oss, lurer på om vi ikke ett år også spleiset med dem på en skikkelig utedress til poden.

Han fikk et år et stort rattakebrett (som han har ennå - 9 år senere!) og jeg husker han satt på akebrettet på stua og hylte:"Ræserbila kjøre itj! Dein har itj hjul! Sætt på hjulan pappa!" :o))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Tenker så det knaker* Poden fikk sånn gåbil til jul da han var 3 mnd! :o) Ellers gikk det vel mye i søte klær - Snuppa fikk 3 sett med tunika og bukse husker jeg da hun var 4 mnd, jeg byttet inn to av dem og kjøpte ulltøy istedet. ;o)

Hrmf, det ser ut til at vi skal holde oss litt mer på lekesiden da... Får sende ut gubben vel, for han synes det er mer morsomt enn klær!

Nå er hun jo 9,5 mnd innen jul da, så folk har kanskje kommet over den værste å-så-søt-rosa-babykjole-tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo den nærmeste til å vite hva hun trenger. Så du kan jo formidle noen gavetips til de som skal kjøpe presanger? De fleste setter pris på å få litt veiledning når de skal ut å handre gaver.

Jeg ville tenkt praktisk.

Babyen selv forstår nok ikke så mye av gaver og julefeiring. Så det spiller nok liten rolle for henne om gavene er "spennende" eller morsomme nok.

Ellers er det jo et tips å ønske seg klær som er noen størrelser større en det hun bruker nå. Babyer vokser jo så fort, at de nesten trenger ny garderobe annehver måned...

Babyen selv fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes disse er søte og praktiske, og så veldig gode å myke:

http://www.reflex.no/Default.aspx?tabid=83&category=barnasarbeidstoy

Jeg vet ikke hva babyer pleier å få. Men når jeg skal kjøpe gave til baby så tenker jeg kanskje at den første får leker, men når en baby har flere søsken så har den sikkert masse babyleker fra før, og da er det kanskje ok med klær?

Jeg tror nesten jeg ville satset på noe praktisk hvis jeg var deg, noe hun trenger, og så kan hun vel få leke etter jul om hun fikk lite av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mormor og morfar kom vi med konkret ønske. :o) Like greit, så slapp de å finne på noe og vi fikk noe vi ønsket oss, lurer på om vi ikke ett år også spleiset med dem på en skikkelig utedress til poden.

Han fikk et år et stort rattakebrett (som han har ennå - 9 år senere!) og jeg husker han satt på akebrettet på stua og hylte:"Ræserbila kjøre itj! Dein har itj hjul! Sætt på hjulan pappa!" :o))))

He he he, også på dialekt æ gett:-) Så skjønn!

Jeg mistenker at faren min kommer til å gi opp i år også, og bare gi oss penger. Så da har vi jo muligheten til å kjøpe noe hun trenger for de pengene da! Så var det bare å IKKE bruke dem på mer klær;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det syntes jeg også! Men så vokser hun jo så innmari fort mi da, så omslagsbodyer var ikke å finne til henne etter at hun blei 3 mnd... Nå bruker hun str 80, og er 8 mnd. Hos Lindex er 80 den største babystørrelsen, etter det skal de liksom bruke jenteklær. Det er jo helt feil i fasongen, og veldig upraktisk for den som ligger på gulvet hele dagen! Utrolig at de ikke kan se at det er forskjeller på mennesker altså - også babyer! H&M har heldigvis babystr til og med 86!

Mannen kler gjerne på mini pysj også på dagen, for han synes det er mest praktisk. Han hater alt som skal over hodet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er jo den nærmeste til å vite hva hun trenger. Så du kan jo formidle noen gavetips til de som skal kjøpe presanger? De fleste setter pris på å få litt veiledning når de skal ut å handre gaver.

Jeg ville tenkt praktisk.

Babyen selv forstår nok ikke så mye av gaver og julefeiring. Så det spiller nok liten rolle for henne om gavene er "spennende" eller morsomme nok.

Ellers er det jo et tips å ønske seg klær som er noen størrelser større en det hun bruker nå. Babyer vokser jo så fort, at de nesten trenger ny garderobe annehver måned...

Babyen selv fort

Nei det er jo ikke det at hun skal synes det er så morsomt akkurat når hun pakker det opp. Da er sikkert hyssingen mest stas uansett:-) Men seinere har hun jo mer glede av lekene.

Så det er ikke frekt å dele ut liste? Blir jo bare til de aller nærmeste da... Kan jeg gjøre det i beg. av desember for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksen blei en stor suksess;-) Herje herje!

En gang vi fløy til Oslo med poden da han var ca. 1,5 år satt han hele flyturen fra Trondheim og puttet noen småting i en liten eske (en "koffert" han fikk fra betjeningen på flyet), tømte dem ut i setet sitt, puttet dem oppi, tømte dem ut igjen og igjen og igjen... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrmf, det ser ut til at vi skal holde oss litt mer på lekesiden da... Får sende ut gubben vel, for han synes det er mer morsomt enn klær!

Nå er hun jo 9,5 mnd innen jul da, så folk har kanskje kommet over den værste å-så-søt-rosa-babykjole-tiden...

Og poden fikk 3 bobledresser... Når skulle en 3-mnd gammel baby bruke dem liksom?! Var på bytterunde etter jul da også ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes disse er søte og praktiske, og så veldig gode å myke:

http://www.reflex.no/Default.aspx?tabid=83&category=barnasarbeidstoy

Jeg vet ikke hva babyer pleier å få. Men når jeg skal kjøpe gave til baby så tenker jeg kanskje at den første får leker, men når en baby har flere søsken så har den sikkert masse babyleker fra før, og da er det kanskje ok med klær?

Jeg tror nesten jeg ville satset på noe praktisk hvis jeg var deg, noe hun trenger, og så kan hun vel få leke etter jul om hun fikk lite av det?

Saken er jo at jeg vil tenke litt økonomisk også, siden vi ikke har så god råd for tiden. Jeg vil helst at hun skal få mest mulig av det hun har bruk for til jul...

Sånn dress veit jeg rett og slett ikke om hun trenger. Hun blir ett i mars, og kommer antagelig ikke til å være så mye ute og leke i vinter. Her er det mest slaps - ikke mye snø. Dermed blir det nok ikke så veldig mye utetid uansett...

Det du sier ang å tenke på om barnet har søsken eller ei var jo faktisk smart:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen kler gjerne på mini pysj også på dagen, for han synes det er mest praktisk. Han hater alt som skal over hodet :-)

He he, mannfolk er og blir mannfolk;-) Samboeren tar ofte opp babyen på morgenen mens han ordner seg for jobb, og lenger i helgene. Men selv i helgene finner han ikke på å kle på henne, hun bryr seg jo ikke mener han! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poden fikk 3 bobledresser... Når skulle en 3-mnd gammel baby bruke dem liksom?! Var på bytterunde etter jul da også ja....

Ja det er jammen merkelig! Men så husker jeg at jeg syntes snekkerbukser og sparkebukser var sååååå fint også, og handlet inn en liten haug. De blei ikke mye brukt... Syntes det var mye mer praktisk med vanlige bukser til midjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...