Gjest Adrian sin mamma Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Hvordan gjør jeg det?.Han er 5 uker og sover ikke om natten.Sovner som regel kl 05-60 og da sover han i ca 7 timer(får mat1 gang)Han sover ikke mye på dag/kveld.Kansje en halvtime av og til.Hadde vært deilig om han hadde sovet de 7 time fra kl 24.Når han sover fra kl 05- 06 så ødelegger det dagen.Har jo som regel noen ting som skal gjøre da og det blir vanskelig å vekke han for å kle på han når vi skal ut.Hvordan skal jeg snu dette?.Om natta gråter han mye.Slutter når han får ligge på fanget men da blir det ikke mye søvn på meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Det er jo et godt utgangspunkt at han sover 7 timer sammenhengende. Jeg har hørt at trikset er å prøve å forskyve søvnen gradvis. Hold han oppe et kvarter lenger av gangen en periode, når han blir vant til det, øker du et kvarter til. Når du får til at han sovner i 7-8 tiden - da er det kjempebra Kan hende han våkner for nattpupp, men sovner sikkert igjen og sover hele natta... husk på at han har svært liten ennå og det tar en stund å få til skikkelig rytme. Så ikke stress, det blir bedre etterhvert. Pass på å ha leggerutiner i orden, ta natta kl 19, du sier han sovner i 5-6 tiden, ok la han sovne klokka fem da, men vekk han igjen etter en time og prøv å hold han oppe. Regner med du gir pupp, så ta stellet i 19-tiden, bad han om han liker det, noen mener ungene blir rolige da (ikke min!) og de kjenner igjen dette og skjønner at nå er det natta... skift bleie, snakk rolig med han, kanskje dere kan lese litt eller synge en godnatt sang. Ha det mørkt på rommet, kun nattlys, og må det skiftes bleie om natta (hvis nr 2...) så gjør det på rommet om mulig, evnt der dere vanligvis steller men med minst mulig lys. Griner ungen om natta - ikke begynn å tull med babyen og sånn, han skal lære seg at om natta skjer det svært lite og er kjedelig... etterhvert vil han skjønne at om natta sover man. Om han våkner flere ganger om natta for å få pupp så la han få pupp, han er så liten ennå. Prøv å innføre i alle fall en fast lur på dagtid. Det som fungerer med min baby er 2-3 lurer - vurderer litt etter hvor trøtt hun blir og hvor lenge hun sover. For å få inn faste lurer er et triks å trille vogn, de fleste babyer sovner lett til det... Pass bare på at han er mett før turen. Gi masse pupp ca. kl 10, skift evnt bleie om det trengs, og trill en lenger tur.... ha dette som rutine hver dag, gå en daglig tur rundt denne tiden. Neste lur kan han ta i 13-14-tiden, alt ettersom når han blir trøtt. Ikke vits å holde han oppe til to når han er trøtt klokka ett Får han seg en god hvil i 13-14-tiden så er det ikke sikkert han trenger flere hviler, men uansett, ikke la han sove etter kl 18. Sovner han i femtia - vekk han før seks. Så får dere holde han våkne, men ha litt rolige aktiviteter frem til leggetid i 7-8 tiden. Dette var noen tips da, du får nå se om det funker, men det funka forsåvidt med min. Hun hadde ikke særlig døgnrytme heller, styrte på til 3 om natta... på dagtid ville hun sove omtrent annenhver time... men så etter kl 19 holdt hun det gående, sovna kanskje i 10 minutter, så våkna hun.. tror hun hadde magevondt. Heldigvis gikk det over etter 6-7 uker og hun begynte å sovne i 23-tiden - og nå 7 mnd gammel sover hun fra 20-23 (nattpupp) så sover hun til 6-7 tiden og har 2-3 lurer på dagtid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Hvordan en konkret går frem for å snu døgnet vet jeg ikke, men han er jo liten og du skriver at han sover hvis han får ligge på fanget - er det ikke mulig å gjøre dette på en slik måte at dere begge får sove? Altså samsoving i en eller annen form. Selv om det kanskje ikke er ideelt i starten for din egen søvn, så får du jo heller ikke sove hvis han er våken. Ellers gjelder vel det generelle rådet som jeg også har fått, at en sover når barnet sover og forsøker å unngå stress ift. hva en MÅ gjøre på dagen. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Høres ganske slitsomt ut det der hvis han er våken hele natta og først sovner på morgenkvisten. Nå er han jo bare 5 uker, og det blir antagelig litt begrenset hva du kan få til av rutiner ennå. Jeg ville likevel begynt med å øke aktivitetsnivået på dagtid. La ham for all del ikke sove 7 timer sammenhengene, etter å ha holdt det gående om natta. Gi hyppige måltider på dagtid og sørg for mest mulig stimuli da. Mest mulig naturlig dagslys og opphold utendørs kan gjøre at han sover lettere på natta, men årstiden er jo ikke akkurat på din side. Mulig sterkt lampelys kan gjøre noe av samme nytten. Prøv i det minste å holde ham mest mulig våken, stimulert og "belyst" de siste timene før kveldsstellet. Ro gradvis ned før sengetid. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.