Gå til innhold

NHD, har du en kommentar?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror media går overgripers ærend og forvrenger noe av virkeligheten i denne saken.

Gjennom å legge ansvaret over på andre klarer en overgriper å få folk til å synes psykiaterne har begått den største feilen.

Hvem har begått den største feilen her? Hvem har begått overgrep?

Etter min mening er det denne mannen. Kanskje han er med på å endre fokuset i saken? Til sin fordel. Han får bare en symbolsk straff for å ha ødelagt livet for denne jenta.

Selvfølgelig skal helsepersonell melde fra. Helt klart derom er ingen tvil. Foreldelesaspektet i slike saker på tre år er en skandale.

Fagfolk må si ifra ellers er offrene rettsløse.

Gjest sjokkert.........
Skrevet

Jeg tror media går overgripers ærend og forvrenger noe av virkeligheten i denne saken.

Gjennom å legge ansvaret over på andre klarer en overgriper å få folk til å synes psykiaterne har begått den største feilen.

Etter min mening er det denne mannen. Kanskje han er med på å endre fokuset i saken? Til sin fordel. Han får bare en symbolsk straff for å ha ødelagt livet for denne jenta.

Selvfølgelig skal helsepersonell melde fra. Helt klart derom er ingen tvil. Foreldelesaspektet i slike saker på tre år er en skandale.

Det er ikke alle avisoppslag som fokuserer så på psykiaterne som i denne linken. Og jeg er selvfølgelig enig i at overgriperen har fått en latterlig lav straff. Så klart burde han dømmes til mange år flere med fengsel,for å ha ødelagt livet til en jente! Politiet har også håndtert saken fryktelig dårlig.

Men det var altså fire psykiatere som visste dette foregikk, likevel sa de ikke fra. Til slutt var det psykologen hans som tok affære og sa ifra. Hvorfor bruker de ikke meldeplikten sin?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Utrolig ufaglig og unnvikende!

Skrevet

At både strafferammene og idømte for overgrep mot barn er tragisk lave er en sak. Men det er et like stort svik at de som kan og skal gripe inn, så lett kan komme unna med å ikke gjøre det.

Det avslører et system som ikke tar barns rettsvern på alvor.

Om jeg som billist kjørte forbi en som var forulykket av en fyllekjører og dette førte til en forverring av situasjonen for den forulykkede, ville jeg blitt straffet hardere og førerkortet mitt ville hengt i en tynn tråd.

Man gjør seg medskyldig i en krimminell handling om man ikke gjør det man kan for å forhindre den.

mvh

Gjest sjokkert.........
Skrevet

At både strafferammene og idømte for overgrep mot barn er tragisk lave er en sak. Men det er et like stort svik at de som kan og skal gripe inn, så lett kan komme unna med å ikke gjøre det.

Det avslører et system som ikke tar barns rettsvern på alvor.

Om jeg som billist kjørte forbi en som var forulykket av en fyllekjører og dette førte til en forverring av situasjonen for den forulykkede, ville jeg blitt straffet hardere og førerkortet mitt ville hengt i en tynn tråd.

Man gjør seg medskyldig i en krimminell handling om man ikke gjør det man kan for å forhindre den.

mvh

Enig i det du skriver. Det er det som er tragisk her, at overgrepene kunne vært stanset tildigere om behandlerne hadde brukt meldeplikten sin. I stedet fikk han diagnosen "lett schizofreni" (de mente vel at han innbilte seg dette?) Jeg registrerer at det kan være med overgrep i psykiatrien som alle andre steder - man velger å overse det og er for feig til å melde fra.

En lignende sak var fra en barneskole, der lærere lot være å melde fra om en kollega. Barneombudet har nå politianmeldt dem for brudd på meldeplikten. Men særdeles alvorlig synes jeg det er i denne saken.

Skrevet

Det er ikke alle avisoppslag som fokuserer så på psykiaterne som i denne linken. Og jeg er selvfølgelig enig i at overgriperen har fått en latterlig lav straff. Så klart burde han dømmes til mange år flere med fengsel,for å ha ødelagt livet til en jente! Politiet har også håndtert saken fryktelig dårlig.

Men det var altså fire psykiatere som visste dette foregikk, likevel sa de ikke fra. Til slutt var det psykologen hans som tok affære og sa ifra. Hvorfor bruker de ikke meldeplikten sin?

Overgriperen har fått fire år. Han må sitte i fengsel i fire år, ett år ble gjort betinget, og en million i erstatning til jenta. I tingretten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...