Gå til innhold

NHD???

Gjest overgrep?

Anbefalte innlegg

Gjest overgrep?

NHD/Andre: Dette kan da ikke være lov??

Skal prøve å forklare enkel:

Jeg gikk til en psykiater for 5 år siden, på eget initiativ-som følge av at jeg slet med fødselsdepresjoner og dertilhørende agressivt reaksjonsmønster,som blant annet ble trigget av barnegråt ( fikk tvillinger). Jeg innså at jeg måtte ha hjelp til å bearbeide endel ting, samt få medisiner som kunne hjelpe meg til å reagere mer "normalt" Skadet selvfølgelig aldri barna- men jeg kunne smelle i dører og være svært stresset til tider.

Psykiateren var jeg desverre veldig uheldig med.

1. Han skrev ut resept på medisiner, allerede etter 2 korte konsulasjoner- hvor jeg nesten ikke hadde fått fortalt noe som helst om mine symptomer- derfor begynte jeg ikke på de tabletten. Etter flere samtaler, innrømmer behandler at han hadde skrevet ut helt feil, altså tabletter som kunne gjort meg værre. Jeg fikk deretter cipralex- og ble helt fin og uten problemer etter dette. 2. Han hører bare bruddstykker av det jeg sier, og opptrer skremmende- og opplyser til stadighet om sin meldeplikt til barnevernet- når det er grunn for bekymring- men som han sa samtidig- "at det er det jo ikke grunnlag for i dette tilfelle"

- Ettersom jeg både ble bra med tabletter og at han var ubehagelig, skremmende,og ikke hørte på hva jeg sa- så sluttet jeg hos han, etter 5-6 ganger.

Jeg har brukt tablettene nå i 5 år, og ønsket å se på muligheten til å slutte- ettersom barna er større og jeg føler mindre stress nå. Jeg gjorde den kjempeblemmen at jeg kontaktet han på nytt, for å trappe ned i samråd med han eller fastlegen. Det som imidlertid skjer er at han går inn i min journal og melder i fra tilfastlegen, at OBS OBS, hun bør utredes, og ikke slutte med medisiner. Fastlegen anbefaler meg å gå til en samtale med han. Jeg gjør det, og egentlig lite blir snakket om eller avklart, men jeg forstår på det han sier, at han har missforstått endel ting- og igjen opplyser om sin meldeplikt- men som ikke var aktuelt i dette tilfelle.

3. han overkjører meg i samtalene 4. han sier at jeg " er nødt til" å samarbeide om en utredning og at han skal sende henvisning til EEG

Dette er for meg sjokkerende og vitner om total mangel på innsikt i mine TIDLIGERE problemer

På bakgrunn av dette manglende tillitsforholdet og dårlig kommunikasjon så trekker jeg meg fra neste time, og melder via sms at jeg ønker videre opfølging med fastlegen. Han svarer tilbake på sms at han er bekymret for barna og ber om at jeg samarbeider. Jeg skriver tilbake at jeg tror hans bekymring må være basert på en misforståelse. Jeg hører ikke mer fra han på sms . Men isteden kommer det et brev, hvor han ber meg komme til felles time med fastlegen, ettersom han denne gangen er i tvil hvorvidt han har meldeplikt etter paragraf 33 (tilbarnevernet)- han skriver at han ønsker å drøfte denne saken. Jeg skriver et utdypende og forklarende brev tilbake, hvor jeg igjen presiserer at det ikke er grunn til eller burde være tvil om denne bekymringen, og ber han om å kontakte meg straks han har lest brevet. Jeg hører ingenting mer fra han. Jeg tar isteden kontakt med min fastlege ( som er ny, ung og vikarierer for min egentlige fastlege) og ber om å få en annen psykiater.. Hun sier det er greit og skal overta oppfølgingen og ansvaret videre. Hun ringer meg imidlertid et par dager etterpå og sier at jeg må stille på fellesmøte, ettersom psykiater er bekymret og har selvstendig meldeplikt.

5. Jeg ringer psykiateren, uten å få svar, og uten at han ringer meg tilbake.

Jeg innser at det er best å stille på dette møtet, for å redgjøre og avklare disse misforståelsene. Jeg bruker hele dagen på å forberede meg og skriver et oversiktlig brev og forklaring på oppvekst, symptomer/reaksjonsmønster og at barna blir svært godt ivaretatt på alle måter. Det som skjer er sjokkerende:

Møtet foregår på fastlegens kontor, og etter hvert kommer psykiater inn. Med en gang så tar han frem avtaleboken, for å booke inn neste samtale. Jeg sier at jeg har kommet for å avklare, forklare at det må være en missforstelse langs veien. Da reiser han seg opp for å gå, og sier at jeg da kan slippe å betale for konsultasjon, og at jeg bare kunne finne meg en annen behandler, men da kom han til å melde meg til barnevernet. Videre så spilte det ingen rolle hva jeg sa, for uansett hadde han konkludert med at han var bekymret. Jeg spurte på hvilket grunnlag han er bekymret- og da kommer han i forsvar, og nærmest kjefter om at denne saken ikke kan ”prosederes” eller diskuteres. Dette er tvang. Du kan enten ta denne utredningen gjennom meg, eller gjennom barnevernet- Det er dine eneste valg.

Jeg følte meg sjokkert, presset, umyndigjort, ikke hørt ( jeg fikk ikke fortalt 5% engang av min historie), truet, ydmyket, krenket.

Så jeg sa at jeg ønsket å gjennomføre den timen og betale han. Men den timen var en traumatisk opplevelse.

For det første, barna har det bra! Jeg gikk frivillig å fikk hjelp, da jeg følte jeg trengte noe for å roe ned reaksjonsmønsteret. Dette fungerte optimalt!! Jeg går fortsatt på tablettene, ettersom jeg ikke tør å slutte i en slik prosess jeg er i nå. Jeg kan gjerne gå til en annen behandler- og hvis HAN/HUN finner grunnlag for det, så kan jeg ta en utredning. Men, jeg må gjenta, at jeg ikke har aggressiv atferd eller reaksonsmønster i det hele tatt- dette gjaldt da barna var spedbarn. Men gjeldende behandler vet svært lite, bare bruddstykker, og har et svært tynt grunnlag å både være bekymret, og å sende meg på utredning (EEG) osv. !! (Dessuten momlet han til fastlegen noe om bipolar) : da jeg igjen spør på hvilket grunnlag han er bekymret, så kjefter han fordi jeg stiller samme spørsmål igjen, om sier at det er utifra en faglig vurdering om aggresjonsproblematikk hvor barn er involvert. Og at han er svært bekymret og har meldeplikt som er meget strengt!

6. hvorfor gjorde han ikke noe mer med saken den gangen for 5 år siden- hvis han skal være så bekymret? 7.( han har ikke kommunal avtale) 8. han truer med barnevernet HVIS jeg går til en annen behandler/ikke fullfører en utredning hos han. Men hvis jeg fortsetter hos han, så lar han vær å melde! Hmm, litt merkelig…. 9. han bruker imot meg at jeg sluttet hos han 2 ganger, men vil ikke høre på hvorfor jeg sluttet 10. han bruker i mot meg at jeg avbestilte timen på sms, men å bestille time på sms var greit, og det var også greit at han sender meg sms om at han er så bekymret!!!! 11. han sa rett ut i samtalen at det ikke var grunn for bekymringsmelding til barnevernet, men når jeg ønsker å slutte- så truer han med å melde for å få meg tilbake og tvinger meg til å ta en utredning…!!!!!!!!

Konklusjon:

Jeg trenger ingen slik utredning, jeg trenger samtale og oppfølging ang medisiner. Hans fremgangsmåter har gjort meg fysisk og psykisk utmattet i disse ukene dette har pågått. Jeg føler meg truet og fanget, ydmyket, krenket, og kan på mange måter se på dette som maktmisbruk og overgrep. Han snakker nedlatende og overkjørende, og behandler meg som en ”sinnsyk”. Han ”tillatter” ikke motsigelser, kritiske spørsmål, eller at jeg stiller noen som helst spørsmål rundt noe som helst. Jeg skal bare ”holde kjeft” å høre på han og gjøre som han sier. Han har aldri inkludert meg i noe som helst, og heller aldri oppsummert noe av det jeg har sagt, slik at det ikke skal være missforståelser.

Hjelp! Jeg holder faktisk på å bli gal av dette. Nå er det satt opp ny time med han, i morgen. Men jeg vet ikke om jeg skal jatte med, fullføre utredningen, for å motbevise hans bekymringer og mistanker- i mot min vilje!!! Eller om jeg skal slutte hos han og begynne hos en annen- så kan han sende så mye bekymringsmeldinger han bare vil- for barnevernet vil oppdage at barna er i de beste hender .. Noen innspill, please!!! Takk for du leste, dette ble langt.. Hehe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Desverre....

Bare en tanke...hvorfor er det så viktig for deg å forklare din historie, bakgrunn...? Det er en grunn, men det gjør ikke noe fra eller til for situasjonen i dag. Du er som du er i dag, og det er det som teller for hvordan familien din har det, uavhengig av traumer eller ikke, om det er det som gjør at du handler som du gjør eller ikke, er ikke viktig. Tror det er viktig at du ikke tar noen offerrolle i dag.

Når det er sagt, så ville jeg gått med på utredning, du har ikke stort annet å gjøre......men på ett eller annet vis ville jeg fått byttet psykiater, for dere er inne i et dårlig mønster.

Hvorvidt han har lov eller ikke, vet jeg ikke, sannsynligvis har han sitt på det rene, men om det er en klok måte å gjøre det på, ja det er noe annet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2619607
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Ingen kan tvinge deg til en utredning du ikke ønsker selv.

2. Du kan ikke vegre deg mot at noen melder deg til barnevernet, politiet, mattilsynet eller noen annen.

3. Har du ditt på det tørre, har du intet å frykte.

4. "dessverre" har et poeng. I forhold til fungering som forelder, har fortid, årsaker og forklaringer lite/ingen betydning. Der (som ellers) er det nåtid og fremtid som teller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2619615
Del på andre sider

1. Ingen kan tvinge deg til en utredning du ikke ønsker selv.

2. Du kan ikke vegre deg mot at noen melder deg til barnevernet, politiet, mattilsynet eller noen annen.

3. Har du ditt på det tørre, har du intet å frykte.

4. "dessverre" har et poeng. I forhold til fungering som forelder, har fortid, årsaker og forklaringer lite/ingen betydning. Der (som ellers) er det nåtid og fremtid som teller.

Jeg ville vært svært skeptisk til en privatparktiserende psykiater uten refufjonsrett, som bruker en trussel om å melde til barnevernet som pressmiddel til å få utrede en pasient selv.

Ville ikke du.

Jeg har ved selvsyn sett hva barnevernet kan gjøre med en familie om de bare får en bekymringsmelding som er usaklig nok. For disse foreldrene endte det med "full frifinnelse" til slutt. Men ikke før både barn og voksne var påført dype sår som tok år å lege pga barnevernets framgangsmåte.

Så man kan ha en hel del å frykte ved å få livet invadert av barnevernet.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2619626
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg ville vært svært skeptisk til en privatparktiserende psykiater uten refufjonsrett, som bruker en trussel om å melde til barnevernet som pressmiddel til å få utrede en pasient selv.

Ville ikke du.

Jeg har ved selvsyn sett hva barnevernet kan gjøre med en familie om de bare får en bekymringsmelding som er usaklig nok. For disse foreldrene endte det med "full frifinnelse" til slutt. Men ikke før både barn og voksne var påført dype sår som tok år å lege pga barnevernets framgangsmåte.

mvh

Jeg har tidligere sagt tydelig hva jeg mener om privatpraktiserende psykiatere/psykologer generelt og de uten avtale spesielt. Jeg hadde ikke tenkt å gjenta det her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2619628
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke du.

mvh

Det du skrev der var skremmende,men det er vel sant.

Og barnevernet ser i aller høyeste grad på fortiden,det er den som teller mest.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2619629
Del på andre sider

Det du skrev der var skremmende,men det er vel sant.

Og barnevernet ser i aller høyeste grad på fortiden,det er den som teller mest.

Bakgrunnen for det som skjedde med denne familien var ganske forskjellig fra det du beskriver her.

Det behøver ikke bli slik for deg. Men sørg for å være i stand til å dokumentere ting med langt større tyngde enn dine påstander. (Det du ikke kan dokumentere vil bli oppfattet som en påstand, ikke noe mer.)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2619639
Del på andre sider

Bakgrunnen for det som skjedde med denne familien var ganske forskjellig fra det du beskriver her.

Det behøver ikke bli slik for deg. Men sørg for å være i stand til å dokumentere ting med langt større tyngde enn dine påstander. (Det du ikke kan dokumentere vil bli oppfattet som en påstand, ikke noe mer.)

mvh

Ok,men det er ikke alt man kan dokumentere heller.

Det jeg hadde ønsket var at det kom kompetente fagfolk inn i bildet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2619645
Del på andre sider

Ok,men det er ikke alt man kan dokumentere heller.

Det jeg hadde ønsket var at det kom kompetente fagfolk inn i bildet.

Nei, alt kan selvsagt ikke dokumenteres. Men jo mer du kan dokumentere, jo sterkere står du.

En måte å skaffe seg slik dokumentasjon er å skrive brev som du ber om skriftlig svar på og som du krever vedlagt journalen.

Mange legger om stilen når de skjønner at deres utsagn ikke kan viftes vekk i etterkant.

Kanskje klarer du ved brevveksling å enten få psykiateren til å skriftlig bekrefte at han vil melde deg til barnevernet om han ikke selv får utrede deg. Da blir det ikke vanskelig å sende et brev til fylkeslegen etterpå.

Alternativt klarer du kanskje å få psykiateren til å nekte for at han krever å få utrede deg selv. Da er du faktisk kvitt ham.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2620096
Del på andre sider

Gjest Villniss

Bare en tanke...hvorfor er det så viktig for deg å forklare din historie, bakgrunn...? Det er en grunn, men det gjør ikke noe fra eller til for situasjonen i dag. Du er som du er i dag, og det er det som teller for hvordan familien din har det, uavhengig av traumer eller ikke, om det er det som gjør at du handler som du gjør eller ikke, er ikke viktig. Tror det er viktig at du ikke tar noen offerrolle i dag.

Når det er sagt, så ville jeg gått med på utredning, du har ikke stort annet å gjøre......men på ett eller annet vis ville jeg fått byttet psykiater, for dere er inne i et dårlig mønster.

Hvorvidt han har lov eller ikke, vet jeg ikke, sannsynligvis har han sitt på det rene, men om det er en klok måte å gjøre det på, ja det er noe annet.

"Bare en tanke...hvorfor er det så viktig for deg å forklare din historie, bakgrunn...? "

Fordi det er DET denne psyke jævelen bruker imot henne!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2620119
Del på andre sider

"Bare en tanke...hvorfor er det så viktig for deg å forklare din historie, bakgrunn...? "

Å kalle noen en psyk jævel basert på det som står skrevet i dette innlegget er kanskje noe drøyt? Det finnes alltid flere sider av en sak, her har du kun fått en av de sidene fremlagt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2620125
Del på andre sider

Annonse

Nei, alt kan selvsagt ikke dokumenteres. Men jo mer du kan dokumentere, jo sterkere står du.

En måte å skaffe seg slik dokumentasjon er å skrive brev som du ber om skriftlig svar på og som du krever vedlagt journalen.

Mange legger om stilen når de skjønner at deres utsagn ikke kan viftes vekk i etterkant.

Kanskje klarer du ved brevveksling å enten få psykiateren til å skriftlig bekrefte at han vil melde deg til barnevernet om han ikke selv får utrede deg. Da blir det ikke vanskelig å sende et brev til fylkeslegen etterpå.

Alternativt klarer du kanskje å få psykiateren til å nekte for at han krever å få utrede deg selv. Da er du faktisk kvitt ham.

mvh

Ehe,men denne saken gjelder ikke meg,jeg er ikke trådstarter.

Her er barnevernet inne i en undersøkelsessak allerede.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2620214
Del på andre sider

Gjest Desverre

Det vet hverken du eller jeg noe om. Det synes som om det er viktig å få forklart årsaken til oppførselen her. Og det hører hjemme i terapi, men er overhode ikke noen grunn til evt tildigere agressiv oppførsel overfor sine barn. Slikt skal ikke årsaksforklares, bare beklages og endres! Ellers viderefører man det man har fått gjort mot seg selv, til neste generasjon.

Mange bruker "vond oppvekst" som en årsak, og muligens som en forklaring, til dårlig atferd. Men det hjelper ikke barna en døyt!

Hva han bruker mot henne, vet vi ikke. Men at han kanskje er litt lite samarbeidsvillig, er det liten tvil om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2620508
Del på andre sider

Gjest Villniss

Å kalle noen en psyk jævel basert på det som står skrevet i dette innlegget er kanskje noe drøyt? Det finnes alltid flere sider av en sak, her har du kun fått en av de sidene fremlagt.

Synes jo at NOEN burde støtte "overgrep"? også da.... ;-)

Ingen av oss her vet den hele og fulle sannheten, men syntes det var litt ensidig positiv vinkling på denne psykiateren.

Slik trådstarter beskriver ham, virker han jo ganske herskesyk. DET kan det vel ikke være tvil om?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2620645
Del på andre sider

Gjest Villniss

Det vet hverken du eller jeg noe om. Det synes som om det er viktig å få forklart årsaken til oppførselen her. Og det hører hjemme i terapi, men er overhode ikke noen grunn til evt tildigere agressiv oppførsel overfor sine barn. Slikt skal ikke årsaksforklares, bare beklages og endres! Ellers viderefører man det man har fått gjort mot seg selv, til neste generasjon.

Mange bruker "vond oppvekst" som en årsak, og muligens som en forklaring, til dårlig atferd. Men det hjelper ikke barna en døyt!

Hva han bruker mot henne, vet vi ikke. Men at han kanskje er litt lite samarbeidsvillig, er det liten tvil om.

Ingen av oss her vet den hele og fulle sannheten, men syntes det var litt ensidig positiv vinkling på denne psykiateren.

Slik trådstarter beskriver ham, virker han jo ganske herskesyk. DET kan det vel ikke være tvil om?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2620646
Del på andre sider

Her stinker det! Den psykiateren kan UMULIG være god i hue`!!! Han burde tvangsinnlegges, tvangsutredes og tvangsmedisineres!!!!

''Han burde tvangsinnlegges, tvangsutredes og tvangsmedisineres!!!!''

Greit nok at kanskje trådstarter skulle fått litt mer støtte (selv om jeg mener hun bør gå med på en utredning, har man ikke noe å skjule, er det jo bare å la det stå til)... men å gå fra et nyansert syn på saken, til den setningen jeg har sitert over her... KREMT!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2620710
Del på andre sider

Mistenker deg for å være trådstarter jeg da men....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318217-nhd/#findComment-2620711
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...