rovana Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvor mange av Dere opplever plagsomme bivirkninger som kviser, vektøkning, ødem mm? Siden dette er oppført som vanlige bivirkninger på preparatet, samt at man må ta hyppige blodprøver, velger jeg å ikke bruke det, selv om jeg er diagnostisert med BP 1, og psykiateren vil at jeg skal ta det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318219-dere-p%C3%A5-lithionit/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mann1978 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg, som deg, liker ikke tanken på å bruke Litium og gjør ikke det, fordi om jeg er fullt klar over at det hjelper mange mennesker til et bra liv, og ofte har veldig bra effekt. Hvorfor ikke prøve Orfiril i stedet? Det er medikamentet jeg vurderer prøve snart. NHD anbefaler det, i hvert fall som forebygging av mani, og min egen psykiater mener også det er en bra medisin. Husk at det, kanskje ikke, er smart av deg å ikke bruke noe i det hele tatt da!! Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318219-dere-p%C3%A5-lithionit/#findComment-2619692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rovana Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Jeg, som deg, liker ikke tanken på å bruke Litium og gjør ikke det, fordi om jeg er fullt klar over at det hjelper mange mennesker til et bra liv, og ofte har veldig bra effekt. Hvorfor ikke prøve Orfiril i stedet? Det er medikamentet jeg vurderer prøve snart. NHD anbefaler det, i hvert fall som forebygging av mani, og min egen psykiater mener også det er en bra medisin. Husk at det, kanskje ikke, er smart av deg å ikke bruke noe i det hele tatt da!! Mvh, Bruker Topimax 200 mg, Truxal 100 mg, Aurorix 150 mg og Xanor ev (fått fra fastlegen, psykiateren vil at jeg skal slutte med den). Prøvde meg på Lamictal først, men fikk hudutslett og muskelsmerter av den, så måtte seponere den. En annen ting ved Lithium er at den også er kontraindisert ved bruk av SSRI og forsiktighet bør utvises også ved andre AD. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318219-dere-p%C3%A5-lithionit/#findComment-2619716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Bruker Topimax 200 mg, Truxal 100 mg, Aurorix 150 mg og Xanor ev (fått fra fastlegen, psykiateren vil at jeg skal slutte med den). Prøvde meg på Lamictal først, men fikk hudutslett og muskelsmerter av den, så måtte seponere den. En annen ting ved Lithium er at den også er kontraindisert ved bruk av SSRI og forsiktighet bør utvises også ved andre AD. Gikk ned 18 kg på litium og første årene brukte jeg den med ssri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318219-dere-p%C3%A5-lithionit/#findComment-2619820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykojenta Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Gikk ned 18 kg på litium og første årene brukte jeg den med ssri. Jeg gikk riktignok ikke ned på Lithionit, men min vektoppgang skyldtes nok ikke Lithioniten, i alle fall ikke aleine- fikk Zyprexa samtidig. Husk at en kan bli tørst av Lithionit så det viktigste er jo å holde seg unna kaloriholdige drikker(nei, jeg sier ikke at du skal kutte det helt ut, men anbefaler å ikke slukke tørsten med kaloridrikke) Kviselignende greier...er ikke sikker- har større problemer med det på Lamictalen. Ødem - kanskje litt.. Blodprøver - Ja, du må ta endel prøver i starten;mer eksakt på hvor mange hvor ofte og sånn får du jo fine generelle opplysninger på Felleskatalogen.no (den blå) Jeg tok 1gang i uka den første tida(er ikke sikker på hvor lenge), så en gang i måneden, og en gang i halvåret(eller noe) Men jeg har endra dosene endel, så blodprøvene har vært litt oftere enn en gang i halvåret. Siste endringen av dosen tok jeg en blodprøve/uka i to uker - så skulle jeg visst ikke ta noe mer på ei stund. Når det gjelder SSRI og Lithionit tror jeg ikke det skulle være noe problem- for da hadde ikke jeg fått maxdose Cipralex + endel Lithionit. Uansett!! Håper du klarer se litt forbi bivirkninger for for det første...det er slettes ikke sikkert at du får nettopp de bivirkningene/lite-mindre-ingen bivirkninger overhode.. OG det er kanskje verdt å teste denne ut - effekt+ evt. bivirkninger er vel bedre enn å slite vegg i mellom med BP1 (forutsatt at den virker da) Jeg har og prøvd Orfiril som en annen nevner her. (jeg prøvde riktignok den sammen med Lithioniten da) Den dempet oppturene mine i alle fall- veldig godt. Men du taper ikke så veldig mye på å prøve da Lykke til :-) *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318219-dere-p%C3%A5-lithionit/#findComment-2619877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykojenta Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg gikk riktignok ikke ned på Lithionit, men min vektoppgang skyldtes nok ikke Lithioniten, i alle fall ikke aleine- fikk Zyprexa samtidig. Husk at en kan bli tørst av Lithionit så det viktigste er jo å holde seg unna kaloriholdige drikker(nei, jeg sier ikke at du skal kutte det helt ut, men anbefaler å ikke slukke tørsten med kaloridrikke) Kviselignende greier...er ikke sikker- har større problemer med det på Lamictalen. Ødem - kanskje litt.. Blodprøver - Ja, du må ta endel prøver i starten;mer eksakt på hvor mange hvor ofte og sånn får du jo fine generelle opplysninger på Felleskatalogen.no (den blå) Jeg tok 1gang i uka den første tida(er ikke sikker på hvor lenge), så en gang i måneden, og en gang i halvåret(eller noe) Men jeg har endra dosene endel, så blodprøvene har vært litt oftere enn en gang i halvåret. Siste endringen av dosen tok jeg en blodprøve/uka i to uker - så skulle jeg visst ikke ta noe mer på ei stund. Når det gjelder SSRI og Lithionit tror jeg ikke det skulle være noe problem- for da hadde ikke jeg fått maxdose Cipralex + endel Lithionit. Uansett!! Håper du klarer se litt forbi bivirkninger for for det første...det er slettes ikke sikkert at du får nettopp de bivirkningene/lite-mindre-ingen bivirkninger overhode.. OG det er kanskje verdt å teste denne ut - effekt+ evt. bivirkninger er vel bedre enn å slite vegg i mellom med BP1 (forutsatt at den virker da) Jeg har og prøvd Orfiril som en annen nevner her. (jeg prøvde riktignok den sammen med Lithioniten da) Den dempet oppturene mine i alle fall- veldig godt. Men du taper ikke så veldig mye på å prøve da Lykke til :-) *klem* feil person 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318219-dere-p%C3%A5-lithionit/#findComment-2619882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykojenta Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg gikk riktignok ikke ned på Lithionit, men min vektoppgang skyldtes nok ikke Lithioniten, i alle fall ikke aleine- fikk Zyprexa samtidig. Husk at en kan bli tørst av Lithionit så det viktigste er jo å holde seg unna kaloriholdige drikker(nei, jeg sier ikke at du skal kutte det helt ut, men anbefaler å ikke slukke tørsten med kaloridrikke) Kviselignende greier...er ikke sikker- har større problemer med det på Lamictalen. Ødem - kanskje litt.. Blodprøver - Ja, du må ta endel prøver i starten;mer eksakt på hvor mange hvor ofte og sånn får du jo fine generelle opplysninger på Felleskatalogen.no (den blå) Jeg tok 1gang i uka den første tida(er ikke sikker på hvor lenge), så en gang i måneden, og en gang i halvåret(eller noe) Men jeg har endra dosene endel, så blodprøvene har vært litt oftere enn en gang i halvåret. Siste endringen av dosen tok jeg en blodprøve/uka i to uker - så skulle jeg visst ikke ta noe mer på ei stund. Når det gjelder SSRI og Lithionit tror jeg ikke det skulle være noe problem- for da hadde ikke jeg fått maxdose Cipralex + endel Lithionit. Uansett!! Håper du klarer se litt forbi bivirkninger for for det første...det er slettes ikke sikkert at du får nettopp de bivirkningene/lite-mindre-ingen bivirkninger overhode.. OG det er kanskje verdt å teste denne ut - effekt+ evt. bivirkninger er vel bedre enn å slite vegg i mellom med BP1 (forutsatt at den virker da) Jeg har og prøvd Orfiril som en annen nevner her. (jeg prøvde riktignok den sammen med Lithioniten da) Den dempet oppturene mine i alle fall- veldig godt. Men du taper ikke så veldig mye på å prøve da Lykke til :-) *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318219-dere-p%C3%A5-lithionit/#findComment-2619883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
happylitium Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 feil person Kort fortalt reddet litium livet mitt. Ingen vektøkning, heller tvert imot fordi jeg ble så obs på det og passet på kostholdet. Jeg har magetrøbbel og magesmerter med ujevne mellomrom og skjelver en del på hendene. Det er peanuts i forhold til hva litium har gjort for meg. Blodprøver hver 3. måned når du er over den første perioden, oftere hvis du endrer doser. En gang hver 3. måned er knapt noe pes. Prøv da vel, det er mulig å kutte ut igjen hvis det ikke fungerer eller bivirkningene blir uholdbare (for de kan bli det, jeg prøver ikke å si noe annet - men det gjelder alle psykofarmaka, ikke bare litium). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318219-dere-p%C3%A5-lithionit/#findComment-2620253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 hyppige blodprøver tar en da bare i begynnelsen, så er det sjelden. de fleste får ikke vektproblemer av litium. eneste bivirkning jeg har hatt er at jeg hadde litt mageknip og løs mage i begynnelsen, dette gikk over. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318219-dere-p%C3%A5-lithionit/#findComment-2620547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.