Gå til innhold

NHD!

Anbefalte innlegg

Hei NHD,

Først må jeg bare si at jeg håper inderlig du ikke begynner synes jeg blir ’nok en masende DOL’er.’ Da får du bare si ifra! Det er bare det at du er til stor hjelp, og du gjør en flott jobb her!!

Noen spørsmål igjen.

1. 2,5.-5.mg. Zyprexa, 100.mg. Seroquel eller ca. 1000.mg. Orfiril. Hvilken burde jeg gå for videre, mener du?

2. Er jeg mindre beskyttet mot mani pga. bruk av Cipralex hvis jeg bytter til Orfiril, i stedet for å bruke Zyprexa, slik at jeg da evt. ville trenge et AP(allikevel) i tillegg? I tilfelle hvilket, og hvilken mengde sikringsdose mener du? Betyr det altså å måtte bruke tre typer medisiner?

3. Jeg så i en annen posting av deg at du har noen meninger om bl.a. privatpraktiserende psykologer. Jeg har ikke fått med meg hva du sa den gang. Jeg blir nysgjerrig med hensyn til at jeg faktisk nå har bestilt en time hos pr.pr. psykolog. Jeg er veldig fornøyd med psykiateren min, men vi har dessverre bare 45-60 min. sammen ca. hver fjerde uke, så da blir det selvsagt ikke mye tid å gå i dybden på noe. Jeg er ikke av typen som ønsker ’renne ned døra’ til en psykolog og snakke om barndomstraumer, men føler jeg kanskje trenger litt hjelp med mine tankemønstre. Altså, siden jeg mest sannsynlig ikke ville fått time før om seks måneder hos en med avtale, synes du det da er OK å oppsøke en privat og sjekke han/henne ut?

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318230-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til denne psykologen og sjekk hvordan det fungerer. Selv opplevde jeg etter 5-6 konsultasjoner hos en privatpraktiserende større fremgang enn etter 2 år hos en med avtale. Jeg vet ikke hva Nhd har uttalt om privatpraktiserende, men for min del var det den mest effektive behandlingen jeg har mottatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318230-nhd/#findComment-2620127
Del på andre sider

Nå er ikke jeg NHD, men...

Min egen erfaring er i alle fall...

Seroquel forutsatt riktig dose for deg, kan sikkert fungere godt selv om det ikke fungerte for meg- de doserte for høyt(tror jeg)

Synes 100mg kanskje hørtes litt lite ut, men det kan ikke jeg uttale meg særlig om(jeg prøvde 700mg)

Fikk Orfiril etter prøving av Seroquel. Var på 1500mg, men husk at sånt er veldig individuelt!!

Men det bør også nevnes at jeg hele denne tiden med utprøving av disse to medisinene brukte jeg Lithionit også! Og Truxal ved behov-spesielt i "høye" perioder- Truxalen har lite bivirkninger - jeg fikk kun trøtthet som bivirkning..Den roet ned kjempekaos av tanker, roet ned uroen blant annet. Truxalen er vel i samme gate som Zyprexa tror jeg. Den er kanskje ikke helt på linje med Zyprexa, men den har mindre bivirkning- det kan jeg heller ikke uttale meg sikkert om..

Tre medisiner er jo ikke såå mye med tanke på hvordan en har det per idag kontra hvordan en kan få det med medisiner uten maniene..evt. med hypomanier..

Håper du får eksakte svar av NHD da dette svaret kun er egne erfaringer..

Håper også at du finner ut hva du vil og hva du føler er rett for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318230-nhd/#findComment-2620218
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. 2,5.-5.mg. Zyprexa, 100.mg. Seroquel eller ca. 1000.mg. Orfiril. Hvilken burde jeg gå for videre, mener du?

S: Det er umulig å vite når det gjelder akkurat deg. Her har du satt opp meget små doser AP mot en rimelig dose Orfiril.

2. Er jeg mindre beskyttet mot mani pga. bruk av Cipralex hvis jeg bytter til Orfiril, i stedet for å bruke Zyprexa, slik at jeg da evt. ville trenge et AP(allikevel) i tillegg? I tilfelle hvilket, og hvilken mengde sikringsdose mener du? Betyr det altså å måtte bruke tre typer medisiner?

S: Det er igjen umulig å vite for akkurat deg. Nei, du må ikke ha AP uansett.

3. Jeg så i en annen posting av deg at du har noen meninger om bl.a. privatpraktiserende psykologer. Jeg har ikke fått med meg hva du sa den gang. Jeg blir nysgjerrig med hensyn til at jeg faktisk nå har bestilt en time hos pr.pr. psykolog. Jeg er veldig fornøyd med psykiateren min, men vi har dessverre bare 45-60 min. sammen ca. hver fjerde uke, så da blir det selvsagt ikke mye tid å gå i dybden på noe. Jeg er ikke av typen som ønsker ’renne ned døra’ til en psykolog og snakke om barndomstraumer, men føler jeg kanskje trenger litt hjelp med mine tankemønstre. Altså, siden jeg mest sannsynlig ikke ville fått time før om seks måneder hos en med avtale, synes du det da er OK å oppsøke en privat og sjekke han/henne ut?

S: Det går sikkert bra om psykologen kan bipolar lidelse og er opptatt av her og nå og framtid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318230-nhd/#findComment-2620605
Del på andre sider

Nå er ikke jeg NHD, men...

Min egen erfaring er i alle fall...

Seroquel forutsatt riktig dose for deg, kan sikkert fungere godt selv om det ikke fungerte for meg- de doserte for høyt(tror jeg)

Synes 100mg kanskje hørtes litt lite ut, men det kan ikke jeg uttale meg særlig om(jeg prøvde 700mg)

Fikk Orfiril etter prøving av Seroquel. Var på 1500mg, men husk at sånt er veldig individuelt!!

Men det bør også nevnes at jeg hele denne tiden med utprøving av disse to medisinene brukte jeg Lithionit også! Og Truxal ved behov-spesielt i "høye" perioder- Truxalen har lite bivirkninger - jeg fikk kun trøtthet som bivirkning..Den roet ned kjempekaos av tanker, roet ned uroen blant annet. Truxalen er vel i samme gate som Zyprexa tror jeg. Den er kanskje ikke helt på linje med Zyprexa, men den har mindre bivirkning- det kan jeg heller ikke uttale meg sikkert om..

Tre medisiner er jo ikke såå mye med tanke på hvordan en har det per idag kontra hvordan en kan få det med medisiner uten maniene..evt. med hypomanier..

Håper du får eksakte svar av NHD da dette svaret kun er egne erfaringer..

Håper også at du finner ut hva du vil og hva du føler er rett for deg.

Setter pris på at du deler dine erfaringer med meg!

Håper du har det bra om dagen, og har funnet frem til hva som funker for deg.

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318230-nhd/#findComment-2620607
Del på andre sider

Gå til denne psykologen og sjekk hvordan det fungerer. Selv opplevde jeg etter 5-6 konsultasjoner hos en privatpraktiserende større fremgang enn etter 2 år hos en med avtale. Jeg vet ikke hva Nhd har uttalt om privatpraktiserende, men for min del var det den mest effektive behandlingen jeg har mottatt.

Takk for rådet ditt!

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318230-nhd/#findComment-2620616
Del på andre sider

Annonse

S: Det er umulig å vite når det gjelder akkurat deg. Her har du satt opp meget små doser AP mot en rimelig dose Orfiril.

S: Det er igjen umulig å vite for akkurat deg. Nei, du må ikke ha AP uansett.

S: Det går sikkert bra om psykologen kan bipolar lidelse og er opptatt av her og nå og framtid.

Igjen, tusen takk for hjelp NHD.!

Du hører nok mer fra meg.

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318230-nhd/#findComment-2620622
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...