Gå til innhold

Slik gikk det hos psykiateren

Anbefalte innlegg

Gjest Overgrep-maktmisbruk?

Både fastlegen og psykiateren er med på samtalene.

Han hadde en annen holdning denne gangen, og var mer informativ, mild og forklarende.

Men, da jeg ba om å få en gjennomgang av journalen, så sa han at det kunne jeg få, men "ikke nå". Da jeg ba om kopi av journalen, så sa han at det trengte jeg ikke, for der sto det bare stikkord, og da måtte han i såfall renskrive den.

Hmmm- han virker nemlig svært distre og ustrukturert og stresset, og husker aldri fra gang til gang,og husker ikke engang at det var han som ga meg medisiner opprinnelig, han blander kortene til stadighet. Jeg mistenker at han har 1 stikkord i den journalen, og det er "aggresjon". Men hvordan jeg kontrollerer aggressjonen står det ingenting om.

Videre så begynte han å "bla" i en bok om alle mulige diagnoser, sånn for å fylle ut den tiden vi var der med noe. Jeg har 30 minutter til disp. og hver gang sier han stresset at han må løpe nøyaktig om 30 minutter. Vi kunne f.eks. tatt den gjennomgangen av journalen. Fordi jeg ønsker å få greie på hva jeg noensinne har sagt som får han til å være så bekymret, og som grunnlag til å sende meg på denne omfattende utredningen.

Jeg skal på utredningsprogram hos nevropsykolog (skal være der fra 12-17), jeg skal ta blodprøve, CT, EEG osv.

Hva med å spørre meg litt mer for å utelukke endel ting?

Et annet poeng med dette, er jo: han er jo så bekymret for barna, som han sier. Kun basert på det lille jeg har sagt. Og, når jeg har tatt alle testene, og de ikke viser noenting- er han da plutselig ikke bekymret lenger, da eller? da betyr det ikke noe lenger, det jeg har sagt?

Jeg fikk i det minste presisert i går, at da jeg bruker 5 mg cipralex, så har jeg overhodet ingen symptomer på stress eller aggressjon. Da svarte at han ja, det er notert, men nå er vi jo i gang.. så..... (!!!)

En annen ting i den forbindelse: la oss si at man finner ut noe, i denne utredningen- f.eks. jeg er bipolar- så jeg må ta medisiner.

Da er det jo bare å fortsette som før da...

Hele saken, hans fremgangsmåter, hans atferd, hele kommunikasjonen er bare så toootalt unødvendig og merkelig!!

(Ja, jeg har jo frivillig tatt kontakt, fordi jeg overreagerer på stressede situasjoner og frustrasjon. vel og merke uten medisiner. med andre ord var dette et problem for 5 år siden, og aldri siden. Noe er det jo, som gjør meg slik. Og jeg har jo en oppvekst som forklarer det meste.-

Ja ja,jeg ville bare gi dere en oppdatering. Mange som engasjerte seg her, og det setter jeg stor pris på. Min familie og venner er i sjokktilstand for dette her- og hvis jeg orker den dagen jeg er "renvasket" så kommer jeg til å gå til klage, og muligens media. For jeg kommer aldri noensinne til å stole på helsepersonell igjen.

En som skal hjelpe deg, blir i steden din verste fiende. Man kommer dit frisk med et problem med stress, men ender opp med å bli "gal" utmattet og i sjokktilstand...

tipper media ville likt denne saken...

Men, på det nåværende tidspunkt, så er det jo bare å jatte med, og fullføre utredningen- så får vi se :-)

Ha en super helg da folkens !

(Selv får vi gjester i kveld og skal lage pizza og se på finalen i Sa vi danse- med andre ord, kose oss og tenke på noe annet)

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318309-slik-gikk-det-hos-psykiateren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette høres ikke bra ut.

Jeg anbefaler deg å lese Pasientrettighetsloven.

http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-063.html

Les spesielt §5 om journalinnsyn.

Jeg foreslår at du sender et brev til han (i dag) med krav om kopi av journalen. Skriv at du forventer den tilsendt innen de pålagte 3 uker.

Send kopi av brevet til Helsetilsynet v/Fylkeslegen og til Pasientombudet i fylket ditt. Sørg selvsagt for at kopi er nevnt nederst på brevet slik det skal være.

Lykke til :-)

Gjest Overgrep-Maktmisbruk?

Dette høres ikke bra ut.

Jeg anbefaler deg å lese Pasientrettighetsloven.

http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-063.html

Les spesielt §5 om journalinnsyn.

Jeg foreslår at du sender et brev til han (i dag) med krav om kopi av journalen. Skriv at du forventer den tilsendt innen de pålagte 3 uker.

Send kopi av brevet til Helsetilsynet v/Fylkeslegen og til Pasientombudet i fylket ditt. Sørg selvsagt for at kopi er nevnt nederst på brevet slik det skal være.

Lykke til :-)

Skal jeg kun sende brev at jeg krever kopi av journal? Eller et mer udypende brev om min side av hele forløpet også,(kommunikasjon, fremgangsmåter osv.) ??

Har tenkt på deg og hvordan det gikk på møtet. Det må være særdeles belastende. Det er så mye her som er feil og trist.

Jeg synes vel egentlig det er greit med en utredning, noe du har ønsket deg selv, men ikke på denne måten. Nå er det heldigvis andre som skal utrede deg da, men mener bestemt at hva som enn kommer av resultater, så må noen andre komme inn og ta over.

Kunne du snakket med legen din om å søke til dps, med tanke på at eventuell oppfølging kan skje der. Lurt å sende søknad så fort som mulig i tilfelle. Denne her har jo ikke driftsavtale en gang, så du kan jo skylde på at du ikke har råd til dette, og vil ha noen med avtale til å følge opp. Der er det også psykiatere som har mulighet til medisinering, hvis det skulle bli slik at du får en bipolar II diagnose eller annet, eller du kunne kanskje fått noe hjelp med det du har opplevd.

Jeg bare ønsker for deg at det dreier over på andre mennesker som tar over etter hvert i prosessen. For dette bærer for mye preg av inkompetanse, makt og nå er det rimelig umulig at dere kan få god kontakt. Slik at om det blir noen resultater av utredning som trenger oppfølging, så blir det ikke han i hvert fall.

Mvh

Annonse

Gjest Overgrep-Maktmisbruk?

Har tenkt på deg og hvordan det gikk på møtet. Det må være særdeles belastende. Det er så mye her som er feil og trist.

Jeg synes vel egentlig det er greit med en utredning, noe du har ønsket deg selv, men ikke på denne måten. Nå er det heldigvis andre som skal utrede deg da, men mener bestemt at hva som enn kommer av resultater, så må noen andre komme inn og ta over.

Kunne du snakket med legen din om å søke til dps, med tanke på at eventuell oppfølging kan skje der. Lurt å sende søknad så fort som mulig i tilfelle. Denne her har jo ikke driftsavtale en gang, så du kan jo skylde på at du ikke har råd til dette, og vil ha noen med avtale til å følge opp. Der er det også psykiatere som har mulighet til medisinering, hvis det skulle bli slik at du får en bipolar II diagnose eller annet, eller du kunne kanskje fått noe hjelp med det du har opplevd.

Jeg bare ønsker for deg at det dreier over på andre mennesker som tar over etter hvert i prosessen. For dette bærer for mye preg av inkompetanse, makt og nå er det rimelig umulig at dere kan få god kontakt. Slik at om det blir noen resultater av utredning som trenger oppfølging, så blir det ikke han i hvert fall.

Mvh

Takk for det anna k. Du virker svært empatisk og diplomatisk :-)

Ja, dette er litt av en suppe å havne utfor. Gudskjelov er jeg sterk, og lar ikke meg selv bli et offer for dette. Jeg har jo tross alt barn å ivareta ;-)

Så du svaret til NHD ang krav om journal? Vet du noe om hva den journalen skal/bør inneholde fra psykiaterens side ? Altså hvilke krav og retningslinjer han har?

Klem

Takk for det anna k. Du virker svært empatisk og diplomatisk :-)

Ja, dette er litt av en suppe å havne utfor. Gudskjelov er jeg sterk, og lar ikke meg selv bli et offer for dette. Jeg har jo tross alt barn å ivareta ;-)

Så du svaret til NHD ang krav om journal? Vet du noe om hva den journalen skal/bør inneholde fra psykiaterens side ? Altså hvilke krav og retningslinjer han har?

Klem

Jeg så svaret, men vet ikke mye om dette.

http://www.sykepleierforbundet.no/article.php?articleID=11318&categoryID=1371

Kanskje du kan finne noe her, eller under noen lignende linker?

Be om å få fullstendig utskrift av journalen hos din fastlege også.

Da finner du ut om noe av tøyset til psykiateren har smittet over i fastlegejournalen. Og du vet litt mer hvor du har fastlegen din.l

Journalfeil er skumle greier. De har en tendens til å bli ukritisk repitert av ulike journalskrivere til de fremstår som en sannhet mange er enige om.

Det er nesten klin umulig å få rettet, langt mindre slettet journalfeil. Du kan legge ved dine kommentarer, men det blir opp til den som leser hvordan det tolkes.

Den beste måten å kvitte seg med tøysejournaler er å skrive et brev der du opplyser at du ikke gir tillatelse til at noen deler av opplysningene i journalen under noen omstendigheter videreformidles til noen som helst instans.

Så bytter du helt leger og behandlingssted.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...