Gå til innhold

Skummelt å bli medisinfri NHD

Anbefalte innlegg

Har slitt med depresjoner og selvdestruktiv atferd store deler av mitt 30 år lange liv. Men etter at jeg fikk ny fastlege for et halvannet år siden ble det brått endringer.

I et halvt år fikk jeg imovane for å sove. Grunnet lite søvn over flere uker ba jeg om å få begynne på igjen, i steedet får jeg et ark med søvnhygeniske tips..

Når det gjelder beroligende medisiner brukte jeg sobril før og det hjalp meg til å tørre å gå ut døren, gå i butikker o.s.v. Siste månedene har jeg prøvd truksal, atarax og betablokker. Men det funker ikke, så jeg har ikke noe valg annet enn å klare meg uten.

Etter lengre tid med daglig drikking, har jeg sluttet. Men noen ganger blir angsten for stor og jeg blir så desperat etter å sove at jeg drikker meg full igjen.

Har stått på cipraleks i et års tid, men nå har jeg fått beskjed om å trappe ned dette for å se om jeg virkelig trenger det...

Er det stor sannsynlighet for at jeg faller tilbake til depresjoner og selvdestruktiv atferd? Det er kun de to siste månedene alt har vært fint....

Det hadde vært fantastisk å bli medisinfri... men jeg kan bare ikke miste helsen nå. Alt for mye står på spill.

Jeg har hatt uttallige depresjonsperioder bak meg, de henger alle sammen med ytre betingelser og traumer, som jeg har blitt flinkere til å takle.

Hadde du gjort det samme NHD?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318313-skummelt-%C3%A5-bli-medisinfri-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du (og fastlegen din) har gjort en fantastisk jobb. Når resultatene blir slik, kan en lett tenke "greier du den, så greier du den".

Jeg ville på det mest bestemte ikke seponert Cipralex nå. Jeg ville ha brukt all energi på å stabilisere deg uten alt det andre, men med Cipralex.

Når det gjelder søvn kan du bruke tolvon eller vallergan. Mange får vel så god søvn på disse som på innsovningsmidler som stilnoct og imovane. Har du prøvd vallergan eller tolvon? Og da med rette doser og tatt i rett tid før innsovningen? Du har også nozinan, truxal og noen andre av de gamle antipsykotiske midlene brukt til innsoving i mindre doser, og noen sverger til dem for å få sove.

Jeg lurer på hvor godt legen din kjenner deg? Vet han at du har slitt med alkoholen? Vet han hvordan du egentlig har det og har du vært rimelig ærlig med han? Det kan være litt greit å vite i forhold til å vurdere hvor smarte eller ikke smarte forslagene hans er.

Synes ikke det høres lurt ut å trappe ned cipralex nå. To måneder er da ingen ting i forhold til å ha det bedre når du har slitt så lenge, selv om jeg er glad på dine vegne for at du har fått et pusterom. Men du beskriver jo også at det er ganske skjøre greier. Tanken er vel å stabilisere seg i lengre tid før en prøver nedtrapping, og med noens historie bør en kanskje være forsiktig med det da også. For mange av oss er det ytre betingelser for depresjon, men jeg tenker nesten motsatt av legen din. Kanskje burde du heller gå opp i dose en periode på cipralex for å holde sjakk på angsten, når det er slik at du prøver å kutte sobril og alkohol som døyvingsmekaninsmer.

Utsagnet hans, å trappe ned for å se om du virkelig trenger det, høres ikke bra ut i mine ører. Noen har en sårbarhet i lang tid, og om ikke annet ville jeg gått på en vedlikeholdsdose lenge var jeg deg. Jeg tror din sårbarhet er der ennå, slik at du trenger medisiner. Det tror du vel egentlig selv også(?), slik jeg opplever det. Du vil gjerne være medisinfri, hvem vil ikke det, men å opprettholde livskvalitet er og blir det viktigste.

Det blir aldri for sent å prøve uten senere en gang, om det skulle være ønskelig.

Men ville ikke gjort det nå var jeg deg, og jeg lurer altså veldig på i hvilken grad legen din kjenner deg godt nok? Det er ditt hovedansvar at han gjør det.

Mvh

Når det gjelder søvn kan du bruke tolvon eller vallergan. Mange får vel så god søvn på disse som på innsovningsmidler som stilnoct og imovane. Har du prøvd vallergan eller tolvon? Og da med rette doser og tatt i rett tid før innsovningen? Du har også nozinan, truxal og noen andre av de gamle antipsykotiske midlene brukt til innsoving i mindre doser, og noen sverger til dem for å få sove.

Jeg lurer på hvor godt legen din kjenner deg? Vet han at du har slitt med alkoholen? Vet han hvordan du egentlig har det og har du vært rimelig ærlig med han? Det kan være litt greit å vite i forhold til å vurdere hvor smarte eller ikke smarte forslagene hans er.

Synes ikke det høres lurt ut å trappe ned cipralex nå. To måneder er da ingen ting i forhold til å ha det bedre når du har slitt så lenge, selv om jeg er glad på dine vegne for at du har fått et pusterom. Men du beskriver jo også at det er ganske skjøre greier. Tanken er vel å stabilisere seg i lengre tid før en prøver nedtrapping, og med noens historie bør en kanskje være forsiktig med det da også. For mange av oss er det ytre betingelser for depresjon, men jeg tenker nesten motsatt av legen din. Kanskje burde du heller gå opp i dose en periode på cipralex for å holde sjakk på angsten, når det er slik at du prøver å kutte sobril og alkohol som døyvingsmekaninsmer.

Utsagnet hans, å trappe ned for å se om du virkelig trenger det, høres ikke bra ut i mine ører. Noen har en sårbarhet i lang tid, og om ikke annet ville jeg gått på en vedlikeholdsdose lenge var jeg deg. Jeg tror din sårbarhet er der ennå, slik at du trenger medisiner. Det tror du vel egentlig selv også(?), slik jeg opplever det. Du vil gjerne være medisinfri, hvem vil ikke det, men å opprettholde livskvalitet er og blir det viktigste.

Det blir aldri for sent å prøve uten senere en gang, om det skulle være ønskelig.

Men ville ikke gjort det nå var jeg deg, og jeg lurer altså veldig på i hvilken grad legen din kjenner deg godt nok? Det er ditt hovedansvar at han gjør det.

Mvh

Legen kjenner meg veldig godt. Trenger ikke si navnet mitt en gang når jeg ringer..

Men som sagt så er det skummelt å slutte... for jeg har gått på tryne noen ganger etter å ha seponert medisiner...

Det har sine bivirkninge å ta cipralex... men jeg skulle trappe ned først fra 15 mg til 10, som er den mest vanlige dosen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...