Gå til innhold

Må alt journalføres? NHD?

Anbefalte innlegg

Blir alt en sier i terapitimen journalført?

Dersom en ønsker å ta opp noe som har betydning for behandlingen, men ikke ønsker å ha det i journalen i frykt for at det kan bli brukt i mot en senere (av andre). Noe en har god og reell grunn til å frykte. Kan en trygt be behandleren om det, og stole på at det ikke blir gjort?

Til opplysning gjelder det ikke kriminelle handlinger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318318-m%C3%A5-alt-journalf%C3%B8res-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dyster fuge

Jeg hadde en pikant hemmelighet jeg tok opp med behandler, som jeg ba spesifikt om at ikke skulle inn i journalen, nemlig at jeg hadde eksperimientert med homofili. Psyk.spl lovte å ikke sette det inn i journalen, men alikevel noen år etterpå ba jeg om å få journalen(jeg hadde forlengst sluttet der), og der stod det, svart på hvitt... Kjipe greier.

Det er ikke helt uvanlig både innen somatikken og psykiatrien at helsepersonell lyver i forhold til dette. Altså de forsikrer pasienten om at det ikke skal journalføres, så skriver de det ned likevel.

Du har ingen kontroll med hva som blir skrevet i journalen.

mvh

Jeg hadde en pikant hemmelighet jeg tok opp med behandler, som jeg ba spesifikt om at ikke skulle inn i journalen, nemlig at jeg hadde eksperimientert med homofili. Psyk.spl lovte å ikke sette det inn i journalen, men alikevel noen år etterpå ba jeg om å få journalen(jeg hadde forlengst sluttet der), og der stod det, svart på hvitt... Kjipe greier.

Det var nok det jeg tenkte meg ja.... Da blir det en vurderingssak. Takk for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alt må ikke journalføres. En må uansett ikke lyve om dette. De ganger det det er diskusjon om dette, og jeg forklarer hvorfor det må journalføres, har pasienten akseptert at det er slik.

Mange "pikante" detaljer er det hel unødvendig å journalføre.

Alt må ikke journalføres. En må uansett ikke lyve om dette. De ganger det det er diskusjon om dette, og jeg forklarer hvorfor det må journalføres, har pasienten akseptert at det er slik.

Mange "pikante" detaljer er det hel unødvendig å journalføre.

Ok. Tusen takk for svar.

Annonse

Det er ikke helt uvanlig både innen somatikken og psykiatrien at helsepersonell lyver i forhold til dette. Altså de forsikrer pasienten om at det ikke skal journalføres, så skriver de det ned likevel.

Du har ingen kontroll med hva som blir skrevet i journalen.

mvh

Tror du ikke at de holder det de lover når det er snakk om å beskytte pasienten, og i aller verste fall redde liv, ved å ikke la opplysningene stå svart på hvitt?

For her handler det ikke om å lyve, ei heller noe ulovlig, men frykt for eget liv dersom det skulle komme ut.

Tror du ikke at de holder det de lover når det er snakk om å beskytte pasienten, og i aller verste fall redde liv, ved å ikke la opplysningene stå svart på hvitt?

For her handler det ikke om å lyve, ei heller noe ulovlig, men frykt for eget liv dersom det skulle komme ut.

Det kommer selvsagt an på personen du har med å gjøre. Men jeg kjenner til mange tilfeller der de lyver om slikt.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...