Gå til innhold

Hvordan pugge gangetabellen

Gjest matteleksa

Anbefalte innlegg

Gjest matteleksa

Sønnen min på snart ni år skal pugge gangetabellen for tiden. Han kunne hele tre- gangen i fjor på matteprøven. Han kunne den også i forrige uke veldig bra etter en del repitisjon og pugging. Jeg trodde da at tre- gangen så satt fast. Nå pugger vi firegangen og det går greit. Men når jeg nå spørr han om tre-gangen igjen så svarer han i hytt og pine. Med litt repitisjon så husker han den fint en dag for så og nesten være glemt igjen neste dag. Er dette normalt? Er det noe vi kan gjøre for at det skal sette seg bedre slik at den sitter varig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har han prøvd seg på denne siden: www.gruble.net

Der er det mange artige øvingsoppgaver (også på tid) med multiplikasjon. Kanskje kan det hjelpe ham å huske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjelder bare å bruke tålmodighet. Jeg husker jeg satt slik med min sønn også. Ganske frustrerende når man først tror at det sitter og så viser deg seg at det ikke gjør det allikevel.

Men det er bare å pugge om igjen og om igjen.

Nå konsenterer du deg bare om 3 og 4 gangen til dette sitter skikkelig. Veksle mellom disse til det sitter. Deretter begynner på f.eks 5 gangen. Når den sitter, pugger dere bare på disse 3,4 og 5 gangen lenge, før du går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg har også 9-åring

Skriv opp gangetabellen på et stort ark, alt fra 1 til 10-gangen å heng den opp på rommet hans. Min søster hadde delt opp hele arket i ruter, ble ganske artig å se på kryss å tvers hva svarene blir.

Hoff litt dumt forklart men håper du skjønner.

(Til 6 åringen min henger hele alfabetet opp, skal si det kom fort inn.)

Viktig. Heng den opp så han ser den når han ligger i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I klassen til 4.klassingen vår har de lært seg sanger til gangene opp til 5-gangen. Det fungerte veldig bra for henne i alle fall.

Ellers vil jeg tro det kan hjelpe å skrive opp gangetabellen et sted det vil bli sett - do, over pulten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassen til 4.klassingen vår har de lært seg sanger til gangene opp til 5-gangen. Det fungerte veldig bra for henne i alle fall.

Ellers vil jeg tro det kan hjelpe å skrive opp gangetabellen et sted det vil bli sett - do, over pulten osv.

Har også sett disse sangene en del i bruk. De er fristende å ta i bruk i klassen for du får helt fint hele klassen med deg. Problemet er bare at elevene stort sett ikke lærer gangene, de lærer en sang:-) Lærere på ungdomsskolen har vært i harnisk over barneskoler som har brukt disse sangene, de har nemlig elever der også som sitter og nynner på matteprøver og eksamener:-) Og jeg må si jeg skjønner dem ja...

For elever som har store problemer i matematikk så kan dette være en kriseløsning. For elever flest er den for lettvint. Ikke noe annet enn gammeldags pugging som er brukandes dessverre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett disse sangene en del i bruk. De er fristende å ta i bruk i klassen for du får helt fint hele klassen med deg. Problemet er bare at elevene stort sett ikke lærer gangene, de lærer en sang:-) Lærere på ungdomsskolen har vært i harnisk over barneskoler som har brukt disse sangene, de har nemlig elever der også som sitter og nynner på matteprøver og eksamener:-) Og jeg må si jeg skjønner dem ja...

For elever som har store problemer i matematikk så kan dette være en kriseløsning. For elever flest er den for lettvint. Ikke noe annet enn gammeldags pugging som er brukandes dessverre:-)

Joda, jeg ser den. Nå virker det som om vår eldste lærer gangen av den likevel, men faren for at man ikke gjør det er jo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...