mumitrollet Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 8-åringen er veldig glad i å lese, og er veldig flink til det. men det passer ikke alltid med organisert lesing, han har andre fritidsaktiviteter som tar mye tid også. Han leser litt eller mye hver eneste dag, er bare så drita lei av å skulle registere minutter osv. Blir jo litt kunstig. Og hva om de ikke klarer de oppsatte målene en uke? Vil isbjørnen mangle hode, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Datteren min leser mye. Både det de skal lese og masse utenom. Så jeg vet at hun leser mye og bra. Sa da skriver jeg under på lesing selv om hun ikke har lest akkurat den dagen, når jeg VET at hun leste nesten en time kvelden i forveien. Ellers må man jo prøve å tilpasse lekser og ting etter aktiviteter. På mandag har ikke min datter tid til lekser for da er det to aktiviteter. Så leksene til tirsdag gjør hun på fredag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg kutter ut all registreringen og vi leser akkurat så mye som det passer oss (selvsagt med fokus på å lese ekstra mye i denne perioden). Kommer til å lime på alle dele til isbjørnen uansett. Det er så mye i hverdagen som jeg må stresse over, jeg nekter å la isbjørnen bli enda et stressmoment. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fører ikke noe Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg har ikke oppført noen minutter. Har det for travelt til det. Du er vel ikke nødt til dette? Jeg regner dette som frivillig, jeg synes det får holde med leseleksa. Barn få få lov til å være barn også og jeg synes de må få velge fritt om de vil lese mere enn leseleksa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Uff - vi har mistet hele arket vi... har lett overalt. det HANG jo på oppslagstavla... Men hun leser altså (og er flink). Men ikke så organisert som det legges opp til akkurat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Er ikke så nøye på minuttene akkurat. Men man kan jo føre opp _alt_ av lesing, både lese selv, bli lest for og lydbok, og da blir det fort mange minutter her i huset i hvertfall .Men man kan jo tilpasse målene selv, så hvis man vet det blir en travel uke kan man sette målene så lavt at man vet at man får lime på alle rutene uansett... Sånn har i hvertfall jeg tenkt. Han får kred for det han leser, han hører på lydbok om kvelden, pappan leser, han leser litt selv (har begynt på Nifse Nella og Nattskolen nå), leser litt donald på senga osv, men jeg orker ikke å _mase_, da virker det mot sin hensikt. Min er forresten i 2.trinn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Målet for oss foreldre må jo være å sette mål som er mulig å nå hver eneste dag . Vi har satt fem minutters lesing i tillegg til leksene på laveste nivå og 7 minutter på det høyeste og det klarer man hver dag. Da oppnår de jo det de skal. Derfor er det viktig for å stimulere til videre leselyst å sette mål som er oppnålig og som ikke gjør at de mister leselysten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Heisann! Denne leseaksjonen hadde motsatt virkning på vår 8 åring. Eg løste dette med å ta med lydbøker hjem fra biblioteket. Da slapp hun å stresse med tidtakingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg ville heller ikke likt slik millimetermåling av leseingen. Det ville også fort virket mot sin hensikt på våre barn. Fortell gjerne læreren hvordan du/dere opplever dette, og kom med noen konstruktive forslag. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest b&u arbeider Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Har du snakket med lærer om det er så viktig å telle minutter? Klassen min har skjemaet på skolen og det er bare bøker som leses på skolen som skal registreres. Vi bruker heller ikke tid taking, men antall og hvor godt de likte boka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 ... at læreren/klassen har bestemt at nivå 1 er 20 min daglig, nivå 2 er 30 min og nivå 3 er 40 min. Det er ganske mye, og poden må altså lese gjennomsnittlig 40 min hver dag om isbjørnen skal få hode. Tullete, synes jeg. Godt det er flere som synes det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jaaa, jeg er også møkkalei leselyst'n...! Men heldigvis er 8-åringen helt med til siste minutt; hun synes det er gøy både å lese, telle minutter og registrere det. Så jeg har gryntet rundt for meg selv når klokka er blitt sent på kveld fordi hun mååå lese de forbaska 45 minuttene...! Hehe, skal bli godt å bli ferdig for iår...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synes jeg, som også er litt lei Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Har du snakket med lærer om det er så viktig å telle minutter? Klassen min har skjemaet på skolen og det er bare bøker som leses på skolen som skal registreres. Vi bruker heller ikke tid taking, men antall og hvor godt de likte boka. Synes det var verre da de skulle telle bøker - da valgte de enkle billedbøker med litt tekst slik at de fikk et høyt antall leste bøker. Bedre med minutter for da kan en velge lengre og mer utfordrene bøker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 ... at læreren/klassen har bestemt at nivå 1 er 20 min daglig, nivå 2 er 30 min og nivå 3 er 40 min. Det er ganske mye, og poden må altså lese gjennomsnittlig 40 min hver dag om isbjørnen skal få hode. Tullete, synes jeg. Godt det er flere som synes det. Det er jo meningen at foreldre/barn skal bli enige om hva som passer for dem, ikke at læreren skal diktere antall minutter! Vi har lagt opp til forsjellig antall minutter for hver uke, ettersom hva vi har av andre ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Fritidsaktiviteter kommer i annen rekke. Leksene først. Det er snakk om prioritering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Fritidsaktiviteter kommer i annen rekke. Leksene først. Det er snakk om prioritering. Det er forskjell på lekser som man til en viss grad kan styre selv - slik at man f.eks. gjør mer på mandag hvis man er opptatt på tirsdag - enn noe som man MÅ gjøre et visst antall minutter av hver eneste dag helt slavisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Det er forskjell på lekser som man til en viss grad kan styre selv - slik at man f.eks. gjør mer på mandag hvis man er opptatt på tirsdag - enn noe som man MÅ gjøre et visst antall minutter av hver eneste dag helt slavisk. Ingen forskjell overhodet. Mange foreldre i dag har en helt feil innstilling til skole og lekser. Det må legges inn nok tid hver dag til lekselesing. Det er noe som skurrer i samfunnet når man foretrekker å gi signal til barna om at det er viktigere å dra på fritidsaktiviteter enn å gjøre leksene som skolen gir. Og så murrer man på at skolebarna i dag er så dårlige på skolene. Hvem får skylden? Som regel en dårlig lærer selvsagt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Ingen forskjell overhodet. Mange foreldre i dag har en helt feil innstilling til skole og lekser. Det må legges inn nok tid hver dag til lekselesing. Det er noe som skurrer i samfunnet når man foretrekker å gi signal til barna om at det er viktigere å dra på fritidsaktiviteter enn å gjøre leksene som skolen gir. Og så murrer man på at skolebarna i dag er så dårlige på skolene. Hvem får skylden? Som regel en dårlig lærer selvsagt... Jeg syns ikke unger i barneskolen skal få alt for mye lekser, noe for å opparbeide gode rutiner fra småbarnsalder er greit, men lærer er lærer og foreldre uten pedagogisk utdannelse skal ikke ha som oppgave å være lærer for barna sine. Undersøkelser viser nå at ressurssterke foreldre hjelper barn med lekser og ungene drar enda lenger fra de ressurssvake. Og det er ikke bra - vi skal alle ha like muligheter. Lengre skoledager og minimalt med lekser og mer hjelp til de som sliter og også til de som trenger mer utfordringer er tingen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Ingen forskjell overhodet. Mange foreldre i dag har en helt feil innstilling til skole og lekser. Det må legges inn nok tid hver dag til lekselesing. Det er noe som skurrer i samfunnet når man foretrekker å gi signal til barna om at det er viktigere å dra på fritidsaktiviteter enn å gjøre leksene som skolen gir. Og så murrer man på at skolebarna i dag er så dårlige på skolene. Hvem får skylden? Som regel en dårlig lærer selvsagt... ''Mange foreldre i dag har en helt feil innstilling til skole og lekser. Det må legges inn nok tid hver dag til lekselesing. Det er noe som skurrer i samfunnet når man foretrekker å gi signal til barna om at det er viktigere å dra på fritidsaktiviteter enn å gjøre leksene som skolen gir.'' Helt enig! En mor jeg vet om, tok opp på et foreldremøte at hun ønsket at barna skulle få lekseplanen for neste uke før helgen, slik at ungene kunne rase gjennom _alle_ leksene i helga, siden de var opptatt med fritidsaktiviteter hver eneste hverdag. Tror de var med på 3 eller 4 fritidsaktiviteter... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg syns ikke unger i barneskolen skal få alt for mye lekser, noe for å opparbeide gode rutiner fra småbarnsalder er greit, men lærer er lærer og foreldre uten pedagogisk utdannelse skal ikke ha som oppgave å være lærer for barna sine. Undersøkelser viser nå at ressurssterke foreldre hjelper barn med lekser og ungene drar enda lenger fra de ressurssvake. Og det er ikke bra - vi skal alle ha like muligheter. Lengre skoledager og minimalt med lekser og mer hjelp til de som sliter og også til de som trenger mer utfordringer er tingen! Helt enig med alt du sier her! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.