Snikkersen Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Fritidsaktiviteter kommer i annen rekke. Leksene først. Det er snakk om prioritering. Ja, jeg er til en viss grad enig med deg. Men glem ikke at det er mange fritidsaktiviteter som er svært lærerike for barna også, og som ikke bør droppes fordi barna da kommer til å henge etter på denne arenaen. Tenker bla på de som spiller et instrument. Dette er læring på mange plan, både teoretisk, sosialt og praktisk. Det gjelder sikkert flere fritidsaktiviteter. Dessuten er det vel kanskje slik at de barna som driver med fritidsaktiviteter også klarer seg bedre på skolen.... Jeg skulle ønske at skoledagen var noe lengre, og at det var noe mindre lekser. Ikke fordi jeg ikke har tid eller gidder hjelpe til med lekser. Men fordi jeg tror det er lurt for å fjerne noen av skillene mellom barna, samt at barna får brukt dagen mer effektivt (ikke så mye død-tid på sfo), og at familielivet går smidigere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Vi har sørget for at hun har klart målene hver uke,men hr gjort bruk av lydbøker (noe som slår ihjel mange minutter her hos oss). Jeg er noe skeptisk til om disse leselyst-kampanjene virkelig gir leselyst. Skulle ønske lærerne heller brukte andremetoder, f.eks aktiv litteraturformidling i skolen.At de samarbeidet mer med forlkebiblioteket, og lot barna velge litteraturen sin selv. Jeg tror det virker bedre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest leileilei33 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 ''Mange foreldre i dag har en helt feil innstilling til skole og lekser. Det må legges inn nok tid hver dag til lekselesing. Det er noe som skurrer i samfunnet når man foretrekker å gi signal til barna om at det er viktigere å dra på fritidsaktiviteter enn å gjøre leksene som skolen gir.'' Helt enig! En mor jeg vet om, tok opp på et foreldremøte at hun ønsket at barna skulle få lekseplanen for neste uke før helgen, slik at ungene kunne rase gjennom _alle_ leksene i helga, siden de var opptatt med fritidsaktiviteter hver eneste hverdag. Tror de var med på 3 eller 4 fritidsaktiviteter... Fritidsaktiviteter er da mye viktigere enn lekser! Foreldre er IKKE lærere, det burde ikke vært lekser i det hele tatt. Lengre skoledager er tingen! Lærere er late individer som overlater veldig mye av læringen til foreldre!!! Arg!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Ingen forskjell overhodet. Mange foreldre i dag har en helt feil innstilling til skole og lekser. Det må legges inn nok tid hver dag til lekselesing. Det er noe som skurrer i samfunnet når man foretrekker å gi signal til barna om at det er viktigere å dra på fritidsaktiviteter enn å gjøre leksene som skolen gir. Og så murrer man på at skolebarna i dag er så dårlige på skolene. Hvem får skylden? Som regel en dårlig lærer selvsagt... Nå synes jeg du strekker den litt vel langt. På den måten kan man jo ikke være med på noe som helst, i tilfelle skolen finner ut at man skal gjøre noe ekstra en uke. Jeg er helt enig med deg i at lekser skal prioriteres og at man ikke kan fylle opp dagene med andre ting uten å ha tid til dem. Men denne aksjonen er jo spesiell i og med at den har null fleksibilitet. Jeg påstår ikke at det ikke går an å gjennomføre den, men at det er større muligheter for å "styre" vanlige lekser uten at det blir stressende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Vi har sørget for at hun har klart målene hver uke,men hr gjort bruk av lydbøker (noe som slår ihjel mange minutter her hos oss). Jeg er noe skeptisk til om disse leselyst-kampanjene virkelig gir leselyst. Skulle ønske lærerne heller brukte andremetoder, f.eks aktiv litteraturformidling i skolen.At de samarbeidet mer med forlkebiblioteket, og lot barna velge litteraturen sin selv. Jeg tror det virker bedre. Lydbøker? Jeg har ikke unger på skolen enda, men jeg går ut fra at en leselystaksjon har med at unger skal bli flinke til og glade i å lese. Er det ikke dumt å bruke lydbøker da? Er ikke poenget at ungene skal lese selv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sippasip Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Nå synes jeg du strekker den litt vel langt. På den måten kan man jo ikke være med på noe som helst, i tilfelle skolen finner ut at man skal gjøre noe ekstra en uke. Jeg er helt enig med deg i at lekser skal prioriteres og at man ikke kan fylle opp dagene med andre ting uten å ha tid til dem. Men denne aksjonen er jo spesiell i og med at den har null fleksibilitet. Jeg påstår ikke at det ikke går an å gjennomføre den, men at det er større muligheter for å "styre" vanlige lekser uten at det blir stressende. Vel, min sønn på 9 år leser utmerket. Jeg driter langt faen i denne aksjonen, vi leser om vanlig, setter på klistremerkene og teller ingen minutter. Alle som er litt oppegående må da skjønne at de ikke TRENGER å følge dette til punkt og prikke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Fritidsaktiviteter er da mye viktigere enn lekser! Foreldre er IKKE lærere, det burde ikke vært lekser i det hele tatt. Lengre skoledager er tingen! Lærere er late individer som overlater veldig mye av læringen til foreldre!!! Arg!!! Javel... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Vel, min sønn på 9 år leser utmerket. Jeg driter langt faen i denne aksjonen, vi leser om vanlig, setter på klistremerkene og teller ingen minutter. Alle som er litt oppegående må da skjønne at de ikke TRENGER å følge dette til punkt og prikke... Er du sikker på at det svaret skulle til meg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Fritidsaktiviteter er da mye viktigere enn lekser! Foreldre er IKKE lærere, det burde ikke vært lekser i det hele tatt. Lengre skoledager er tingen! Lærere er late individer som overlater veldig mye av læringen til foreldre!!! Arg!!! Jeg er faktisk i noen grad enig med deg, selv om du er litt bombastisk At lærere er late tror jeg egentlig ikke, men det leksemaset kan vireklig ta overhånd. Særlig når leksene ikke egentlig passer til barnet ditt,og enten er alt for vanskelig eller altfor lett. Sånn at det blir vanskelig å se meningen med leksene. Leksene bør være ren repitisjon, og vi foreldre trenger ikke være lærere, men støttende foreldre. Barna skal lære teknikk og merode på skolen, ikke av foreldrene! Ja til lengre skoledag og mindre lekser! Min sønn har flere dager der han slutter kl. 12. Hvorfor kunne de ikke holdt på til kl.14 alle dager. Da hadde det ikke vært nødvening med så mye lekser (men litt er jo greit, ønsker meg bla mer leselekser for han...). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Lydbøker? Jeg har ikke unger på skolen enda, men jeg går ut fra at en leselystaksjon har med at unger skal bli flinke til og glade i å lese. Er det ikke dumt å bruke lydbøker da? Er ikke poenget at ungene skal lese selv? Lydbøker teller med i aksjonen, ja. Men på vår skole har de bestemt at man ikke kan ta hele minuttkvoten som lydbok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 ''Mange foreldre i dag har en helt feil innstilling til skole og lekser. Det må legges inn nok tid hver dag til lekselesing. Det er noe som skurrer i samfunnet når man foretrekker å gi signal til barna om at det er viktigere å dra på fritidsaktiviteter enn å gjøre leksene som skolen gir.'' Helt enig! En mor jeg vet om, tok opp på et foreldremøte at hun ønsket at barna skulle få lekseplanen for neste uke før helgen, slik at ungene kunne rase gjennom _alle_ leksene i helga, siden de var opptatt med fritidsaktiviteter hver eneste hverdag. Tror de var med på 3 eller 4 fritidsaktiviteter... Mange synes nok du bør gå litt stille i dørene siden du selv ikke har skolebarn ennå... Man trenger ikke være noen turbofamilie for å synes det blir litt pes med noe så lite fleksibelt som slike aksjoner som styres på minuttnivå hver eneste dag mange uker i strekk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Lydbøker teller med i aksjonen, ja. Men på vår skole har de bestemt at man ikke kan ta hele minuttkvoten som lydbok. Ok. Jeg ser poenget med lydbøker i den hensikt å gjøre barna glade i litteratur. Og det målet er kanskje en del av aksjonen, det også. Men jeg vil jo tro at hovedvekten bør ligge på å lese bøker selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Mange synes nok du bør gå litt stille i dørene siden du selv ikke har skolebarn ennå... Man trenger ikke være noen turbofamilie for å synes det blir litt pes med noe så lite fleksibelt som slike aksjoner som styres på minuttnivå hver eneste dag mange uker i strekk. Jeg vet ikke nok om denne leselystaksjonen, nei. Mulig det er som du sier. Men mitt svar om denne mammaen som mente ungene ikke hadde tid til lekser på ukedagene, var ment generelt, ikke direkte linket opp mot leselystaksjonen. Jeg mener fortsatt at det er feil prioritering å la ungene være med på så mange fritidsaktiviteter at lekser må komme i annen rekke. Og ja, jeg bør kanskje gå litt stille i dørene som ikke har unger på skolen enda, men jeg kan jo ha meninger om dette likevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 ''Mange foreldre i dag har en helt feil innstilling til skole og lekser. Det må legges inn nok tid hver dag til lekselesing. Det er noe som skurrer i samfunnet når man foretrekker å gi signal til barna om at det er viktigere å dra på fritidsaktiviteter enn å gjøre leksene som skolen gir.'' Helt enig! En mor jeg vet om, tok opp på et foreldremøte at hun ønsket at barna skulle få lekseplanen for neste uke før helgen, slik at ungene kunne rase gjennom _alle_ leksene i helga, siden de var opptatt med fritidsaktiviteter hver eneste hverdag. Tror de var med på 3 eller 4 fritidsaktiviteter... ''En mor jeg vet om, tok opp på et foreldremøte at hun ønsket at barna skulle få lekseplanen for neste uke før helgen, slik at ungene kunne rase gjennom _alle_ leksene i helga, siden de var opptatt med fritidsaktiviteter hver eneste hverdag.'' Det forespørselen synes jeg er helt på sin plass. Jeg synes det må være opp til hver familie å disponere sin frititd som de vil. Mange unger er slitne på ettermiddagen uansett fritidsaktiviteter eller ikke, og å kunne sette seg ned i helgene når man har bedre tid, kan føre til bedre læring for mange. Særlig i 1-4 klasse kan det være problematisk å få unna leksene uten at det skal bli et ork, fordi mange er på SFO og er seint hjemme. Jeg har en 5.klassing nå og merker at leksene er mye mindre ork fordi han kan gjøre unna mesteparten rett etter skolen og ikke trenger å vente til ettermiddagen når han er sliten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Ok. Jeg ser poenget med lydbøker i den hensikt å gjøre barna glade i litteratur. Og det målet er kanskje en del av aksjonen, det også. Men jeg vil jo tro at hovedvekten bør ligge på å lese bøker selv. De forandrer på reglene hver gang. Ett år skal man telle sider, en annen gang minutter, en annen gang bøker. Det er en av årsakene til at mange begynner å synes at den aksjonen er litt slitsom - det er ikke alltid så lett å se poenget. Derfor blir det slike tråder her. Det betyr ikke at vi ikke er villige til å prioritere skole og lekser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg vet ikke nok om denne leselystaksjonen, nei. Mulig det er som du sier. Men mitt svar om denne mammaen som mente ungene ikke hadde tid til lekser på ukedagene, var ment generelt, ikke direkte linket opp mot leselystaksjonen. Jeg mener fortsatt at det er feil prioritering å la ungene være med på så mange fritidsaktiviteter at lekser må komme i annen rekke. Og ja, jeg bør kanskje gå litt stille i dørene som ikke har unger på skolen enda, men jeg kan jo ha meninger om dette likevel. Jeg er helt positiv til meninger og diskusjoner uansett :-) Men det må også være lov å komme med hjertesukk for den som står midt oppi noe - enten det er våkenetter, kolikk eller lekser - uten å bli sablet ned med at man får bare prioritere annerledes. NB: Jeg sier ikke at det var du som gjorde det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 De forandrer på reglene hver gang. Ett år skal man telle sider, en annen gang minutter, en annen gang bøker. Det er en av årsakene til at mange begynner å synes at den aksjonen er litt slitsom - det er ikke alltid så lett å se poenget. Derfor blir det slike tråder her. Det betyr ikke at vi ikke er villige til å prioritere skole og lekser. Neida, jeg skjønner at denne tråden dreier seg om leselystaksjonen og ikke leksemengde generelt. Svaret mitt lenger ned i tråden var et svar til Jamvold ang. prioritering av fritidsaktiviteter fremfor lekser. Det burde kanskje vært tatt opp i en egen tråd fremfor denne. Forøvrig, takk for forklaringen vedr. aksjonen, om endrede regler for hvert år. Det var jeg ikke klar over. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg er helt positiv til meninger og diskusjoner uansett :-) Men det må også være lov å komme med hjertesukk for den som står midt oppi noe - enten det er våkenetter, kolikk eller lekser - uten å bli sablet ned med at man får bare prioritere annerledes. NB: Jeg sier ikke at det var du som gjorde det. Ja, det er lov å komme med hjertesukk - er det ikke det DOL er til for? ;o) Og nei, jeg har ikke sablet ned noen i denne tråden, det har du rett i. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milde måne Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Barn skulle ikke hatt lekser generellt sett,er det rart de blir lei av skolen? De får jo aldri fred! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Barn skulle ikke hatt lekser generellt sett,er det rart de blir lei av skolen? De får jo aldri fred! Ja, hvorfor går de egentlig på skolen, når de har så mye annet å drive med, som er mye mer interessant? Da er det best å avskaffe hele skolen, for blir det ikke stillt krav til barn, og de kan leke seg gjennom livet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.