Gå til innhold

Er så lei av den leselystaksjonen!

mumitrollet

Anbefalte innlegg

Gjest leileilei3

Ja, hvorfor går de egentlig på skolen, når de har så mye annet å drive med, som er mye mer interessant?

Da er det best å avskaffe hele skolen, for blir det ikke stillt krav til barn, og de kan leke seg gjennom livet.

De skal selvsagt gå på skolen, men fritid skal være fritid!

De slutter jo kl 12 og så skal foreldrene ta resten av undervisningen??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Snikkersen

9

• Luska

8

• laban

7

• mumitrollet

2

Gjest Milde måne

Ja, hvorfor går de egentlig på skolen, når de har så mye annet å drive med, som er mye mer interessant?

Da er det best å avskaffe hele skolen, for blir det ikke stillt krav til barn, og de kan leke seg gjennom livet.

Skrev ikke at de skulle kutte ut hele skolen,bare leksene...

Men jaggu er det for mye skole også,så mange år på en kjedelig skolebenk,forstår godt at de blir skolelei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lite lekser takk

Jeg synes synd på unger som må sitte over en time hver dag med lekser etter en lang skoledag. Ikke bare blir de skoletrette men også litt sløve.

Alt dreier seg liksom bare om å lese flest mulig ord i minuttetog være blant de flinkeste i klassen og få flest mulig stjerner. Hvor blir det da av nygerrigheten og gleden av å lære nye ting?

Og vil kunnskapen sitte når eneste grunn til å lære ting er for å være flink? Nei, neppe. Kunnskapen sitter best når barn får tid og ro til å lære og får mulighet til å være nygerrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

De skal selvsagt gå på skolen, men fritid skal være fritid!

De slutter jo kl 12 og så skal foreldrene ta resten av undervisningen??????

Ja, det er foreldrenes ansvar å sørge for at barna deres får den undervisning de trenger for å kunne klare seg i livet.

Om de velger å sende barna på skolen og la de få undervisning der og selv være med pål å følge opp denne undervisningen, så er det foreldrenes valg.

De kunne også ha valgt å gi barna all undervisning hjemme.

Det er ikke skoleplikt i dette landet, men det er undervisningsplikt, og det er foreldrenes ansvar å følge opp denne undervisningsplikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leileilei3

Ja, det er foreldrenes ansvar å sørge for at barna deres får den undervisning de trenger for å kunne klare seg i livet.

Om de velger å sende barna på skolen og la de få undervisning der og selv være med pål å følge opp denne undervisningen, så er det foreldrenes valg.

Det er ikke skoleplikt i dette landet, men det er undervisningsplikt, og det er foreldrenes ansvar å følge opp denne undervisningsplikten.

Foreldre er da ikke pedagoger!!!

Det er lærerenes jobb å lære opp.

De kan ha litt lekser, som repetisjon, men ikke denne tullete leselystaksjonen.

Fritid skal brukes til samvær, aktiviter og morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Foreldre er da ikke pedagoger!!!

Det er lærerenes jobb å lære opp.

De kan ha litt lekser, som repetisjon, men ikke denne tullete leselystaksjonen.

Fritid skal brukes til samvær, aktiviter og morro.

Da blir konsekvensen at barna må bruke enda flere år på skolen, for å lære det som de ikke lærer hjemme igjennom å gjøre lekser.

Lekser er en stor del av innlæringsprosessen, og det er foreldrenes ansvar å følge opp barnas undervisning.

Dette ansvar kan ikke foreldrene legger over på skole og lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest leileilei3

Da blir konsekvensen at barna må bruke enda flere år på skolen, for å lære det som de ikke lærer hjemme igjennom å gjøre lekser.

Lekser er en stor del av innlæringsprosessen, og det er foreldrenes ansvar å følge opp barnas undervisning.

Dette ansvar kan ikke foreldrene legger over på skole og lærere.

Er du lærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å ikke ha for store krav til leseminutter. Det har jo vært opp til hvert hjem denne gangen. Men ja, jeg vil føle det som en lettelse når dette er over. Var vel bare 5 uker denne gangen. Lydbøker er konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En mor jeg vet om, tok opp på et foreldremøte at hun ønsket at barna skulle få lekseplanen for neste uke før helgen, slik at ungene kunne rase gjennom _alle_ leksene i helga, siden de var opptatt med fritidsaktiviteter hver eneste hverdag.''

Det forespørselen synes jeg er helt på sin plass. Jeg synes det må være opp til hver familie å disponere sin frititd som de vil. Mange unger er slitne på ettermiddagen uansett fritidsaktiviteter eller ikke, og å kunne sette seg ned i helgene når man har bedre tid, kan føre til bedre læring for mange.

Særlig i 1-4 klasse kan det være problematisk å få unna leksene uten at det skal bli et ork, fordi mange er på SFO og er seint hjemme. Jeg har en 5.klassing nå og merker at leksene er mye mindre ork fordi han kan gjøre unna mesteparten rett etter skolen og ikke trenger å vente til ettermiddagen når han er sliten.

Når det er mest hensiktsmessig å dele ut lekseplanen, kan sikkert diskuteres. Er til en viss grad enig med deg i at det kan være lurt å dele den ut f. eks. før en helg, slik at man får bedre tid og selv lettere kan velge når leksene ble gjort.

I eksempelet mitt, om denne mammaen, syns jeg imidlertid det ble lagt frem på en litt rar måte. Det virket som om at det at ungene var med på "100" fritidsaktiviteter var viktigere enn skolearbeid. Det kom jo selvsagt ikke frem her, men det hører med til historien at denne mora blir sett på som meget spesiell. Hun virker litt mer enn gjennomsnittelig driftig på ungenes vegne hva gjelder fritidsaktiviteter. Hun har uttalt at de _skal_ være med på korps, ski, fotball og speidern (fiktive aktiviteter), for det er så viktig. Den ene ungen var lei av en av aktivitetene over lang tid og spurte om å få slutte, men det var absolutt ikke aktuelt.

Når vi vet litt flere sånne ting, så legger kanskje vi litt andre ting i det når vi reagerer på det hun la fram på foreldremøtet, enn de som ikke vet noe mer om bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Er du lærer?

Nei, men jeg har har 4 barn, som har gått i skole og har hatt skolebarn i 24 år.

Erfaringen min tilsier at lekselesningen gir et godt grunnlag for å klare seg bra på skolen, og senere i livet.

Barn har godt av å ha plikter, og lekselesning er en av de plikter, som hjelper dem fremover i livet. De kan godt lære seg til at fritid ikke bare er lek og moro, men består også av plikter. Å gjøre lekser i 1 time hver dag, er ikke mye, når skoledagen slutter kl 12.

Barna vil stå meget svakt i forhold til videre skolegang, hvis de ikke er flinke til å lese, lesingen er hele grunnlaget, for videre innlæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er skoleplikt. Barna har rett og plikt til å motta undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leileilei3

Nei, men jeg har har 4 barn, som har gått i skole og har hatt skolebarn i 24 år.

Erfaringen min tilsier at lekselesningen gir et godt grunnlag for å klare seg bra på skolen, og senere i livet.

Barn har godt av å ha plikter, og lekselesning er en av de plikter, som hjelper dem fremover i livet. De kan godt lære seg til at fritid ikke bare er lek og moro, men består også av plikter. Å gjøre lekser i 1 time hver dag, er ikke mye, når skoledagen slutter kl 12.

Barna vil stå meget svakt i forhold til videre skolegang, hvis de ikke er flinke til å lese, lesingen er hele grunnlaget, for videre innlæring.

Hva om barnet allerede leser utmerket?

Skal man da holde på med den tullete leselystaksjonen? Telle minutter og sekunder?

Er så dumt at jeg får fnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg ang lesingen. Men så er jeg bibliotekar, da. Toss det har jeg et barn som leser for sakte.

En time lekser hver dag er veldig mye for et småskolebarn som er på sfo til kl. 16.30. De legger heller ikke opp til at de kan gjøre lekser på sfo. Sfo er en dum ting, det burde heller vært heldagsskole, uten lekser. Men med en annen form for foreldremedvirkning.

Jeg hverken vil eller kan slutte i jobben min. Men du jobber kanskje ikke full stilling med dine fire barn? Du høres jo ut som en veldig "flink" mamma, som får tilalt. Hjemmebakte boller sikkert også.

Unnskyld meg, men jeg lar meg provosere for fort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Jo, det er skoleplikt. Barna har rett og plikt til å motta undervisning.

Jeg mener at det står at det er foreldrenes plikt å påse at barna får nødvendig opplæring, og at det ikke nødvendigvil bør foregå via offentlig skole.

http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-002.html#2-1

Sitat: "Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leileilei3

Jeg er veldig enig med deg ang lesingen. Men så er jeg bibliotekar, da. Toss det har jeg et barn som leser for sakte.

En time lekser hver dag er veldig mye for et småskolebarn som er på sfo til kl. 16.30. De legger heller ikke opp til at de kan gjøre lekser på sfo. Sfo er en dum ting, det burde heller vært heldagsskole, uten lekser. Men med en annen form for foreldremedvirkning.

Jeg hverken vil eller kan slutte i jobben min. Men du jobber kanskje ikke full stilling med dine fire barn? Du høres jo ut som en veldig "flink" mamma, som får tilalt. Hjemmebakte boller sikkert også.

Jeg er enig i alt du skriver.

Null lekser og heldagsskole skulle det vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Hva om barnet allerede leser utmerket?

Skal man da holde på med den tullete leselystaksjonen? Telle minutter og sekunder?

Er så dumt at jeg får fnatt.

Hvis barnet allerede leser bra, er det vel ikke noe problem å få det til å lese så og så mye hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det står at det er foreldrenes plikt å påse at barna får nødvendig opplæring, og at det ikke nødvendigvil bør foregå via offentlig skole.

http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-002.html#2-1

Sitat: "Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring. "

Jo,men det er jo skoleplikt. foreldrene må gjerne stå for opplæringen selv (noe jeg bare hadde turt dersom jeg var MEGET godt skolert....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet allerede leser bra, er det vel ikke noe problem å få det til å lese så og så mye hver dag.

Det kan vel hende?! Noen har jo noe som heter interesser også....? Og et liv...? Venner?

Jeg ER opptatt av leslyst, men jeg er MOT tvang. Tviler på at det gir leselyst. Har aldri gitt meg leselyst i hvert fall. Og jeg er lesehest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leileilei3

Det er helt tullete å sitte med stoppeklokke.

Jeg gir en lang faen i hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Beklager, men jeg er ingen supermamma. Andre må bake bollene for meg.

Jeg har en uvanlig sykdom og kan ikke gå og halvdelen av tiden min tilbringer jeg i sengen fordi jeg heller ikke greier å sitte oppe på en stol pga smerter. Jeg må bruke rullestol, skal jeg forflytte meg.

Ikke bli så hissig, for om andre har andre meninger enn deg. Og så bør du huske på at ikke alle er så heldige at de greier å gå på jobb hver dag. Det ble et stort savn, å måtte gi opp å kunne jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...