Gå til innhold

Er så lei av den leselystaksjonen!

mumitrollet

Anbefalte innlegg

Gjest leileilei3

Beklager, men jeg er ingen supermamma. Andre må bake bollene for meg.

Jeg har en uvanlig sykdom og kan ikke gå og halvdelen av tiden min tilbringer jeg i sengen fordi jeg heller ikke greier å sitte oppe på en stol pga smerter. Jeg må bruke rullestol, skal jeg forflytte meg.

Ikke bli så hissig, for om andre har andre meninger enn deg. Og så bør du huske på at ikke alle er så heldige at de greier å gå på jobb hver dag. Det ble et stort savn, å måtte gi opp å kunne jobbe.

Ja, men du trenger da ikke ta fullstendig av på lekselesing for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Snikkersen

9

• Luska

8

• laban

7

• mumitrollet

2

Gjest høstløv

Jo,men det er jo skoleplikt. foreldrene må gjerne stå for opplæringen selv (noe jeg bare hadde turt dersom jeg var MEGET godt skolert....)

Nei det er ikke skoleplikt, men det plikt å gi barna grunnskoleopplæring.

På hvilken måten denne grunnskoleopplæring ivaretas, er det foreldrene selv som avgjør.

Barna har rett til offentlig grunnskoleopplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leileilei3

Nei det er ikke skoleplikt, men det plikt å gi barna grunnskoleopplæring.

På hvilken måten denne grunnskoleopplæring ivaretas, er det foreldrene selv som avgjør.

Barna har rett til offentlig grunnskoleopplæring.

Ja, og det er lærene som skal lære bort, ikke foreldrene.

Er en grunn til at de går på skolen og at det jobber lærere der!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ja, men du trenger da ikke ta fullstendig av på lekselesing for det?

Lekselesning er et emne, som opptar meg i stor grad.

Vedkommende jeg svarte, angrep meg og min livssituasjon, det svarte jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ja, og det er lærene som skal lære bort, ikke foreldrene.

Er en grunn til at de går på skolen og at det jobber lærere der!!!!

Læreren lærer bort og foreldrene følger opp denne læringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... at læreren/klassen har bestemt at nivå 1 er 20 min daglig, nivå 2 er 30 min og nivå 3 er 40 min. Det er ganske mye, og poden må altså lese gjennomsnittlig 40 min hver dag om isbjørnen skal få hode. Tullete, synes jeg. Godt det er flere som synes det.

Oi! Vi fikk beskjed om at dette var hjemmets greie, og vi bestemte sjøl. Her i huset var det 30 minutter i _uka_ på nivå 1, 60 på nivå 2 og 90 på nivå 3. Pr _uke_ altså.

(Når det er sagt er jeg også mer enn lei av å sitte og telle minutter for lesinga her i huset.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke unger i barneskolen skal få alt for mye lekser, noe for å opparbeide gode rutiner fra småbarnsalder er greit, men lærer er lærer og foreldre uten pedagogisk utdannelse skal ikke ha som oppgave å være lærer for barna sine.

Undersøkelser viser nå at ressurssterke foreldre hjelper barn med lekser og ungene drar enda lenger fra de ressurssvake. Og det er ikke bra - vi skal alle ha like muligheter. Lengre skoledager og minimalt med lekser og mer hjelp til de som sliter og også til de som trenger mer utfordringer er tingen!

Her motsier du deg selv slik jeg leser det du har skrevet. Unger som er flinke på skolen skal få flere utfordringer i en lengre skoledag, men da drar dem jo like langt ifra de ressursvake barna likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre er da ikke pedagoger!!!

Det er lærerenes jobb å lære opp.

De kan ha litt lekser, som repetisjon, men ikke denne tullete leselystaksjonen.

Fritid skal brukes til samvær, aktiviter og morro.

Jeg ler litt av det du skriver i denne tråden. Synes du vitner som om du selv har lite utdannelse og ikke unner ditt eget barn til å bli så flink som mulig på skolen.

Barn klarer ikke å fordøye alt de lærer på en skoledag uten at de får repetert eller ligger i forkant og får øve på f.eks en diktat.

Og heldagskole har vi ennå ikke i landet her. Dermed må vi som foreldre stå på og gire våre barn opp til å ville yte deres beste på skolen. Om ungen er flink eller ei har ingenting å si så lenge barnet gjør sitt beste hele tiden. Men med dårlig innflytelse hjemmeifra så faller veldig ofte disse barna i bakevja og ender med såvidt eller ingen fullført ungdomskole på sikt.

Lekselesing er med på å styrke hukommelsen og lærenivået til barna. Jeg hadde aldri klart noen utdannelse hvis jeg ikke hadde pugget lekser og lest osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar 7-åringen lese høyt for meg hver eneste dag, helt uavhengig om det er leselystaksjon eller ikke. Dette med lesing er jo viktig nå.

Men skjemaet driter jeg en lang marsj i. Hun leser høyt for meg, fordi jeg vil at hun skal bli en god leser, ikke fordi de vi skal vise læreren hvor flink hun har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed nå om at fjerdeklassingen skulle skrive bokanmeldelse av tre av bøkene hun har lest. Hun skal også levere inn skjemaet. Så her går det ikke an å hoppe over det, er slett ikke frivillig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

Ja, hvorfor går de egentlig på skolen, når de har så mye annet å drive med, som er mye mer interessant?

Da er det best å avskaffe hele skolen, for blir det ikke stillt krav til barn, og de kan leke seg gjennom livet.

Det må da være mulig å mislike lekser, uten at man er for å avskaffe skolen?

Personlig er jeg sterkt imot lekser. Hadde vært mye bedre å forlenge skolen med f.eks 30-60 min så de kunne gjørt "leksene" der. Tenk på alle ungene som ikke får oppfølging hjemme! De blir ofte dobbelt-tapere i så henseende.

Synes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss fikk læreren heldigvis tidlig så mange tilbakemeldinger om dette at hele skjemaet og minuttellingen ble droppet.

Og syvåringen min fikk tilbake lesegleden i samme øyeblikk! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dustedama

Jeg er veldig enig med deg ang lesingen. Men så er jeg bibliotekar, da. Toss det har jeg et barn som leser for sakte.

En time lekser hver dag er veldig mye for et småskolebarn som er på sfo til kl. 16.30. De legger heller ikke opp til at de kan gjøre lekser på sfo. Sfo er en dum ting, det burde heller vært heldagsskole, uten lekser. Men med en annen form for foreldremedvirkning.

Jeg hverken vil eller kan slutte i jobben min. Men du jobber kanskje ikke full stilling med dine fire barn? Du høres jo ut som en veldig "flink" mamma, som får tilalt. Hjemmebakte boller sikkert også.

Unnskyld meg, men jeg lar meg provosere for fort....

Jeg må si meg veldig enig i det meste du skriver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her motsier du deg selv slik jeg leser det du har skrevet. Unger som er flinke på skolen skal få flere utfordringer i en lengre skoledag, men da drar dem jo like langt ifra de ressursvake barna likevel.

Jeg sier at alle skal få like muligheter, jeg mener ikke at det nødvendigvis er de som har ressurssvake foreldre som er de minst intelligente da. Kanskje de også, når de får ekstrahjelp kan få utnyttet sitt potensiale.

Men, det er også sånn at ikke alle er like faglig sterke heller, men jeg tror hvis det blir satt inn nok ressurser slik at alle får den undervisningen de burde ha rett til på skolen, så vil færre falle utenfor. Elevene skal i hvert fall ikke være avhengig av å ha ressurssterke foreldre får å lære - derfor mener jeg at alle må få hjelp til leksene, det er ikke foreldrenes kunnskaper og ressurser som skal avgjøre om man lærer seg det man skal, men lærerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

Jeg sier at alle skal få like muligheter, jeg mener ikke at det nødvendigvis er de som har ressurssvake foreldre som er de minst intelligente da. Kanskje de også, når de får ekstrahjelp kan få utnyttet sitt potensiale.

Men, det er også sånn at ikke alle er like faglig sterke heller, men jeg tror hvis det blir satt inn nok ressurser slik at alle får den undervisningen de burde ha rett til på skolen, så vil færre falle utenfor. Elevene skal i hvert fall ikke være avhengig av å ha ressurssterke foreldre får å lære - derfor mener jeg at alle må få hjelp til leksene, det er ikke foreldrenes kunnskaper og ressurser som skal avgjøre om man lærer seg det man skal, men lærerne.

Dine innlegg tiltredes!

Hadde tenkt å skrive noe slikt selv, men du hadde alt gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt tullete å sitte med stoppeklokke.

Jeg gir en lang faen i hele greia.

Jeg tror du har misforstått litt.

Mine to eldste er også med i leselystaksjonen og de styrer hele greia stort sett selv. Vi blir enige om hvor lang tid de skal ha lest på en uke og de sørger selv for å passe på å lese sånn ca den tiden vi har satt opp. Den eldste leser uansett masse, men åtteåringen blir helt klart mye mer motivert av å gjøre det slik som nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...