Bookworm Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Takk for det, men.jeg vet at men kan få sånn etter at man har hatt yrkesrettet attføring, men jeg fikk beskjed om at dette ikke gjaldt min situasjon (sa de på NAV) ettersom jeg har gått på rehabilitering..og da er det visst ANDRE regler--uff. Poenget mitt er med innlegget igrunn: SKAL JEG MÅTTE LIDE PGA LANG SAKSBEHANDLINGSTID?? Ikke bare er man syk, men det offentlige skal ta kverken på en i tillegg. ''Poenget mitt er med innlegget igrunn: SKAL JEG MÅTTE LIDE PGA LANG SAKSBEHANDLINGSTID??'' Nei, det er fullstendig vilt at det skal være slik, og jeg føler virkelig med deg! 0 Siter
Shova Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 ''Poenget mitt er med innlegget igrunn: SKAL JEG MÅTTE LIDE PGA LANG SAKSBEHANDLINGSTID??'' Nei, det er fullstendig vilt at det skal være slik, og jeg føler virkelig med deg! ''vilt'' du tusta... Heter villt;) 0 Siter
frosken Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Du kan klage på vedtaket fra sosialkontoret. Jeg kan ikke saksgangen, men du vil ha rett til at saken vurderes på nytt. Siden oppvarming er inkludert i leien, samt at det er søkt om TU, så vil jeg i utgangspunktet tro at du har mulighet til å få medhold i din klage. I tillegg kommer det faktum, at dersom du får innvilget TU så vil sosialkontoret kunne sørge for at alle utbetalinger fra dem trekkes fra etterbetalingen på TU. Ut i fra din beskrivelse av sykdomsforløpet, så er det vel grunn til å tro at du vil bli innvilget en eller annen form for trygdeytelse inntil du har fått bedre mulighet til å klare deg selv igjen. Sosialkontoret foretar hele tiden skjønnsmessige avgjørelser. Saksbehandlerne har en vanskelige oppgave, da de fleste klientene vil ha en opplevelse av å ikke få dekket de behov de mener de burde få dekket. Dette gjør at en del saksbehandlere kan bli ganske firkantete i sine vurderinger. Heldigvis gis du rett til å klage, slik at også andre kan vurdere rimeligheten i avgjørelsen. Siden du har hatt kreft, ville jeg tatt kontakt med kreftforeningens sosionomer. De har i i flere sammenhenger tatt tak i den type situasjon du står i , og kan evt. hjelpe deg med argumentasjon i forhold til sosialkontoret. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Takk for det, men.jeg vet at men kan få sånn etter at man har hatt yrkesrettet attføring, men jeg fikk beskjed om at dette ikke gjaldt min situasjon (sa de på NAV) ettersom jeg har gått på rehabilitering..og da er det visst ANDRE regler--uff. Poenget mitt er med innlegget igrunn: SKAL JEG MÅTTE LIDE PGA LANG SAKSBEHANDLINGSTID?? Ikke bare er man syk, men det offentlige skal ta kverken på en i tillegg. ''SKAL JEG MÅTTE LIDE PGA LANG SAKSBEHANDLINGSTID??'' Etter min erfaring er det dessverre slik det fungerer. Har ingen gode råd til deg, men har vært igjennom det samme, og gått i månedsvis uten penger inn. Det er svikt i systemet her, og jeg opplever dette som fryktelig urettferdig og krenkendes. Jeg har ikke valgt og bli syk, og attpåtil at jeg strever med sykdom, skal jeg streve med livsoppholdet for det er svikt i systemet. Så du har min medfølelse. En mulighet er om du har godt forhold til banken? Og få midlertidig lån som betales tilbake når TU er innvilget. For du får etterbetalt fra den dagen rehab sluttet. 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 ''vilt'' du tusta... Heter villt;) ''du tusta... Heter villt;)'' Nei nei - vilt skrives med én l:-) 0 Siter
Shova Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 ''du tusta... Heter villt;)'' Nei nei - vilt skrives med én l:-) Nei, viltkjøtt skrives med en l, men villt som i galen etc skrives med to;))) 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Nei, viltkjøtt skrives med en l, men villt som i galen etc skrives med to;))) ''Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'villt' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.'' I rest my case:-) 0 Siter
Shova Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 ''Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'villt' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.'' I rest my case:-) Beist;) 0 Siter
Bookworm Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Beist;) Tjihi:-) Egentlig så er det vel egentlig helt feil å bruke ordet "vilt" i en slik sammenheng også (selv om det er vanlig). Vilt henspeiler jo nettopp på ville dyr, og naturen - ikke menneskelige situasjoner:-) 0 Siter
Shova Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Tjihi:-) Egentlig så er det vel egentlig helt feil å bruke ordet "vilt" i en slik sammenheng også (selv om det er vanlig). Vilt henspeiler jo nettopp på ville dyr, og naturen - ikke menneskelige situasjoner:-) Enig! Jeg fant flere artikler der ordet villt ble brukt, men klarer for øyeblikket ikke å linke til dem...;( 0 Siter
mumitrollet Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Nei, viltkjøtt skrives med en l, men villt som i galen etc skrives med to;))) Vill - vilt. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Enig! Jeg fant flere artikler der ordet villt ble brukt, men klarer for øyeblikket ikke å linke til dem...;( Det er feil, uansett om du klarer å finne andre som har gjort samme feilen. Gå inn på www.dokpro.no og sjekk selv. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Skriv en søknad til ditt NAV kontor der du søker om stønad til husleige på Kr 8 500.- og støtte til livsopphold i påvente av saksbehandlingen om midlertidig ufør, legg ved eventuellt svar der det står forventet saksbehandlingstid. Vær åpen og ærlig, og sørg for å få med de momentene du har skrevet her, om sykdommen din, din nåverende helsesituasjon, litt om hva husleien innbefatter osv. Eg vil anta at i de 8 500.- du betaler i leie så er også (foruten strøm og tv) boligforsikringen og de kommunale avgiftene innkludert? 8 500.- er relativt mye, men om en trekker fra strøm, tv, osv. så er det overkommelig, dessuten er en toroms på 55 kvadratmeter en relativt nøktern leilighet, som du bør få beholde i og med dette også bare er for en kortere periode du trenger hjelp. Du har også lagt "sjela di" i leiligheten og fått den pussa opp til å bli ditt personlige hjem, og det bør også NAV gjengen legge vekt på. Første bud er å henvende seg skriftlig og sende inn tilstrekkelig med dokumentasjon, når du IKKJE frem så vil eg anbefale deg å benytte din rett til å klage vedtaket inn for fylkesmannen. Men da vil eg anbefale deg å bruke Advokat, han kan søke om fri saksførsel for deg og det vil du få innvilget nå med tanke på din økonomiske situasjon. Nb! Ikkje gi opp! Lykke til. :-) 0 Siter
Gjest hva jeg har krav på, vis heller selvstendighet Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Neida, mener ikke at det er hjelp i å "få medhold" i mine meninger. Jeg har bare spurt etter..hva KAN jeg gjøre..hva slags RETTIGHETER har man...HVEM KAN man spørre..osv.. Dette fordi..det er ikke MIN feil at jeg må vente i 8 mnd på at de skal behandle min søknad.. OG.. Jeg greier FINT å betale 8500 der jeg bor..NÅR jeg får den midlertidige uføretrygden. Det er klart..hadde det vært at jeg permanent måtte FÅ penger av sosialkontoret for å dekke husleien..så hadde saken vært noe annet.. Og selvsagt...man KAN finne billigere husværer av varierende art om man ser på nettet.. ..men man stiller vel ikke akkurat først i køen, når man sier at man ikke har penger til å betale husleie..før om 8 mnd. Og om det er sånn at man da finner et greit husvære til tja..sånn 7000 da..sånn du har funnet eksempel på...og når man da fordeler KOSTNADEN med å måtte flytte på de 8 mnd (for JEG har ikke helse til å gjøre dette selv) så alt må jo i såfall leies av hjelp osv.. Da vil man FORT overstige de 8.500 som jeg betaler i mnd. Du bør være forberedt på at du kan få avslag og seg deg om etter andre løsninger. Det er ikke en selvfølge at man får innvilget midlertidig uføretrygd selv om man har fylt ut en søknad. De fleste klarer å ta seg en liten deltidsjobb og bidra til mer selvstendighet. 0 Siter
Gjest imzedimze Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 man har da rett på rehabiliteringspenger i mellomtiden mens NAV behandler uføresøknaden!! skaff advokat, du har rett på fri rettshjelp. 0 Siter
Gjest Livet er for kipt Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 Du bør være forberedt på at du kan få avslag og seg deg om etter andre løsninger. Det er ikke en selvfølge at man får innvilget midlertidig uføretrygd selv om man har fylt ut en søknad. De fleste klarer å ta seg en liten deltidsjobb og bidra til mer selvstendighet. Skulle mer enn gjerne vært i stand til å jobbe jeg, men etter at syjehuset var nødt til å sage min brøstkasse i to for å fjerne en enorm svulst, og hektet sammen igjen med ståltråd...så er det ikke bare bare å "ta seg en liten deltidsjobb"..jeg kan ikke engang hoste uten at jeg hyler intenst, 0 Siter
Gjest Livet er for kipt. Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 man har da rett på rehabiliteringspenger i mellomtiden mens NAV behandler uføresøknaden!! skaff advokat, du har rett på fri rettshjelp. Hvor finner jeg hjemmel i denne retten til rehabiliteringspenger imens de behandler søknaden da?? Det er hvertfall nytt for meg og ikke noe som NAV eller sosialkontoret har informert meg om. Som du kan lese i tråden har jeg allerede fått 52+52 uker med rehabiliteringspenger. 0 Siter
Dorthe Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 Hvor finner jeg hjemmel i denne retten til rehabiliteringspenger imens de behandler søknaden da?? Det er hvertfall nytt for meg og ikke noe som NAV eller sosialkontoret har informert meg om. Som du kan lese i tråden har jeg allerede fått 52+52 uker med rehabiliteringspenger. Har du anket på sosialkontoret? Du må jo i hvert fall få penger til du har funnet en ny. Det finner du ikke likevel til mindre enn den prisen du allerede betaler ) 0 Siter
Gjest imzedimze Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 Hvor finner jeg hjemmel i denne retten til rehabiliteringspenger imens de behandler søknaden da?? Det er hvertfall nytt for meg og ikke noe som NAV eller sosialkontoret har informert meg om. Som du kan lese i tråden har jeg allerede fått 52+52 uker med rehabiliteringspenger. Det vet jeg dessverre ikke, men venninna mi mistet også utbetalingen mens de brukte lang tid på å behandle uføresøknaden, men hun kontaktet advokat som sendte de brev og da fikk hun med en gang innvilget rehabiliteringspenger i mellomtiden. Jeg kjenner flere som har hatt rehabiliteringspenger i 5-6 år ++, så det er ikke noe tak på det. Jeg kan høre med henne hva advokaten heter eller hva hjemmelen er. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.