Gå til innhold

Tvinges til å flytte?

Anbefalte innlegg

Gjest snakk med legen
Skrevet

Skulle mer enn gjerne vært i stand til å jobbe jeg, men etter at syjehuset var nødt til å sage min brøstkasse i to for å fjerne en enorm svulst, og hektet sammen igjen med ståltråd...så er det ikke bare bare å "ta seg en liten deltidsjobb"..jeg kan ikke engang hoste uten at jeg hyler intenst,

Hvis ståltråden fortsatt gnager etter så mange måneder (du skrev du hadde vært syk i over to år), bør du få gjort noe med det. Min var vond de første månedene, så kom det tilbake etter en stund, og de tok bilder for å sjekke at det ikke var noe alt, og de vurderte å fjerne noe av tråden (når brystbena var grodd), men så forsvant smertene igjen, antageligvis var ståltråden innkapslet og var ikke vond lenger.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

5

• Shova

4

• cathlin

2

• Glimtipper

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest plingpling
Skrevet

Hvor finner jeg hjemmel i denne retten til rehabiliteringspenger imens de behandler søknaden da??

Det er hvertfall nytt for meg og ikke noe som NAV eller sosialkontoret har informert meg om.

Som du kan lese i tråden har jeg allerede fått 52+52 uker med rehabiliteringspenger.

Les paragraf 10-8 nederst står dette:

"Rehabiliteringspenger ytes ikke sammenhengende i mer enn 52 uker. I særskilte tilfeller kan stønadsperioden forlenges i ytterligere 52 uker. Når medlemmet har mottatt rehabiliteringspenger i seks måneder, skal Arbeids- og velferdsetaten vurdere om yrkesrettet attføring bør prøves.

Ved meget alvorlige sykdomstilstander eller større skader hvor den medisinske behandlingen tar lengre tid, kan det gjøres unntak fra tidsbegrensningen i sjette ledd andre punktum.

Departementet gir forskrifter om rehabiliteringspenger etter denne paragrafen, og kan herunder bestemme i hvilke tilfeller stønadsperioden kan forlenges."

Her er hele linkenRehabiliteringspenger ytes ikke sammenhengende i mer enn 52 uker. I særskilte tilfeller kan stønadsperioden forlenges i ytterligere 52 uker. Når medlemmet har mottatt rehabiliteringspenger i seks måneder, skal Arbeids- og velferdsetaten vurdere om yrkesrettet attføring bør prøves.

Ved meget alvorlige sykdomstilstander eller større skader hvor den medisinske behandlingen tar lengre tid, kan det gjøres unntak fra tidsbegrensningen i sjette ledd andre punktum.

Departementet gir forskrifter om rehabiliteringspenger etter denne paragrafen, og kan herunder bestemme i hvilke tilfeller stønadsperioden kan forlenges.

Din sykdom må jo regnes som alvorlig nok til at de kan forlenge perioden, men det får du høre med NAV om. Min samboer fikk forlenget etter 52+52 i tre mnd fordi han skulle over på yrkesrettet attføring eller tidsbegrenset ufør.

Her er hele linken:

http://www.e-handboka.net/Skole/Lover/Folketrygd/ft-10.htm#f8

Igjen vil jeg råde deg til å få din lege til å snakke med NAV å presisere for dem at du med din sykdom ikke kan utsettes for det presset dette medfører og at det kan forverre din helsetilstand og at din søknad om tidsbegrenset uførhet prioriteres. Som nevnt i et annet svar til deg gjorde min lege dette for meg og da ble det fortgang i sakene.

Skrevet

Viser til det jeg skrev lenger ned i tråden.

Det du i tillegg kan gjøre er å ta kontakt med helse-og sosialombudet i Oslo. De vil kunne gi deg råd.

http://www.ombudet.no/

Gjest imzedimze
Skrevet

kanskje du kan kontakte advokaten: gro sandvold

hun hjalp min venninne i lignende situasjon.

Gjest høstløv
Skrevet

Ja..vet ikke helt hva du mente med dette svaret, men..jeg har fått 52 uker pluss 52 uker på grunn av særskilt grunnlag pga behandlig av kreften...men enda ikke ferdigbehandlet.

Jeg mente at du har krav på 52 ukers sykemelding og 52 uker med rehabiliteringspenger og ved særskilte tilfeller har du krav på ytterligere 52 uker med rehabiliteringspenger. Altså 3 år til sammen.

Gjest Livet er for kipt
Skrevet

Jeg mente at du har krav på 52 ukers sykemelding og 52 uker med rehabiliteringspenger og ved særskilte tilfeller har du krav på ytterligere 52 uker med rehabiliteringspenger. Altså 3 år til sammen.

Ja..

Det er akkurat det jeg HAR hatt.

52 ukers sykemelding

samt 52 ukers rehabilitering + 52 uker EKSTRA pga særskilt tilfelle, tilsammen tre år..og det er derfor jeg nå søker midlertidig uførepensjon.

Gjest sosialkontoret
Skrevet

Klag på vedtaket. Legg ved legeerklæring som sier noe om at flytting ikke tilrådes på grunn av din helsesituasjon. Vis til at du trolig vil få innvilget en uføretrygd, slik at det er ikke grunnlag for å flytte da du "innen rimelig tid" vil kunne betjene boutgiftene selv. Søk Husbankens bostøtte.

• 4 uker senere...
Skrevet

Takk for det, men.jeg vet at men kan få sånn etter at man har hatt yrkesrettet attføring, men jeg fikk beskjed om at dette ikke gjaldt min situasjon (sa de på NAV) ettersom jeg har gått på rehabilitering..og da er det visst ANDRE regler--uff.

Poenget mitt er med innlegget igrunn: SKAL JEG MÅTTE LIDE PGA LANG SAKSBEHANDLINGSTID??

Ikke bare er man syk, men det offentlige skal ta kverken på en i tillegg.

hei.

For det første er vanlig praksis at du kan søke om å få beholde rehabiliteringspengene i ventetid, men TU søknaden behandles.

Dersom du har en alvorlig sykdom og ikke er ferdigbehandlet, kan du søke om fortsatt rehabiliteringspenger etter forskriftens paragraf 9a..dette følger av folketrygdlovens § 10-8....

Stå på!!!

Skrevet

Hvor finner jeg hjemmel i denne retten til rehabiliteringspenger imens de behandler søknaden da??

Det er hvertfall nytt for meg og ikke noe som NAV eller sosialkontoret har informert meg om.

Som du kan lese i tråden har jeg allerede fått 52+52 uker med rehabiliteringspenger.

Har du alvorlig sykdom som trenger lenger tid å bejhandle kan du fortsatt få rehebiliteringspenger.Hjemmel er folketrygdlovens § 10-8, jf forskriftens § 9a.... stå på....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...