Persille1365381127 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Er dette noe ppt har foreslått? Barnevernet er forøvrig ikke villig til å la seg bruke som meglingsinstans; de griper kun inn dersom det er vesentlig grunn til å være bekymret for barn. At foreldre ikke vil møte til felles samtaler, er såvidt meg bekjent ikke noen selvstendig grunn til en såpass alvorlig bekymring at det utløser opplysningsplikt fra barnehagens side. Men det er jo mulig at jeg ikke er oppdatert. Dette blir jo helt hypotetisk og en tenkt situasjon - så jeg kan ikke svare på det. Men jeg har blitt anbefalt av ppt å kontakte barnevernet ang. foreldre som ikke vil samarbeide med oss, ja. Forebyggende vel og merke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Det skulle nok vært ganske ekstremt om jeg skulle sendt noen på gangen.. hehe Men ja, klart det kan skje. Jeg ville nok heller avsluttet samtalen og heller kalt inn til enesamtaler senere, om det hadde vært mer hensiktsmessig - fremfor å provosere frem et (enda) dårligere samarbeid.. Bra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Takk for støtten. Men jeg tar finnerikkenick's innlegg til etterretning. Egentlig burde jeg vel strengt tatt ikke skrevet innlegget her eller skrevet det på barnehageforum eller noe.... Men når jeg nå fant på å skrive det her, så skrev jeg det så anonymt jeg kunne, og tror jeg har alt mitt på det tørre, det er ikke egentlig gjenkjennelig enn for andre som er i en tilsvarende situasjon - og det er mange - rundt om i hele landet. Ikke bekymre deg for det, det er ingenting her som sier noe om hvem dere er Og det er lov å diskutere ting på nett, tross alt - når det er så anonymt som dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg mener at du har anonymisert i en slik grad at dette ikke er gjenkjennbart. Unntaket må være dersom du i forhold til andre brukere her inne har opplyst om i hvilken bh du jobber. Da kan saken bli gjenkjennbar hvis bh er svært liten. Det er ingen som vet at jeg skriver her inne (med unntak av enkelte nære venner, som ikke vet nick eller tema). Dessuten skriver jeg under et annet nick til vanlig.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Om folk ikke kan te seg i et møte med meg, så sier jeg det til dem. Verre er det ikke. Om denne samtalen skal fortsette, så forventer jeg at du slik og sånn - ellers avslutter vi dette nå. Og av hensyn til hvem var det disse samtalene skulle være igjen...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Er dette noe ppt har foreslått? Barnevernet er forøvrig ikke villig til å la seg bruke som meglingsinstans; de griper kun inn dersom det er vesentlig grunn til å være bekymret for barn. At foreldre ikke vil møte til felles samtaler, er såvidt meg bekjent ikke noen selvstendig grunn til en såpass alvorlig bekymring at det utløser opplysningsplikt fra barnehagens side. Men det er jo mulig at jeg ikke er oppdatert. Jeg vet om en barnevernssak som ble satt igang og utvidet (ut over de vanlige 3 mnd undersøkelsestid) pga foreldrenes dårlige samarbeid. Det var (iflg mor) far som hadde meldt henne til BV, fordi ungene nektet å se far. Han mente hun bearbeidet dem til å nekte. Og så hadde du runddansen. BV konkluderte ikke med noe så vidt jeg vet... Men de brukte tid og ressurser i 1/2 år på den saken... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rødt lys Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Men sett at X ikke er den X utgir seg for å være...Og X + Y ikke blir Z. For 2 + 2 er alltid 4, ikke sant? Det er i hvert fall det vi liker å tro. Men kanskje Y framstår som hun gjør, nettopp fordi X er til stede. Det er viktig å ta det i betraktning, det finnes alltid en sannhet bakenfor det bakenforliggende som konflikten har din bakgrunn i. Sannheten om det forhenværende, kan dog være splittet, liksom forholdet er oppløst. Ulike sannheter gjør at reknestykket ikke alltid går opp, og det bringer oss tilbake til X og Y. Hvilke verdier står de for når alt kommer til alt? Og vil en kombinasjon av disse gi løsningen? Jeg er neimen ikke sikker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest boulevard Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 For å si det sånn: Eks'en min passer perfekt til beskrivelsen du gir ''Den ene parten (X) fremstår som veldig samarbeidsvillig, hyggelig og sjarmerende'' Utad. Uten å gå inn på detaljer her, så gjorde vedkommende sitt så til de grader beste for å gjøre livet mitt til et helvete, at hvis leder i "vår" barnehage hadde insistert på kun EN samtale, så hadde eks'en fått det nøyaktig som han ville, nemlig samtale alene. Jeg hadde rett og slett ikke maktet å sitte sammen med ham i et lite rom i en halvtime. Så hadde leder fått funnet ut hva som var best for barnet - to separate samtaler, eller info til den av partene som går inn for å utestenge den andre fra barnets liv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 For å si det sånn: Eks'en min passer perfekt til beskrivelsen du gir ''Den ene parten (X) fremstår som veldig samarbeidsvillig, hyggelig og sjarmerende'' Utad. Uten å gå inn på detaljer her, så gjorde vedkommende sitt så til de grader beste for å gjøre livet mitt til et helvete, at hvis leder i "vår" barnehage hadde insistert på kun EN samtale, så hadde eks'en fått det nøyaktig som han ville, nemlig samtale alene. Jeg hadde rett og slett ikke maktet å sitte sammen med ham i et lite rom i en halvtime. Så hadde leder fått funnet ut hva som var best for barnet - to separate samtaler, eller info til den av partene som går inn for å utestenge den andre fra barnets liv. Men hvis han oppfører seg perfekt utad, så sitter han ihvertfall ikke å kritiserer deg i en halvtime. Da skulle det vel ikke være så vanskelig for deg å gjennomføre dette møtet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest boulevard Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Men hvis han oppfører seg perfekt utad, så sitter han ihvertfall ikke å kritiserer deg i en halvtime. Da skulle det vel ikke være så vanskelig for deg å gjennomføre dette møtet. Man kan være perfekt selv, og likevel se seg nødt til å ta opp ting den andre parten gjøre som kan være til skade for barnet. Av rent hensyn til barnet, naturligvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Man kan være perfekt selv, og likevel se seg nødt til å ta opp ting den andre parten gjøre som kan være til skade for barnet. Av rent hensyn til barnet, naturligvis. Jeg synes vel ikke dette er barnehagepersonalets problem. Ting som er til skade for barnet er vel mer en sak for barnevernet enn en sak for barnehagen. Dere kan vel heller møte annenhver gang da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Og av hensyn til hvem var det disse samtalene skulle være igjen...? Det er for å følge opp barna. Men om man har foreldre som ikke klarer å føre en sivilisert samtale, så må den oppfølgingen gjøres i et annet fora. Og det er ikke for mye forlangt å forvente at også foreldre klarer å utvise normal høflighet i et møte som angår barna deres, når det er en helt vanlig oppfølgingssamtale. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minmeninger Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Din oppgave er ikke å være megler i et komplisert samlivsbrudd. Du aner ingenting om hva som ligger i bunnen i forhold til denne konflikten. Ønsker du å ha barnet i fokus synes jeg du skal ta to adskilte samtaler så begge får den informasjonen som er nødvendig i forhold til nettopp barnet. Du kan ikke og har ikke som oppgave å forsøke endre "klima" i en så komplisert situasjon som dette høres ut til å være. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tenklittpådet Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Det er enkelte som bare "tar rommet" og forteller de merkeligste ting. Det er vel det Dorthe snakker om. Ganske frustrerende når du sitter som ex til denne personen og VET at h*n snakker usant. SÆRLIG om det er om deres felles barn.... FORAN barnet. (Vi diskuterte dette lenger nede i tråden). Du setter deg ikke til å krangle åpenlyst, men gjør så godt du kan ut av situasjonen og prøver å få frem litt mer nyanserte synspunkt.. Eller hva? (Og inni seg koker man nærmest over over denne idioten av en ex som man helst skulle ønske dit pepperen gror). Det er ikke bare å "ikke møte" selv om man gjerne skulle gitt bæng i hele samtalen. Det er tross alt barnet som står i fokus.... Eller hva? Jeg synes at man noen ganger bør tenke igjennom at den "idioten" man omtaler faktisk er den man en gang valgte å få barn med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Men sett at X ikke er den X utgir seg for å være...Og X + Y ikke blir Z. For 2 + 2 er alltid 4, ikke sant? Det er i hvert fall det vi liker å tro. Men kanskje Y framstår som hun gjør, nettopp fordi X er til stede. Det er viktig å ta det i betraktning, det finnes alltid en sannhet bakenfor det bakenforliggende som konflikten har din bakgrunn i. Sannheten om det forhenværende, kan dog være splittet, liksom forholdet er oppløst. Ulike sannheter gjør at reknestykket ikke alltid går opp, og det bringer oss tilbake til X og Y. Hvilke verdier står de for når alt kommer til alt? Og vil en kombinasjon av disse gi løsningen? Jeg er neimen ikke sikker. ''Men sett at X ikke er den X utgir seg for å være...Og X + Y ikke blir Z. For 2 + 2 er alltid 4, ikke sant? Det er i hvert fall det vi liker å tro.'' Mulig du er inne på noe her, men det kan hende at det er Y som ikkje er den Y utgir seg for å være. X + Y har aldri blitt Z, ikkje så vidt eg vet. Men du har ikkje rett i at 2 + 2 alltid er 4, sjøl om du tar et lite forbehold. Når det gjelder Decibel fks. så er 2 + 2 = 5, så nå fikk du noe å tenke på...:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Dette blir jo helt hypotetisk og en tenkt situasjon - så jeg kan ikke svare på det. Men jeg har blitt anbefalt av ppt å kontakte barnevernet ang. foreldre som ikke vil samarbeide med oss, ja. Forebyggende vel og merke. Det er forskjell på at foreldre overhodet ikke vil samarbeide med barnehagen og det at de ikke vil gjennomføre samarbeidet nøyaktig på den måten barnehagen ønsker. Jeg betviler at faglig skjønn kan begrunne bruk av trusler om barnevern eller ppt i en slik sammenheng. Det må foreligge et noe mer kvalifisert grunnlag for bekymring rundt barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg vet om en barnevernssak som ble satt igang og utvidet (ut over de vanlige 3 mnd undersøkelsestid) pga foreldrenes dårlige samarbeid. Det var (iflg mor) far som hadde meldt henne til BV, fordi ungene nektet å se far. Han mente hun bearbeidet dem til å nekte. Og så hadde du runddansen. BV konkluderte ikke med noe så vidt jeg vet... Men de brukte tid og ressurser i 1/2 år på den saken... Barnevernet kan bli involvert i slike saker, men da fordi det foreligger et grunnlag for bekyrming for barnet. Total mangel på samarbeid eller åpen "krigføring" mellom foreldre kan utgjøre et slikt grunnlag. Det at de ikke vil ha felles samtaler er ikke i seg selv et tilstrekkelig grunnlag, det finnes andre måter å samarbeide på som oppfyller den minstenormen for hva som må være tilstede for at barna skal ha det ok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Det er for å følge opp barna. Men om man har foreldre som ikke klarer å føre en sivilisert samtale, så må den oppfølgingen gjøres i et annet fora. Og det er ikke for mye forlangt å forvente at også foreldre klarer å utvise normal høflighet i et møte som angår barna deres, når det er en helt vanlig oppfølgingssamtale. Barn har de foreldre de nå engang har. Ikke alle foreldre har den sosiale kompetanse og erfaring som flertallet har. Det betyr ikke nødvendigvis at de er dårlige foreldre, men det kan bety at de mangler den type sosiale antenner som flertallet har. Hvis barnehager og skoler forventer at alle foreldre skal følge arbeidslivets normer for "møtedeltagelse", så kan dette skape flere problemer enn det løser. Selvfølgelig skal folk oppføre seg rimelig ordentlig både i møter med barnehagen og ellers, men å mene at det er barnehagens ansatte som skal "diktere" rammene for møter, mener jeg vitner om faglig lav kompetanse. Foreldre må møtes som de personer de er, og så lenge det ikke er grunn til å tro at deres manglende "dannelse" utgjør risiko for deres barn, er det så avgjort ingen grunn til å nedverdige dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg synes vel ikke dette er barnehagepersonalets problem. Ting som er til skade for barnet er vel mer en sak for barnevernet enn en sak for barnehagen. Dere kan vel heller møte annenhver gang da? Barn er i barnehagen 5 dager pr uke. Samarbeidet mellom foreldre og barnehagen er svært viktig for barns oppvekst. Det er ikke slik at barnehagen kun skal legge til rette for at A4-familier sine barn skal ha en god hverdag; alle barna skal gis en slik mulighet. Det er ikke barnevernets ansvar, men derimot foreldre og barnehageansatte sitt. Barnevernet skal kobles inn når det foreligger kvalifisert grunnlag for bekymring for barnet; ikke som følge av behov for mindre justeringer fra barnehagens side. Barnevernet driver forøvrig heller ikke med megling mellom foreldre som krangler. Det som er trist i disse konfliktsakene, er at det dessverre er svært vanskelig å finne fagpersoner som klarer å komme i posisjon til foreldrene på en måte som bidrar til reduksjon av konfliktnivået. Av og til finnes det svært flinke folk på familiekontorene, men like ofte er de samtaler som foregår der sannsynligvis verdiløse. Barna som lever midt i disse konfliktene, trenger ikke at det i tillegg til konflikten mellom foreldrene også oppstår konflikter med andre voksenpersoner som er rundt dem. Derfor bør barnehage og skole se det som sin oppgave å samarbeide ekstra godt med hjemmene til disse barna. Det er barn som er i risikosonen for å utvikle ulike former for problemer som følge av foreldrenes konflikt. Det er noe både foreldre - og fagpersoner i skole og barnehage - bør ha oppmerksomhet rettet mot. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Hva vet du om privatlivet til foreldrene jeg skriver om? Fortell meg gjerne det, for jeg har ikke skrevet noe i denne tråden som kan være gjenkjennende for noen. Det står ikke noe om hvor i landet vi bor, hvor gammelt barnet er, kjønn, hvor stor barnehagen er, om barnet har søsken osv osv. Så jeg tror ikke du med beste vilje kan finne ut hvem denne familien er. Om DU føler deg truffet, fordi du er i en lignende situasjon, eller kjenner noen det kanskje kan være, så burde du vel heller finne diskusjonen interessant, fremfor å bli provosert? Kanskje det er deg eller noen du kjenner? Men mest sannsynlig er det ikke det.. Ojojoj. Personlig er det å forvente at personell på ditt plan ikke tar opp slike "problemstillinger" på nettet. Dette er min personlige mening! Synes det er ytterst lite profesjonellt. Det kunne vært greit med en liknende diskusjon, men det blir totalt feil i det du opplyser om ditt yrke. Det føles ikke greit å oppleve at barnehagepersonell, ped.ledere etc. diskuterer situasjoner de arbeider med til daglig, på nett. Uansett hvor anonymt det måtte være. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.