Gå til innhold

Hva avdekkes ved en test hos Nevropsykolog?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan avdekke kognitiv svikt, hukommelse o.l. Det minner litt om iq og husketester. Jeg var hos kognitiv psykolog og han fant ut at jeg hadde en ujevn kognitiv profil, som kunne tyde på schizofreni eller langvarlig angstlidelse.

Hva som foregår i en nevropsykologisk utredning varierer fra psykolog til psykolog, men du skal gjennomgå ulike tester. Mest vanlig er tester av evnenivå (intelligens), hukommelse, konsentrasjon, oppmerksomhet, språk, romforståelse, sensorisk og motorisk funksjon. Man ser etter sideforskjeller i prestasjonene dine, altså om den ene hjernehalvdelen fungerer bedre enn den andre. Det følger også med en utrednng av din psykiske helse. Feks vil en depresjon kunne forklare svekkede resultater og da må man ta det med i vurderingen av din kognitive funksjon.

Pass på å ha med deg mat, og at du er mest mulig utvhilt før du starter. Unngå alkohol eller medikamenter som ikke er nødvendige dagene i forveien. Ta med briller om du bruker det.

Lykke til!

Gjest Overgrep-Maktmisruk?

Hva som foregår i en nevropsykologisk utredning varierer fra psykolog til psykolog, men du skal gjennomgå ulike tester. Mest vanlig er tester av evnenivå (intelligens), hukommelse, konsentrasjon, oppmerksomhet, språk, romforståelse, sensorisk og motorisk funksjon. Man ser etter sideforskjeller i prestasjonene dine, altså om den ene hjernehalvdelen fungerer bedre enn den andre. Det følger også med en utrednng av din psykiske helse. Feks vil en depresjon kunne forklare svekkede resultater og da må man ta det med i vurderingen av din kognitive funksjon.

Pass på å ha med deg mat, og at du er mest mulig utvhilt før du starter. Unngå alkohol eller medikamenter som ikke er nødvendige dagene i forveien. Ta med briller om du bruker det.

Lykke til!

Hei og takk for svar :-)

Kunn du gitt meg noen eksempler på testene?

Vil det også være en samtale med psykologen hvor man får anledning til å forklare oppvekst, og reaksjonsmønster?

Kan psykologen komme til en konklusjon om jeg sliter med psykologiske bivirkninger som følge av oppvekst- eller om det er nevrologisk/fysisk noe galt med hjernen?

Hei og takk for svar :-)

Kunn du gitt meg noen eksempler på testene?

Vil det også være en samtale med psykologen hvor man får anledning til å forklare oppvekst, og reaksjonsmønster?

Kan psykologen komme til en konklusjon om jeg sliter med psykologiske bivirkninger som følge av oppvekst- eller om det er nevrologisk/fysisk noe galt med hjernen?

En skikkelig grundig anamnese er like viktig som testresultatet, så ja, du vil sannsynligvis bli spurt om oppvekst, skole, arbeid, traumer, andre ting du er blitt utsatt for, feks flottbit, forgiftninger, alvorlig sykdom osv. Noen ganger kan man klart skille om er nevrologisk skade eller om er kronisk traumatisering som er årsak til resultatet, men ikke alltid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...