Gå til innhold

Klassekamerat som kommer vel ofte på besøk

Gjest anonym i kveld

Anbefalte innlegg

Gjest anonym i kveld

Vi sliter litt med en klassekamerat som støtt og stadig ringer på hos oss og vil inn. Sier jeg nei, blir han tydelig skuffet og står og kikker inn stuevinduet vårt lenge. Han kan komme igjen og igjen flere ganger samme dag i helgene, og kommer ofte i ukedagene også. Vårt barn bruker lang tid på leksene, og vi er slitne etter jobb og orker ikke å ha så mye besøk av samme gutt. Har prøvd å hinte til moren at han kommer litt ofte,men det hjelper ikke.

Er dette normalt, eller bør jeg ta det oppmed kontaktlærer? Mistenker at barnevernet allerede er inne i bildet,men vet ikke. Virker som han går mye på selvstyr.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pappuiyytrrs

Stakkars gutt. Han har det godt hos dere sikkert. Hvis du tror at han ikke har det så greit så er det en veldig god gjerning å ta seg litt ekstra av han da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, innlegget ditt minner meg om en jente som var hos sin far (vår nabo) kun i ferier etc. En sommerdag kom hun til vårt hus med is til våre unger. Ungene våre var ikke hjemme så jeg sendte henne heim igjen. Etter en time oppdaget jeg at hun satt på verandatrappa vår, isene hadde smeltet nedover hendene hennes... I etterkant har jeg tenkt at hun sikkert var sendt ut av sin far, og ikke torde / ville gå heim igjen. Stakkars, stakkars jente. Dette er noe jeg aldri kommer til å glemme. Naboen har imidlertid flyttet, ellers skulle jeg passet på litt mer nøye og ikke nølt med å kontakte barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har mistanker om at BV allerede er inne i bildet, synes jeg det er en smule hjerterått å ikke overse det at han kommer litt for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym i kveld

Stakkars gutt. Han har det godt hos dere sikkert. Hvis du tror at han ikke har det så greit så er det en veldig god gjerning å ta seg litt ekstra av han da.

Jeg vet,men problemet er at han kan ikke være her hele tiden. Kommer til å si i fra til kontaktlærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt nevne det til kontaktlærer. De trenger innspill for å fange opp ungene som evt. skulle trenge hjelp.

Vi har også mange unger på dørene, som kommer igjen, og igjen, selv om det står andre planer på tapetet. Det med tid er vanskelig å forstå, særlig "senere", "i ettermiddag" etc.

Thank heaven for kjellerstua! Jeg velger å se det som positivt at unger vil være her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snakk med lærer

Ja, jeg synes godt du kan snakke med kontaktlærer.

Og så synes jeg man skal ofre litt av egen familietid for å ta seg litt ekstra av et barn som sliter.

Vær konsekvent, finn noen tidspunkt som passer best (minst dårlig) og henvis til disse. Etterhvert så lærer han at da passer det at han kommer inn til dere.

Hvis onsdag ikke er en tung leksedag, gi beskjed om at onsdag er en fin dag de kan leke sammen på, og gjøre bittelitt lekser sammen. Så har dere litt ekstra middag denne dagen, slik at han spiser med dere hvis han kan.

Hvis det er aktiviteter din sønn går på, som kan være aktuelle for ham, kan du jo forsøke å bidra til at han blir med / at du kjører ham også til fotballtrening etc. Det kan du jo også nevne for kontaktlærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forundret over at så mange mener at dette er en sak for kontaktlæreren. Er det det? Fordi barna går i samme klasse?

For meg hører dette hjemme i privatsfæren. Ikke en sak for skolen, iallfall ikke i første omgang.

At familien allerede har kontakt med barnevernet, er ingen grunn til å ikke melde fra dersom du er bekymret for barnet.

Jeg vil si at i stedet for å hinte til foreldrene, må det gis som en beskjed om at det blir litt vel tett med besøk. Gi beskjed om når det passer, og når det ikke passer. Vet det kan være problematisk i noen tilfeller, iallfall hvis foreldrene ikke er mottakelige for vanlige sosiale normer.

Og er du bekymret for barnet, er det det rette å melde fra til barnevernet.

Du må selv kjenne hvor langt du og din familie kan strekke dere mht besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også forundret over alt kontaktlærer liksom skal ta seg av. Dette er jo fritiden - ikke skoletiden. Vi kan da ikke begynne å ta over denne også. Er du bekymret for barnet, så meld en bekymringsmelding til barnevernet.

Ellers så har vi besøk av de samme ungene her hver eneste dag vi også, men det er klart ber vi dem gå hjem eller sier vi har noe annet å gjøre så går de hjem. Og så har det jo litt å si hvor gamle barna er - har inntrykk av at jo eldre de er jo mer sammen med vennene er de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktlærer? Har de døgnvakt nå?

Stakkars gutt, han går sikkert mye på slvstyr ja. Håpr han får komme inn noen ganger da, og at dere ikke stenger ham helt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skal bli strengere

Vi har samme "problem" hvis det kan kalles det.

Gutten har såogsi flyttet inn hos oss, hvis han har fått lov.

Er hos oss fra vi kommer hjem om ettermiddagen til åtte tiden på kvelden.

Jeg synes veldig synd på gutten for det virker ikke som han trives hjemme å ikke har noen andre venner.

Min sønn er blitt lei så jeg må begynne å bli strengere.

Min sønn har faktisk sagt ifra til meg at gutten ikke bestandig er så grei med han å min gutt er også redd for at den andre gutten skal ta hans plass for jeg er så hyggelig mot han...

Det var vondt å høre. Vi har kanskje tatt oss litt for mye av han.

Jeg kommer ikke til å kontakte kontaklærer i vårt tilfelle, tror skolen har allerede disse i kikkerten.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkelig1

Huff, innlegget ditt minner meg om en jente som var hos sin far (vår nabo) kun i ferier etc. En sommerdag kom hun til vårt hus med is til våre unger. Ungene våre var ikke hjemme så jeg sendte henne heim igjen. Etter en time oppdaget jeg at hun satt på verandatrappa vår, isene hadde smeltet nedover hendene hennes... I etterkant har jeg tenkt at hun sikkert var sendt ut av sin far, og ikke torde / ville gå heim igjen. Stakkars, stakkars jente. Dette er noe jeg aldri kommer til å glemme. Naboen har imidlertid flyttet, ellers skulle jeg passet på litt mer nøye og ikke nølt med å kontakte barnevernet.

Merkelige greier..

Kunne du ikke tatt isen og lagt i fryseren da?

Syns heller ikke det virket som om hun hadde det så grusomt hjemme hvis faren sendte med is..

Nei, dere er en rar gjeng. Ringe til barnevernet fordi noen kommer ofte på besøk?

Her er det bare å holde ungene inne skjønner jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milde måne

Merkelige greier..

Kunne du ikke tatt isen og lagt i fryseren da?

Syns heller ikke det virket som om hun hadde det så grusomt hjemme hvis faren sendte med is..

Nei, dere er en rar gjeng. Ringe til barnevernet fordi noen kommer ofte på besøk?

Her er det bare å holde ungene inne skjønner jeg!!!

Enig,snakk om å overdrive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke blandet inn kontaktlæreren enda. Prøv å få gutten til å forstå at det bare passer til tider dere avtaler, la foreldrene også får vite om avtalen. Dersom han da kommer igjen og igjen, så snakk med foreldrene igjen. Nytter ikke det så kan du nevne det for kontaktlæreren at han kan trenge hjelp til å menge seg med andre barn på skolen. Det kan gi avlastning for din sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym i kveld

Jeg er også forundret over alt kontaktlærer liksom skal ta seg av. Dette er jo fritiden - ikke skoletiden. Vi kan da ikke begynne å ta over denne også. Er du bekymret for barnet, så meld en bekymringsmelding til barnevernet.

Ellers så har vi besøk av de samme ungene her hver eneste dag vi også, men det er klart ber vi dem gå hjem eller sier vi har noe annet å gjøre så går de hjem. Og så har det jo litt å si hvor gamle barna er - har inntrykk av at jo eldre de er jo mer sammen med vennene er de.

Grunnen til at jeg isåfall sier i fra til kontaktlærer, og ikke barnevern er to grunner. Det kan være at læreren vet om han går like mye på besøk hos de andre i klassen. I tillegg er det av og til slik at barnevernet ønsker uttalselse fra skolen. Derfor tenkte jeg først og fremst på lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkelig1

Grunnen til at jeg isåfall sier i fra til kontaktlærer, og ikke barnevern er to grunner. Det kan være at læreren vet om han går like mye på besøk hos de andre i klassen. I tillegg er det av og til slik at barnevernet ønsker uttalselse fra skolen. Derfor tenkte jeg først og fremst på lærer.

Er det forbudt å gå på besøk til folk nå eller?

Jeg skjønner INGENTING av denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forbudt å gå på besøk til folk nå eller?

Jeg skjønner INGENTING av denne problemstillingen.

Hvis du hadde en venn som kom på besøk til deg hver eneste kveld.. .Ville det vært greit for deg?

Skal det da være greit for barna våre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt luksusproblem, hvis det er snakk om en ellers god venn. Det er MYE verre når det nesten aldri ringer venner på døra!

Men når dette er et problem, kan du kanskje oppfordre barna til å leke mer ute? Eller at ditt barn også besøker det andre barnet? Eller rett og slett bare sette egne grenser og si enda strengere at akkurat nå passer det ikke,men du er velkommen i morgen..eller på onsdag eller når det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har mistanker om at BV allerede er inne i bildet, synes jeg det er en smule hjerterått å ikke overse det at han kommer litt for ofte.

Enig :-)

En annen ting: vi voksne er blitt for dårlige på "å stikke innom" uanmeldt. Jeg er glad for at ungene renner ned dørene, og noen "trenger" dette, mer enn andre, og vi har tid og lyst. Vinn, vinn-situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest merkelig1

Hvis du hadde en venn som kom på besøk til deg hver eneste kveld.. .Ville det vært greit for deg?

Skal det da være greit for barna våre?

Det hadde vært slitsomt... Hadde bare tenkt at det var et sosialt barn, som ville være sammen med barnet mitt.

Hva KONTAKTLÆRER OG BARNEVERN har med saken å gjøre er vel det jeg skjønner aller minst av..

Hallo????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...