Gjest Når må man ha ekstra næring? Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg er gravid i uke 11, og har de siste 5 ukene vært helt utslått av kvalme og oppkast. Jeg spiser ca 4-5 kjøttkaker med lompe, kjeks, drikker litt melk og masse farris, det er det jeg får i meg daglig. Jeg må ligge å spise hvis ikke holder jeg ikke på noe, og kvalmen gjør meg helt slått ut. Det jeg lurer på er: Når må man ha ekstra næring på sykehus? Jeg har ikke så mye å gå på heller da jeg kun veier 62 kg og er 1.78 høy. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Snakk med legen om å få noe som demper kvalmen. Ellers er ingefær kvalmedempende (fås både fersk, som te og i kapselform visst), men den er også oppkvikkende så det er ikke alltid like lurt å ta det på kveldstid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Når må man ha ekstra næring? Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Snakk med legen om å få noe som demper kvalmen. Ellers er ingefær kvalmedempende (fås både fersk, som te og i kapselform visst), men den er også oppkvikkende så det er ikke alltid like lurt å ta det på kveldstid. Jeg har fått Postafen, men jeg kan ikke bruke de for jeg er avhengig av å kjøre og hente barn i barnehage. Ingefær har jeg ikke prøvd men må innrømme at lukten ikke frister. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg har fått Postafen, men jeg kan ikke bruke de for jeg er avhengig av å kjøre og hente barn i barnehage. Ingefær har jeg ikke prøvd men må innrømme at lukten ikke frister. Hør med legen om du ikke kan få Afipran, den blir du ikke sløv av slik som prostafen. Klippet fra felleskatalogen: ''Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter. Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående nevrologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester'' Så da ser det ut som det er vanlig å bruke i starten av svangerskapet. Ingefærte hjelper også mot kvalme. Hakk små biter med fersk inefær og trekk te på det. Kan ha oppi litt sitron om du liker det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg veide 48 kg (er 1.70 høy) da jeg ble lagt inn for å få næring - så du har et stykke igjen Jeg gikk ned 14 kg på litt over to uker, så da gjorde de noe med det. Men dersom du ikke har merket noe vektnedgang - så er det ingen fare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma til Adrian Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Så lenge du får i deg litt mat og drikke så blir du nok ikke innlagt på sykehuset,Jeg gikk 5 dager uten å få ned en matbit og de sistec 3 dagene kastet jeg opp alt jeg drakk.Da ble jeg innlagt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Melkemat gjør at du lettere blir kvalm og kaster opp. Jeg sluttet å drikke melk og å spise ost, da jeg var så fryktelig kvalm, det lettet på kvalmen og oppkastingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Prøv å drikke 50/50 av farris og eplemost. Det gir deg nødvendig næring. Men går det lengre tid så må andre tiltak settes igang. Gratulerer med graviditeten 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Uhg, stakkars deg. Jeg hadde det også sånn det første trimesteret, og det er helt grusomt. For de aller, aller fleste går det over når de runder uke 12, og i så fall går du lysere tider i møte ganske snart. Og du får jo i deg noe hver dag, så du har nok litt å gå på fremdeles. Pass på å drikke så mye som mulig, farris/eplemostblandingen som ble foreslått her er veldig bra. Har du prøvd SeaBand? Sånn akupressurbånd mot kvalme? Det er mange som får god hjelp av det, fåes på apotek/helsekost. http://www.seaband.dk/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Når må man ha ekstra næring? Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Uhg, stakkars deg. Jeg hadde det også sånn det første trimesteret, og det er helt grusomt. For de aller, aller fleste går det over når de runder uke 12, og i så fall går du lysere tider i møte ganske snart. Og du får jo i deg noe hver dag, så du har nok litt å gå på fremdeles. Pass på å drikke så mye som mulig, farris/eplemostblandingen som ble foreslått her er veldig bra. Har du prøvd SeaBand? Sånn akupressurbånd mot kvalme? Det er mange som får god hjelp av det, fåes på apotek/helsekost. http://www.seaband.dk/ Ja jeg var slik i forrige svangerskap også, men denne gangen er det verre. Har prøvd seaband uten virkning dessverre, men jeg satser på at det snart går over. Må si jeg ser frem til å bli meg selv igjen, kvalme er noe av det verste jeg vet. Tusen takk for alle svar, nå vet jeg mer om hva jeg skal forholde meg til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.