Gå til innhold

Lesehastighet igjen

Snikkersen

Anbefalte innlegg

Hei

Datteren min i fjerde ligger har nå lavere lesehastighet enn i tredje, faktisk leser hun hlvparten så fort som i våres. Læreren sier at hun er flink til å lese, men at det går for sakte. Jeg fant i forige uke endelig en bok hun hadde lyst til å lese, og den leste hun ut på under en uke. Den var på ca 120 sider. Hun er godt igang med nr to i serien.

Hun sier at hun er redd for å lese høyt, og at hun liker best å lese stille inni seg. Litt prestasjonsangst, tror jeg.

Nå lurer jeg på om det er derfor hun klarer disse testene så dårlig....?

Hun tas ut av klassen for å lese i en mindre gruppe når de andre har stillelesing. Det er jo bra, og heldigvis liker hun det.

Men jeg bekymrer meg. Hva om hun har en form for dysleksi som ikke blir oppdaget? Læreren sier at hun ikke er er bekymret, så lenge hun har god leseforståelse. Men jeg er redd de har "vent å se"-holdning, som kommer til å gå utover skolegangen på sikt....

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktige er at hun øver på å lese, akkurat som dere har gjort den siste tiden. Det er også bra at hun får ekstra hjelp gjennom smågruppeundervisning.

Dette er samme type tiltak som ville vært aktuelt om hun hadde dysleksi, så det virker som om læreren har rett når hun mener det ikke er grunn til bekymring akkurat i forhold til dette.

Derimot kan det etter min mening være grunn til bekymring i forhold til hennes mulige prestasjonsangst. Hvis hun i tillegg også er engstlig i andre sammenhenger, så bør dere kanskje vurdere å få noe hjelp i forhold til det. Skolens helsesøster kan i en del tilfeller være god til å hjelpe engstlige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt med foreldre som er våkne, og som gjerne vil hjelpe ungene sine!!! Det er ikke for mange av dem!

Hvis du ved selvsyn vil "teste" dattera di, og se hva hun får med seg, når hun leser, så kan du gå inn på denne sida:

http://www.gruble.net

Der velger du norsk, og da finner du "lesetest" eller noe sånt. Så ber du dattera di lese, gjøre oppgavene, og så får du til slutt en liten peiling.

Men husk! Dette er _ikke_ en fasit på lese"kvalitetene" til dattera di! Det er bare en liten pekepinne, og du kan ikke bruke denne for å dokumentere noe i forhold til skolen. Men det er en fin liten test som kanskje kan berolige deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt med foreldre som er våkne, og som gjerne vil hjelpe ungene sine!!! Det er ikke for mange av dem!

Hvis du ved selvsyn vil "teste" dattera di, og se hva hun får med seg, når hun leser, så kan du gå inn på denne sida:

http://www.gruble.net

Der velger du norsk, og da finner du "lesetest" eller noe sånt. Så ber du dattera di lese, gjøre oppgavene, og så får du til slutt en liten peiling.

Men husk! Dette er _ikke_ en fasit på lese"kvalitetene" til dattera di! Det er bare en liten pekepinne, og du kan ikke bruke denne for å dokumentere noe i forhold til skolen. Men det er en fin liten test som kanskje kan berolige deg.

Tusen takk! Dette skal prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er at hun øver på å lese, akkurat som dere har gjort den siste tiden. Det er også bra at hun får ekstra hjelp gjennom smågruppeundervisning.

Dette er samme type tiltak som ville vært aktuelt om hun hadde dysleksi, så det virker som om læreren har rett når hun mener det ikke er grunn til bekymring akkurat i forhold til dette.

Derimot kan det etter min mening være grunn til bekymring i forhold til hennes mulige prestasjonsangst. Hvis hun i tillegg også er engstlig i andre sammenhenger, så bør dere kanskje vurdere å få noe hjelp i forhold til det. Skolens helsesøster kan i en del tilfeller være god til å hjelpe engstlige barn.

Jeg tror at dersom hun har dysleksi, så får hun tilgang på hjelpemidler, f.eks pc. Derfor er det dumt hvis læreren bare "venter og ser..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at dersom hun har dysleksi, så får hun tilgang på hjelpemidler, f.eks pc. Derfor er det dumt hvis læreren bare "venter og ser..."

Jeg betviler at det vil være gunstig med bruk av pc i forhold til evt. lese- og skrivevansker på nåværende tidspunkt. Tror det er viktig å motivere for mengdetrening f.eks. gjennom premiering av antall leste sider, samt det å fortsatt jobbe med å finne bøker som fenger henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men tror ikke det er problemet....

Jeg har en fjortenåring som hele tiden har hatt utmerket syn - trodde vi. På alle synstester på helsestasjonen klarte h*n å se selv de minste ting på plakaten. Så begynte h*n å klage stadig oftere på hodepine, det var vel i 12-årsalderen. Vi kom oss til en optiker og der ble det oppdaget at dette barnet hadde problemer med samsynet.

Optikeren sa til meg at øynene fungerte aldeles utmerket hver for seg. Når vi dekket over det ene øyet kunne barnet se svært godt. Men øynene jobbet ikke sammen. Og optikeren sa at dette er vanligere enn mange tror.

Jeg er ingen ekspert, og det er godt mulig du har rett i at ditt barn har godt syn, men jeg ville bare fortelle deg denne historien. Av og til er det greit å få ting sjekket ut av fagfolk, og hvis det ikke er noen problemer så er jo det helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler at det vil være gunstig med bruk av pc i forhold til evt. lese- og skrivevansker på nåværende tidspunkt. Tror det er viktig å motivere for mengdetrening f.eks. gjennom premiering av antall leste sider, samt det å fortsatt jobbe med å finne bøker som fenger henne.

Hun leser øker om hester nå, dette interesserer henne veldig. Ser at det går ganske bra. Hun kan gjenfortelle det hun leser. Nå hun har lest denne serien skal hun få 100,- pr bok. Jeg har ingen skrupler mot å bestikke henne når det gjelder noe så viktig som lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Hun leser øker om hester nå, dette interesserer henne veldig. Ser at det går ganske bra. Hun kan gjenfortelle det hun leser. Nå hun har lest denne serien skal hun få 100,- pr bok. Jeg har ingen skrupler mot å bestikke henne når det gjelder noe så viktig som lesing.

Jeg bestikker også sønnen min når han leser en hel bok. Han pleier å ønske seg en rullekebab ;D. Så får han en ny bok også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestukket barn i årevis for å lese. Særlig en nevø har kostet meg mye; i fjor klarte han å tjene nok på å lese til å kjøpe seg wii...

Høres ut som dere har funnet en god strategi.

Hvis hun har en form for prestasjonsangst i forbindelse med lesing på skolen, så synes jeg du skal ta opp det med kontaktlærer. Tror forøvrig at det er kjempebra at hun gis ekstra støtte gjennom lesegruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...