Gå til innhold

Barn av alkoholmisbrukere

Gjest Lurer på dette i dag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg leste en gang en bok om emnet, og det var veldig opplysende husker jeg. Det finnes nok mye litteratur om emnet. Jeg sakser dette fra en bok til deg. Ikke den jeg leste forresten.

Ellers kan en kanskje ta kontakt med Foreningen for voksne barn av alkoholikere. De kan gi info og hjelp om seriøse og gode bøker.

Voksne barn av alkoholikere

Janet G. Woititz er en av USAs fremste eksperter på hvordan det går med barn som er vokst opp i familier hvor mor eller far har hatt alkoholproblemer. Hun har skrevet bok om sine erfaringer med voksne, som hadde en alkoholpreget familiesituasjon i barndommen. Boka er spunnet rundt 13 punkter:

Voksne barn av alkoholikere gjetter seg til hva som er normalt.

Voksne barn av alkoholikere har problemer med å gjennomføre en oppgave fra begynnelse til slutt.

Voksne barn av alkoholikere lyver når det er like enkelt å snakke sant.

Voksne barn av alkoholikere er nådeløse i sin selvkritikk.

Voksne barn av alkoholikere finner det vanskelig å more seg.

Voksne barn av alkoholikere tar seg selv svært alvorlig.

Voksne barn av alkoholikere har problemer med intime forhold.

Voksne barn av alkoholikere overreagerer på forandringer de ikke har kontroll over.

Voksne barn av alkoholikere søker hele tiden ros og bekreftelser.

Voksne barn av alkoholikere føler seg annerledes enn andre mennesker.

Voksne barn av alkoholikere er enten enormt ansvarsfulle eller enormt ansvarsløse.

Voksne barn av alkoholikere er ekstremt lojale, selv når de vet at lojaliteten er ufortjent.

Voksne barn av alkoholikere er impulsive. De har en tendens til å låse seg fast i et handlingsmønster uten å tenke alvorlig på alternative væremåter eller hvilke konsekvenser det kan få. Denne impulsiviteten fører til forvirring, selvforakt og manglende kontroll over omgivelsene. Dessuten bruker de mer energi på å rydde opp i rotet enn de ville ha gjort hvis de først hadde undersøkt alternativene og konsekvensene.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...