Gjest huff for et styr Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Babyen min på snart 8 mnd er fortsatt svært avhengig av nattpupp. Når jeg skal legge henne i ca. 20 tiden MÅ hun ha pupp for å få til å sovne, da har hun fått grøt og pupp i 19-tiden. Hun har fått sine første tenner, så det er vel ikke bra med så mye nattpupp da? Så våkner hun gjerne i 23-tiden og vil ha mer pupp, har prøvd å bare gi smokken men nei hun er sulten og suger iherdig på puppen til hun sovner igjen. Hun har da stort sett sovnet til morgenen i 5-6 tiden før hun ville ha påfyll og så sovnet til 8-tiden. Men nå siste nettene våkner hun kanksje 2-3 ganger om natta og vil ha påfyll. Noen jeg kjenner sier at det sikkert er pga hun begynner å få tenner? Men jeg har veldig lyst til å slutte med nattpupp, tenker litt at f.eks. nå før jul blir det julebord, da hadde det vært deilig å kunne dratt på julebord og latt min mor passe henne... men hvordan skal hun få henne til å sove når hun ikke får pupp? Jeg vet ikke om hun godtar bare flaske. Jeg gir henne vann på flaske og hun liker det. Skal jeg pumpe meg så hun får morsmelk på flaske og om hun maser om nattpupp så får hun morsmelk? Eller skal jeg begynne med morsmelkerstatning? Noen sier man bør gi kun vann på natta, men d virker som hun faktisk er sulten på natta. Hun er ikke så flink til å spise grøt og middag ennå, spiser grøt i 10-tiden, så evnt. fruktmos i 13-tiden og pupp.. så får hun middag i 16-tiden og grøt og pupp i 19-tiden. Gjennom hele dagen får hun så mye pupp hun vil i mellommåltider... Så ang. puppen har hun god appetitt, men grøt ekke hun så glad i, selv om hun er sulten. Spiser toppen et halvt middagsglass. Håper på noen tips, har lyst til å gradvis venne henne av med puppen, men ikke helt. Jeg hadde jo håpet at jeg kunne gi pupp om natta og morgenen fortsatt en stund pga det er så koselig og lettvint, og hun sovner så lett da... Blir et himla styr å få henne til å sove på natta når hun ikke kan få pupp.. En annen ting er at jeg har skjemt henne vekk med å få sove i min seng. Jeg pleier å ta henne over i sin seng, men om hun våkner så griner hun og vil tilbake i min seng... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg lyktes ikke med gradvis avvenning av pupp. Bom stopp, et helvete i to netter (mannen tok seg av det, meg lukta det fortsatt melk av) - og sove hele natten etter ammestyret var over! Deilig. Dette var barn nr 1. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg tror jeg ville drøyd nattavvenningen et par-tre mnd til hun er mer over på fast føde, så lenge hun ikke vil ha noe særlig annen mat er det ikke så rart hun er sulten om natta. Med litt mer stabilte måltider - og med brødskiver og voksenmiddag, ikke bare babymat - kan det hende hun begynner å kutte ned selv, og da er det mye enklere. Vi tok nattpuppen fra størstemann da hun var 11 mnd, og selve avvenningen gikk greit, men hun sluttet ikke å våkne på natta - hun sluttet bare å forvente mat. Vi var mer oppe om natta med henne etter at hun var avvendt :-/ Så med andremann orket jeg ikke samme styret en gang til, regnet med at hun kom til å gi seg av seg selv - og det stemte, det. Når det gjelder pass om natta så kan det jo hende det går greit, selv om du og puppen ikke er der? Det kan godt hende hun skjønner forskjellen... Er hun sulten kan hun få pumpemelk eller erstatning på flaske, det er jo bare en sjelden gang. Og om hun ikke sovner etterpå går det an å legge henne i vogna og rugge? Sovner hun i vogn når dere triller tur? Jeg hadde ikke bekymret meg noe for rutiner om det bare var for en natt eller to. Evt kan du jo får barnevakten til å være hjemme hos deg, eller dra dit babyen er etter julebordet, slik at det ikke blir hele natten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1226915482' post='4016503] Jeg lyktes ikke med gradvis avvenning av pupp. Bom stopp, et helvete i to netter (mannen tok seg av det, meg lukta det fortsatt melk av) - og sove hele natten etter ammestyret var over! Deilig. Dette var barn nr 1. Sånn tok vi det med nr 3 ) Første natta var hun illsint i to timer. Andre natta en halv time, og så var nattammingen historie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huff for et styr Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Sånn tok vi det med nr 3 ) Første natta var hun illsint i to timer. Andre natta en halv time, og så var nattammingen historie. Skal jeg bare la henne gråte og gråte da? Jeg klarer bare ikke det jeg, hun gråter bare mer og mer panisk og gråter til hun omtrent mister pusten. Hjelper litt å holde henne oppe, gå litt rundt og bysse henne.... så roer hun seg litt, men jeg må gi henne pupp, da sovner hun. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Skal jeg bare la henne gråte og gråte da? Jeg klarer bare ikke det jeg, hun gråter bare mer og mer panisk og gråter til hun omtrent mister pusten. Hjelper litt å holde henne oppe, gå litt rundt og bysse henne.... så roer hun seg litt, men jeg må gi henne pupp, da sovner hun. Jeg gjorde det akkurat som AneM med mine to. (Gradvis avvenning av nattpupp er helt uforståelig for de små, i hvert fall mine to... ''Skal jeg bare la henne gråte og gråte da?'' Nei, ikke du, men pappaen! Han kan f.eks. legge en madrass på gulvet ved siden av sengen hennes (hvis hun har eget rom). Da ser hun jo at hun ikke er alene og forlatt. Hun blir ikke redd, bare sint og forundret over at hun ikke får pupp. Det kalles vel en "3-dagers kur", men vi hadde det samme løpet som AneM. 2 timer skriking første natten, 30 minutter natt nr to og soving hele natten fom. den tredje natten. Vannflaske blir jo omtrent det samme, bortsett fra at en annen en mor kan gi flasken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Tja, du må vel i grunnen bestemme deg - enten ammer du om natta, eller så slutter du... Man får ikke i pose og sekk, liksom. Ingen av mine unger har vært særlig glad i grøt, så de fikk tidlig brødskiver. Du kan prøve å gi henne det på kvelden i steden for grøt? Ikke ville de ha middagsglass heller, da spiste de dårlig, men fikk de most potet og gulrot spiste de godt til middag. (Menyen ble jo utvidet etter hvert som de ble større, da.) Vil du slutte å amme om natta er det en fordel om du overlater til pappan å roe babyen. Tilby vann på flaske, og ikke ta henne opp i senga til deg. Og ikke gi etter om det blir hyl og skrik, da "vinner" hun og du får det enda verre neste gang du prøver. Personlig tror jeg nok ikke jeg hadde tatt kampen riktig enda, men jeg hadde nok gjort en innsats for å få henne til å sove i sengen sin hele natta. Altså ikke latt henne ligge med meg. Hvis hun ikke allerede ligger på eget rom kan det være en løsning. Men aller først må du finne ut om du virkelig _vil_ slutte med nattpuppen. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest huff for et styr Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg gjorde det akkurat som AneM med mine to. (Gradvis avvenning av nattpupp er helt uforståelig for de små, i hvert fall mine to... ''Skal jeg bare la henne gråte og gråte da?'' Nei, ikke du, men pappaen! Han kan f.eks. legge en madrass på gulvet ved siden av sengen hennes (hvis hun har eget rom). Da ser hun jo at hun ikke er alene og forlatt. Hun blir ikke redd, bare sint og forundret over at hun ikke får pupp. Det kalles vel en "3-dagers kur", men vi hadde det samme løpet som AneM. 2 timer skriking første natten, 30 minutter natt nr to og soving hele natten fom. den tredje natten. Vannflaske blir jo omtrent det samme, bortsett fra at en annen en mor kan gi flasken. Kanskje best å prøve det i en helg da når far ikke skal på jobb, f.eks starte fredagsnatta.... Vi sover på samme rom da, men han kan sove på hennes side, så nekter vi å ta henne opp i vår seng? Kan hun drikke av flaska liggende, eller bør han ta henne opp i fanget for å drikke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Kanskje best å prøve det i en helg da når far ikke skal på jobb, f.eks starte fredagsnatta.... Vi sover på samme rom da, men han kan sove på hennes side, så nekter vi å ta henne opp i vår seng? Kan hun drikke av flaska liggende, eller bør han ta henne opp i fanget for å drikke? Jeg ville ikke gitt flaske i det hele tatt! Poenget er at når det er natta, skal man sove. Hvis dere gir flaske, så er dere tilnærmet like langt. Han skal si "nå er det natta, nå skal vi sove" i et rolig tonefall. Hun får skrike og skrike, og dere må ikke gi dere. Jeg lå på gjesterommet med ørepropper i ørene da vi gjorde det der... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huff for et styr Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg ville ikke gitt flaske i det hele tatt! Poenget er at når det er natta, skal man sove. Hvis dere gir flaske, så er dere tilnærmet like langt. Han skal si "nå er det natta, nå skal vi sove" i et rolig tonefall. Hun får skrike og skrike, og dere må ikke gi dere. Jeg lå på gjesterommet med ørepropper i ørene da vi gjorde det der... Skal han ikke løfte henne opp og bysse henne heller da? Jeg ser hun blir bare verre om ingen tar henne opp, gråter helt hysterisk til hun mister pusten... Vanskelig å ligge å høre på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Skal han ikke løfte henne opp og bysse henne heller da? Jeg ser hun blir bare verre om ingen tar henne opp, gråter helt hysterisk til hun mister pusten... Vanskelig å ligge å høre på. Du, jeg tror ikke du vil dette her, jeg... Og det skjønner jeg, du ser for deg de verste senarioer og får ikke noe til å stemme "oppi hue". Kan du ikke la det ligge litt til, prøve å få i henne mer mat om kvelden og se om ikke det hjelper? Er hun reelt sulten som du tror, så er det jo ille å la henne skrike. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huff for et styr Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Du, jeg tror ikke du vil dette her, jeg... Og det skjønner jeg, du ser for deg de verste senarioer og får ikke noe til å stemme "oppi hue". Kan du ikke la det ligge litt til, prøve å få i henne mer mat om kvelden og se om ikke det hjelper? Er hun reelt sulten som du tror, så er det jo ille å la henne skrike. Ja, hun spiser jo ikke hele porsjoner ennå, det varierer litt, av og til spiser hun litt mer og andre ganger nesten ingenting... Jeg tror faktisk hun er sulten, har prøvd ulike grøttyper og, det virker som hun liker den godnattgrøten godt.. Kanskje jeg burde prøve å lage hjemmelaget babymat, ei jeg kjenner pleide det pga babyen ikke likte de glassene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Skal jeg bare la henne gråte og gråte da? Jeg klarer bare ikke det jeg, hun gråter bare mer og mer panisk og gråter til hun omtrent mister pusten. Hjelper litt å holde henne oppe, gå litt rundt og bysse henne.... så roer hun seg litt, men jeg må gi henne pupp, da sovner hun. Jeg synes det er litt vanskelig å gi råd når det gjelder dette i og med at det er små babyer Jeg bare forteller hvordan vi gjorde det. Vi visste at barnet ikke gråt av sult, for hun spiste rikelig før hun la seg. Det var pappaen som tok seg av henne under avvenningen. Vi byttet plass i senga slik at hun ikke skulle kjenne mammalukt. Det gjelder å bestemme seg for om en skal kjøre løpet eller ikke. Det er tøft når barnet gråter, for man vet jo ikke hvor lenge det står på. Når det har holdt på en stund brytes alle gode argumenter for nattavvenning ned Så kommer tankene om at den stakkars ungen både er sulten og tørst. Godt å ha pappaen der da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Ja, hun spiser jo ikke hele porsjoner ennå, det varierer litt, av og til spiser hun litt mer og andre ganger nesten ingenting... Jeg tror faktisk hun er sulten, har prøvd ulike grøttyper og, det virker som hun liker den godnattgrøten godt.. Kanskje jeg burde prøve å lage hjemmelaget babymat, ei jeg kjenner pleide det pga babyen ikke likte de glassene. Hva med brødskiver og selvlaget middag? Som jeg skrev lenger opp, mine spiste mye bedre da de fikk dette, i steden for grøt og middagsglass. Og _om_ du skulle gå inn for å kutte nattpuppen, så må du involvere pappan og holde deg helt unna selv. Det bare MÅ du, ellers vil det ikke gå. Hva sier pappan til dette, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Skal han ikke løfte henne opp og bysse henne heller da? Jeg ser hun blir bare verre om ingen tar henne opp, gråter helt hysterisk til hun mister pusten... Vanskelig å ligge å høre på. Her er det etter mitt syn enten eller. Hvis/når du føler at barnet får nok mat i løpet av dagen, slik at nattmåltidet bare er kos, og ikke nødvendig næring, da kan dere gjennomføre det. Og da må du holde deg unna rommet hun sover på... Mine var rundt 8 mnd, men da spiste de flere måltider med grøt osv. i løpet av dagen. Hun (og du?) er kanskje ikke klar(e) ennå? Og hvis dere er heldige, går det av seg selv når hun spiser mer mat i løpet av dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Om du virkelig ønsker å slutte med nattpuppen (og hun klarer seg helt fint uten nattmat nå som hun har blitt 8 mnd gammel), så må du forberede deg på noen netter med skriking. Vær også klar over at det ikke er noe farlig med det, men det er slitsomt. Jentene mine sluttet med nattmat av seg selv, mens minstemann var veldig glad i puppen på natta. Da han var 7 mnd bestemte jeg meg for at nå var det nok. Siden pappa'n pendler, så var det jeg som tok avveningen. Det beste er hvis pappa'n kan gjøre det - siden det ikke lukter verken mor eller pupp av ham Første natta med avvenning hadde jeg en flaske med vann klar. Når han våknet fikk han vann. Han roet seg - tilsynelatende - men så skjønte han at han ikke fikk opp og ikke fikk pupp- og hylingen startet. Jeg satt på en krakk ved sengen hans, men han fikk ikke komme opp, og han fikk ikke noe annet enn vann. Det var tøfft for både liten og stor, men etter et par timer sovnet han og sov godt resten av natta. Neste natt var han våken litt kortere, men var tydelig misfornøyd med den nye ordningen. Den 3. natta gråt han bare i ca en halvtime. Jeg tenkte at nå var det gjort, og var fornøyd. Så kom 4. natta. Fri og bevare meg vel. Da var det rett før jeg ga opp alt sammen. Han var kjempesint og gråt i 2 timer igjen. Jeg satt ved sengen hans og gråt jeg også. Fullstendig utslitt og jeg syntes så synd på ham. Fornuften sa meg at han ikke hadde det fælt, men fy så vondt det var. Og så var det hele over. Siden det har han sovet godt på nettene, og ikke ville ha noe nattpupp i det hele tatt. Jeg er veldig glad jeg holdt ut den siste natta, hvis ikke hadde det nok blitt enda verre om vi hadde prøvd igjen. Derfor - vær helt sikker på at du er klar for avvenning før du starter. Jeg vil tro det vil være enda vanskeligere å slutte med nattpuppen om hun ligger i senga di - så det kan kanskje være en ide å avvenne det først - om du vil det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huff for et styr Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Hva med brødskiver og selvlaget middag? Som jeg skrev lenger opp, mine spiste mye bedre da de fikk dette, i steden for grøt og middagsglass. Og _om_ du skulle gå inn for å kutte nattpuppen, så må du involvere pappan og holde deg helt unna selv. Det bare MÅ du, ellers vil det ikke gå. Hva sier pappan til dette, da? Men ang. brødskiver. Jeg har ikke turt å gitt henne dette ennå, hun er som sagt ca. 8 mnd og har to tenner nede. Er så redd hun setter i halsen jeg Vel jeg skal skjære i små terninger og gi henne? Hva skal jeg ha som pålegg? Kan jeg ha smør på? Og leverpostei? Tenker litt at det er salt i det og at man skal være forsiktig med salt til unger under 1 år? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Men ang. brødskiver. Jeg har ikke turt å gitt henne dette ennå, hun er som sagt ca. 8 mnd og har to tenner nede. Er så redd hun setter i halsen jeg Vel jeg skal skjære i små terninger og gi henne? Hva skal jeg ha som pålegg? Kan jeg ha smør på? Og leverpostei? Tenker litt at det er salt i det og at man skal være forsiktig med salt til unger under 1 år? Mine var veldig sene med tenner, men de sugde på brødbitene - og "tygde" med gummene. Tok bort skorpene, da, men jeg baker brød selv med alt mulig av korn og frø i - og det gikk veldig bra. :-) Tror ikke du skal være så bekymret, men du kan jo følge med om hun får spise selv, slik at hun ikke stapper innpå så mye i slengen. Veldig fin trening for pinsettgrepet, dette med små brødbiter. :-) Jeg mener å huske at jeg brukte smør på skivene, ja, og leverpostei var vel det første pålegget. Tynt, tynt lag av begge deler. Husker ikke helt hva vi fortsatte med, men det kan du jo også snakke med de på helsestasjonen om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.