Gjest ordentlig fortvila her nå Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 To ganger har vi tatt vår 8-åring i å stjele ..... stjelingen har skjedd på skolen ..... tatt fra jakkelommene til sine venner .... en tyggegummipakke og en 100-lapp. Vi har snakket om hvor "stygt", hvor ille, dette er .... funnet de hardeste ordene vi kan ...... det gjorde vi 1.gang det skjedde, og det gjorde vi om fredagen da dette nye tyveriet ble oppdaget ..... Jeg er så fortvilet ..... jeg gråt så h*n så det, vi fortalte hvor skuffet vi er ...... Begge gangene sier h*n at det ikke skal skje igjen ..... lyving har også blitt vanlig fra barnet ..... Hjelp, hva skjer ???? Har du vært oppi det samme, å kan gi oss et råd .... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Gir stjelingen andre konsekvenser enn skuffelse og gråt hos mor? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ordentlig fortvila her nå Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1226937218' post='4016879] Gir stjelingen andre konsekvenser enn skuffelse og gråt hos mor? 1.gang så tok både skole og vi en snakk med barnet, for da ble dette oppdaget av lærerene. Hadde da et håp om at dette skulle holde ..... Så på fredagen når dette ble oppdaget igjen, denne gang av oss, har det i tillegg blitt husarrest, kun skole, å få besøk og ut på besøk til venner kommer ikke på tale. Det er tross alt ikke så særlig mye annet vi kan gjøre vel, barnet er tross alt "bare" 8 år ..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 1.gang så tok både skole og vi en snakk med barnet, for da ble dette oppdaget av lærerene. Hadde da et håp om at dette skulle holde ..... Så på fredagen når dette ble oppdaget igjen, denne gang av oss, har det i tillegg blitt husarrest, kun skole, å få besøk og ut på besøk til venner kommer ikke på tale. Det er tross alt ikke så særlig mye annet vi kan gjøre vel, barnet er tross alt "bare" 8 år ..... Fjerne Playstation, Nintendo og TV-tid sies å være effektivt. Jeg har ikke knepet noen av våre barn i tyveri, men med hell brukt denne straffen ved uønsket oppførsel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ordentlig fortvila her nå Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1226937822' post='4016897] Fjerne Playstation, Nintendo og TV-tid sies å være effektivt. Jeg har ikke knepet noen av våre barn i tyveri, men med hell brukt denne straffen ved uønsket oppførsel. Barnet spiller omtrent ingenting, av tv-titting er det barne-tv, men ikke noe "must", så om vi tar bort det så blir det ikke noe særlig savn ..... det som svir mest er nok å ikke kunne ut å leke med venner eller å ha besøk .... og det er jo nå borte ..... Hmmm lurer på hvorfor slikt noe skjer ..... huff, er så redd jeg for at barnet kanskje blir en sånn "notorisk" tyv .... er så lei meg og redd .... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Barnet spiller omtrent ingenting, av tv-titting er det barne-tv, men ikke noe "must", så om vi tar bort det så blir det ikke noe særlig savn ..... det som svir mest er nok å ikke kunne ut å leke med venner eller å ha besøk .... og det er jo nå borte ..... Hmmm lurer på hvorfor slikt noe skjer ..... huff, er så redd jeg for at barnet kanskje blir en sånn "notorisk" tyv .... er så lei meg og redd .... Noen er bare mer klåfingra og søker en slags spenning, tror jeg. De fleste vokser det av seg, når slike handlinger får konsekvenser, vil jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Følg ham til den vennen han har stjålet fra, få ham _selv_ til å levere tilbake det han har stjålet, og si unnskyld på en ordentlig måte. Vær der til han har utført oppdraget. Ikke gråt foran gutten, eller si du er skuffet, det hjelper ham ikke. Ta det hele med ro, ikke blås det opp, men vær konsekvent og fast i forhold til at han selv må ordne opp, men med deg ved sin side. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ordentlig fortvila her nå Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Følg ham til den vennen han har stjålet fra, få ham _selv_ til å levere tilbake det han har stjålet, og si unnskyld på en ordentlig måte. Vær der til han har utført oppdraget. Ikke gråt foran gutten, eller si du er skuffet, det hjelper ham ikke. Ta det hele med ro, ikke blås det opp, men vær konsekvent og fast i forhold til at han selv må ordne opp, men med deg ved sin side. ''Følg ham til den vennen han har stjålet fra, få ham _selv_ til å levere tilbake det han har stjålet, og si unnskyld på en ordentlig måte. Vær der til han har utført oppdraget.'' Det ble gjort på fredagen da det ble oppdaget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg har ikke opplevd noe sådant, men har noen tanker og å forklare barn forskjellen mellom hva som er ditt og hva som er mitt. Mens barna bor hjemme er det i mange tilfeller vanlig at de går i skapene og tar det de finner, om det er kjeks, godteri, brus eller annet. Og barna føler virkelig at det som er i hjemmet er til felles avbenyttelse og at de bare kan forsyne seg, selv om vi foreldre mener at det er vår eiendom, som vi deler med barna. For å synliggjøre forskjellen mellom ditt og mitt, så prøv å få gutten til å spørre om lov, før han tar hva han vil ha. Spørre om lov før han går og forsyner seg med godteri, brus eller mat fra skapene utenom måltidene. Lære ham til å be om å få ting og tang, slik at det ikke er en selvfølge for ham, at det som er i huset er til felles avbenyttelse, men at det er foreldrene sine ting, som han får lov til å benytte fordi han er barnet deres og medlem av husstanden. Kanskje det kan hjelpe ham til å få et bedre syn på forskjellen på hva som er mitt og hva som er ditt. Det er noe vi har måttet lære barna våre, men da var de gjerne litt eldre enn 8 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimmi69 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Barnet spiller omtrent ingenting, av tv-titting er det barne-tv, men ikke noe "must", så om vi tar bort det så blir det ikke noe særlig savn ..... det som svir mest er nok å ikke kunne ut å leke med venner eller å ha besøk .... og det er jo nå borte ..... Hmmm lurer på hvorfor slikt noe skjer ..... huff, er så redd jeg for at barnet kanskje blir en sånn "notorisk" tyv .... er så lei meg og redd .... Tror de fleste barn en eller annen gang nasker/stjeler, selv om veldig mange aldri blir oppdaget. Jeg og mange av mine venninner gjorde det, selv om vi var aldri så skikkelige. Men aldri fra hverandre, kun litt smånasking i butikker samt fra lommeboka til mor. Tror nok vi bare må være flinke til å presisere forskjellen på mitt og ditt, og det at de heller kan spørre hvis de trenger penger eller har lyst på noe. Og lære seg å akseptere at noen ganger blir det nei. Kanskje nytter det med å fokusere på hvordan barnet ville hatt det dersom noen tok fra han? Og om han ville stolt på kompisen som hadde gjort det igjen? Og om det er noe godt å bo sammen med, eller ha "venner" man ikke kan stole på? Hvor ekkelt det ville være om han ikke kunne være trygg for alle sakene sine når han f.eks er på skolen.. Vi har forsøkt dette i forhold til det å slå/klipe/erte søsken: Når du gjør det mot h*n, så gir du samtidig h*n lov til å gjøre det samme mot deg. Med andre ord: i utgangspunktet er det aldri lov å slå noen, men gjør du det så sier du samtidig at det er greit at du slår meg også..(med stor risiko for senere måtte si at det er ikke nødvendig å alltid ta igjen, men ofte skjønner de poenget) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.