Gjest VKF Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Jeg tror faktisk ikke det er mulig å få influensa hvert år. Influensavirusene ligner såpass på hverandre fra år til år, at man er immun iallefall første året etter at man har hatt influensa. Noen leger her inne som vet mer om dette? Når man har influensa, så vet man det. Jeg vet forskjell på virus og influensa. Det kan verke i alle ledd med virus også, men ikke på samme måte som når man har influensa. Når jeg har infuensa, så greier jeg ikke en gang å stå opp for å lage meg noe mat. Det verker i alle ledd, fryser og svetter og har veldig vondt nederst i ryggen. Jeg hadde det slik i 97,98 99. Grunnen til at jeg husker dette, er fordi jeg husker godt hvor jeg jobbet den gangen. 100 % sikker er jeg ikke, fordi jeg gikk aldri til legen, men jeg er 99 % sikker. Har hatt virus mange ganger og det er ikke like hardbart som en influensa. 0 Siter
Gjest sjekk www fhi no Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Det ble bare registrert ett tilfelle av influensa i Norge forrige uke, så det skal mye til at du er smittet hvis du ikke har vært i utlandet. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5565:0:15,1214:1:0:0:::0:0 0 Siter
AAA Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Når man har influensa, så vet man det. Jeg vet forskjell på virus og influensa. Det kan verke i alle ledd med virus også, men ikke på samme måte som når man har influensa. Når jeg har infuensa, så greier jeg ikke en gang å stå opp for å lage meg noe mat. Det verker i alle ledd, fryser og svetter og har veldig vondt nederst i ryggen. Jeg hadde det slik i 97,98 99. Grunnen til at jeg husker dette, er fordi jeg husker godt hvor jeg jobbet den gangen. 100 % sikker er jeg ikke, fordi jeg gikk aldri til legen, men jeg er 99 % sikker. Har hatt virus mange ganger og det er ikke like hardbart som en influensa. Influensa ER en virusinfeksjon. Det er ingen motsetning mellom å ha virus og å ha influensa. Det er bare forskjellige typer virus. Ellers sier Folkehelseinstituttet følgende: ''Når man har gjennomgått influensasykdom med én virusstamme, er man vanligvis immun i mange år etterpå mot denne stammen. Man kan også være immun mot lignende stammer, såkalt kryssimmunitet.'' Og når virusstammene fra år til år er ganske like, så blir man dermed immun ganske lenge. Når det iblant kommer helt ny stamme influensavirus derimot, er man ikke immun mer. Det er ingen som tviler på at man kan bli syk hvert år. Men influensa er det altså neppe. 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Influensa ER en virusinfeksjon. Det er ingen motsetning mellom å ha virus og å ha influensa. Det er bare forskjellige typer virus. Ellers sier Folkehelseinstituttet følgende: ''Når man har gjennomgått influensasykdom med én virusstamme, er man vanligvis immun i mange år etterpå mot denne stammen. Man kan også være immun mot lignende stammer, såkalt kryssimmunitet.'' Og når virusstammene fra år til år er ganske like, så blir man dermed immun ganske lenge. Når det iblant kommer helt ny stamme influensavirus derimot, er man ikke immun mer. Det er ingen som tviler på at man kan bli syk hvert år. Men influensa er det altså neppe. Neivel, jeg har ikke tenkt å krangle om dette jeg;-) 0 Siter
Gjest Tror hva jeg vil om det... Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Influensaen har definitivt kommet! Jeg lå hele forrige uke med 40 i feber og dag fire gikk jeg til legen og fikk konstatert influensa. Ingen magekramper eller diare her, men vondt i hodet, tett i nesa. vondt i halsen og brystet, generelt vondt i hele kroppen, og ikke noe å trakte etter nei! Hangler ennå, og legen mente at jeg iallefall måtte regne med tre uker før jeg ble helt symptomfri! Grattis som den eneste ene. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5565:0:15,1214:1:0:0:::0:0 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 ''Influensa er det vel neppe? Folk som har hatt influensa, sier at man aldri er i tvil når man først får den ;)'' Jepp, det stemmer. Det er mye som blir kalt influensa som ikke er det, den saken er klar. Jeg har hatt influensa 2 ganger i mitt voksne liv. Jeg husker til og med årstallene, 1996 og 2007. Det er ikke noe å trakte etter, believe you me! Influensaviruset pleier forøvrig å nå Norge like over nyttår eller deromkring. Jeg har hatt det en gang, og det er nok ca 25 år siden. Husker det fortsatt 0 Siter
nick Skrevet 18. november 2008 Forfatter Skrevet 18. november 2008 Det ble bare registrert ett tilfelle av influensa i Norge forrige uke, så det skal mye til at du er smittet hvis du ikke har vært i utlandet. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5565:0:15,1214:1:0:0:::0:0 Selvfølgelig har jeg vært i utlandet. Kanskje jeg er Alpha casen? Nå har jeg driti vann, dag og natt siden søndag formiddag. En brødskive, litt Cola og vann. Jeg føler meg som Robinsonekspedisjonen avd. Norge. Influensa er det neppe, men jeg ante ikke at man kunne få så vondt i hele kroppen av en matforgiftning! I dag tok jeg en Imodium og har fått i meg en bolle suppe. Sitter veldig nært dassen. 0 Siter
nick Skrevet 18. november 2008 Forfatter Skrevet 18. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1226997812' post='4017389] Du har symptomer på matforgiftning. I believe you are right, my dear! 0 Siter
nick Skrevet 18. november 2008 Forfatter Skrevet 18. november 2008 Høres ut som matforgiftning eller omgangssyke, ikke influensa. Har aldri vært borti omgangssyke som har vart så lenge, så jeg tror fisken senka meg. 0 Siter
nick Skrevet 18. november 2008 Forfatter Skrevet 18. november 2008 Søsteren og svogeren min ble skikkelig dårlige for noen uker siden. De var sjuke med kraftig diare og magekramper i rundt en ukes tid. Prøver viste at de hadde fått i seg en eller annen bakterie fra kjøtt de hadde spist. De følte seg skikkelig dårlige, men feber tror jeg ikke de hadde. Influensa er det vel neppe? Folk som har hatt influensa, sier at man aldri er i tvil når man først får den Jeg ringte fastlegen i dag. "Dessverre, han er ikke her. Jeg tror ikke han kommer i morgen heller. Dra på legevakta!" Rent bortsett fra at legevakta her ikke har lege i kontortiden. Kun etter kl 16. De henviser til fastlegen. Catch 22! 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 I believe you are right, my dear! Hvordan går det med fispipa? Er fruen snill og smører deg med lindrende salve? Inotyol for såre losseramper, hehe! 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Selvfølgelig har jeg vært i utlandet. Kanskje jeg er Alpha casen? Nå har jeg driti vann, dag og natt siden søndag formiddag. En brødskive, litt Cola og vann. Jeg føler meg som Robinsonekspedisjonen avd. Norge. Influensa er det neppe, men jeg ante ikke at man kunne få så vondt i hele kroppen av en matforgiftning! I dag tok jeg en Imodium og har fått i meg en bolle suppe. Sitter veldig nært dassen. ''Sitter veldig nært dassen.'' I sånne tilfeller, er ikke dassen være nært nok om den er 2 meter unna. god bedring 0 Siter
nick Skrevet 18. november 2008 Forfatter Skrevet 18. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1227024218' post='4017745] Hvordan går det med fispipa? Er fruen snill og smører deg med lindrende salve? Inotyol for såre losseramper, hehe! Det der er faktisk veldig rart. Vanligvis med langvarig diarè, så blir man så sår at man lengter etter en tube zinksalve. Ikke denne gangen. Det er nesten rent vann som kommer. Ikke vondt. Jeg takker Gud! 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Det der er faktisk veldig rart. Vanligvis med langvarig diarè, så blir man så sår at man lengter etter en tube zinksalve. Ikke denne gangen. Det er nesten rent vann som kommer. Ikke vondt. Jeg takker Gud! *hehe* 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Jeg ringte fastlegen i dag. "Dessverre, han er ikke her. Jeg tror ikke han kommer i morgen heller. Dra på legevakta!" Rent bortsett fra at legevakta her ikke har lege i kontortiden. Kun etter kl 16. De henviser til fastlegen. Catch 22! Hæ!? VG neste...... Høres jo helt utrolig ut!! Du....leste du et-eller-annet-sted (husker neimen ikke hvor??) idag om et sørlandskjøtt-"sted"(?) som har funnet listeriabakterier i kjøttet? Fører til kraftige magesmerter og hodepine bl.a. De har trukket tilbake en påleggstype. Skal se om jeg finner linken.... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Hæ!? VG neste...... Høres jo helt utrolig ut!! Du....leste du et-eller-annet-sted (husker neimen ikke hvor??) idag om et sørlandskjøtt-"sted"(?) som har funnet listeriabakterier i kjøttet? Fører til kraftige magesmerter og hodepine bl.a. De har trukket tilbake en påleggstype. Skal se om jeg finner linken.... http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6314673 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Siden årets influensa tydeligvis ikkje har kommet enda, så kan det hende du har fått fjorårets. 0 Siter
tonie Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Siden årets influensa tydeligvis ikkje har kommet enda, så kan det hende du har fått fjorårets. Kanskje det er den fra -99? nick er sikkert en av de som alltid kommer dinglende litt etter oss andre. Han har nettopp oppdaget Buffaloskoene og digger Spice Girls. Der har vi det:) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Kanskje det er den fra -99? nick er sikkert en av de som alltid kommer dinglende litt etter oss andre. Han har nettopp oppdaget Buffaloskoene og digger Spice Girls. Der har vi det:) *LOL* 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 18. november 2008 Skrevet 18. november 2008 Kanskje det er den fra -99? nick er sikkert en av de som alltid kommer dinglende litt etter oss andre. Han har nettopp oppdaget Buffaloskoene og digger Spice Girls. Der har vi det:) Buffalosko??? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.