Gå til innhold

Urettferdig!

Anbefalte innlegg

Gjest hyyyyyl!

Hvorfor noen sovepiller og sobril for å roe nervene, og jeg ikke en dritt??

Angsten takler jeg på et vis. Sperrer meg inne og holder ut når det står på det verste. Men søvløsheten får meg snart til å gå fra vettet. Hold ut! sier alle. Men jeg sover ca. 4- 5 timer annehver natt på morgenkvisten. Det lange nettene er et h.....

Synes mange leger er altfor slepphendt å skrive ut vanedannende medisiner... men når jeg er så lei av å sveve rundt i denne angstfylte og søvnløse tilstanden uke etter uke at begynt å gruble på selvmord. Vil selvsagt ikke dø, men ønsker å beholde hodet og vettet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318550-urettferdig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste å sove på er ikke innsovingsmidler som stilnoct og imovane, spør du meg. Du sovner kanskje, men de gir ikke alltid så god søvn.

Det er ingen grunn til at du ikke kan få noe hjelp til å sove bedre. Der er mye som ikke er vanedannende og som gir mer langvarig søvn. Du skriver at du har korte netter. Jeg vet jo ikke om det er fordi du sovner så sent og må tidlig opp om morgenen, eller om det er at du uansett har tidlig oppvåkning. Men mange av de alternative innsovingsmidlene gir en mer helhetlig og langvarig nattesøvn.

Det første å prøve er vallergan eller phenergan, som er et gammelt antihistamin, nå brukt mot søvnvansker. Tas i mitt tilfelle tre timer før søvn, for å unngå hangover dagen etter. Noen av oss må ta det en god tid før søvn, selv om legen min sa en time. Jeg husker at jeg i starten hadde hangover, men det gav seg. Og for de som skikkelig sliter slik med søvnen at en holder på å bli regelrett gal, er en hangover i starten et mindre problem.

Så er det tolvon. Det er et antidepressiva. Som bivirkning blir en trøtt av tolvon og det er defor mye brukt som sovemedisin. Da bruker du det ikke i doser som mot depresjon, bare en veldig liten dose om kvelden. Kjenner mange som sverger til denne. Og synes den gir noe mindre hangover enn vallergan.Sliter du med overspising, og har et problem i forhold til det, ville jeg vært forsiktig med denne. Gjerne prøve den ut, men være obs på at for noen gir den kick og mer matlyst, også til bruk som dette.Trenger en å legge på eg et par kilo kan en få hjelp ved denne...

Så er det mange av de gamle antipsykotiske midlene som også gis i små doser for å utnytte den sedative virkningen. Nozinan, truxal for eksempel. Men jeg foretrekker de to førstnevnte selv, og ville i hvert fall startet med å prøve ut dem før en går videre på lista..

På de to første i hvert fall, må en legge inn noen netter da en ikke bruker dem, siden de midlertidig mister virkningen. Da kan du sjonglere mellom dem for å unngå dette.

Ellers, lær deg alle søvnhygieniske tiltak, om du ikke kan dem allerede. Du finner dem på nett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318550-urettferdig/#findComment-2623552
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...