Gå til innhold

Leggetid for fjerdeklassing

Gjest Mor til en kjekk gutt

Anbefalte innlegg

Gjest Mor til en kjekk gutt

Jeg har en gutt som ikke er noe særlig trett om kvelden. Han liker å lese eller høre på lydbok når han legger seg, så han må minst ha en halvtime i senga, men holder gjerne på en time også.

Han står opp kl syv på morgenen.

Når synes dere en fjerdeklassing må legge seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt i fjerde skal i teorien slukke lyset klokka ni. Ofte blir det imidlertid nærmere halv ti før han får slukket lyset, men det er litt fordi vi voksne glemmer ham litt, og han ligger og leser og sier selvsagt ikke fra... ;-)

Han elsker å lese, og setter ofte på vekkerklokka på 6 eller 6.30 for å kunne lese før han står opp. Jeg pleier å sjekke vekkerklokka, og stille den på kvart på syv.... Vi andre står opp litt over syv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest farentilen4.klassing-Daniel

Bra du skrev når han står opp. For leggetid kommer jo ann på også når en står opp. Min lege fortalte meg at gjennomsnittelig søvnrytme for gutter er 25 min mindre enn for jenter. Den gjennomsnittelige søvnrytmen er 10 timer for en 7 åring. Så et kvarter mindre for hvert år. Det gir 9 timer for en 11åring og 8,5timer for en 13åring. Så 10min mindre til 7,5timer for en 19åring. Søvnrytme er den tiden en vil sove i løpet av en 24 timers sykluss hvis ingen vekker en. Søvnbehovet er 30minutter mindre enn dette. Søvnbehovet er hvor mye en må sove uten at det påvirker konsentrasjon og innlæring.

Jeg veit dette bare er gjennomsnitt at det er individuelle forskjeller. Så kommer det nok ann på aktivitetsnivået også.

For min 4 klassing passer dette perfekt. Det vil si 9,5 timers søvnryttme og 9 timer søvn. Leggingen begynner jeg klokken 21.30 med kveldsmat, pakking til dagen etterpå, tannpuss og godnatta sermoni. Lyset slukkes 22.00 Han sovner som regel ikke før 22.30. Vekkeklokka ringer 07.30 klokken Han har somrgel stått opp 0735 og senest 0740 står han i dusjen. Skolen begynner 0845. Hadde han måtte stått opp klokken 07.00 måtte nok lyset slukkes 21.30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fjerdeklassing skal være i seng l 20.30 på hverdager. Han hører på lydbok når han legger seg, og sovner som regel innen 15 min. Han er oppe litt før 7 om morgenen.

Det skal sies at han alltid har trengt mye søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor til ei kjekk jente

Barn er forskjellige, så hva vi syns her inne betyr ikke at det bør skje din sønn, du kjenner han bedre enn hva vi gjør her.

Vår 3.klassing legger seg mellom 2030 - 2100 på kveldene når det er skole dagen etter, hun står opp kl 0630, da våkner hun av seg selv. Hun slapper av til det er på tide å gå til skolen kl 0800, så hun MÅ ikke opp så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var konsekvent i forhold til vår sønn på den alderen, og hadde som grunnregel at han skulle ha minst 9 timer søvn hver natt.

Så om han leser èn time etter leggetid og står opp klokka 0700, så ville eg sagt han burde legge seg klokka 2100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine går i 3. og 5. og vi rusler på badet ca. 20:15 når det er skole dagen etter. De er i seng før 20:30 og får lese/spille (de ligger gjerne i eldstemanns seng under samme dyne og spiller på DS en stund) til kl. 21, da må Snuppa inn på sitt eget rom og lysene slukkes. Noen ganger sovner de fort, andre ganger kan det ta en halvtimes tid. Vi står opp ca. 6:30-6:40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fjerdeklassing står også opp kl. 7 eller litt senere.

Han legger seg mellom kl. 21 og 2130. Noen ganger ligger han litt med en bok eller med radioen på hvis det er en "viktig" sportsoverføring.

Han har aldri trengt mye søvn. Søsteren sov atskillig mer både da hun var i den alderen og da hun var enda yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bør være i seng kl 21, og så kan vi lese til 21.30. Da slokner han som regel kjapt.

Søstra på 6 er verre, hun ligger gjerne og hører lydbok til 22-22.30. Hun er ekstremt b-menneske og bruker lang tid både på å sovne og å våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fjerde, jente, legger seg kl 21 ca. Men hun er alltid veldig våken, og sovner ofte ikke før 22.30-23. hun romsterer fælt. hun står opp kl.07, da er hun trøtt, men våkner raskt når hun først har stått opp. Tror bare hun trenger mindre søvn, hun har alltid vært slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår 4.klassing legger seg kl 20;30, men våkner av seg selv i 7-tida og har i det siste vært riktig flink. Hun kler på seg og dekker frokostbord. Vi har også våknet av at hun øver på fiolin. Håper det fortsetter leeeenge,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vår 4.klassing legger seg kl 20;30, men våkner av seg selv i 7-tida og har i det siste vært riktig flink. Hun kler på seg og dekker frokostbord. Vi har også våknet av at hun øver på fiolin. Håper det fortsetter leeeenge,

''Vi har også våknet av at hun øver på fiolin''

Gud, hvilket jævla mareritt!!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...