Gjest formyemat Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Datteren til samboeren min er 9 år. Hun spiser ekstremt mye mat. Til de fleste måltider spiser hun omtrent det dobbelte av meg, og like mye som sin far som er godt trent og har en vekt på 100 kilo. Hun kan til frokost få i seg 6 brødskiver, eller 4-5 hele rundstykker . Til lunsj 3 hamburgere og til middag, gjerne en hel pizza. Hun begynner å bli ganske drøy. Hun er relativt aktiv, og det holder det antakelig litt i sjakk. Jeg har sagt til samboeren min at han kanskje skulle prøve å begrense matinntaket litt. Hun utvider magesekken sin og klarer ikke lenger å bli mett av et normalt måltid. Problemet nå er at han vil ikke si det for tydelig fordi han er redd hun skal få anorexia hvis det blir for mye fokus på mat. Hva gjør vi? Skal det ikke gå an å fortelle en 9 åring at det ikke er bra å hive i seg denne mengden med kalorier? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Det går i hvert fall an å spise noe annet enn hamburgere til lunsj og pizza til middag. Hun trenger mye mat, sikkert - men sørg i det minste for at det er sunn mat! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 ''Skal det ikke gå an å fortelle en 9 åring at det ikke er bra å hive i seg denne mengden med kalorier? '' Jo det skal det - men det skal fokuseres på sunn og riktig mat. Pizza og burgere er ikke i denne kategorien... Burgere til lunsj er middag, ikke lunsj i mine øyne. Jeg synes det må være ok å begrense matinntaket noe, og fokusere på at hun får i seg nok fiber, frukt og grønnsaker. Dette blir man dessuten mett av på en helt annen måte enn med junkfood, så man trenger ikke tylle i seg samme mengden mat. 6 brødskiver til frokost er helt unødvendig så lenge brødet er grovt nok - da vil hun ikke orke 6 skiver. Fyll på med frukt og grønt her også, eller sats på havregrøt, som gir en bedre metthetsfølelse. Oppfordre til å bytte ut brødet med grove knekkebrød for variasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Om hun kan spise ubegrenset med pizza og burgere er det ikke rart hun legger på seg. Jeg ville startet med å tilby en helt annen type mat. Om man i stedet for burgere etc. tilbyr ubegrenset med salater, grønnsaksretter, ren fisk, kylling og annen veldig sunn mat, kan man jo spise nærmest ubegrenset, om man også har høyt aktivitetsnivå. Ville også servert kun grovt brød og ikke rundstykker. Klart man bør passe på, men man må jo være forsiktig med måten man sier fra til en niåring på for å unngå usunt fokus på mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hvorfor serverer dere henne hamburgere og pizza hvis dere er bekymret over vekten hennes? En ting er at hun spiser mye, men noe helt annet er HVA SLAGS mat hun spiser. Og hvis hun atpåtil har anlegg for fedme, er det jo ekstra viktig at hun oppdras til sunne matvaner! Et sunt kosthold vil hjelpe henne senere i livet til å ihvertfall holde fedmen i sjakk. Vokser hun derimot opp med at hamburgere, pizza og loff er "hverdags mat" vil hun antagelig bli adskillig mere overvektig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 En annen ting: Sats på hjemmelaget mat fra scratch i større grad enn hel- og halvfabrikata. Mye sunnere og bedre. Burgere lager du enkelt sjøl med karbonadedeig, salt, pepper, et egg, et fedd hakka hvitløk, litt hakka løk og en dæsj Worstersaus. (aner ikke åssen det skrives forresten!). Bak hjemmelagde burgerbrød, evt bruk ferdigkjøpte. Dyng på med salat, tomat og løk og en osteskive. Server med potetbåter stekt i ovnen med litt olivenolje, salt og pepper. Mye sunnere enn tradisjonell hamburgertallerken med pommes frites. Pizza lager du også sjøl veldig enkelt. Bytt gjerne ut litt av hvetemelet med grovere meltype. Lag sausen fra scratch, så kan du lure inn massevis av grønnsaker - kok stor porsjon og frys ned, så kan denne brukes som pastasaus til hverdags. Min pizzaoppskrift finner du her: http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=3955522 Og oppskrift på hjemmelaga saus finner du her: http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=3955483 Sats på reint kjøtt til middager i hverdagen, kylling- og svinekjøtt er magert og veldig godt - og kan varieres masse! Bytt ut vanlig pasta med fullkornpasta, den har høyere fiberinnhold og mer vitaminer. Lag supper fra scratch, spis fisk minst en gang i uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest formyemat Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hvorfor serverer dere henne hamburgere og pizza hvis dere er bekymret over vekten hennes? En ting er at hun spiser mye, men noe helt annet er HVA SLAGS mat hun spiser. Og hvis hun atpåtil har anlegg for fedme, er det jo ekstra viktig at hun oppdras til sunne matvaner! Et sunt kosthold vil hjelpe henne senere i livet til å ihvertfall holde fedmen i sjakk. Vokser hun derimot opp med at hamburgere, pizza og loff er "hverdags mat" vil hun antagelig bli adskillig mere overvektig. Jeg har ikke selv vært med og lagt grunnlag for matvanene hennes. Har kjent henne i et år. Jeg har prøvd å lage sunn mat men det liker hun ikke. Jeg bestemmer ikke hva slags mat hun spiser. Når hun har samvær med far, er det han som handler inn burgere og pizza, eller tar henne med på Mc Donalds. Jeg lager ofte en god og sunn middag, og så steker han en pizza til datteren sin ved siden av. Hun har ikke anlegg for fedme, men hvem blir ikke fet av de mengdene hun får i seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Min eldste er en gutt på 9 år. Han er veldig opptatt av dette med sunn mat for tiden. Han spiser omtrent ingenting, og vil ha mest av det som er sunt. Idag ville han ikke ha mer en ett polarbrød i matpakken, fordi det ikke er sunt. Han fikk 2 brødskiver i tillegg. Han spiser normalt 4 skiver på skolen. Jeg synes det er greit å ha litt fokus på sunn og usunn mat for ungene. Man må også passe på å lære dem at de må ha en viss mengde mat for å kunne fungere i hverdagen. Det er nok også viktig å være klar på at kroppen vokser og forandrer seg. Jenter skal faktisk få bryster, og det skal ikke komme som et sjokk på dem. Vi foreldrene er overvektige, så jeg er ikke helt sikker på om han har fått dette hjemme eller ute, men jeg tror de har hatt en del om kosthold på skolen. Hjemme prøver vi å ha grovt brød og salat eller grønnsaker til middagen. Ingen av ungene er foreløpig overvektige, men med slike foreldre er det helt klart at vi bør passe litt på hva man lærer å putte i seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg har ikke selv vært med og lagt grunnlag for matvanene hennes. Har kjent henne i et år. Jeg har prøvd å lage sunn mat men det liker hun ikke. Jeg bestemmer ikke hva slags mat hun spiser. Når hun har samvær med far, er det han som handler inn burgere og pizza, eller tar henne med på Mc Donalds. Jeg lager ofte en god og sunn middag, og så steker han en pizza til datteren sin ved siden av. Hun har ikke anlegg for fedme, men hvem blir ikke fet av de mengdene hun får i seg. Har du snakket med samboeren din om dette? Altså når datteren ikke er til stede. Det han gjør er å legge til rette for et livsfarlig kosthold for ungen sin... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg har ikke selv vært med og lagt grunnlag for matvanene hennes. Har kjent henne i et år. Jeg har prøvd å lage sunn mat men det liker hun ikke. Jeg bestemmer ikke hva slags mat hun spiser. Når hun har samvær med far, er det han som handler inn burgere og pizza, eller tar henne med på Mc Donalds. Jeg lager ofte en god og sunn middag, og så steker han en pizza til datteren sin ved siden av. Hun har ikke anlegg for fedme, men hvem blir ikke fet av de mengdene hun får i seg. Det høres ut som om far trenger et kurs i kosthold. Hva om dere sammen prøver å lage en meny som det kan være mulig å få henne til å spise? Kyllingfilet er feks noe alle våre spiser. Det finnes utallige måter å tilberede dette på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Her skal du få noen synspunkter: Første bud er å servere sunn mat som ikke inneholder masse tomme kalorier. Dropp hamburgerne og pizzaen og lag sunn, grov, mager mat med mye grønnsaker. Punkt to, lag mindre mat. Når det ikke er mer mat igjen i gryta, er det ikke mer mat å få. Apropos 6 brødskiver til frokost, hva med å bruke grovt brød med tykkere skiver, eller servere havregrøt til frokost, det metter mer. I tillegg syns jeg faktisk at man kan snakke med barn om hva som er gode matvaner og hva som ikke er det. Jeg tror at frykten for anorexi gjør at vi blir litt handlingslammet noen ganger og så ender vi i andre grøfta i stedet. Det er ikke nødvendigvis bedre. Jeg syns man bør ha et åpent forhold om hva vi spiser, hva som er sunt/usunt, og hvor mye mat som er nødvendig for at kroppen skal få akkurat passe mye energi. Til slutt noen generelle betraktninger om barn og overvekt: Jeg tror unger som blir overvektige er obs på sin egen kropp og vekt uansett. De har jo speil, og de sammenlikner seg med andre barn på sammen alder. Så merker de at dette er noe ingen tør snakke om. Det blir et tabu, og problemet får vokse seg mye større enn nødvendig. Det er egentlig å overlate barnet til seg selv med problemet, hvis vi voksne ikke tør eller klarer å forholde oss til det på en fornuftig måte. Da tror jeg faktisk det er større fare for at barnet utvikler syke mat/spisestrategier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg har en stesønn og også gjør (eller i hvertfall) gjorde det samme. Det som fungerte best var at jeg forsynte opp til alle. En god posjon til han også. Da tror jeg ikke han tenkte så mye på det, men virket fornøyd og takket for maten. Da fikk jeg også kontroll på hvor mye han fikk av hver "del". (Altså hvor mye kjøtt/fisk, hovr mye pasta/poteter + hvor mye grønnsaker. Dersom vi hadde salat satt jeg gjene det på bordet så han kunne forsynes seeg mer av dette om han ønsket. For jeg er av den formening at vi må hjelpe barna på dette området også. Ikke koselig om de blir fete fordi vi velger å ikke hjelpe. Jeg regner også med at dere fokuserer på HVA ho har tilgang til av mat. Nybakt brød med nugatti er det jo veldig enkelt å spise mye av, mens grovbrød "setter seg" i magen på en helt annen måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg har ikke selv vært med og lagt grunnlag for matvanene hennes. Har kjent henne i et år. Jeg har prøvd å lage sunn mat men det liker hun ikke. Jeg bestemmer ikke hva slags mat hun spiser. Når hun har samvær med far, er det han som handler inn burgere og pizza, eller tar henne med på Mc Donalds. Jeg lager ofte en god og sunn middag, og så steker han en pizza til datteren sin ved siden av. Hun har ikke anlegg for fedme, men hvem blir ikke fet av de mengdene hun får i seg. Dersom ho i utgangspunktet spiser mye, men spiser lite om ho får sunn mat så er jo dette veldig enkelt da. Alle får samme mat. Om ho da velger å spise lite så er jo det kjempebra:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest formyemat Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Har du snakket med samboeren din om dette? Altså når datteren ikke er til stede. Det han gjør er å legge til rette for et livsfarlig kosthold for ungen sin... Ja, jeg har snakket med han om dette. Han er i utgangspunktet enig i at hun spiser alt for mye. Men han har vanskelig for å «tvinge» jenta til å spise sunn mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg har ikke selv vært med og lagt grunnlag for matvanene hennes. Har kjent henne i et år. Jeg har prøvd å lage sunn mat men det liker hun ikke. Jeg bestemmer ikke hva slags mat hun spiser. Når hun har samvær med far, er det han som handler inn burgere og pizza, eller tar henne med på Mc Donalds. Jeg lager ofte en god og sunn middag, og så steker han en pizza til datteren sin ved siden av. Hun har ikke anlegg for fedme, men hvem blir ikke fet av de mengdene hun får i seg. Selvsagt er det faren sitt hovedansvar hva hun får i seg når hun er hos dere! Barn i vekst kan i perioder ha veldig stor appetitt. Så at hun spiser mye for tiden, er kanskje ikke så unormalt i seg selv. Men det er jo opp til foreldrene HVA hun spiser seg mett på. Utfordringen ligger tydeligvis i å få faren til å innse at han gjør henne en bjørnetjeneste med denne spesial-servicen. Det hjelper jo lite at han forstår det, hvis han ikke gjør noe med det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Tror ikke det er lurt å snakke om kalorier til en 9-åring, men det var kanskje ikke akkurat det du hadde tenkt deg heller? Det er vel langt viktigere å snakke om kosthold og hva som er bra og ikke bra for kroppen vår - og hvorfor. Hamburgere, pizza og sukker er avhengighetsskapende. I tillegg utvides magesekken når man er vant til å spise mye, slik at man ikke føler seg mett etter "vanlig mengde" mat. Som stemor har du dessverre begrenset mulighet for å kunne gjøre så mye. Du kan selvsagt prate med faren, men slik jeg leser innleggene dine er han ikke villig til å gjøre noe med tingenes tilstand. Og da kommer du ikke lenger, dessverre. Hvis du er alvorlig bekymret for jenta, kan du jo ringe helsesøster og ta en prat med henne. Jeg vet at mange her inne er svært misfornøyd med helsesøster, men vi har en drivende dyktig dame som i tillegg klarer å være diplomat. Treffer du en slik en kan det jo være at det skjer noe. En annen mulighet er å prøve å åpne øynene på far. Google litt og se om du finner linker til f.eks. artikler om overvekt og overvektsrelaterte helseplager. Overtal ham til å lese dem. Kanskje skjønner han noe. Kanskje du kan begynne med å vise ham tråden her? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg har ved anledninger når det tar litt av ihht sukker og usunn mat sagt til mine barn at hvis de fortsetter på den måten kommer de til å trille avgårde til skolen som hveteboller. Det tar ikke fra de matlysten men de begrenser iallefall lysten til å spise nugatti hele tiden :-) Man må som forelder ha lov til å si at nok er nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg var i samme situasjon med min eldste datter. Hun spiste langt mer enn oss andre. Jeg ringte og rådførte meg med helsesøster. Dessverre vil ingen av rådene hjelpe dere om ikke din mann endrer sine holdninger. Han og evt barnets mor er nøkkelen her. Det hjelper ikke hva du sier sålenge det er de som lager maten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.