Gå til innhold

Benzodebatt i helt feil retning.

Anbefalte innlegg

Benzodiazepiner er fortsatt det eneste som virker godt ved behov og uten bivirkninger av betydning mot angst og søvnvansker. Enkelte Ap fungerer jo også angstdempende og søvndyssende, men har en helt annen bivirkningsprofil og er heller ikke vist like effektive. Benzo er også nødvendig til lengre tids bruk hvor annen behandling ikke er tilstrekkelig og alternativet er fravær fra arbeid og studier. I slike tilfeller mener jeg benzo fortjener en plass i medisinen. Men å strekke det så langt som å si at vi må skrive ut mye mer benzo og endog hevde vi bor gjøre det reseptfritt fordi alkohol kan ha store skadevirkninger er lite gjennomtenkt. Å foreslå å bruke benzo til rus er nettop årsaken til at legene blir mer og mer restriktive. Det er slike som ødelegger for de som trenger benzo for å opprettholde et "normalt" liv. Det eneste jeg er litt uenig i , i norsk forskrivningspolitikk er at man svartmaler et benzopreparat og hevder det er "slemmere" enn et annet. Benzo er benzo , spør du meg - det er likevel veldig individuelt hva som fungerer på den enkelte. Jeg må også tilføye at det er latterlig at noen tror at imovane og stilnocht er mye bedre. Det er bezo i nye klær.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318608-benzodebatt-i-helt-feil-retning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg anbefaler benzo som rusmiddel fremfor alkohol, mener jeg ikke at man skal bruke mer enn klinisk dose. Dette er mye sunnere enn alkohol. Benzorus gjør ikke noe så lenge man holder seg borte fra bilkjøring ol. Jeg mener benzoer må gjøres lett tilgjengelig (helst uten resept) slik at de som trenger det, kan få det. Problemet idag er at leger er alt for trege med å skrive ut benzoer, mens de langt farligere SSRIene deles ut som om det skulle vært godteri.

Gjest http://worsethanheroin.com/

Når jeg anbefaler benzo som rusmiddel fremfor alkohol, mener jeg ikke at man skal bruke mer enn klinisk dose. Dette er mye sunnere enn alkohol. Benzorus gjør ikke noe så lenge man holder seg borte fra bilkjøring ol. Jeg mener benzoer må gjøres lett tilgjengelig (helst uten resept) slik at de som trenger det, kan få det. Problemet idag er at leger er alt for trege med å skrive ut benzoer, mens de langt farligere SSRIene deles ut som om det skulle vært godteri.

langt farligere SSRI, hvor har du det fra? At det kan oppstå økt suiciditet? Det samme gjelder for Benzo! Dra til Thailand , der får du kjøpt alt du vil av benzoer på hvilket som helst apotek. Gjorde det senest i sommer.

Jeg tror du trenger å lese litt om benzodiazepiner. Du kan lese litt på www.benzowithdrawal.com der er det personer som har brukt benzo i flere år og personer som har brukt det i kortere tid.

Ta også en titt her.

http://worsethanheroin.com/

Moderat bruk av benzo er nyttig for mange. Men desverre klarer enkelte ikke å begrense seg, og blir slaver av medisinen. Sannheten er sannsynligvis midt i mellom Benzokongen og worsethanheroin.

Jeg har sett en person som måtte slutte med benzoer på dagen etter årelangt misbruk, og han fikk ett par jævlige måneder.

langt farligere SSRI, hvor har du det fra? At det kan oppstå økt suiciditet? Det samme gjelder for Benzo! Dra til Thailand , der får du kjøpt alt du vil av benzoer på hvilket som helst apotek. Gjorde det senest i sommer.

Jeg tror du trenger å lese litt om benzodiazepiner. Du kan lese litt på www.benzowithdrawal.com der er det personer som har brukt benzo i flere år og personer som har brukt det i kortere tid.

Ta også en titt her.

Det jeg mener med at SSRI er farlig, er at det finnes langt fler alvorlige bivirkninger, som f.eks. serotonergt syndrom. Det finnes også mange som har fått livet totalt ødelagt på grunn av SSRI, slik beskrives på nettstedet http://motkur.no

Benzoer har ikke slike alvorlige bivirkninger.

Moderat bruk av benzo er nyttig for mange. Men desverre klarer enkelte ikke å begrense seg, og blir slaver av medisinen. Sannheten er sannsynligvis midt i mellom Benzokongen og worsethanheroin.

Jeg har sett en person som måtte slutte med benzoer på dagen etter årelangt misbruk, og han fikk ett par jævlige måneder.

Problemet er at det faktisk er noen som _trenger_ benzoer for å klare seg i hverdagen. Skal vi la disse menneskene lide fordi noen blir avhengige? Dersom legene begrenser benzo-dosene blir ikke avhengighet noe problem, med mindre man kjøper på "plata", men det har man jo alltid mulighet til uansett.

Annonse

Ta også en titt her.

Vet noen hva slags erfaringer de har i de landene der en slike medisiner kan kjøpes reseptfritt? Er misbruk og avhengighet et stort problem der?

Vet noen hva slags erfaringer de har i de landene der en slike medisiner kan kjøpes reseptfritt? Er misbruk og avhengighet et stort problem der?

Det kan jeg ikke svare på da jeg bare har vært der som turist, men det er en ting som er helt forskjellig i asia. De som jobber på apotekene(ofte ikke farmasøyter) fungerer som leger for alt som du ikke må legges inn på sykehus for. Alle infeksjoner, virus etc gir de deg antibiotika for. Har du behov for benzodiazepiner, stiller de ingen spørmål, men anbefaler dose eller sier hva de synes er best også videre.

Før solgte de også sentralstimulerende som amfetaminer unten resept, men dette har blitt litt mer innskjerpet. Men det er fortsatt enkelte apotek i feks bangkok som lever av å selge meta-amfetamin, opiater og benzo- disse oppererer selvsagt utover hva som er lov, men slik er Thailand! Bare finn en person som har sertifikat i det landet! Da kan du måtte lete lenge.

Et annet land som jeg har vært i Cuba, som har et meget bra helsevesen, de solgte feks ren Kodein(Parlagin forte, uten paracetamol) uten resept. Men Cuba er et ganske spesielt land, de har utrolig lit rusmisbruk i utgangspunktet. Det finnes såvidt litt marijuhana og kokain der, men det er helt marginalt sammelignet med oslo likevel om havanna er 5 ganger større enn oslo.

Som nordmann er det litt farlig å være i slike land, det er som når vi drar til syden og drikker oss helt kanon bare fordi alkoholen er billig. I Thailand gikk mitt pilleforbruk litt over styr- mye av en lang reise jeg rett og slett ikke husker for å si det slik.

Det jeg mener med at SSRI er farlig, er at det finnes langt fler alvorlige bivirkninger, som f.eks. serotonergt syndrom. Det finnes også mange som har fått livet totalt ødelagt på grunn av SSRI, slik beskrives på nettstedet http://motkur.no

Benzoer har ikke slike alvorlige bivirkninger.

Kan skrive under på at ssri ødelegger liv. Ett år på dem ødela min livskvalitet totalt.Benzo i smådoser har jeg imidelertid brukt siden 1980.- og er ikke narkovrak av den grunn. De hjelper meg til å ha ett liv. Spesilelt nå etter cipralexåret er de blitt en helt nødvendige for meg. Fikk panikkangst og depresjon av ssri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...