Snikkersen Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Her er min 2.klassings lekser: skrive 15 ord i penskriftsboka. Skrive 1/2 side om hva slags mat han liker, tegne en fin tegning til. Lese en side m et langt dikt. 6 sider i matteboka. Lekser i løpet av tirsdag-fredag. Han har i dag brukt to timer, men er på langt nær ferdig med leksene. Er det bare meg, eller er dette mye? Det verste er at leksene ikke blir rettet, men det skal jeg snakke med læreren om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg syns ikke det var så veldig mye lekser, men hvis 2.klassingen din syns det, så er det for mye. Hos oss gjør snuppa lekser på en to tre og det er vel omtrent så mye som det du beskriver her. Men, lærer MÅ rette leksene. Her må vi skrive under på at vi har sett leksene og lærer ser på leksene hver fredag og skriver en kommentar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Å bruke over to timer på leksene på én dag i 2.klasse hadde vært helt uaktuelt for meg.... Her går det også tregt innimellom, han kan bruke laaang tid spesielt hvis han syns det er kjedelig, og da må jeg jobbe aktivt med å få det gjort, men to timer har vi ennå ikke måttet sitte. Det å innarbeide en 15-30 minutters rutine daglig er greit syns jeg, det trenger de når de blir eldre og får en større arbeidsmengde de må jobbe seg gjennom, men da syns jeg det gjelder det å innarbeide lekser som en rutine, og ikke selve innholdet i leksene - ennå. Hadde min sjuåring sittet med lekser i to timer hadde jeg snakket med læreren om det var noe vi kunne gjøre annerledes tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 ''Skrive 15 ord i penskriftsboka. Skrive 1/2 side om hva slags mat han liker, tegne en fin tegning til. Lese en side m et langt dikt. 6 sider i matteboka.'' Hvis de 15 ordene bare skal skrives en gang hver, er ikke dette mye. Mi jente i 2. har vel 6 øveord hver uke som skal skal skrives 4 ganger hver. Skrivetreningen om maten høres ok ut, også tegningen, men sammen med 6 sider i matten virker det mye. Mi jente hadde 2 sider i matten denne uka. Lesingen hørtes veldig lite ut. Hos oss er det leselekse 3 dager, og samme teksten leses 3 ganger hver dag, ca 15 min pr dag. Det er vel meningen at de skal fordele leksene utover dagene, ikke alt på en dag? Konklusjon: mye matte, lite lesing, ellers ok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jamvold Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 I skolesystemene i dag rettes ikke lekser hver dag. Helt vanlig. Lærere går rundt for å titte i bøkene at leksene er gjort. En gang i uka samles gjerne bøkene inn. Noen ganger rettes leksene da og noen ganger ikke. Det er fordi at ikke barna skal bli lei seg om det stadig er for mye feil. Det viktigste er at leksene blir gjort. En halv side med skriving er ikke mye når barna i den alderen skriver så store ord at dem ikke får plass til mer enn 3-4 ord på en linje. Hvis det er en lekse som tar ekstra lang tid så kan du snakke med lærer om at ditt barn bør ha en snillere lekse i dette faget. På mange skoler så deles klassetrinnene opp i to eller tre grupper avhengig av hvor bra barna er i de forskjellige fagene. De dårligste får da mindre lekser i forhold til deres behov. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Om dette er lekser for en hel uke, høres det ikke så mye ut. Om det var daglig arbeidsmengde, ville det nok vært i meste laget for de fleste. Uansett bør leksemengden tilpasses det enkelte barn. Helt enig i at leksene bør rettes. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg mener det samme som prust. I forhold til hva jeg er vant til, er det litt skjevt fordelt mellom lesing og matte, ellers er det vel omtrent normalt for en uke - litt avhengig av om disse ordene skal skrives én gang eller fylle en hel linje. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 For min 2. klassing er dette standardlekse nå i høst: - Øveord, 1 linje pr ord (blir vel skrevet 4-5 ganger) - Leselekse (ulike nivå), elevene oppfordres til å prøve alle nivå hver dag (1 side pr nivå) - 4 sider matte - tegneoppgave I tillegg skal de inn på Fronter minst 1 gang pr uke, og de deltar jo i Leselystaksjonen. Hun sitter med lekser en drøy time mandag-torsdag, de har levering på fredag. Høres ut som din har omtrent like mye lekser som min, og jeg synes det i alle fall er nok. Vi må planlegge uka nøye, og det er ikke rom for veldig mye slingring. Får vi uventet besøk en dag blir det tungt å ta det igjen dagen etter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjjr Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Sitter dere i 2 timer en gang i uka?! Det høres ikke bra ut for barnet ditt. Lekseøkter på 15-30 minutter daglig er et bedre alternativ. Jeg synes at det er viktig at de lærer seg daglig rutine i stedet for å pine dem til å få alt unnagjort på en dag, gjerne fordi det passer den voksne timeplan bedre.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.