waxo Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 I dag tilta guttungen i vater over middagen på bordet :-) Han kjeftet og smalt her og kastet ting rundt seg. Jeg ga han en klar beskjed om at hver ting han kastet forsvant fra hans rom. Han fortsatte selvfølgelig å kaste, måtte jo teste om jeg mente det skikkelig :-) Etter en times tid med diverse faanskap var rommet hans forholdsvis ribbet.....Skulle jo tatt bilde av det, har aldri vært så ryddig der før :-) Når han tilter på den måten der begynner han også å slå og klype, så jeg satt han på krakk noen minutter om gangen for å få litt avstand......Han vekslet mellom å hånle og skrike dritt, sparke og slå. Jeg fjernet også ting på rommet for hver gang han oppførte seg på den måten. Jeg ga han også beskjed om at dette var helt hans valg. Han kunne velge å oppføre seg ufint og få ting fjernet eller han kunne gjøre fine ting og tjene ting tilbake. Etter ca en time angret han veldig,syntes nok at rommet ble litt glissent :-) Han ba om godt vær og kom og spiste middagen som han i utgangspunktet ikke VILLE ha :-) Jeg sa til han at hvis han klarte å oppføre seg bra til kl 18 kunne han tjene tilbake barnetv. Etter middag gikk han på rommet og ryddet opp alle møblene han hadde kastet rundt, satte alt på plass og redde opp senga si. Fikk se barnetv for god oppførsel, han hadde vært både blid og trivelig hele tiden og vi hadde hatt en hyggelig middag. Etter barnetv gikk han i badet, spiste kvelds og alt var bare fint. Da vi gikk på badet for å pusse tenner prøvde han seg igjen ved å gi meg beskjed om at hvis han skulle legge seg skulle han begynne å bråke som i sta. Ja, ja sa jeg. Det er jo bare ditt valg. Begynner du å bråke igjen nå fjerner jeg de tinga du har klart å tjene tilbake. `For meg betyr det ingenting om rommet ditt er tomt, men for deg er jo det veldig leit som jeg sa. Da bare smilte han, ga meg en god klem og vi ble enige om at vi var fryktelig glad i hverandre da :-) Det var ei skikkelig kule, og nå er jeg døn utslitt, men jeg tror jeg er inne på noe her. Endelig har jeg funnet en løsning jeg tror funker på han når han får et utbrudd.Og etter å ha prøvd dette noen ganger finner han vel ut at det er best å la være håper jeg. Taklet jeg dette riktig eller er det noe jeg burde gjort annerledes ??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Flink mamma! Synes du taklet det bra jeg. Det ga jo guttungen bra respons på også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Flink mamma! Synes du taklet det bra jeg. Det ga jo guttungen bra respons på også? He he, ja bra respons til slutt :-) Tok litt tid da, men i starten tror jeg nesten han bare ble mer forbannet fordi han ble litt overrasket over hvor fort ting forsvant fra rommet hans :-) Men kvelden ble hyggelig den, og ettersom jeg hadde en plan klarte jeg å holde meg rolig og ikke bli fortvilet og lei. Dermed var det ikke noe problem for meg å oppriktig være hyggelig når han slo om og prøvde den hyggelige varianten :-) Svetten rant oppover en periode da :-) Jammen godt dette ikke skjer hver dag, men jeg må nok regne med at han prøver dette ut noen ganger før han gir seg kanskje..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Så bra at det hadde effekt, og så utrolig flink mamma som beholdt roen! Nå kan det jo godt være at du ikke trenger denne linken, men jeg legger den ved som back-up http://www.deutroligearene.no/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Fytti grisen! Dette syns jeg du håndterte helt proft! Skulle ønske jeg klarte å beholde roen og hodet kaldt på den måten når det stormet på den alderen. Har hørt om mange som opplever at barna deres har en "trassperiode" i 6års alderen, så det er nok ikke uvanlig med slike raserianfall rundt omkring... Men så lenge du har en plan og holder deg til det, og står i det hele kvelden, så er du nok på riktig kurs! Og det så du nok av reaksjonen til gutten din, han bare MÅTTE teste ut litt senere om du virkelig mente det du sa. Veldig bra jobba! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg må innromme at jeg ikke skjønte helt vitsen med å fjerne ting fra rommet hans. Jeg hadde bare loset han opp på rommet, og fått han til å roe seg ned der på egenhånd uten noe mere fuzz. Så får man heller ta en prat når ting er roligere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Jeg må innromme at jeg ikke skjønte helt vitsen med å fjerne ting fra rommet hans. Jeg hadde bare loset han opp på rommet, og fått han til å roe seg ned der på egenhånd uten noe mere fuzz. Så får man heller ta en prat når ting er roligere. Jeg kan ikke la han være alene et øyeblikk når han er på den måten. Jeg har rett og slett ikke råd til eller kapasitet til å reparere vinduer, senger, skrivebord og hyller når det går veggimellom på rommet. En annen ting er at han hopper gladelig ut gjennom vinduet og kommer skrattende inn gjennom døren og synes han har vunnet en stor seier. Så å la han være alene er en fare for han selv. Jeg setter han på krakk, men han hånler til meg, eller forsøker å kaste krakken etter meg. De gangene han får sånne utbrudd virker han rett og slett blokkert. Det er heldigvis uker mellom hver gang, men tøft når det står på. Det eneste virkemiddel jeg har funnet som virker som når fram er å fjerne ting. At jeg fjerner ting han kaster rundt seg er for meg en ganske naturlig reaksjon. Han har et valg. Men han må lære seg å velge rett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Tjener han tilbake tingene samme ettermiddag? Det hadde ikke skjedd i mitt hus. Bestemmer jeg meg for å fjerne en ting/leke/spill/tv-tid - så gjelder det minst ut dagen. Her er det guttene som ryker i tottene på hverandre. Hun minste er et eget stabeistkapittel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1227099215' post='4018590] Tjener han tilbake tingene samme ettermiddag? Det hadde ikke skjedd i mitt hus. Bestemmer jeg meg for å fjerne en ting/leke/spill/tv-tid - så gjelder det minst ut dagen. Her er det guttene som ryker i tottene på hverandre. Hun minste er et eget stabeistkapittel. Ja, jeg gjorde det nå, for å få han til å skjønne at det faktisk hjelper å oppføre seg. Vi har ikke prøvd denne metoden før nå. Og for at han skal skjønne gamet gjorde jeg det på den måten. Han var som en engel resten av dagen i går og i hele dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Ja, jeg gjorde det nå, for å få han til å skjønne at det faktisk hjelper å oppføre seg. Vi har ikke prøvd denne metoden før nå. Og for at han skal skjønne gamet gjorde jeg det på den måten. Han var som en engel resten av dagen i går og i hele dag. ''Da vi gikk på badet for å pusse tenner prøvde han seg igjen ved å gi meg beskjed om at hvis han skulle legge seg skulle han begynne å bråke som i sta.'' Dette skrev du i hovedinnlegget. Han prøver seg på utpressing. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1227100740' post='4018655] ''Da vi gikk på badet for å pusse tenner prøvde han seg igjen ved å gi meg beskjed om at hvis han skulle legge seg skulle han begynne å bråke som i sta.'' Dette skrev du i hovedinnlegget. Han prøver seg på utpressing. Ja, men det var da sannelig bare en liten test da. Og da jeg minnet han på hva som ble resultatet så ble det da jammen stillt også. De må jo når det er nye ting som gjelder prøve å teste noen ganger for å se om det faktisk gjelder hele tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Dette høres forbilledlig ut. Består også den viktigste testen: Det funker! ;-) Klapp deg selv på skulderen og si at du er en supermamma. - Og håp at han går lei fortere neste gang. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1227100740' post='4018655] ''Da vi gikk på badet for å pusse tenner prøvde han seg igjen ved å gi meg beskjed om at hvis han skulle legge seg skulle han begynne å bråke som i sta.'' Dette skrev du i hovedinnlegget. Han prøver seg på utpressing. ''Han prøver seg på utpressing.'' Ja, og det funket _ikke_. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 ''Han prøver seg på utpressing.'' Ja, og det funket _ikke_. ;-) mvh Vel, jeg reagerte på at "han hadde oppført seg så bra osv" - men _forsøk på_ utpressing er heller ikke bra. I tillegg ser det ut til at ungen får tilbake lekene så raskt han er blid igjen. Beklager, jeg har ikke trua på konsekvenser som varer kun et kvarter, når han raser, slår og knuser ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1227105436' post='4018869] Vel, jeg reagerte på at "han hadde oppført seg så bra osv" - men _forsøk på_ utpressing er heller ikke bra. I tillegg ser det ut til at ungen får tilbake lekene så raskt han er blid igjen. Beklager, jeg har ikke trua på konsekvenser som varer kun et kvarter, når han raser, slår og knuser ting. En god måte å takle trusler og utpressingsforsøk på er å være så uberørt og likegyldig som mulig. Funker som regel mest demotiverende for utpresseren. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 En god måte å takle trusler og utpressingsforsøk på er å være så uberørt og likegyldig som mulig. Funker som regel mest demotiverende for utpresseren. ;-) mvh Enig. Men det er et stort skritt derfra, til å belønne med å gi tilbake nylig fratatte ting pga dårlig oppførsel. Disse tingene henger jo nært sammen i denne situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1227111093' post='4018938] Enig. Men det er et stort skritt derfra, til å belønne med å gi tilbake nylig fratatte ting pga dårlig oppførsel. Disse tingene henger jo nært sammen i denne situasjonen. Hvor lenge effektiv indragelsestid bør være er nok meget individuelt. Her så det jo ut til å funke med såpass kort tid. At ungene prøver seg igjen, er vel helt som forventet. Kjører man løpet så hardt at ungene føler de ikke har noe mer igjen å tape, funker ingen ting. Det er en fin og høyst individuel balansegang mellom straff og nåde, 'bøter' og belønning. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hvor lenge effektiv indragelsestid bør være er nok meget individuelt. Her så det jo ut til å funke med såpass kort tid. At ungene prøver seg igjen, er vel helt som forventet. Kjører man løpet så hardt at ungene føler de ikke har noe mer igjen å tape, funker ingen ting. Det er en fin og høyst individuel balansegang mellom straff og nåde, 'bøter' og belønning. mvh Jeg synes ikke at det sender riktige signaler å fjerne lekene med den ene hånda, for så å gi det tilbake med den andre hånda, rett etterpå. Det fikk jo i praksis ikke følger i det hele tatt. Neste gang han går fra konseptene, raserer og lager et helvete, vet han at mamma straks vil gi tilbake lekene, og alt er optimalt igjen. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1227114023' post='4018969] Jeg synes ikke at det sender riktige signaler å fjerne lekene med den ene hånda, for så å gi det tilbake med den andre hånda, rett etterpå. Det fikk jo i praksis ikke følger i det hele tatt. Neste gang han går fra konseptene, raserer og lager et helvete, vet han at mamma straks vil gi tilbake lekene, og alt er optimalt igjen. ;-) Da vil nok denne mammaen fjerne lekene for en lengre periode. Som en innkjøring kan diverse timer og sjokke over hva som skjedde gjøre nok inntrykk i første omgang. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg mener du besto testen glimrende ;-) Den eldste jenta vår har hatt mange slike raserianfall, og det som til slutt fikk henne til å slutte, var at vi begynte å innføre tre dager uten data, tv og mobil ved dårlig oppførsel. Hun prøvde seg to ganger etter at regelen ble innført, og skjønte at vi mente alvor. Nå oppfører hun seg helt eksemplarisk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.