waxo Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Da vil nok denne mammaen fjerne lekene for en lengre periode. Som en innkjøring kan diverse timer og sjokke over hva som skjedde gjøre nok inntrykk i første omgang. mvh Ja, det var liksom det jeg prøvde å få frem her lengre oppe :-) Jeg ga svar på positiv oppførsel tidlig i går av den enkle grunn at jeg ville han skulle skjønne tidlig at det lønner seg å oppføre seg bra. Nå er vi liksom i gang synes jeg. Man må jo begynne et sted. En annen ting jeg også skal tenke litt på i kveld er BRA kort. Altså et kort som belønning for god oppførsel. Det trenger ikke være store greiene. Si en fin ting kanskje, prate istede for å slå. Etter et visst antall BRA kort vanker det en belønning.... Det hjelper jo ikke å fokusere på det negative hvis man ikke gir gode tilbakemeldinger på det positive.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Glimrende!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1227100740' post='4018655] ''Da vi gikk på badet for å pusse tenner prøvde han seg igjen ved å gi meg beskjed om at hvis han skulle legge seg skulle han begynne å bråke som i sta.'' Dette skrev du i hovedinnlegget. Han prøver seg på utpressing. Man må jo prøve, rett og slett for å se hvordan resultatet blir. Ganske naturlig vil jeg nå si... Men jeg lot meg jo ikke true da :-) En annen ting er at han tjente tilbake 2-3 ting av totalt kanskje 25-30 ting. Hele rommet var ribbet, det fantes ikke en eneste ting der til slutt. Alle tingene er fortsatt ikke tilbake for å si det sånn. Både pc og ds ligger igjen pluss at det har blitt drastisk kuttet på tv tid, rett og slett bare barnetv fra 18-18.30. Og fortsatt en del leker som er på mitt rom. Dette er en start, som jeg håper han husker en del av. Jeg vil ikke at han bare skal huske fjerningen av tinga, vel så viktig er det å huske på at god oppførsel lønner seg. Det er som å trene bikkje. Når du trener en valp kan du ikke forlange at den skal ligge i dekk 30 minutter før godbiten kommer. Det samme med unger. Hvis godbiten først kommer 3 dager etter å ha prøvd å oppføre seg vil det ikke ha den virkningen det skal. Godbiten må komme ide man forandrer til god oppførsel i starten. Senere må man forlange og sette sterkere krav om bra oppførsel. Nå etter denne vekkeren og oppstarten setter jeg igang med BRA kort. Et kort kommer jeg til å gi bort ved god oppførsel på ting som før har vært en liten kamp, og for andre positive ting han gjør. 99 % av tiden er han en grei og god gutt, så det blir mange godbiter iløpet av dagen. 20 BRA kort resulterer i en liten belønning, være seg en is på butikken..eller annet smått som fenger. Etterhvert kan man utvide til å bli feks 50 BRA kort resulterer i en tur på badeland. Men jeg vil fortsatt sette krav ved å inndra goder ved dårlig oppførsel. For meg blir det feil å bygge hele oppdragelsen på inndragning. Hovedtyngden må ligge på det å gi positiv tilbakemelding. Og jeg tror kortene vil hjelpe ved at det er lett for gutten å se selv hvor mange gode ting han har gjort iløpet av dagen. Blir fortsatt som å trene valp, i starten gir man godbit veldig ofte for å få den reaksjonen man ønsker. Og dette ble sikkert veldig rotete og rart formulert, men jeg håper jeg fikk fram litt av begrunnelsen for hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde i går 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Man må jo prøve, rett og slett for å se hvordan resultatet blir. Ganske naturlig vil jeg nå si... Men jeg lot meg jo ikke true da :-) En annen ting er at han tjente tilbake 2-3 ting av totalt kanskje 25-30 ting. Hele rommet var ribbet, det fantes ikke en eneste ting der til slutt. Alle tingene er fortsatt ikke tilbake for å si det sånn. Både pc og ds ligger igjen pluss at det har blitt drastisk kuttet på tv tid, rett og slett bare barnetv fra 18-18.30. Og fortsatt en del leker som er på mitt rom. Dette er en start, som jeg håper han husker en del av. Jeg vil ikke at han bare skal huske fjerningen av tinga, vel så viktig er det å huske på at god oppførsel lønner seg. Det er som å trene bikkje. Når du trener en valp kan du ikke forlange at den skal ligge i dekk 30 minutter før godbiten kommer. Det samme med unger. Hvis godbiten først kommer 3 dager etter å ha prøvd å oppføre seg vil det ikke ha den virkningen det skal. Godbiten må komme ide man forandrer til god oppførsel i starten. Senere må man forlange og sette sterkere krav om bra oppførsel. Nå etter denne vekkeren og oppstarten setter jeg igang med BRA kort. Et kort kommer jeg til å gi bort ved god oppførsel på ting som før har vært en liten kamp, og for andre positive ting han gjør. 99 % av tiden er han en grei og god gutt, så det blir mange godbiter iløpet av dagen. 20 BRA kort resulterer i en liten belønning, være seg en is på butikken..eller annet smått som fenger. Etterhvert kan man utvide til å bli feks 50 BRA kort resulterer i en tur på badeland. Men jeg vil fortsatt sette krav ved å inndra goder ved dårlig oppførsel. For meg blir det feil å bygge hele oppdragelsen på inndragning. Hovedtyngden må ligge på det å gi positiv tilbakemelding. Og jeg tror kortene vil hjelpe ved at det er lett for gutten å se selv hvor mange gode ting han har gjort iløpet av dagen. Blir fortsatt som å trene valp, i starten gir man godbit veldig ofte for å få den reaksjonen man ønsker. Og dette ble sikkert veldig rotete og rart formulert, men jeg håper jeg fikk fram litt av begrunnelsen for hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde i går Der beskrev du det faktisk mye mer forståelig enn i går. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1227114023' post='4018969] Jeg synes ikke at det sender riktige signaler å fjerne lekene med den ene hånda, for så å gi det tilbake med den andre hånda, rett etterpå. Det fikk jo i praksis ikke følger i det hele tatt. Neste gang han går fra konseptene, raserer og lager et helvete, vet han at mamma straks vil gi tilbake lekene, og alt er optimalt igjen. ;-) Som jeg har skrevet lengre opp her til deg fikk han tilbake 2-3 ting av totalt hele rommet hans. 90 % av tingene er fortsatt ikke tilbake. Og ja, jeg har tro på belønning. Når man har oppført seg ufint en time, og så oppfører seg bra 2 timer etterpå har jeg tro på å belønne for den fine oppførselen. Da han prøvde å presse meg på badet til kvelden hadde han allerede fått de tingene. Han visste de tingene ville forsvinne igjen hvis han prøvde noe mer da, så han ga seg. La oss si du går med en hund som bjeffer på alt av andre hunder du møter. Du kjefter og smeller men det hjelper ikke. Ved en anledning klarer du å snu trenden og du møter en annen hund, hunden din er tyst og får en godbit. På neste tur møter dere en hund og hunden din prøver å bjeffe, den får ingen godbit, blir bare avfeid. Så kommer det turer du møter hunder og hunden din holder tyst 90 % av gangene, og får godbiter i fleng for den gode oppførselen der og da. Da begynner det å bli god læring. Hunden ser etterhvert sammenhengen, og vil med 99 % sjanse etterhvert slutte å bjeffe helt. Forholdsvis logisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Som jeg har skrevet lengre opp her til deg fikk han tilbake 2-3 ting av totalt hele rommet hans. 90 % av tingene er fortsatt ikke tilbake. Og ja, jeg har tro på belønning. Når man har oppført seg ufint en time, og så oppfører seg bra 2 timer etterpå har jeg tro på å belønne for den fine oppførselen. Da han prøvde å presse meg på badet til kvelden hadde han allerede fått de tingene. Han visste de tingene ville forsvinne igjen hvis han prøvde noe mer da, så han ga seg. La oss si du går med en hund som bjeffer på alt av andre hunder du møter. Du kjefter og smeller men det hjelper ikke. Ved en anledning klarer du å snu trenden og du møter en annen hund, hunden din er tyst og får en godbit. På neste tur møter dere en hund og hunden din prøver å bjeffe, den får ingen godbit, blir bare avfeid. Så kommer det turer du møter hunder og hunden din holder tyst 90 % av gangene, og får godbiter i fleng for den gode oppførselen der og da. Da begynner det å bli god læring. Hunden ser etterhvert sammenhengen, og vil med 99 % sjanse etterhvert slutte å bjeffe helt. Forholdsvis logisk. Og nå har jeg jo klar å gjenta meg selv til de grader, men jeg satt nå oppe til 2 i natt og funderte på hvordan jeg skulle gjøre dette her da, så jeg føler meg en smule i koma, pluss at jeg føler ting har løsnet og er en smule happy. Og for ordens skyld, han har uker og mnd mellom hvert kraftige raserianfall. Men det er jo en del små episoder ellers som jeg har lyst til å rydde opp i. Han er nemlig født sta, og var allerede som 10 timer gammel både urolig og rasende :-) Og ifølge min svigermor akkurat som å høre om faren hans da han var liten. Har blitt folk av han også :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Tja... jeg vet ikke om du ønsker tilbakemeldinger fra "hele bredden" for å si det sånn, men det finnes mange andre innfallsvinkler også. Det vet du sikkert. Og personlig synes jeg ikke det er hensiktsmessig å sammenligne hunder og mennesker... Forøvrig finnes det også dem som dresserer hunder med "milde" metoder, men det er utenfor mitt kompetanseområde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Tja... jeg vet ikke om du ønsker tilbakemeldinger fra "hele bredden" for å si det sånn, men det finnes mange andre innfallsvinkler også. Det vet du sikkert. Og personlig synes jeg ikke det er hensiktsmessig å sammenligne hunder og mennesker... Forøvrig finnes det også dem som dresserer hunder med "milde" metoder, men det er utenfor mitt kompetanseområde. Kanskje du kunne forklare litt mer om de forskjellige innfallsvinklene, hvis du har lyst? Og om det å sammenlikne valper og barn... Reaksjonen fra et barn på positiv og negativ forsterkning er ofte veldig lik. Jeg fjerner godbiten fra en hund som bjeffer, den får godbit for å oppføre seg på en bra måte.......Er det ikke det mye av barneoppdragelse også går på da???? Når barnet oppfører seg positivt vil det også motta positiv tilbakemelding, og det bygger mer positivitet hos barnet som regel. Men det må også få reaksjoner på ting det gjør som er helt uakseptabelt. Man skal ikke lokke med goder, men de skal komme spontant som et svar til barnet på at nå gjorde du dette skikkelig bra! Tror ikke det er så farlig å sammenlikne jeg, men på en hund vil du få raskere svar ettersom de er primitive og ikke et snev utspekulerte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Dette høres forbilledlig ut. Består også den viktigste testen: Det funker! ;-) Klapp deg selv på skulderen og si at du er en supermamma. - Og håp at han går lei fortere neste gang. ;-) mvh He he, ja man får satse på det :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Jeg mener du besto testen glimrende ;-) Den eldste jenta vår har hatt mange slike raserianfall, og det som til slutt fikk henne til å slutte, var at vi begynte å innføre tre dager uten data, tv og mobil ved dårlig oppførsel. Hun prøvde seg to ganger etter at regelen ble innført, og skjønte at vi mente alvor. Nå oppfører hun seg helt eksemplarisk Takk, husker du svarte meg sist jeg hadde noen tanker om akkurat det samme, så takk igjen. Det har faktisk ikke vært noen andre svære saker enn denne siden den gangen og det er jo flere uker siden... Godt å kunne spørre og grave litt her inne. Her er masse folk med barn som har vært borti litt av hvert. Går jeg til familie og spør skratter de bare og sier at det nok går over med tiden :-) Men for meg er ikke det nok, jeg er ikke tilhenger av å hele tiden se det an, man må jo handle. Men nå har de aldri sett han så sint heller da, han oppfører seg jo helt eksemplarisk når vi er på besøk eller noen er på besøk her, så han vet jo innerst inne hvordan ting skal være :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Fytti grisen! Dette syns jeg du håndterte helt proft! Skulle ønske jeg klarte å beholde roen og hodet kaldt på den måten når det stormet på den alderen. Har hørt om mange som opplever at barna deres har en "trassperiode" i 6års alderen, så det er nok ikke uvanlig med slike raserianfall rundt omkring... Men så lenge du har en plan og holder deg til det, og står i det hele kvelden, så er du nok på riktig kurs! Og det så du nok av reaksjonen til gutten din, han bare MÅTTE teste ut litt senere om du virkelig mente det du sa. Veldig bra jobba! Takk, godt å høre at jeg ikke er helt på villspor :-) Selv om man innerst inne føler at dette vil funke så er det godt å få tilbakemeldinger på det også :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Så bra at det hadde effekt, og så utrolig flink mamma som beholdt roen! Nå kan det jo godt være at du ikke trenger denne linken, men jeg legger den ved som back-up http://www.deutroligearene.no/ Skal titte litt på linken din en natt jeg har tid til overs jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Og nå har jeg jo klar å gjenta meg selv til de grader, men jeg satt nå oppe til 2 i natt og funderte på hvordan jeg skulle gjøre dette her da, så jeg føler meg en smule i koma, pluss at jeg føler ting har løsnet og er en smule happy. Og for ordens skyld, han har uker og mnd mellom hvert kraftige raserianfall. Men det er jo en del små episoder ellers som jeg har lyst til å rydde opp i. Han er nemlig født sta, og var allerede som 10 timer gammel både urolig og rasende :-) Og ifølge min svigermor akkurat som å høre om faren hans da han var liten. Har blitt folk av han også :-) ''Og ifølge min svigermor akkurat som å høre om faren hans da han var liten. '' LOL ;-) Har fått høre noe lignende av svigermor... ;-) Du har tydeligvis en svigermor som er like dyktig som deg. (Siden hun fikk folk av guttens far...) Ha en god og raserifri helg! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Ja, det var liksom det jeg prøvde å få frem her lengre oppe :-) Jeg ga svar på positiv oppførsel tidlig i går av den enkle grunn at jeg ville han skulle skjønne tidlig at det lønner seg å oppføre seg bra. Nå er vi liksom i gang synes jeg. Man må jo begynne et sted. En annen ting jeg også skal tenke litt på i kveld er BRA kort. Altså et kort som belønning for god oppførsel. Det trenger ikke være store greiene. Si en fin ting kanskje, prate istede for å slå. Etter et visst antall BRA kort vanker det en belønning.... Det hjelper jo ikke å fokusere på det negative hvis man ikke gir gode tilbakemeldinger på det positive.... Du har et veldig viktig poeng. Man må alltid gi barna en overkommelig vei ut av problemene de har satt seg selv i. Ellers mister de motet fullstendig og kan fort utvikle en jeg-er-slem-og-håpløsidentitet. Det hjelper i hvert fall ikke på oppførselen. Målet er jo hverken belønning eller straff i seg selv, men å framelske det positive og dempe det negative. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Synes det høres ut til at du handlet helt forbilledlig, jeg. Skulle ønske konsekvenser hadde samme umiddelbare effekt på min femåring når han er på sitt mest rabiate. Eldstemann agerte mye mer etter boka :/. Trøster meg med at viljestyrken hans nok vil komme godt med senere i livet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Synes det høres ut til at du handlet helt forbilledlig, jeg. Skulle ønske konsekvenser hadde samme umiddelbare effekt på min femåring når han er på sitt mest rabiate. Eldstemann agerte mye mer etter boka :/. Trøster meg med at viljestyrken hans nok vil komme godt med senere i livet. hehe Det sa mora mi til meg da jeg var lita... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Du har et veldig viktig poeng. Man må alltid gi barna en overkommelig vei ut av problemene de har satt seg selv i. Ellers mister de motet fullstendig og kan fort utvikle en jeg-er-slem-og-håpløsidentitet. Det hjelper i hvert fall ikke på oppførselen. Målet er jo hverken belønning eller straff i seg selv, men å framelske det positive og dempe det negative. mvh Nettopp :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Synes det høres ut til at du handlet helt forbilledlig, jeg. Skulle ønske konsekvenser hadde samme umiddelbare effekt på min femåring når han er på sitt mest rabiate. Eldstemann agerte mye mer etter boka :/. Trøster meg med at viljestyrken hans nok vil komme godt med senere i livet. Det gjelder liksom "bare" å kanalisere viljestyrken inn på rett spor :-) Men det er vel ingen som heller har påstått at det å ha barn skal være enkelt bestandig :-) Godt det innimellom er enkelt da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Takk, husker du svarte meg sist jeg hadde noen tanker om akkurat det samme, så takk igjen. Det har faktisk ikke vært noen andre svære saker enn denne siden den gangen og det er jo flere uker siden... Godt å kunne spørre og grave litt her inne. Her er masse folk med barn som har vært borti litt av hvert. Går jeg til familie og spør skratter de bare og sier at det nok går over med tiden :-) Men for meg er ikke det nok, jeg er ikke tilhenger av å hele tiden se det an, man må jo handle. Men nå har de aldri sett han så sint heller da, han oppfører seg jo helt eksemplarisk når vi er på besøk eller noen er på besøk her, så han vet jo innerst inne hvordan ting skal være :-) Det høres helt ut som min datter det Moren min ble ganske så sjokkert en gang hun tilfeldigvis overvar et av raserianfallene til barnebarnet Hun kunne vel nesten ikke tro det var sant. Ei så kjekk og grei jente som kunne forvandles til en "tyrann" på hjemmebane (heldigvis ikke så veldig ofte, men mer i periodet). Det er veldig deilig å se at det vi har gjort funker, selv om det var en periode vi følte oss helt håpløse som foreldre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Det høres helt ut som min datter det Moren min ble ganske så sjokkert en gang hun tilfeldigvis overvar et av raserianfallene til barnebarnet Hun kunne vel nesten ikke tro det var sant. Ei så kjekk og grei jente som kunne forvandles til en "tyrann" på hjemmebane (heldigvis ikke så veldig ofte, men mer i periodet). Det er veldig deilig å se at det vi har gjort funker, selv om det var en periode vi følte oss helt håpløse som foreldre Og godt å høre for folk som er inne i mye det samme :-) Virker jo som om alle unger er så veloppdragne, men sånn ser det jo ut for folk utenfra her også :-) Men i dag har vært en fabelaktig bra dag, med masse latter og glede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.