Gjest Bokelsker Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Jeg har mange bøker og har innredet et rom som et "bibliotek". Det vil si at alle veggene snart er fyllt med hyller fulle av bøker. Men jeg mener å huske en sak i avisene for noen år siden om en som hadde så mange bøker at gulvet kollapset. Jeg har prøvd å finne ut hvor mye gulvet i et vanlig hus er ment å tåle av vekt, men har ikke klart å finne noe. Kan noen fortelle meg hvor mye vekt et vanlig gulv tåler pr kvadrat? Det er snakk om et relativt nytt hus. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Det er vanskelig å vite akkurat hva gulvet tåler, men er det en bærevegg akkurat under der bøkene skal stå kan du være ganske trygg. Tenk på alle de som hadde vannseng før. Jeg tror de aller fleste gulv tålte det, men jeg synes jeg hørte om noen som ikke tålte det også. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Det spørs om du har vannseng i samme rommet det, og i hvilken etasje rommet ligger , samt grunnforholdene og de geologiske forekomster. 0 Siter
mrxx Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Det kommer helt an på hvor langt det er mellom bjelkelaget ditt, men i de fleste hus så er det standard på 60 cm og ved normal dimensjon så skal dette tåle ca. 300 kg pr. kvadratmeter. Mener jeg at det er da. Men dette har også med egenlasten å gjøre. Egenlasten er husets tyngde, den skal helst ligge på ca. 0,8 kN/kv.meter, ved denne egenlasten så skal gulvet tåle 3,0 kN/kv.meter som igjen tilsvarer 300 kg/kv.meter. Øker egenlasten så blir nyttelasten (altså vekten av det som er inne i huset, møbler, personer, osv) mindre. Men om du øker egenlasten 3 ganger så går nyttelasten ned til 200 kg./kv.meter. Dette er noe jeg ikke har stort greie på, men jeg tror at dette er en god pekepinn på hva gulvet ditt tåler. Dette er noe jeg mener å ha lest ett sted, men jeg tror det er ganske nært det som er riktig. 0 Siter
Gjest Vannseng.. Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Det er vanskelig å vite akkurat hva gulvet tåler, men er det en bærevegg akkurat under der bøkene skal stå kan du være ganske trygg. Tenk på alle de som hadde vannseng før. Jeg tror de aller fleste gulv tålte det, men jeg synes jeg hørte om noen som ikke tålte det også. Var det gulv som datt sammen pga vannseng? Altså seng til å sove i med madrass av vann?!?! Det høres jo helt sprøtt ut!! Nå er jeg for ung til å huske "vannsengperioden", helt, husker bare jeg synes det var så gøy for onkelen min hadde det. Men de kan vel ikke veie så mye at gulv blir ødelagt, eller? 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Var det gulv som datt sammen pga vannseng? Altså seng til å sove i med madrass av vann?!?! Det høres jo helt sprøtt ut!! Nå er jeg for ung til å huske "vannsengperioden", helt, husker bare jeg synes det var så gøy for onkelen min hadde det. Men de kan vel ikke veie så mye at gulv blir ødelagt, eller? Det er ganske mye vann som går i en slik seng, så det blir veldig masse tyngde på en plass. Jeg har hørt om gulv som ikke har tålt vannseng pga tyngda, men klarer ikke å hoste opp noen link. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Var det gulv som datt sammen pga vannseng? Altså seng til å sove i med madrass av vann?!?! Det høres jo helt sprøtt ut!! Nå er jeg for ung til å huske "vannsengperioden", helt, husker bare jeg synes det var så gøy for onkelen min hadde det. Men de kan vel ikke veie så mye at gulv blir ødelagt, eller? En vannseng veide over et tonn, så det blir bra tyngde. 0 Siter
Gjest Bokelsker Skrevet 20. november 2008 Skrevet 20. november 2008 Det kommer helt an på hvor langt det er mellom bjelkelaget ditt, men i de fleste hus så er det standard på 60 cm og ved normal dimensjon så skal dette tåle ca. 300 kg pr. kvadratmeter. Mener jeg at det er da. Men dette har også med egenlasten å gjøre. Egenlasten er husets tyngde, den skal helst ligge på ca. 0,8 kN/kv.meter, ved denne egenlasten så skal gulvet tåle 3,0 kN/kv.meter som igjen tilsvarer 300 kg/kv.meter. Øker egenlasten så blir nyttelasten (altså vekten av det som er inne i huset, møbler, personer, osv) mindre. Men om du øker egenlasten 3 ganger så går nyttelasten ned til 200 kg./kv.meter. Dette er noe jeg ikke har stort greie på, men jeg tror at dette er en god pekepinn på hva gulvet ditt tåler. Dette er noe jeg mener å ha lest ett sted, men jeg tror det er ganske nært det som er riktig. Takk for svar. Syntes 300 kg/kvadrat hørtes lite ut. Nå har jeg aldri veid en full bokhylle, men ser for meg at et rom fullt av bokhyller vil ha en større vekt enn 300/kvadrat. Nå aner jeg selvsagt ikke hva egenlasten er. Får krysse fingere og håpe det går bra. Det er vel lagt inn en viss sikkerhetsmargin i de tallene. 0 Siter
Gjest Bokelsker Skrevet 20. november 2008 Skrevet 20. november 2008 Det spørs om du har vannseng i samme rommet det, og i hvilken etasje rommet ligger , samt grunnforholdene og de geologiske forekomster. Har ikke vannseng i biblioteket :-) Rommet ligger i 2.etasje. Resten av spørsmålene ble for vanskelige. 0 Siter
Gjest Bokelsker Skrevet 20. november 2008 Skrevet 20. november 2008 Det er vanskelig å vite akkurat hva gulvet tåler, men er det en bærevegg akkurat under der bøkene skal stå kan du være ganske trygg. Tenk på alle de som hadde vannseng før. Jeg tror de aller fleste gulv tålte det, men jeg synes jeg hørte om noen som ikke tålte det også. Det er nok ingen bærevegg rett under. Rommet er i et hjørne på huset og har vel sånn sett bærevegger på to sider. Huset er relativt nytt så det bør jo tåle en del. Rommet er 10 kvadrat og hvis mrxx har rett så tåler det da 3 tonn. Kan ikke tro at bøkene mine veier så mye (selv om det var et slit å bære dem da vi flyttet). 0 Siter
mrxx Skrevet 20. november 2008 Skrevet 20. november 2008 Takk for svar. Syntes 300 kg/kvadrat hørtes lite ut. Nå har jeg aldri veid en full bokhylle, men ser for meg at et rom fullt av bokhyller vil ha en større vekt enn 300/kvadrat. Nå aner jeg selvsagt ikke hva egenlasten er. Får krysse fingere og håpe det går bra. Det er vel lagt inn en viss sikkerhetsmargin i de tallene. 300 kg pr. kv.m er ikke akkurat lite. Du skal stable mye bøker for å få 300 kg på en ganger en meter. I tillegg så er det innlagt ganske stor sikkerhetsmargin. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 20. november 2008 Skrevet 20. november 2008 Har ikke vannseng i biblioteket :-) Rommet ligger i 2.etasje. Resten av spørsmålene ble for vanskelige. ''Har ikke vannseng i biblioteket :-)'' Nuvel, det er mange som liker å lese på senga...:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.