Gå til innhold

Hvor mye "koster" ditt barn?

Mamma07

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Lotte :o)

7

• Mamma07

7

• tonie

6

Mest aktive i denne tråden

Nei, noe slik har aldri vært aktuelt for oss heller.

Men hvis man skal ta med slike kostnader som nevnt i sitatet nedenfor i oversikten over hvor mye vårt barn "koster", så blir prisen likevel ganske så høy:

''Med familieforøkelsen følger det også en lang rekke utgifter som ikke direkte er knyttet til barnet. Det kan være at man flytter til ny bolig, eller kjøper ny bil.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forundres ikke ett sekund. Unger har blitt et statussymbol for stadig flere, og penger er det mange som har. Vi har utrolig god råd i dette landet.

Mine barn kostet nok mer enn de behøvde da de var mindre, vi hadde også veldig god råd og kjøpte alt nytt. Helt meningsløst, og jeg angrer fletta av meg for at vi ikke hadde vett til å kjøpe brukt. Både av økonomiske og miljømessige hensyn. (Nå har jeg gitt bort absolutt alt av barneutstyr til barnehjem i Øst-Europa, da, så det letter jo bittelitt på miljøsamvittigheten...)

Nå har vi blitt finn.no-mestre, har nesten gått sport i det. :-) Om vi skal kjøpe noe nytt, blir det IKEA. På klesfronten arver vi endel, og det som må kjøpes kommer fra de billige kjedebutikkene. Ikke noe ekstra luksus her, nei.

Er veldig spent på hvordan jentene mine blir når de nærmer seg tenåra - om vi greier å holde den "stilen" vi har lagt oss på nå. Jeg skal i alle fall kjempe hardt!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri kjøpt sånt, men klarer ikke hisse meg opp over at andre gjør det.

Selv noterte jeg hvor mye klær mange av mine medsøstre kjøpte til barna da de var helt små. Mange, også de som ikke har spesielt god råd, kjøper utrolige mengder med barneklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv noterte jeg hvor mye klær mange av mine medsøstre kjøpte til barna da de var helt små. Mange, også de som ikke har spesielt god råd, kjøper utrolige mengder med barneklær.

''Mange, også de som ikke har spesielt god råd, kjøper utrolige mengder med barneklær.''

I en eller annen episode av Luksusfellen var det noen som hadde gått en smule rabiat på barneklesfronten. Hele rommet var fylt av klær, det lå stabler høyt oppover veggene. De trodde ikke de brukte noe særlig med penger på barneklær, kanskje 2-300 i måneden? He-he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper kun klær når jeg må.Finner jeg noe skikkelig fint som jeg vil kjøpe til lille tulla, men som jeg ikke trenger. Så har jeg lært meg at man ikke kjøper det :P

De klærene jeg kjøper prøver jeg å finne så billig som mulig. De vokser jo ut av det før de får det på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri kjøpt noe særlig brukt, men vi har lånt og arvet litt klær og utstyr. Tanken på å bruke barna til å signalisere at jeg følger moten (noe som på ingen måte er sant) eller har god råd (noe vi forsåvidt har, men det har jo også litt med prioritering å gjøre), er meg fullstendig fremmed.

Men minstemann var nok en viktig årsak til at vi byttet bil i sin tid, noe barnefaren var veldig fornøyd med.

Jeg har "dyre" barn i den betydning at vi har betalt en formue i barnehage- og SFO-utgifter. Dette fordi vi har så stor avstand mellom dem at vi aldri har fått noen rabatt og fordi vi ikke "rakk" mer enn ett år med makspris før minsten gikk over på SFO med sterkt økt pris. Han har deltidsplass nå og slutter til sommeren, så da vil utgiften til barnetilsyn bli nullstilt for første gang siden 1991.

Dessuten er jeg en sterk sponsor av det lokale idrettslaget - håper noe av dette går til de yngste, ikke bare til topplag og administrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mange, også de som ikke har spesielt god råd, kjøper utrolige mengder med barneklær.''

I en eller annen episode av Luksusfellen var det noen som hadde gått en smule rabiat på barneklesfronten. Hele rommet var fylt av klær, det lå stabler høyt oppover veggene. De trodde ikke de brukte noe særlig med penger på barneklær, kanskje 2-300 i måneden? He-he...

Helt utrolig! Bra de fikk hjelp da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare flirer av sånt. :o) Husker jeg så en artikkel i en avis en gang hvor en nybakt far grøsset over tanken på i det hele tatt å kjøpe noe til avkommet på H&M... Jeg mener nå ungen driter og gulper like greit på en body til 39,- som på en til flere hundre. ;o)

Heldigvis ser jeg at omtrent alle jentene, i alle fall de jenta mi leker med, går i klær fra de store kjedene, rimelig og greit tøy. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare flirer av sånt. :o) Husker jeg så en artikkel i en avis en gang hvor en nybakt far grøsset over tanken på i det hele tatt å kjøpe noe til avkommet på H&M... Jeg mener nå ungen driter og gulper like greit på en body til 39,- som på en til flere hundre. ;o)

Heldigvis ser jeg at omtrent alle jentene, i alle fall de jenta mi leker med, går i klær fra de store kjedene, rimelig og greit tøy. :o)

Jeg liker H&M best. Men blir også en del Cubus,Lindex og Coop'en :) Er helt fjernt for meg og kjøpe dyre klær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker H&M best. Men blir også en del Cubus,Lindex og Coop'en :) Er helt fjernt for meg og kjøpe dyre klær!

Cubus kan jeg spare meg for, men Lindex har mye fint! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i at så dyre klær er å overdrive. Men hvis man har så mye penger at man har råd til dette, føler man kanskje at man er smålig hvis man ikke kjøper så dyre klær (når andre foreldre bruker store deler av inntektene sine på barna, mens de bare bruker en brøkdel?) Bare en teori fra min side;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at så dyre klær er å overdrive. Men hvis man har så mye penger at man har råd til dette, føler man kanskje at man er smålig hvis man ikke kjøper så dyre klær (når andre foreldre bruker store deler av inntektene sine på barna, mens de bare bruker en brøkdel?) Bare en teori fra min side;)

''Men hvis man har så mye penger at man har råd til dette, føler man kanskje at man er smålig hvis man ikke kjøper så dyre klær''

Jeg tror ikke det nødvendigvis er de "rikeste" foreldrene som er mest ekstravagante her og som føler at barna bør være en arena der de "viser frem" sin rikhet.

Også folk med adskillig mer begrensede midler vil kunne ha råd til en dyr kåpe eller lignende uten å gå på ratata, så da blir det en "enkel" måte å vise frem for alle "se hva jeg har råd til/se hva jeg prioriterer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galskap!

Jeg handler nok litt mer klær, enn hva ungene _må_ ha. Jeg må like det jeg kjøper, og blir mer og mer kritisk. Klær/farger må matche, hvis ikke ser det helt ille ut, synes jeg. Men det trenger ikke å være dyrt.

Jeg liker best H&M, Lindex og Benetton. Jeg liker merkevarer/kvalitet fottøy og ytterklær - men da kjøper jeg det på salg. Jeg kjører heller ikke billig/ukjent merk på bilstoler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dyre klær begynte de først å få i tenårene...

Av og til passer faktisk ikke vanlige kjede-klær, og av og til er det viktig å ha litt kule klær... Men det er absolutt grenser for hva de får.

Men sports-artikler kan bli dyrt. Kjøpte et sett sportsundertøy i forgårs til nærmere 1000-lappen. Og om det fungerer greit (og han liker det) må han vel ha et par sett til.... Sukk. Og de siste årene har de dyre fotballskoene som regel bare holdt 1/3 sesong før de er vokst fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1227096514' post='4018516]

Galskap!

Jeg handler nok litt mer klær, enn hva ungene _må_ ha. Jeg må like det jeg kjøper, og blir mer og mer kritisk. Klær/farger må matche, hvis ikke ser det helt ille ut, synes jeg. Men det trenger ikke å være dyrt.

Jeg liker best H&M, Lindex og Benetton. Jeg liker merkevarer/kvalitet fottøy og ytterklær - men da kjøper jeg det på salg. Jeg kjører heller ikke billig/ukjent merk på bilstoler etc.

''Klær/farger må matche. Men det trenger ikke å være dyrt.''

'' Jeg kjører heller ikke billig/ukjent merk på bilstoler etc.''

Det er jeg enig i...

Må også innrømme at jeg ennå ikke har kjøpt noe brukt.Men grunnen til at jeg ville kjøpe nytt er at da kan det brukes til alle. I stede for å kjøpe brukt og så holder det ikke så lenge. Men skal ikke se bort fra at det kanskje foreksempel blir ny vogn igjen til neste mann... (Fyyy meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dyre klær begynte de først å få i tenårene...

Av og til passer faktisk ikke vanlige kjede-klær, og av og til er det viktig å ha litt kule klær... Men det er absolutt grenser for hva de får.

Men sports-artikler kan bli dyrt. Kjøpte et sett sportsundertøy i forgårs til nærmere 1000-lappen. Og om det fungerer greit (og han liker det) må han vel ha et par sett til.... Sukk. Og de siste årene har de dyre fotballskoene som regel bare holdt 1/3 sesong før de er vokst fra...

Der har mine foreldre vært heldig! De har sluppet å kjøpe dyre merkeklær til meg. Husker det var veldig inn med Adidas knappe bukse da jeg gikk i 7-klasse. Alle de kule hadde den. Men ikke jeg. Har liksom aldri ville ha dyre merkeklær. Likete best det ikke alle andre hadde :) og slik er jeg enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at det er ikke så mye de vanlige klærne som koster, men derimot utedress,

skidress

alpinski

heiskort

langrennski

skistøvler av begge slag

kontingent til fritidsaktiviteter

votter og luer som holder vannet ute

sykler

joggesko

fotballsko

tennissko

tennisracket

hallsko

vinterstøvler

spillkonsoller med tilbehør etc etc.

DET drar noen laken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...