Gjest ViViola Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Det er flere organisasjoner som har lagt til rette for at man i steden for julegave kan gi penger/gave på vegne av andre til de som trenger det. (Huff, dårlig forklart, se heller f.eks. http://www.sos-barnebyer.no/gi-et-bidrag/julegavekort/Pages/default.aspx). Hva ville du tenkt om giveren om du fikk en slik julegave? Kunne du tenke deg å gjøre noe slik selv? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Kunne absolutt tenkt meg å gi slike gaver til noen, særlig slike som sier de ikke vil ha gave/har alt de trenger o.l. Ville neppe gi slik gave til en som forventer å gi og få mer håndfast gave, med mindre det avtales. Ville absolutt satt pris på slik gave selv - særlig fra de litt fjernere som ikke har en anelse om hva de skal gi meg, men som kjøper noe likevel. 0 Siter
adelie Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Jeg ville ikke tenkt noe spesielt om giveren. Annet enn at det er giveren som er den som gir SIN veldedighet til et annet land. ''Kunne du tenke deg å gjøre noe slik selv?'' Nei, som du vet fra annen tråd, jeg synes det er å prakke på noe som de bør velge å gjøre selv. Jeg kjøper heller sjokolade, gode oliven el., eller ingenting. Hvis jeg ikke vil gi gave. 0 Siter
Gjest denimbird Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Jeg synes det er supert - både å gi og få 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Jeg ville ikke tenkt noe spesielt om giveren. Annet enn at det er giveren som er den som gir SIN veldedighet til et annet land. ''Kunne du tenke deg å gjøre noe slik selv?'' Nei, som du vet fra annen tråd, jeg synes det er å prakke på noe som de bør velge å gjøre selv. Jeg kjøper heller sjokolade, gode oliven el., eller ingenting. Hvis jeg ikke vil gi gave. Oj, du bruker sterkt uttrykk her - prakke på er jo veldig negativt. Men OK, jeg vil gjerne høre fra alle, jeg, ønsker å finne ut om dette er helt på vidda eller ei. :-) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Kunne absolutt tenkt meg å gi slike gaver til noen, særlig slike som sier de ikke vil ha gave/har alt de trenger o.l. Ville neppe gi slik gave til en som forventer å gi og få mer håndfast gave, med mindre det avtales. Ville absolutt satt pris på slik gave selv - særlig fra de litt fjernere som ikke har en anelse om hva de skal gi meg, men som kjøper noe likevel. Jeg tenker akkurat slik som deg - dette er ikke gaven for _alle_, men et godt alternativ til skapfyll. Takk for svar! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Jeg synes det er supert - både å gi og få OK, da er vi altså flere. :-) 0 Siter
adelie Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Oj, du bruker sterkt uttrykk her - prakke på er jo veldig negativt. Men OK, jeg vil gjerne høre fra alle, jeg, ønsker å finne ut om dette er helt på vidda eller ei. :-) Men når jeg tenker meg om: jeg kunne brukt pengene på noe veldedig, og så skrevet bare et julekort til mottageren, som altså ikke får gave, og sagt at "i år kjøper jeg ikke julegaver, men har brukt pengene til ditt-og-datt i XY-land". Jeg vet ikke åssen geitegave funker, men ville ikke lagt "beviset" under et tre. Altså : ingen gave, men en forklaring. Da unngikk jeg å tre det over hodet på andre. Da tar jeg ansvar selv, for ikke å gi noe. For å overse julegaveskikken til fordel for noe edelt. Jeg vet ikke om du forstår forskjellen? 0 Siter
morsan Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Jeg har tidligere har kjøpt geit og kylling til mann og barn; dog _i tillegg til_ vanlige gaver. Jeg er generelt sett _veldig_ for at vi her på bjerget skal øse av vår velstand også over dem som ikke har det like godt, og man kan like gjerne benytte juletiden som annen tid på året til dette. Jeg ville også satt kjempestor pris på om arbeidsgiveren min sluttet å kjøpe gaver til oss ansatte til jul, og heller ga hele summen til et veldedig formål. Når det skal kjøpes inn klin like gaver til hundrevis av ansatte MÅ det bare bli en del "bom", og summen av gavene til oss alle ville utgjort et stort beløp til et godt formål. Jeg har oppfordret arbeidsgiveren om å gjøre dette, men har ikke blitt hørt på det;-) Men når det gjelder dette å gi geit til folk istedenfor vanlig julegave, så har jeg etterhvert kommet til at dette er noe jeg ikke vil gjøre (lenger). Ihvertfall ikke sånn helt uten videre. Et unntak kan være som det sto om i en annen tråd her for noen dager siden, om en ekstremt utakknemlig gavemottaker, som kunne fått en geit el lign med beskjed om at da var det ihvertfall _noen_ som ble glade for denne gaven! ;-) *humre, humre* Og nå har ikke jeg så mange som jeg bare gir "skapfyll" til, da vi har begrenset kretsen av gavemottakere kraftig. Men jeg skjønner godt at dette kan være en passende "gave" til kreti og pleti som man av en eller annen grunn fortsatt føler man "må" gi gave til, forutsatt at mottakeren er inneforstått med dette og ikke føler at de blir sittendes med skjegget i postkassa fordi de ikke var like "moralske". Men altså - hvorfor ikke geit og kyllinger eller-hva-det-er: Jeg synes at dette er noe man kan kjøpe som en "gave til seg selv". Men når dette kommer som gaver til andre som ikke har ytret spesielt ønske om det, fordi giveren vil gjøre et poeng av at "det blir alt for mye kjøpepress i julen", synes jeg innebærer at giveren "tvangspåfører" mottageren å gi disse pengene til et godt formål. Dette kan derfor gi mottageren dårlig samvittighet over at man ville ha gledet seg over å få en personlig gave til seg selv, samtidig som giveren kan sole seg i glansen over å ha "gjort det riktige". Jeg synes giveren i et slikt tilfelle kan gi så det svir til de gode formålene, men uten å måtte "bevise" dette overfor mottakerne hvor "flinke" og "moralske" de har vært. Dessuten: Hvorfor er det akkurat andres _julegaver_ man skal være villige til å gi bort til veldedige formål, og ikke andres bursdagsgaver eller bryllupsgaver? Hvorfor gir man ikke en geit i barselgave? 0 Siter
GoodTimes Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Jeg ville blitt både paff og ganske sur! Jeg gir en del til veldedighet selv, når jeg syns jeg har råd. Ganske ofte, faktisk, også når jeg ikke har så god råd, faktisk. Jeg er enig med den under som synes at det er giveren som er veldedig, ikke mottaker. Jeg vil mye heller enten ikke ha julegave eller noe giveren har tenkt ut selv, om det så bare var litt billig badeskum. Gjør man som ViVola foreslår, er det jo litt sånn "ja, du sier du har alt du trenger, da kan du jammen gi bort litt til de som ikke har". Men jeg skjønner det er godt ment, da. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Men når jeg tenker meg om: jeg kunne brukt pengene på noe veldedig, og så skrevet bare et julekort til mottageren, som altså ikke får gave, og sagt at "i år kjøper jeg ikke julegaver, men har brukt pengene til ditt-og-datt i XY-land". Jeg vet ikke åssen geitegave funker, men ville ikke lagt "beviset" under et tre. Altså : ingen gave, men en forklaring. Da unngikk jeg å tre det over hodet på andre. Da tar jeg ansvar selv, for ikke å gi noe. For å overse julegaveskikken til fordel for noe edelt. Jeg vet ikke om du forstår forskjellen? Disse veldedighetsgavene fungerer slik du beskriver sånn omtrentlig; man betaler inn til en organisasjon, og skriver ut et kort fra nettet. Og sender det til mottakeren. Så det blir ingen stor praktisk forskjell på det du beskriver og slik det fungerer allerede, tror jeg. 0 Siter
adelie Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Jeg har tidligere har kjøpt geit og kylling til mann og barn; dog _i tillegg til_ vanlige gaver. Jeg er generelt sett _veldig_ for at vi her på bjerget skal øse av vår velstand også over dem som ikke har det like godt, og man kan like gjerne benytte juletiden som annen tid på året til dette. Jeg ville også satt kjempestor pris på om arbeidsgiveren min sluttet å kjøpe gaver til oss ansatte til jul, og heller ga hele summen til et veldedig formål. Når det skal kjøpes inn klin like gaver til hundrevis av ansatte MÅ det bare bli en del "bom", og summen av gavene til oss alle ville utgjort et stort beløp til et godt formål. Jeg har oppfordret arbeidsgiveren om å gjøre dette, men har ikke blitt hørt på det;-) Men når det gjelder dette å gi geit til folk istedenfor vanlig julegave, så har jeg etterhvert kommet til at dette er noe jeg ikke vil gjøre (lenger). Ihvertfall ikke sånn helt uten videre. Et unntak kan være som det sto om i en annen tråd her for noen dager siden, om en ekstremt utakknemlig gavemottaker, som kunne fått en geit el lign med beskjed om at da var det ihvertfall _noen_ som ble glade for denne gaven! ;-) *humre, humre* Og nå har ikke jeg så mange som jeg bare gir "skapfyll" til, da vi har begrenset kretsen av gavemottakere kraftig. Men jeg skjønner godt at dette kan være en passende "gave" til kreti og pleti som man av en eller annen grunn fortsatt føler man "må" gi gave til, forutsatt at mottakeren er inneforstått med dette og ikke føler at de blir sittendes med skjegget i postkassa fordi de ikke var like "moralske". Men altså - hvorfor ikke geit og kyllinger eller-hva-det-er: Jeg synes at dette er noe man kan kjøpe som en "gave til seg selv". Men når dette kommer som gaver til andre som ikke har ytret spesielt ønske om det, fordi giveren vil gjøre et poeng av at "det blir alt for mye kjøpepress i julen", synes jeg innebærer at giveren "tvangspåfører" mottageren å gi disse pengene til et godt formål. Dette kan derfor gi mottageren dårlig samvittighet over at man ville ha gledet seg over å få en personlig gave til seg selv, samtidig som giveren kan sole seg i glansen over å ha "gjort det riktige". Jeg synes giveren i et slikt tilfelle kan gi så det svir til de gode formålene, men uten å måtte "bevise" dette overfor mottakerne hvor "flinke" og "moralske" de har vært. Dessuten: Hvorfor er det akkurat andres _julegaver_ man skal være villige til å gi bort til veldedige formål, og ikke andres bursdagsgaver eller bryllupsgaver? Hvorfor gir man ikke en geit i barselgave? ''Hvorfor gir man ikke en geit i barselgave? '' HAHA, du er morsom igjen! Og hvorfor kjøper ikke folk geiter til seg selv hver gang de har lyst å "shoppe" selv om de ikke tregner noen ting i det hele tatt????? 0 Siter
adelie Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Disse veldedighetsgavene fungerer slik du beskriver sånn omtrentlig; man betaler inn til en organisasjon, og skriver ut et kort fra nettet. Og sender det til mottakeren. Så det blir ingen stor praktisk forskjell på det du beskriver og slik det fungerer allerede, tror jeg. Nei, det blir ikke stor forskjell, Men for meg er forskjellen vesentlig. Og folk bruker mye mer penger på ting til seg selv, enn til gaver. De kunne i stedet kjøpe masse geiter og kyllinger til seg selv hele året, synes jeg! 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 ''Hvorfor gir man ikke en geit i barselgave? '' HAHA, du er morsom igjen! Og hvorfor kjøper ikke folk geiter til seg selv hver gang de har lyst å "shoppe" selv om de ikke tregner noen ting i det hele tatt????? Synes ikke tanken er fjern i det hele tatt, jeg. Hvert barn som blir født i Norge, får mange barselgaver. Hvis hvert av de 60000 barna som fødes hvert år, hadde fått ei geit, istedet for den ene pakken med body og rangle (en av en mengde gaver), så hadde det vært flott, synes jeg. :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Jeg har tidligere har kjøpt geit og kylling til mann og barn; dog _i tillegg til_ vanlige gaver. Jeg er generelt sett _veldig_ for at vi her på bjerget skal øse av vår velstand også over dem som ikke har det like godt, og man kan like gjerne benytte juletiden som annen tid på året til dette. Jeg ville også satt kjempestor pris på om arbeidsgiveren min sluttet å kjøpe gaver til oss ansatte til jul, og heller ga hele summen til et veldedig formål. Når det skal kjøpes inn klin like gaver til hundrevis av ansatte MÅ det bare bli en del "bom", og summen av gavene til oss alle ville utgjort et stort beløp til et godt formål. Jeg har oppfordret arbeidsgiveren om å gjøre dette, men har ikke blitt hørt på det;-) Men når det gjelder dette å gi geit til folk istedenfor vanlig julegave, så har jeg etterhvert kommet til at dette er noe jeg ikke vil gjøre (lenger). Ihvertfall ikke sånn helt uten videre. Et unntak kan være som det sto om i en annen tråd her for noen dager siden, om en ekstremt utakknemlig gavemottaker, som kunne fått en geit el lign med beskjed om at da var det ihvertfall _noen_ som ble glade for denne gaven! ;-) *humre, humre* Og nå har ikke jeg så mange som jeg bare gir "skapfyll" til, da vi har begrenset kretsen av gavemottakere kraftig. Men jeg skjønner godt at dette kan være en passende "gave" til kreti og pleti som man av en eller annen grunn fortsatt føler man "må" gi gave til, forutsatt at mottakeren er inneforstått med dette og ikke føler at de blir sittendes med skjegget i postkassa fordi de ikke var like "moralske". Men altså - hvorfor ikke geit og kyllinger eller-hva-det-er: Jeg synes at dette er noe man kan kjøpe som en "gave til seg selv". Men når dette kommer som gaver til andre som ikke har ytret spesielt ønske om det, fordi giveren vil gjøre et poeng av at "det blir alt for mye kjøpepress i julen", synes jeg innebærer at giveren "tvangspåfører" mottageren å gi disse pengene til et godt formål. Dette kan derfor gi mottageren dårlig samvittighet over at man ville ha gledet seg over å få en personlig gave til seg selv, samtidig som giveren kan sole seg i glansen over å ha "gjort det riktige". Jeg synes giveren i et slikt tilfelle kan gi så det svir til de gode formålene, men uten å måtte "bevise" dette overfor mottakerne hvor "flinke" og "moralske" de har vært. Dessuten: Hvorfor er det akkurat andres _julegaver_ man skal være villige til å gi bort til veldedige formål, og ikke andres bursdagsgaver eller bryllupsgaver? Hvorfor gir man ikke en geit i barselgave? ''Hvorfor gir man ikke en geit i barselgave?'' *knegg* 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Jeg har tidligere har kjøpt geit og kylling til mann og barn; dog _i tillegg til_ vanlige gaver. Jeg er generelt sett _veldig_ for at vi her på bjerget skal øse av vår velstand også over dem som ikke har det like godt, og man kan like gjerne benytte juletiden som annen tid på året til dette. Jeg ville også satt kjempestor pris på om arbeidsgiveren min sluttet å kjøpe gaver til oss ansatte til jul, og heller ga hele summen til et veldedig formål. Når det skal kjøpes inn klin like gaver til hundrevis av ansatte MÅ det bare bli en del "bom", og summen av gavene til oss alle ville utgjort et stort beløp til et godt formål. Jeg har oppfordret arbeidsgiveren om å gjøre dette, men har ikke blitt hørt på det;-) Men når det gjelder dette å gi geit til folk istedenfor vanlig julegave, så har jeg etterhvert kommet til at dette er noe jeg ikke vil gjøre (lenger). Ihvertfall ikke sånn helt uten videre. Et unntak kan være som det sto om i en annen tråd her for noen dager siden, om en ekstremt utakknemlig gavemottaker, som kunne fått en geit el lign med beskjed om at da var det ihvertfall _noen_ som ble glade for denne gaven! ;-) *humre, humre* Og nå har ikke jeg så mange som jeg bare gir "skapfyll" til, da vi har begrenset kretsen av gavemottakere kraftig. Men jeg skjønner godt at dette kan være en passende "gave" til kreti og pleti som man av en eller annen grunn fortsatt føler man "må" gi gave til, forutsatt at mottakeren er inneforstått med dette og ikke føler at de blir sittendes med skjegget i postkassa fordi de ikke var like "moralske". Men altså - hvorfor ikke geit og kyllinger eller-hva-det-er: Jeg synes at dette er noe man kan kjøpe som en "gave til seg selv". Men når dette kommer som gaver til andre som ikke har ytret spesielt ønske om det, fordi giveren vil gjøre et poeng av at "det blir alt for mye kjøpepress i julen", synes jeg innebærer at giveren "tvangspåfører" mottageren å gi disse pengene til et godt formål. Dette kan derfor gi mottageren dårlig samvittighet over at man ville ha gledet seg over å få en personlig gave til seg selv, samtidig som giveren kan sole seg i glansen over å ha "gjort det riktige". Jeg synes giveren i et slikt tilfelle kan gi så det svir til de gode formålene, men uten å måtte "bevise" dette overfor mottakerne hvor "flinke" og "moralske" de har vært. Dessuten: Hvorfor er det akkurat andres _julegaver_ man skal være villige til å gi bort til veldedige formål, og ikke andres bursdagsgaver eller bryllupsgaver? Hvorfor gir man ikke en geit i barselgave? ''Dette kan derfor gi mottageren dårlig samvittighet over at man ville ha gledet seg over å få en personlig gave til seg selv, samtidig som giveren kan sole seg i glansen over å ha "gjort det riktige".'' Oj... Det var ikke akkurat det å "sole seg i glansen" som sto fremst i min tankerekke, men er det slik folk tenker blir det jo ikke noe stas... ''Jeg synes giveren i et slikt tilfelle kan gi så det svir til de gode formålene, men uten å måtte "bevise" dette overfor mottakerne hvor "flinke" og "moralske" de har vært.'' Huff, igjen - hvis det er slik det blir oppfattet, at giveren skal bevise sin flinkhet og moralskhet, så blir det jo bare trist. ''Dessuten: Hvorfor er det akkurat andres _julegaver_ man skal være villige til å gi bort til veldedige formål, og ikke andres bursdagsgaver eller bryllupsgaver? Hvorfor gir man ikke en geit i barselgave?'' Personlig ville det ikke utgjort noen forskjell, men siden jeg ikke har "oppdaget" disse tingene før nå, så har det ikke vært mulig å gjøre det. Men jeg synes det er en strålende idè. Eller, jeg har jo tenkt at dette med veldedighet ville være kjempefint som gave, men om man kutte julegave eller bryllupsgave eller barselsgave blir det vel like - eh - moralsk "ovenfraogned" om mottakeren tenker i slike baner. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1227099919' post='4018624] Synes ikke tanken er fjern i det hele tatt, jeg. Hvert barn som blir født i Norge, får mange barselgaver. Hvis hvert av de 60000 barna som fødes hvert år, hadde fått ei geit, istedet for den ene pakken med body og rangle (en av en mengde gaver), så hadde det vært flott, synes jeg. :-) Jeg hadde stor glede av barselgavene jeg/vi fikk, de aller færreste var "skapfyll". 0 Siter
morsan Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 ''Hvorfor gir man ikke en geit i barselgave? '' HAHA, du er morsom igjen! Og hvorfor kjøper ikke folk geiter til seg selv hver gang de har lyst å "shoppe" selv om de ikke tregner noen ting i det hele tatt????? ''Og hvorfor kjøper ikke folk geiter til seg selv hver gang de har lyst å "shoppe" selv om de ikke tregner noen ting i det hele tatt?????'' Godt poeng! Disse tankene slo meg før jul i fjor, da en bekjent beklaget seg over alt styret med gaver; hvilket herk var det ikke å finne på ting til foreldrene, søsken osv, for ikke å snakke om all jobben med det hele. Nei, alle hadde jo det de trengte, så hvorfor kunne man ikke bare gi bort pengene til gode formål og nøye seg med å kjøpe gaver til barna. Denne personen bruker veldig mye penger på seg selv - på reiser, klær, smykker etc. Hvorfor reduserer hun heller ikke _det_ forbruket, og gir penger til gode formål uten å bekjentgjørei stor stil overfor familie og venner at hun tar avstand fra sitt eget fråtseri? Hvorfor er det akkurat de relativt sett få hundrelappene og relativt sett få minuttene/timene hun bruker på _julegaver_ til nærstående familiemedlemmer det er så om å gjøre å unngå? 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Nei, det blir ikke stor forskjell, Men for meg er forskjellen vesentlig. Og folk bruker mye mer penger på ting til seg selv, enn til gaver. De kunne i stedet kjøpe masse geiter og kyllinger til seg selv hele året, synes jeg! Nå er det nok mange som gjennom året gjør slike ting, f.eks. er det jo mange som er faddere, gir klær/utstyr til innsamlinger osv. Det er vel kanskje noe med dette at vi bruker mye tid og penger på å finne julegaver som _ikke_ er så vellykket, og at dette kan være noe som uansett vil glede. Jeg tar poenget ditt, selv om jeg synes det er litt trist om folk tenker slik som du og morsan gir uttrykk for. Men-men, ikke noe å gjøre med det. :-) 0 Siter
morsan Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1227099919' post='4018624] Synes ikke tanken er fjern i det hele tatt, jeg. Hvert barn som blir født i Norge, får mange barselgaver. Hvis hvert av de 60000 barna som fødes hvert år, hadde fått ei geit, istedet for den ene pakken med body og rangle (en av en mengde gaver), så hadde det vært flott, synes jeg. :-) Men hvorfor er det bettopp bodyen og ranglen som du gir til venninnens barn som må "ofres" for at du skal gi til veldedighet, og ikke 5xkaffe latte, eller noe ny sminke eller dilldall som du ville ha kjøpt til deg selv? ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.