Gå til innhold

Veldedighet som julegave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Tror ikke jeg bruker mer på meg selv, enn hva vi gir bort i gaver i løpet av året, nei.''

Oi, nå fikk jeg nesten dårlig samvittighet. Jeg bruker nok ti ganger så mye på meg selv.

Oj,- kanskje vi gir litt dyre gaver, da.

Men med 3 voksne stebarn m/familier, 2 store fellesbarn og øsken og niseser og nevøer går det fort minst 10.000 til jul i gaver + omtrent det samme til diverse bursdager....

Og så bruker ikke jeg sminke og mangler shopping-genet. Men det går en del penger til tenåringene i huset sånn i det daglige,- det gjør det.

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• adelie

15

• Lotte :o)

7

• Katt-ja

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''En gris koster kr 130, kyllinger kr 100. Kan du med hånden på hjertet si at du aldri i løpet av året har brukt slike astronomiske summer på noe som strengt tatt ikke var nødvendig? ;-)''

Men 100 og 130 kr. er vel neppe å gi "så det svir".

Kanskje det nettopp ER det for den som ikke har all verdens å rutte med?

Skrevet

Jeg vil gjerne ha sånne gaver. Men hvis jeg gir bort selv, blir det nok i tillegg til noe annet.

Skrevet

Jeg har gitt en venninne noe liknende en gang iblant, men henne kjenner jeg så godt at jeg vet hun synes det er bare positivt. Hun er fadder på ungene mine og får gave fra dem også, så dette har vært i stedet for en "voksengave".

Jeg synes i utgangspunktet ikke at jeg gir bort så mye gaver at det er akkurat _denne_ utgiften jeg skal avstå fra, til fordel for å gi penger til et godt formål. Jeg kjøper ikke mange pliktgaver til folk som har alt.

Jeg er vært fast giver til flere organisasjoner i 30 år (og da mener jeg månedlig, ikke hver jul), så det er ikke så få "geiter" jeg har finansiert. Dette med geiter og kyllinger er jo ikke reelt, det er bare for å vise hvordan pengene kan komme til nytte.

MEN: Jeg kjøper nesten alltid noen gaver fra f.eks. UNICEF. Da får mottakeren en liten ting, og pengene går til organisasjonen bak og / eller en liten U-landsbedrift. Jeg har kjøpt julevarer som papir, merkelapper, lys osv. også fra slike kilder. Det koster litt ekstra, men det gir meg en langt bedre følelse enn å finne det aller billigste i butikken.

Jeg får så få julegaver at spørsmålet om hva jeg ville mene om å få en veldedighetsgave er lite relevant. Vi har kuttet ut "overflødige" gaver voksne imellom.

Jeg/vi har også gitt til ulike formål i alle år, ikke bare til jul - men heller ikke fast. Og det er jo fint.

Vi har endel gaver som "må" kjøpes, uten at jeg skal gå så veldig dypt inn på hvorfor. Forøvrig er jeg også enig i at man gjerne kan kutte i gavestrømmen, noe vi også har gjort der det har vært mulig.

Skrevet

Tenkte på ting til huset og sånt. Espressomaskin feks.

...eller kjøp av ukeblader og magasiner...

Skrevet

Jeg vil gjerne ha sånne gaver. Men hvis jeg gir bort selv, blir det nok i tillegg til noe annet.

OK.

:-)

Annonse

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1227100497' post='4018641]

Jeg tenkte at gammeltanter uten smak kunne kjøpe geiter, hehe. Det skulle vært vedtatt ved lov, det ;-) *tenker på noen ubrukelige gaver vi har fått*

YES!! Der har vi løsningen. Dersom vi er så heldige at de spør hva vi ønsker oss (noe de ikke gjør...) kan vi si vi ønkser oss gris, geit eller kyllinger.

Men altså: det er på tide å kunngjøre for all verden, at i år ønsker jeg meg en geit! ....dæsken, nå ble jeg lei meg, jeg ønkser noe personlig, for jeg får ikke noe særlig gaver, siden jeg har innskrenket jula allerede, til et minimum.. :( Ikke lett, dette, gett!

Skrevet

Oj,- kanskje vi gir litt dyre gaver, da.

Men med 3 voksne stebarn m/familier, 2 store fellesbarn og øsken og niseser og nevøer går det fort minst 10.000 til jul i gaver + omtrent det samme til diverse bursdager....

Og så bruker ikke jeg sminke og mangler shopping-genet. Men det går en del penger til tenåringene i huset sånn i det daglige,- det gjør det.

''Men med 3 voksne stebarn m/familier, 2 store fellesbarn og øsken og niseser og nevøer går det fort minst 10.000 til jul i gaver + omtrent det samme til diverse bursdager.... ''

Oi, vi gir nok ikke på langt nær så mye. Har alltid gitt forholdsvis rimelige gaver i forhold til mange jeg kjenner. Det har ikke bare med gjerrighet å gjøre - synes mange gir unødvendig dyre gaver til hverandre. Husker f.eks. jeg hadde venninner som ga gaver til hver av sine foreldre og søsken for hundrevis av kroner da de studerte, lurer på hva de er oppe i nå.

Men bruker nok mye penger på meg selv, ja :/

Skrevet

-er det noen som _kjøper_ slikt? Trodde alle leste dem hos tannlegen og frisøren, jeg.....

Skrevet

Kanskje det nettopp ER det for den som ikke har all verdens å rutte med?

Ja, det har du rett i - det vet man jo ikke.

Skrevet

-er det noen som _kjøper_ slikt? Trodde alle leste dem hos tannlegen og frisøren, jeg.....

LOL

Skrevet

Tenkte på ting til huset og sånt. Espressomaskin feks.

Tjo,- det kan jo gå litt til huset av ikke helt nødvendige ting... Men ikke _så_ mye.

Skrevet

''Du, jeg tror ikke alle av oss bruker så veldig mye penger på "dill-dall". For oss er det helt umulig å både gi "så det svir" til veldedighet samtidig som vi skal kjøpe julegaver. ''

En gris koster kr 130, kyllinger kr 100. Kan du med hånden på hjertet si at du aldri i løpet av året har brukt slike astronomiske summer på noe som strengt tatt ikke var nødvendig? ;-)

Neida, jeg kjøper meg av og til en kopp kaffe på kafè, og jeg kjøper av og til ukeblad.

Jeg kunne helt sikkert kuttet ut slike ting, men det er også noe som heter livskvalitet... Med "dill og dall" tenkte jeg mer på en ekstra sminkegreie, klær for moroskyld, nye møbler/ekstra pyntegreier til huset, flotte reiser osv. Der har jeg ikke så mye å kutte, gitt...

Annonse

Skrevet

Ukeblader og magasiner? Ikke skyldig...

Men Donald har vi, da.

Skrevet

Vi gir vel ikke akkurat gaver til "kreti og pleti" vi heller, men det er endel som får gaver som takk for det de gjør for oss gjennom året. (Ønsker ikke å gå nærmere inn på akkurat det, forsåvidt, så den setningen ble vel noe ullen.)

Også har vi endel eldre mennesker som får gave i kraft av "hvem de er", altså nære slektninger. Vi har skjeive generasjoner i familien.

Men nå synes jeg egentlig at det ble bare trist, for selv om ikke jeg kjenner dere her inne, så vil jeg nok tro at det er folk også i RL som tenker sånn. Og det kan jo godt være de jeg har tenkt på dette til.

ViViola, ikke bli trist da..

Det er sikkert mange som synes det er en ny og fin trend. Og du forklarte fint et annet sted her, om de du tenkte å gi det til. Det ga jo et annet perspektiv.

Skrevet

Så bra!

:-)

Jeg kjenner noen som blir veldig glad for stearinlys.

Men ingen som blir glad for julepynt. det har man jo.

Skrevet

Jeg blir glad for julepynt. Er så lei mye av julepynten jeg har, men prioriterer sjelden å kjøpe nytt, har så mye annet jeg velger å bruke penger på før det. Så julepynt mottas med takk av meg. :o)

Skrevet

Det er sikkert litt ulikt det òg.

Skrevet

Jeg har gitt en venninne noe liknende en gang iblant, men henne kjenner jeg så godt at jeg vet hun synes det er bare positivt. Hun er fadder på ungene mine og får gave fra dem også, så dette har vært i stedet for en "voksengave".

Jeg synes i utgangspunktet ikke at jeg gir bort så mye gaver at det er akkurat _denne_ utgiften jeg skal avstå fra, til fordel for å gi penger til et godt formål. Jeg kjøper ikke mange pliktgaver til folk som har alt.

Jeg er vært fast giver til flere organisasjoner i 30 år (og da mener jeg månedlig, ikke hver jul), så det er ikke så få "geiter" jeg har finansiert. Dette med geiter og kyllinger er jo ikke reelt, det er bare for å vise hvordan pengene kan komme til nytte.

MEN: Jeg kjøper nesten alltid noen gaver fra f.eks. UNICEF. Da får mottakeren en liten ting, og pengene går til organisasjonen bak og / eller en liten U-landsbedrift. Jeg har kjøpt julevarer som papir, merkelapper, lys osv. også fra slike kilder. Det koster litt ekstra, men det gir meg en langt bedre følelse enn å finne det aller billigste i butikken.

Jeg får så få julegaver at spørsmålet om hva jeg ville mene om å få en veldedighetsgave er lite relevant. Vi har kuttet ut "overflødige" gaver voksne imellom.

''Dette med geiter og kyllinger er jo ikke reelt, det er bare for å vise hvordan pengene kan komme til nytte.

'' Nå ble jeg skuffet. Jeg trodde det faktisk gikk til noe håndfast, og ikke forsvant i det store sluket, der man ikke vat om pengene går til administrasjon eller kommer frem til noen.

Skrevet

Vi gir vel ikke akkurat gaver til "kreti og pleti" vi heller, men det er endel som får gaver som takk for det de gjør for oss gjennom året. (Ønsker ikke å gå nærmere inn på akkurat det, forsåvidt, så den setningen ble vel noe ullen.)

Også har vi endel eldre mennesker som får gave i kraft av "hvem de er", altså nære slektninger. Vi har skjeive generasjoner i familien.

Men nå synes jeg egentlig at det ble bare trist, for selv om ikke jeg kjenner dere her inne, så vil jeg nok tro at det er folk også i RL som tenker sånn. Og det kan jo godt være de jeg har tenkt på dette til.

Jeg er enig med det adelie sa, og som jeg jo også sa i et annet innlegg her.

Vi har jo alle ulike grupperinger av gavemottakere/-givere, og i min lille gruppe, med bare nære familiemedlemmer, ville jeg syntes det var dumt å bytte ut vanlige gaver med slike veldedighetsgaver.

Men hadde jeg fortsatt gitt og fått "pliktgaver" til gamle venninner osv, ville jeg nok ha satt umåtelig stor pris på å få f eks kyllinger fremfor lys og servietter.

Fra jobben får vi jo "pliktgaver", som egentlig er ganske dyre og fine ting, men utrolig upersonlig da, ettersom vi er flere hundre i firmaet. For noen år siden fikk jeg en glassbolle med lokk med inngravert firmalogo - *grøss*. Det hadde vært en stor glede om vi istedet fikk en mail der vi ble ønsket god jul osv, og med beskjed om at man istedenfor julegaver til hver av oss hadde gitt en klekkelig sum til Bymisjonen el lign.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...