Gå til innhold

Veldedighet som julegave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir glad for julepynt. Er så lei mye av julepynten jeg har, men prioriterer sjelden å kjøpe nytt, har så mye annet jeg velger å bruke penger på før det. Så julepynt mottas med takk av meg. :o)

Vil du ikke ha hjemmelaget da? Jeg synes det de har i butikkene er glorete jeg...... Men jeg er vel litt spes, da..

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• adelie

15

• Lotte :o)

7

• Katt-ja

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

ViViola, ikke bli trist da..

Det er sikkert mange som synes det er en ny og fin trend. Og du forklarte fint et annet sted her, om de du tenkte å gi det til. Det ga jo et annet perspektiv.

Men jeg synes det er veldig leit om folk tror jeg gjør dette for å sole meg i en eller annen glans, eller fordi jeg vil moralisere over deres (antatte) forbruk eller noe slik. Jeg bryr meg ikke så mye om hva folk mener om meg sånn i det daglige; tror jeg i grunnen har mitt "på det tørre", men akkurat det der blir litt for mye for meg kjenner jeg.

Skrevet

Jeg er enig med det adelie sa, og som jeg jo også sa i et annet innlegg her.

Vi har jo alle ulike grupperinger av gavemottakere/-givere, og i min lille gruppe, med bare nære familiemedlemmer, ville jeg syntes det var dumt å bytte ut vanlige gaver med slike veldedighetsgaver.

Men hadde jeg fortsatt gitt og fått "pliktgaver" til gamle venninner osv, ville jeg nok ha satt umåtelig stor pris på å få f eks kyllinger fremfor lys og servietter.

Fra jobben får vi jo "pliktgaver", som egentlig er ganske dyre og fine ting, men utrolig upersonlig da, ettersom vi er flere hundre i firmaet. For noen år siden fikk jeg en glassbolle med lokk med inngravert firmalogo - *grøss*. Det hadde vært en stor glede om vi istedet fikk en mail der vi ble ønsket god jul osv, og med beskjed om at man istedenfor julegaver til hver av oss hadde gitt en klekkelig sum til Bymisjonen el lign.

Det med jobbgaver er jeg veldig enig i, utrolig hva man har fått gjennom årene. Jeg fikk en "plakett" i tre med firmalogo inngravert en gang, det var bare sært og utrolig stygt. Dessuten kostet de jo litt å få laget, skjønte jeg i ettertid.

Jeg hadde _ikke_ tenkt å la være å kjøpe julegaver, ordentlige sådanne, til de som er barn/nærmest oss altså. Jeg er ikke såååå slem.

:-)

Skrevet

Men jeg synes det er veldig leit om folk tror jeg gjør dette for å sole meg i en eller annen glans, eller fordi jeg vil moralisere over deres (antatte) forbruk eller noe slik. Jeg bryr meg ikke så mye om hva folk mener om meg sånn i det daglige; tror jeg i grunnen har mitt "på det tørre", men akkurat det der blir litt for mye for meg kjenner jeg.

Jeg tenker ikke slik. Jeg tenker at den som gir veldedighetsgaver, selv synes det er fint.

Men jeg er usikker på hva mottagerne synes, det var det jeg mente. Å ikke velge for andre. Jeg hadde aldri tenkt at du gjorde det for å fremstå som prektig eller noe sånt, helt sikkert ikke!

Skrevet

''Dette med geiter og kyllinger er jo ikke reelt, det er bare for å vise hvordan pengene kan komme til nytte.

'' Nå ble jeg skuffet. Jeg trodde det faktisk gikk til noe håndfast, og ikke forsvant i det store sluket, der man ikke vat om pengene går til administrasjon eller kommer frem til noen.

http://www.vl.no/samfunn/article3150574.ece?service=print

Skrevet

Vil du ikke ha hjemmelaget da? Jeg synes det de har i butikkene er glorete jeg...... Men jeg er vel litt spes, da..

Det er jo veldig mye forskjellig julepynt å få tak i i butikkene, da. Alt fra glorete nisser i Nille-butikker til penere ting i dyre interiørbutikker.

Men gjerne hjemmelaget, ja. Så lenge det er pent og laget av en voksen. Dorullnisser laget av 3-åringer kan jeg styre meg for. Unntak er selvsagt alt som dattera mi har laget, det er bare kos å få. :o)

Annonse

Skrevet

Jeg tenker ikke slik. Jeg tenker at den som gir veldedighetsgaver, selv synes det er fint.

Men jeg er usikker på hva mottagerne synes, det var det jeg mente. Å ikke velge for andre. Jeg hadde aldri tenkt at du gjorde det for å fremstå som prektig eller noe sånt, helt sikkert ikke!

Men det å velge for andre gjelder vel også "vanlige" julegaver... Når man ikke _vet_ hva folk ønsker seg/trenger, mener jeg.

Skrevet

Det med jobbgaver er jeg veldig enig i, utrolig hva man har fått gjennom årene. Jeg fikk en "plakett" i tre med firmalogo inngravert en gang, det var bare sært og utrolig stygt. Dessuten kostet de jo litt å få laget, skjønte jeg i ettertid.

Jeg hadde _ikke_ tenkt å la være å kjøpe julegaver, ordentlige sådanne, til de som er barn/nærmest oss altså. Jeg er ikke såååå slem.

Re gaver med logo: En ting å få det fra eget firma, men jeg fikk en gang et fat med inngravert logo fra _et annet firma_ som ekstra påskjønnelse for et foredrag.....

Hva er galt med konfekt, liksom? ;-)

Skrevet

Re gaver med logo: En ting å få det fra eget firma, men jeg fikk en gang et fat med inngravert logo fra _et annet firma_ som ekstra påskjønnelse for et foredrag.....

Hva er galt med konfekt, liksom? ;-)

Huff... Det er vanskelig å se reelle bruksområder for slike gaver!

Moren til en venninne av meg har vært lærer i snart 40 år. Hun viste meg en gang "samlingen" av gaver hun hadde fått opp gjennom årene, fra alle klassene hun hadde hatt. Det var ubegripelig mye kakefat "Med hilsen fra 5B 19xx-19xx". Godt ment, ja, men det er begrenset hvor mange slike fat man får til å bruke opp selv gjennom et langt liv...

Skrevet

Huff... Det er vanskelig å se reelle bruksområder for slike gaver!

Moren til en venninne av meg har vært lærer i snart 40 år. Hun viste meg en gang "samlingen" av gaver hun hadde fått opp gjennom årene, fra alle klassene hun hadde hatt. Det var ubegripelig mye kakefat "Med hilsen fra 5B 19xx-19xx". Godt ment, ja, men det er begrenset hvor mange slike fat man får til å bruke opp selv gjennom et langt liv...

*S* Det var nettopp slike gaver vi ga til våre lærere på barneskolen !! Men det var godt ment, da. Ungdomsskoleelever kan jo ikke akkurat kjøpe ei flaske vin heller;-)

Skrevet

Men det å velge for andre gjelder vel også "vanlige" julegaver... Når man ikke _vet_ hva folk ønsker seg/trenger, mener jeg.

Ja. Jeg er veldig ambivalent i forhold til julegaver.

Skrevet

ps: Når det ikke gjelder de aller nærmeste, altså. Har ikke så mye familie, så her er det få.

Skrevet

Den siste gammeltanta mi døde for et par år siden, mange og nitti år gammel. Mine egne tanter og onkler har forlengst sluttet å gi gave til oss, bortsett fra ett sett som gir til junior (han får alltid penger).

Vi gir ikke lenger julegaver til egne søsken, bare til barna. Så de enste voksne som får gaver fra oss (og som vi får fra), er våre egne foreldre, + at vi gir til hverandre, da, mannen min og jeg.

Vi gir heller ikke faste julegaver til våre venner, bare til noen av barna (inklusive juniors venner).

Meget likt vårt opplegg. Men da størsten var nyfødt hadde vi en del gammeltanter uten smak ;-)

Annonse

Skrevet

*S* Det var nettopp slike gaver vi ga til våre lærere på barneskolen !! Men det var godt ment, da. Ungdomsskoleelever kan jo ikke akkurat kjøpe ei flaske vin heller;-)

Joda, gavene var godt ment, tror også vi gjorde det samme. Men som trinnkontakt har jeg denne opplevelsen i hodet når det snakkes om gaver til lærerne. Og jeg protesterer heftig! :-)

(Vi trinnkontakter kjøpte vin til lærerne, vi, og pakket de inn pent og nøytralt. Vi vet at de drikker vin, altså.)

Skrevet

Ikke godt å vite helt hva man skal gjøre, nei.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1227104594' post='4018812]

Meget likt vårt opplegg. Men da størsten var nyfødt hadde vi en del gammeltanter uten smak ;-)

;-)

Jeg har stort sett vært forskånet for rare gaver, altså, men har fått noen av en tante som langt fra var gammel på givertidspunktet, men smak er jo ikke aldersbetinget;-)

Pluss de første årene fra svigers synes jeg var litt snodige, ettersom de var litt for tydelige på å vise at det tok lang tid før jeg ble "tatt inn i varmen". Jeg skjønner jo at man gjerne vil tilgodese eget barn mest, men min mor løste et eventuelt dilemma her ved å gi oss felles gave til jul (og så heller forskjellsbehandle til bursdag).

Første året som samboer fikk jeg et duftkrus med parfymerte, tørkede blomsterblader, mens samboeren satt der og pakket opp gave på gave, mens gaven fra _min_ mor var til oss begge.... ;-/

Skrevet

Joda, gavene var godt ment, tror også vi gjorde det samme. Men som trinnkontakt har jeg denne opplevelsen i hodet når det snakkes om gaver til lærerne. Og jeg protesterer heftig! :-)

(Vi trinnkontakter kjøpte vin til lærerne, vi, og pakket de inn pent og nøytralt. Vi vet at de drikker vin, altså.)

Litt annerledes når gavene gis fra trinnkontaktene, ja. Jeg var julegaveansvarlig et år i bhg, og stemte da for vin fremfor det sedvanlige lys og servietter, og det ble meget populært hos mottakerne.

Ser forresten at forrige innlegg var en salig blanding av barenskole og ungdomsskole, men du skjønte poenget mitt:-)

Skrevet

;-)

Jeg har stort sett vært forskånet for rare gaver, altså, men har fått noen av en tante som langt fra var gammel på givertidspunktet, men smak er jo ikke aldersbetinget;-)

Pluss de første årene fra svigers synes jeg var litt snodige, ettersom de var litt for tydelige på å vise at det tok lang tid før jeg ble "tatt inn i varmen". Jeg skjønner jo at man gjerne vil tilgodese eget barn mest, men min mor løste et eventuelt dilemma her ved å gi oss felles gave til jul (og så heller forskjellsbehandle til bursdag).

Første året som samboer fikk jeg et duftkrus med parfymerte, tørkede blomsterblader, mens samboeren satt der og pakket opp gave på gave, mens gaven fra _min_ mor var til oss begge.... ;-/

Enkelte er snåle = (dine) svigerforeldre. Enhver blir skuffet av slik tåpelig gavegivning. :(

Skrevet

Litt annerledes når gavene gis fra trinnkontaktene, ja. Jeg var julegaveansvarlig et år i bhg, og stemte da for vin fremfor det sedvanlige lys og servietter, og det ble meget populært hos mottakerne.

Ser forresten at forrige innlegg var en salig blanding av barenskole og ungdomsskole, men du skjønte poenget mitt:-)

Gavene var fra klassen, men de ble ikke overrakt med stor ståhei og bravur. Snakket med lærerne etterpå, og de var veldig glade for en slik gave - og ikke enda ett fat i skapet. Men jeg mener ikke at alle gaver til lærerne er håpløse, altså, det var bare den fatsamlingen jeg nevnte tidligere som har gitt meg et litt annet perspektiv på dette.

Jeg skjønte hva du mente, ja. :-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1227105255' post='4018855]

Enkelte er snåle = (dine) svigerforeldre. Enhver blir skuffet av slik tåpelig gavegivning. :(

Men når sant skal sies så har dette endret seg kraftig siden dess:-) Nå får jeg nesten "for mye". De kunne godt ha redusert gavenivået kraftig, nå som de jo har barnebarn som de kjøper til også.

Jeg skriver "de", men det er vel ingen hemmelighet at det er svigermor som er gavesjefen - da som nå. Bortsett fra at hun var i overkant tilbakeholden i begynnelsen, synes jeg hun er veldig flink til å kjøpe gaver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...