Gå til innhold

Veldedighet som julegave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men når sant skal sies så har dette endret seg kraftig siden dess:-) Nå får jeg nesten "for mye". De kunne godt ha redusert gavenivået kraftig, nå som de jo har barnebarn som de kjøper til også.

Jeg skriver "de", men det er vel ingen hemmelighet at det er svigermor som er gavesjefen - da som nå. Bortsett fra at hun var i overkant tilbakeholden i begynnelsen, synes jeg hun er veldig flink til å kjøpe gaver.

Bra! - at det har endret seg til det bedre. Jula tar dog helt av hos noen ;-)

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• adelie

15

• Lotte :o)

7

• Katt-ja

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men jeg synes det er veldig leit om folk tror jeg gjør dette for å sole meg i en eller annen glans, eller fordi jeg vil moralisere over deres (antatte) forbruk eller noe slik. Jeg bryr meg ikke så mye om hva folk mener om meg sånn i det daglige; tror jeg i grunnen har mitt "på det tørre", men akkurat det der blir litt for mye for meg kjenner jeg.

Vet du, det tror jeg de færreste tenker. Selv falt ikke tanken meg inn før jeg leste masse negative innspill på et annet forum.

Jeg synes ikke det blir som om giveren donerer penger til en god sak, men som om JEG selv gjør det. Det er jo penger som ellers ville gått til meg, og som nå går til en god sak. Jeg ville blitt veldig glad for en slik gave. :)

Skrevet

Vet du, det tror jeg de færreste tenker. Selv falt ikke tanken meg inn før jeg leste masse negative innspill på et annet forum.

Jeg synes ikke det blir som om giveren donerer penger til en god sak, men som om JEG selv gjør det. Det er jo penger som ellers ville gått til meg, og som nå går til en god sak. Jeg ville blitt veldig glad for en slik gave. :)

Det var jo hyggelig. :-) Men jeg synes det blir veldig mye negativt her, så jeg tror rett og slett ikke jeg lenger har lyst til å gjøre det...

Skrevet

Men når sant skal sies så har dette endret seg kraftig siden dess:-) Nå får jeg nesten "for mye". De kunne godt ha redusert gavenivået kraftig, nå som de jo har barnebarn som de kjøper til også.

Jeg skriver "de", men det er vel ingen hemmelighet at det er svigermor som er gavesjefen - da som nå. Bortsett fra at hun var i overkant tilbakeholden i begynnelsen, synes jeg hun er veldig flink til å kjøpe gaver.

Men da vet du iallfall at hun mener det godt nå. Ellers hadde hun fremdeles vært 'gnien' mot deg.. Selv om du følte deg uønsket tidligere, det må ha vært guffent.

Skrevet

Men da vet du iallfall at hun mener det godt nå. Ellers hadde hun fremdeles vært 'gnien' mot deg.. Selv om du følte deg uønsket tidligere, det må ha vært guffent.

"Uønsket" er neppe riktig ord - mer en slags holdning som at "jeg får vente og se om dette forholdet varer før jeg involverer meg mer".

Skrevet

Det var jo hyggelig. :-) Men jeg synes det blir veldig mye negativt her, så jeg tror rett og slett ikke jeg lenger har lyst til å gjøre det...

Nå må du ikke skrumpe helt inn som en liten rosin her da:-)

Jeg var kanskje ikke like diplomatisk som laban, men både hun og jeg ga jo uttrykk for at dette kunne passe til f eks venninner og andre "voksengaver" utenfor den nærmeste krets:-)

Men det er jo andre muligheter, da, og her er noen eksempler:

Frelsesarmeens nettbutikk. Jeg har ikke handlet fra nettet, men har flere ganger handlet på Sally Anns butikk på Majorstua.

Deres filosofi er som følger:

''Sally Ann er Frelsesarmeens konsept for rettferdig handel. Vi ønsker å gi mennesker i vanskelige situasjoner, et håp for fremtiden sin ved å gi dem et arbeid. Vi skaper arbeid, ved å lage attraktive produkter med god funksjonalitet - produkter som faller i smak for de aller fleste. Det skaper volum i produksjonen vår! ''

http://www.frelsesarmeen.no/shop/index.php?main_page=index&cPath=19

Et annet alternativ er kirkens bymisjon:

http://www.bymisjon.no/templates/form____16096.aspx

Eller hva med Unicef?

http://shop.unicef.no/

Dette var noen eksempler på steder der man kan kjøpe en _ting_, men likevel slik at pengene går til et godt formål.

Lykke til uansett hva du velger:-)

Annonse

Skrevet

Nå må du ikke skrumpe helt inn som en liten rosin her da:-)

Jeg var kanskje ikke like diplomatisk som laban, men både hun og jeg ga jo uttrykk for at dette kunne passe til f eks venninner og andre "voksengaver" utenfor den nærmeste krets:-)

Men det er jo andre muligheter, da, og her er noen eksempler:

Frelsesarmeens nettbutikk. Jeg har ikke handlet fra nettet, men har flere ganger handlet på Sally Anns butikk på Majorstua.

Deres filosofi er som følger:

''Sally Ann er Frelsesarmeens konsept for rettferdig handel. Vi ønsker å gi mennesker i vanskelige situasjoner, et håp for fremtiden sin ved å gi dem et arbeid. Vi skaper arbeid, ved å lage attraktive produkter med god funksjonalitet - produkter som faller i smak for de aller fleste. Det skaper volum i produksjonen vår! ''

http://www.frelsesarmeen.no/shop/index.php?main_page=index&cPath=19

Et annet alternativ er kirkens bymisjon:

http://www.bymisjon.no/templates/form____16096.aspx

Eller hva med Unicef?

http://shop.unicef.no/

Dette var noen eksempler på steder der man kan kjøpe en _ting_, men likevel slik at pengene går til et godt formål.

Lykke til uansett hva du velger:-)

Neida, jeg er ingen rosin - jeg var nok en smule naiv i utgangspunktet, tror jeg, for jeg hadde jo ikke tenkt disse tankene selv. Men-men.

Jo, en ting er helt fint, men det var liksom det vi tenkte å unngå litt med å gi penger. Det handler litt om vår personlige økonomi også, alt som skal gis til disse mer "pliktige" må sendes, noe som også drar på.

Men takk for innspill, jeg skal absolutt vurdere disse variantene (men ikke til de som var aktuelle for en veldedig gave). :-)

Skrevet

Nei, jeg vil ha gave av de nærmeste i familien. Men f.eks til et rundt årstall og man feirer med mange vennepar så kunne jeg tenke meg det som alternativ gave. Særlig når man blir eldre og har det meste som trenges av ting fra før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...