Gå til innhold

Nærsynthet hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistenker at jenta mi på 8 er litt nærsynt. Hun sier at hun av og til ikke klarer å se bokstavene på tavle på skolen tydelig.

Hvor henvender man seg i første omgang for å avklare dette? Helsestasjon? Øyelege? Optiker?

Gjest høstløv
Skrevet

Gå lit fastlegen og få en henvisning til øyenlege, han kan undersøke øynene for evt. sykdommer.

Deretter går du til optiker, som tilpasser evt. brille til barnet ditt.

I mellomtiden, spør du om hun kan få en plass i klassen, som er nærmere tavlen, slik at hun kan se alle bokstavene.

Skrevet

Fastlegen henviser videre om det er behov for utredelse. Har barnet øredobb? Har hørt om at noen får synsproblemer etter å ha fått hull i ørene.

Skrevet

Hvis hun ser uklart er det sikkert nærsynthet. Når hun merker det så tydelig selv blir det sikkert deilig med briller!

Det er også ganske lettvint å gå rett til optiker, jeg har veldig god erfaring med å få time + ferdige briller på 1,5 uke:) Optikeren ser vel også om det er øyesykdommer og henviser deg til øyelege hvis det er behov.

Skrevet

Fastlegen henviser videre om det er behov for utredelse. Har barnet øredobb? Har hørt om at noen får synsproblemer etter å ha fått hull i ørene.

Ja, hun har hull i ørene men har hatt det lenge.... Hvordan skal dette kunne ha en sammenheng tror du?

Jeg er også usikker på om hun faktisk ser dårlig eller ei. Vi var til øyelege for bare noen uker siden og generell øyehelse var helt fin. Men hun hadde da ikke nevnt noe om at hun hadde problem med å lese på tavla.

I tillegg er det et par jenter i klassen som har fått briller og hun synes dette er veldig kult. Mulig dette påvirker henne.... :-)

Uansett må jeg jo få det sjekket opp.

Skrevet

Ja, hun har hull i ørene men har hatt det lenge.... Hvordan skal dette kunne ha en sammenheng tror du?

Jeg er også usikker på om hun faktisk ser dårlig eller ei. Vi var til øyelege for bare noen uker siden og generell øyehelse var helt fin. Men hun hadde da ikke nevnt noe om at hun hadde problem med å lese på tavla.

I tillegg er det et par jenter i klassen som har fått briller og hun synes dette er veldig kult. Mulig dette påvirker henne.... :-)

Uansett må jeg jo få det sjekket opp.

Min sønn var så påståelig, han måtte ha briller. Det ble funnet en skjevhet i hornhinna og han fikk briller. Det var stas i et par mndr. Så var det ikke "behov" lengre. Om det var et ønske eller om det hjalp det vites ikke :)

Har hørt om dette med synet i forbindelse med øreakupunktur. Punktet hvor de få det første hullet skal være øyepunktet.

Gjest høstløv
Skrevet

Min sønn var så påståelig, han måtte ha briller. Det ble funnet en skjevhet i hornhinna og han fikk briller. Det var stas i et par mndr. Så var det ikke "behov" lengre. Om det var et ønske eller om det hjalp det vites ikke :)

Har hørt om dette med synet i forbindelse med øreakupunktur. Punktet hvor de få det første hullet skal være øyepunktet.

Min sønn kom hjem fra helsesøster og sa at han måtte ha briller. Vi trodde at han så helt fint.

Han fikk briller har har ikke hatt de av seg, unntatt når han sover.

Men så har han også -6 eller noe sånt.

Skrevet

Min sønn kom hjem fra helsesøster og sa at han måtte ha briller. Vi trodde at han så helt fint.

Han fikk briller har har ikke hatt de av seg, unntatt når han sover.

Men så har han også -6 eller noe sånt.

Hadde han - 6 uten at noen merket det før?? Da ser han jo så og si ingenting....! Skjønner godt han ikke tar av seg brillene da, ja..

Gjest høstløv
Skrevet

Hadde han - 6 uten at noen merket det før?? Da ser han jo så og si ingenting....! Skjønner godt han ikke tar av seg brillene da, ja..

Dengang han var gutt, så var han ti helsekontroll før han begynte på skolen, og helsesøster testet synet og sa at han så litt svakt, men at det var innenfor normalen.

Et par år etterpå kommer så meldingen fra samme helsesøster om at han trenger briller, og det får han selvfølgelig.

Det første han sa da vi kom ut fra optikeren og han hadde briller på nesen var at det var noen fine hus på den andre siden av gaten.

Han leste fra han var 4 1/2 år og fulgte ellers veldig godt med på skolen, det eneste vi reagerte på var at han satte seg så nærme TV'en. Ellers hadde vi ingen anelse om at han så så dårlig. Dårlig syn var jo hverdagen for ham, han kjente ikke til noe annet.

Skrevet

Jeg skulle tro at det også avhenger av arnets alder og modenhet om du bør gå veien om øyenlege eller ta direkte kontakt med optiker.

Min nevø var hos øyenlege først, men han var bare 4-5 år da han fikk briller. Min var 10, og vi kontaktet optiker direkte. Det gikk kjempefint.

Skrevet

Hos mange større seriøse optikere finnes det av og til en optiker som også har videre utdannelse som øyelege.

Uansett så tar du selvsagt kontakt med optiker og undersøker synet med en gang. Hvis det er minus en eller mer så må barnet ha briller umiddelbart.Optiker kan ofte også se om det finnes noe mer som må undersøkes og henviser da videre til øyelege om det trenges.

I ditt tilfelle har du vært hos øyelege forstår jeg og da er det optiker du går til nå.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Dengang han var gutt, så var han ti helsekontroll før han begynte på skolen, og helsesøster testet synet og sa at han så litt svakt, men at det var innenfor normalen.

Et par år etterpå kommer så meldingen fra samme helsesøster om at han trenger briller, og det får han selvfølgelig.

Det første han sa da vi kom ut fra optikeren og han hadde briller på nesen var at det var noen fine hus på den andre siden av gaten.

Han leste fra han var 4 1/2 år og fulgte ellers veldig godt med på skolen, det eneste vi reagerte på var at han satte seg så nærme TV'en. Ellers hadde vi ingen anelse om at han så så dårlig. Dårlig syn var jo hverdagen for ham, han kjente ikke til noe annet.

Guttungen hadde dårlig syn uten at vi oppdaget det, han var yngre da, men vi hadde ikke peiling. Holdt på å ramle av stolen jeg når jeg fikk beskjed om at han har + 8.75 og + 7.75.

Han var jo vant med at slik var det, så han fungerte jo.

Brillene er nå bare av ved soving, han bader og alt med dem.

Har nå kjøpt svømmebriller med styrke til han siden vi skal på badeferie, spent på om han liker dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...