Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

dersom huset deres brant ned uten tap av liv?

Jeg må innrømme at jeg tror jeg ville trukket på skuldrene, ringt forsikringsselskapet og deretter booket inn på nærmeste hotel.

Jeg er ikke særlig sentimental.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

3

• candyqueen_83

2

• pekkaline

2

• også en mor

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, jeg ville ha grått.

Men så gråter jeg av det meste, da, senest i går da jeg hørte på sangen "Victor Jara" med Lillebjørn Nilsen.

Skrevet

Du har hatt tid til å tenke på litt av hvert mens du har tilbrakt tiden på potta de siste døgn...?! ;p

Jeg hadde gjort som deg, selv om det hadde vært trist med minner som gikk tapt...

Skrevet

Ja, jeg tror jeg ville grått. Ikke minst pga sjokket! Og tenk alle de gode minnene fra huset, de uerstattelige minnene fra ferieturer osv.. Metn det er kanskje ikke det man tenker først på i en slik situasjon?

Skrevet

Man har jo mange ting som betyr mye hjemme da. Bilder og andre typer minner. Jeg ville nok begynt å grine, og blitt kjempelei meg.

Men selvfølgelig verre om det går liv. Mennesker eller dyr.

Gjest kvinnen08
Skrevet

Vet ikke om jeg ville ha gint. Men blitt melankolsk, trist og nervøs :o)

Skrevet

Nei.

Det mest verdifulle har vi i en bankboks, det er bildene av vårt døde barn. Resten er TING. Det kan kjøpes igjen.

Skrevet

Jeg er veldig sentimental, så ja det ville jeg gjort.

Spesielt over alle bildene våre. Mange år fra barna var små, frem til i dag. Bilder fra alle reisene våre. Nei, huff, det ville vært tragisk. Å miste boksamlinga mi, ville også vært tragisk.

Møbler og annet innbo kan erstattes.

Skrevet

Jeg ville grått av glede over at mine kjære overlevde. Jeg er kanskje nostalgisk, men ikke særlig materialistisk, så jeg ville ergre meg over tapet en dag eller to, også se på det som en fresh start på en ny tilværelse. Interessant spørsmål, forresten.

Skrevet

JA - uten tvil! tenk på alle bildene mine (fotografier av venner, sønnen og gamle bilder før digitalkameraets tid), og alle klærne mine. Jeg bruker en evighet på å finne klær jeg trives i, og ikke minst alle smykkene mine. Altså personlige eiendeler som betyr mye for meg (klærne betyr minst) Møbler osv. kan jeg alltids kjøpe nytt av, men for en jobb da og begynne helt på nytt når man har fått et hjem man trives i.

Skrevet

Det er vanskelig å si ka eg hadde gjort, men nå er det så lenge siden eg grein sist at eg er neimen ikkje sikker på hvordan det gjøres.

Før var eg ganske sentimental, i perioder.

Eg tror eg ville slått ut med armene, ringt forsikringsselskapet og tatt første fly til Toscana.

Skrevet

Jeg griner bare av å se et St.hans bål.

Da er du vel glad det er lenge til St.Hans?

Skrevet

Ja, jeg tror nok jeg ville begynt å gråte..Men vanskelig å vite da..

Men man har jo gjerne noen ting i huset man er glad i, som aldri kan erstattes...

Alt av fotografier er ingen kriise her, for det har vi sikret oss.

Så om huset brenner, har vi forsatt alt av bilder.

Skummelt med brann....

Skrevet

Ja, jeg tror jeg ville grått. Ikke minst pga sjokket! Og tenk alle de gode minnene fra huset, de uerstattelige minnene fra ferieturer osv.. Metn det er kanskje ikke det man tenker først på i en slik situasjon?

''Ikke minst pga sjokket! ''

Ja, man trenger ikke være materialistisk for at man tar til tårene i ymse situasjoner! :-)

Mister man huset mister man jo ikke bare eiendelene sine, men _hjemmet_ sitt. Jeg tviler på at jeg bare hadde trukket på skuldrene og ringt forsikringsselskapet da.

Men i et par andre dramatiske situasjoner jeg har vært oppe i, bl a at jeg var passasjer i en bil som smalt inn i fjellveggen i 60 km/t, eller at hotellet vårt brant på ferie i utlandet en gang, har jeg ikke grått. Da har jeg selvsagt vært takknemlig for at vi klarte oss bra, og har ringt forsikringsselskapet og vært mer opptatt av å løse de praktiske problemene som oppstår i kjølvannet av slike hendelser.

Skrevet

Ja, det ville jeg absolutt. Ikke så mye for huset,. men for bildene og andre kjære eiendeler, arvegods som ikke kan erstattes etc.

Selve huset kan bygges opp igjen.

Gjest jobber i barnehage
Skrevet

Jeg tror ingen helt vil forstå hvordan de vil reagere før de faktisk er i den situasjonen. Jobben min brant ned for noen år siden, og det var bare en JOBB. Nesten samtlige grein, og var helt i sjokk. Det er masse minner der, og all tid og krefter man har lagt ned, og så er det bare borte.

Har opplevd innbrudd - det er også ganske sjokkerende å få huset endevendt og tømt... Reaksjonen kommer kanskje ikke der og da, men gjerne senere.

Det værste med en brann er vel at det er så ugjenkallelig. Det er alltid noe man skulle ha reddet eller masse minner som gjør det så følelsesladet..

Men selv om det bare er en bygning, og det helt klart er viktigest at ingen ble skadet/døde, så er det en følelsesmessig påkjenning og jeg tror at reaksjonen ikke helt kan forutsies.

Merker meg at de som har svart hittil ikke har opplevd (hus)brann selv, så det er kanskje vanskelig å vite...?

Skrevet

Gjett om at jeg ville. Alt jeg eier og har er nøye utvalgt selv om det ikke nødvendigvis er så dyrt. Jeg har samlet ting hele livet, og jeg bryr meg om det aller meste av det jeg har rundt meg. Det hadde vært krise om huset brant ned. Da hadde jeg virret rundt som en forvirra høne og ikke funnet fred. Jeg hadde nesten heller mistet et ben om jeg måtte velge

Skrevet

Jeg fikk litt dårlig samvittighet over svaret mitt jeg.

Jeg ville først og fremst vært overlykkelig over at alle overlevde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...