Gå til innhold

Julegavepapir

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke jeg..men jeg tenker på sånne hjemlagede pynt.

Jeg har ikke barn så jeg aner ikke om man lager makaroniesker som man kan henge på treet.. men det skulle ikke meg forundre :)

Vi har i grunnen fått veldig lite pynt laget av junior som passer til juletreet - det er mest større ting som må stå på et bord eller henges på veggen. Jeg tror kanskje vi har en snøkrystall laget av hvite plastperler som er smeltet sammen ved hjelp av strykejern, og lkanskje en julekurv eller to i glanspapir.

Ihvertfall ingen makaroni- eller dorullting:-)

Ellers så har treet enkelte andre hjemmelagede ting, og det er først og fremst mange intrikate flettede kurver som jeg laget for mange herrens år siden - noen av dem er riktig så forseggjorte. Og så har jeg et par borderte artikler.

Fortsetter under...

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

27

• Lillemus

21

• Mary Poppins

10

• Anonym 82

5

Skrevet

Og jeg kan ikke fordra rotete juletrær med hjemmelagde donisser, makaroniesker osv. Selv om det betyr aldri så mye:) Min familie er ekstremt opptatt av interiør og etterlater veldig lite til tilfeldighetene :)

Men jeg innrømmer som sagt at vi er noe underlige på det området altså! :)

En _viss_ sensur er det faktisk også hos oss. Makaronieskepynt har jeg ikke hørt om. Enkelte pynt er ikke spesielt pene, men henges opp likevel. Jeg synes totaliteten pleier å bli pen, men kanskje aller mest koselig.

For ordens skyld - jeg er også ganske opptatt av interiør. og pleier å like en mer modernistisk stil og er ikke av "kosetypen" i denne forbindelse.

Skrevet

For min del er den beste med julen tiden _før_ jul. Vi pynter til jul kanskje rundt 15 desember, og ettersom gavene kjøpes legges de under treet når de er ferdigpakket :) Kunne aldri falt meg inn å pynte tre dagen før julaften :)

''Kunne aldri falt meg inn å pynte tre dagen før julaften :)''

Hehe, her er vi også ulike.

Vi liker å pynte treet 22. eller 23. desember. Jeg synes julestemningen vi får av treet og pynten forøvrig er sterkest når juletreet er nypyntet og velduftende. Hadde jeg pyntet ti dager før jul ville jeg nærmest ønske å kvitte meg med treet og annen julepynt innen julaften.

Skrevet

Det er faktisk en viss sensur hos oss også, vi henger ikke opp den største og "styggeste" pynten. Men terskelen er ikke høy.

Synes alltid treet vårt pleier å være pent, men kanskje aller mest koselig! :)

''kanskje aller mest koselig! :)''

Ja, dette tiltredes i aller høyeste grad:-)

Jeg kjenner en mann som er ekstremt opptatt av design og matching - også når det gjelder juletre, og har et meget strengt fargeregime, samt meget bestemte oppfatninger om hvordan pynten må henges opp for å få mest mulig balanse i pynten.

Kone og barn er non grata når treet skal pyntes, og han henger opp en og en ting, mens han tar noen skritt tilbake for å forsikre seg om at plasseringen ble "riktig".

Punt laget av barna er selvsagt bannlyst, så de bruker å ha en granbarkvist i gangen i annen etasje der barnas pynt kan henges... ;-)

Skrevet

''kanskje aller mest koselig! :)''

Ja, dette tiltredes i aller høyeste grad:-)

Jeg kjenner en mann som er ekstremt opptatt av design og matching - også når det gjelder juletre, og har et meget strengt fargeregime, samt meget bestemte oppfatninger om hvordan pynten må henges opp for å få mest mulig balanse i pynten.

Kone og barn er non grata når treet skal pyntes, og han henger opp en og en ting, mens han tar noen skritt tilbake for å forsikre seg om at plasseringen ble "riktig".

Punt laget av barna er selvsagt bannlyst, så de bruker å ha en granbarkvist i gangen i annen etasje der barnas pynt kan henges... ;-)

Hehe, som sagt synes jeg sånt blir totalt selvmotsigende - jula er barnas tid, først og fremst, og å bannlyse deres pynt i jula er rmeg fremmed.

Skulle vi derimot ha fest nyttårsaften ville nok stilen blitt en helt annen *S*

Skrevet

Hehe, som sagt synes jeg sånt blir totalt selvmotsigende - jula er barnas tid, først og fremst, og å bannlyse deres pynt i jula er rmeg fremmed.

Skulle vi derimot ha fest nyttårsaften ville nok stilen blitt en helt annen *S*

"Hehe, som sagt synes jeg sånt blir totalt selvmotsigende - jula er barnas tid, først og fremst, og å bannlyse deres pynt i jula er rmeg fremmed."

Du må huske på at jeg ikke har barn, og at jeg feirer jul hos mamma og pappa - som har store barn :)

Får jeg barn en dag så kan det nok hende de får henge pynten sin på juletreet - da må jeg bare kjøpe to juletrær ;-)

Annonse

Skrevet

"Hehe, som sagt synes jeg sånt blir totalt selvmotsigende - jula er barnas tid, først og fremst, og å bannlyse deres pynt i jula er rmeg fremmed."

Du må huske på at jeg ikke har barn, og at jeg feirer jul hos mamma og pappa - som har store barn :)

Får jeg barn en dag så kan det nok hende de får henge pynten sin på juletreet - da må jeg bare kjøpe to juletrær ;-)

Hehe, du får hygge det med to juletrær, da *S*.

Jeg hadde også juletre noen gang er før jeg fikk barn, og hadde ulik kjøpepynt og noen kurver jeg lagde selv, men syntes det ble temmelig upersonlig. Det ble hverken eller, liksom.

Skrevet

''Du må huske på at jeg ikke har barn, og at jeg feirer jul hos mamma og pappa - som har store barn :)''

Men har juletrestilen endret seg siden du selv var barn?

Skrevet

Hehe, du får hygge det med to juletrær, da *S*.

Jeg hadde også juletre noen gang er før jeg fikk barn, og hadde ulik kjøpepynt og noen kurver jeg lagde selv, men syntes det ble temmelig upersonlig. Det ble hverken eller, liksom.

Jada jeg har skjønt hva du mener om denne saken nå, og har på ingen måte tenkt å endre mening.

Skrevet

Jeg irriterer meg mer over kundene som sier ja takk til innpakking, jeg (gjerne 5 ting i hver sin pakke...) ,- når jeg står der i kø og bare skal betale....

Hehe, jeg er antakelig en av kundene foran deg i køen som aksepterer innpakking :P. Ofte prioriterer jeg butikker som jeg vet pakker, f.eks. bokhandlere.

Skrevet

Jada jeg har skjønt hva du mener om denne saken nå, og har på ingen måte tenkt å endre mening.

Hehe, neida, i like måte :P

Skrevet

*he he* skjønner tankegangen:-) Slik er det også heromkring til vanlig, og det kan være utrolig irriterende, men i julestria blir man som oftest henvist til selvinnpakking. Mange butikker setter da opp egen selvpakkedisk inne i eget lokale, og på de aller travleste tidspunktene hender det seg at det dukker opp en felles pakkedisk.

Guri, nå høres jeg ut som den PMS-bomba, men jaggu føler jeg meg slik til tider i butikker med somlete folk i kassa og kunder som "overforbruker" ekspeditørens tid;-) Derfor unngår jeg helst de verste butikkene på de verste tidspunktene, og som sagt så pakker jeg helst hjemme.

Vi er vel enige da, om at julegaveshopping bør være unnagjort FØR desember? Det tror jeg faktisk at jeg oppnår i år:-) Men så er det jo alt annet som skal handles til jul da... Men det orker jeg bare ikke å tenke på nå!

Annonse

Skrevet

Jeg irriterer meg mer over kundene som sier ja takk til innpakking, jeg (gjerne 5 ting i hver sin pakke...) ,- når jeg står der i kø og bare skal betale....

''Jeg irriterer meg mer over kundene som sier ja takk til innpakking, jeg (gjerne 5 ting i hver sin pakke...) ,- når jeg står der i kø og bare skal betale....''

Det er det verste jeg vet!!! Jeg får lyst til å si noe meget stygt i slike situasjoner, men jeg nøyer meg med å sukke meget høylydt og oppgitt... Jeg elsker butikker som har egen pakkedisk.

Skrevet

Vi er vel enige da, om at julegaveshopping bør være unnagjort FØR desember? Det tror jeg faktisk at jeg oppnår i år:-) Men så er det jo alt annet som skal handles til jul da... Men det orker jeg bare ikke å tenke på nå!

''Vi er vel enige da, om at julegaveshopping bør være unnagjort FØR desember? ''

Langt der i fra, men det er mye man kan få handlet en mandagskveld etter klokka 8 på langåpent handlesenter! ;-)

Men i fjor var jeg tidligere på'n enn normalt med de fleste julegavene, og det var i grunnen veldig deilig. Så det spørs om jeg ikke handler litt snart for å gjenta suksessen fra i fjor. Jge har allerede bestilt noe på nettet.

Skrevet

''Jeg irriterer meg mer over kundene som sier ja takk til innpakking, jeg (gjerne 5 ting i hver sin pakke...) ,- når jeg står der i kø og bare skal betale....''

Det er det verste jeg vet!!! Jeg får lyst til å si noe meget stygt i slike situasjoner, men jeg nøyer meg med å sukke meget høylydt og oppgitt... Jeg elsker butikker som har egen pakkedisk.

Jeg synes det er kjempekjekt med butikker som har innpakking! *S*

Men helst bør de også ha en hurtigkasse for de som ikke ønsker innpakking, slik de f.eks. har i noen bokhandlere.

Skrevet

Oi, dere har en helt annen skikk enn vi har, ja:-) Gaver som mottas eller kjøpes i god tid ligger typisk i poser i boden eller på loftet frem til juletreet er pyntet, og kanskje enda litt til. Sjelden gaver legges under før enn lillejulaftens kvelden.

Hjemmefra var jeg vant til trepynting på lillejulaften, men dersom det passer seg slik, pynter vi nå den 21. el 22.

Gavene skal ikke under treet før lille julaftens kvelden nei. :o)

Da jeg var liten lå de på loftet til julaften som oftest. Husker godt at vi gikk opp og ned loftstrappa hos mormor og hentet pakkene som var kalde etter å ha ligget på det kalde loftet. Ofte fyllte pakkehaugen en hel dobbeltseng! :o) *Ekstremt nostalgisk i jula*

Skrevet

Jeg synes det er kjempekjekt med butikker som har innpakking! *S*

Men helst bør de også ha en hurtigkasse for de som ikke ønsker innpakking, slik de f.eks. har i noen bokhandlere.

Dessuten så er vel innpakkerne i bokhandlerne litt bedre "trent" på innpakking, pluss at de har et relativt enkelt objekt å pakke inn som ikke tar all verdens tid.

Det blir fort litt verre i en lekebutikk der noen skal ha pakket nn ørten gaver i ymse fasonger og størrelser, og de står der og fikler for å få papiret på....

Skrevet

'' Jeg tror jeg har det fra mamma - hjemme hos dem står alle gavene i stil med fargene på juletreet. F.eks er juletreet lille og sølv, så er pakkene også lille og sølv.. noen kanskje med sorte eller hvite bånd osv (altså pakkene ser ikke like ut, men fargene passer sammen).''

Oi, skjønner vi har veldig ulikt syn på dette. Hjemme hos mine foreldre - og også hos meg/oss - er juletreet et sammensurium av hjemmelaget pynt, gaver og diverse pynt plukket opp på julemarkeder rundt omkring i verden. Det er minner knyttet til nesten hver eneste ting på treet. Dermed synes jeg det skal være slik :-). Synes elegant juletre er en total selvmotsigelse.

Er heller ikke så begeistret for nissepapir, men at gavene skal stå i stil har ikke falt meg inn.

''Vi er ikke helt gode ;-)''

Nei, tydeligvis ikke ;).

Enig med deg - juletreet skal ha masse forskjellig pynt, ting man har kjøpt her og der, fått av den eller den og hjemmelaget pynt. :o) Og det skal være masse pynt! Altså - ikke så mye at man ikke ser granbaret, men heller ikke 4 glitterlenker, lys og 7 kuler liksom.

Skrevet

Gaver fra andra får man gjerne ikke før noen få dager før julaften, så frem til da så står alle gavene i stil med treet :)

Vi pynter juletreet ganske tidlig i desember:)

Har dere gavene liggende under treet hele desember da ?

Her legges de under på julaften =) ellers blir det mye kikking og kniping blant store og små..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...