Gjest Så deilig å sove litt igjen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg har vært litt uheldig og har hatt en del påkjenninger utenfra i en særdeles lang periode. Jeg fungerer greit til daglig, går på Aurorix og Buspar men jobber fullt og får dagene til å gå. Men sammen med en del fysiske plager som jeg desverre også har fått tildelt så blir litt å stri med Jeg har ikke sovet godt en hel natt gjennom på flere år. Jeg våkner flere ganger på nettene, når jeg snur meg, eller om jeg snur meg hver gang jeg våkner, for å gå på toalettet osv. Jeg prøver å roe dagliglivet, kutter ut sen kaffe og mat osv. osv. men alikavel så drømmer jeg mye slik at jeg kan være veldig urolig når jeg våkner på morgenen. Jeg kan også med en gang jeg våkner når jeg snur meg, tenke på problemer, vanskelige situasjoner osv. Det gjør jo at jeg igjen ikke får slappet av på natten og dagene blir ennå litt tyngre tid etter tid. Nå var jeg blitt så sliten at en venn gav med to Sobril å slappe av på en kveld her, og jammen klarte jeg å sove gjennom så godt som hele natten. Ikke kunne jeg huske å ha drømt noe større og selv om jeg var litt tung på morgenen så føltes det himmelsk avslappet å endelig få en rolig natt. Jeg fikk Sobril to ganger til og tok en til hver kveld, natt. Til sammen har jeg nå sammenhengende tatt denne Sobrilen i tre netter og jeg kjenner at søvnen er en helt annen enn hva jeg har hatt på mange år. Når jeg før har gruet meg til å legge meg fordi jeg vet hvor slitsomt og frustrerende natten vil bli så er det nå en rolig følelse å gå og legge seg etter en lang arbeidsdag. Nå tenker jeg nesten hele dagen på hvor deilig det ville være å spise en slik pille på en kveld hvor ikke ringeklokka vekket med halv seks morgenen etter, så deilig det ville være å klare å sove godt til åtte, ni en gang Men jeg kan jo ikke fortsette å få tabletter av andre. Og dessuten så er vel kanskje ikke Sobril førstevalget til mine plager alikavel? Jeg ser at en god søvn kan bedre livskvaliteten min betraktelig så jeg bør helt klart be legen min om noe. Samtidig er jeg i bunn og grunn ikke så glad i tabletter/medisiner og tar dette kun når det virkelig trengs. Så derfor er jeg ikke lysten på å gå på sterke vanedannende hvis jeg kan unngå det. Men det er kanskje en vurdering dette her. Hva er alternativ medisin i en slik situasjon? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318781-litt-s%C3%B8vnhjelp-sobril-annet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vallergan Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 vallergan 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318781-litt-s%C3%B8vnhjelp-sobril-annet/#findComment-2626257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Romanov Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Hei. Kanskje det kan være en av de medisinene du går på fra før av som ødelegger søvnen din? Ikke at jeg vet det, men du kan jo høre med legen din om det. Regner med at det er angst og depresjon du sliter med utifra medisinene du bruker, så kanskje du kunne få forsøke Tolvon, som er et antidepressiva man blir trøtt av, å ta på kvelden? Men det beste av deg ville vært å ta dette opp med legen. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318781-litt-s%C3%B8vnhjelp-sobril-annet/#findComment-2626281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dr.Pemberton Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Sobril er egentlig et medikament mot angst. Det er godt å sove på sobril det kan jeg vedkjenne, men sobril er som kjent meget vanedannene og kan fort blir en vanesak. Har du nå gått 2 mnd på disse er det på tide å slutte. Jeg anbefaler også vallergan som ikke har de største bivirkningene, men fostår du vil glemme vanskelige ting og vet ikke om disse hjelper for det? Men vil understreke at sobril ikke skal brukes mot søvnmangel. Snakk med legen din om nytt medikament uten fare for tilvenning som du kan bruke over litt lengre tid til du får vekk problemene dine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318781-litt-s%C3%B8vnhjelp-sobril-annet/#findComment-2626496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Så deilig å sove litt igjen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Sobril er egentlig et medikament mot angst. Det er godt å sove på sobril det kan jeg vedkjenne, men sobril er som kjent meget vanedannene og kan fort blir en vanesak. Har du nå gått 2 mnd på disse er det på tide å slutte. Jeg anbefaler også vallergan som ikke har de største bivirkningene, men fostår du vil glemme vanskelige ting og vet ikke om disse hjelper for det? Men vil understreke at sobril ikke skal brukes mot søvnmangel. Snakk med legen din om nytt medikament uten fare for tilvenning som du kan bruke over litt lengre tid til du får vekk problemene dine. Neida, jeg har ikke gått på Sobril i to måneder! Jeg har tatt FIRE Sobril, TO en natt, EN neste natt, EN neste natt. Altså bare 3 DAGER Ønsket litt input på alternativer til mitt problem, slik at jeg kunne lese litt om de forskjellige slik at jeg var litt opplyst om diverse når jeg skulle be legen om noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318781-litt-s%C3%B8vnhjelp-sobril-annet/#findComment-2626588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Så deilig å sove litt igjen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Hei. Kanskje det kan være en av de medisinene du går på fra før av som ødelegger søvnen din? Ikke at jeg vet det, men du kan jo høre med legen din om det. Regner med at det er angst og depresjon du sliter med utifra medisinene du bruker, så kanskje du kunne få forsøke Tolvon, som er et antidepressiva man blir trøtt av, å ta på kvelden? Men det beste av deg ville vært å ta dette opp med legen. Lykke til Jeg har slitt med søvnen i flere år men har ikke brukt antidep.mer enn noen måneder, så det er ikke medisinenen Jeg blir heller ikke søvnig av dem og det er jeg glad for, for jeg er avhengig av å fungerer helt på dagtid Jeg kan godt være trett på kvelden og kan godt sovne fort, men jeg sover utrolig lett føles det og derfor våkner jeg hele tiden. Og når jeg våkner så er det ofte at tanker på stress, ting jeg skal gjøre, ting jeg ikke har fått gjort, tråkige situasjoner/episoder, ol er i tankene med en eneste gang, som igjen gjør at jeg fortsetter å være urolig frem til neste gang jeg våkner Sånn føles det i allefall Jeg kjenner også at jeg spretter opp av senga allerede før klokka ringer halv seks om morgenen og da er kroppen på høygear ofte, og fylt av følelser som kraftig irritasjon, tristhet, oppgitthet ol kraftige negative følelser. Det er slitsomt Jeg får desverre ikke sove særlig bedre elller lengre i helga heller pga dette Så jeg skulle så gjerne hatt litt hjelp for det føles som en drøm å få lov å sove normalt igjen, og kanskje litt lenge på morgenkvisteten en fridag i ny og ne 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318781-litt-s%C3%B8vnhjelp-sobril-annet/#findComment-2626590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Så deilig å sove litt igjen Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 vallergan Skrives det sånn? Jeg finner det ikke i fellekatalogen Takk for tips 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318781-litt-s%C3%B8vnhjelp-sobril-annet/#findComment-2626591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Imovane, innsovningsmedisin som kan være vanedannende. Valergan, antihistamin som virker søvndyssende, og min erfaring er at de gjør det lettere å sove gjennom hele natten. Du må ta dem et par timer før du legger deg. Hvis du tar dem for sent risikerer du å være veldig trøtt neste dag. Du må også ta et opphold på noen dager etter tre uker for å beholde effekten. Tolvon, antidepressiva som virker søvndyssende, og min erfaring er at de gjør det lettere å sove gjennom hele natten. Ulempen er faren for å legge på seg, visstnok en ganske "vanlig" bivirkning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318781-litt-s%C3%B8vnhjelp-sobril-annet/#findComment-2626768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Klaudia Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Skrives det sånn? Jeg finner det ikke i fellekatalogen Takk for tips Ja Vallergan skrives sånn. Rart du ikke fant den i Felleskatalogen. Det er en medisin mot allergi, som har trøtthet som bivirkning. Ellers har den få bivirkninger forøvrig og er såvidt jeg vet ikke vanedannende. Men som andre har sagt, så kan du få en voldsom "hangover", så du bør ta den et par timer før du legger deg om kvelden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318781-litt-s%C3%B8vnhjelp-sobril-annet/#findComment-2626779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Klaudia Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Som du sikkert vet selv, bør du jo ikke ta denne typen medikament uten å forhøre deg med legen først. Du sier selv du tok to om gangen. Da er jo spørsmålet hvor mange mg hver av disse besto av?? 10 mg holder som regel mer en nok for en som ikke har erfaring med disse tablettene. Har du tatt mer enn 20 mg er det med andre ord i det meste laget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318781-litt-s%C3%B8vnhjelp-sobril-annet/#findComment-2626780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xanordolcontin Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hei !jeg sliter også med søvnen og har gjort det i alle år.har prøvd valiu,sobril,vallergan,antipsykotika,antidepresiva osv,men legen min foreslo at vi skulle prøve et middel som heter Melatonin .Detter er ikke vanedannende og brukes mye i idrettskrettser på proff nivå for å kunne regulere søvnrytmen i forbindelse med mange reiser som innebærer tidssoneforandring.Dag blir til natt osv. Jeg vil også advare deg mot å bruke sobril eller andre medisiner i benzodiasepingruppen eksempler på disse er(Valium,sobril,alopam,apodorm,rivotril,flunipam,xanor ) Jeg brukte flere av de medisinene jeg har beskrevet gjennom mange år og jeg kan si deg at det var ett helvete å slutte med disse medisinene.Jeg måtte legges inn på psykiatrisk sykehus pga abstinens symtomer som var så kraftige at jeg fikk delirium og gikk inn i en alvorlig psykose. Etter sykehusoppholdet tok det nesten 1 år før kropp og sinn fungert normalt igjen. Så mitt råd til deg er som følger.Kontakt fastlegen din og be om en rekvisisjon til søvnutredelse.Be deretter om en resept på melatonin.Prøv melatoninen i 1 uke og ikke gi opp om du ikke skulle få sove den første natten på melatonin.Det kan ta noen dager før den virker skikkelig. Skulle du alikevel fortsatt ha søvnproblemer som er av en art som gjør det vanskelig å prestere på jobb,ta seg av event barn osv.Så vil det være riktig å bruke et søvndyssende middel.Sobril er så vidt jeg vet det benzo preparatet som har lavest avhengighets potensiale,men benzo preparater bør aldri være første valg.Prøv først Imovane(Zoplikone) eller stilnoct(Zolpidem) Disse virker stortsett godt,men bør ikke brukes utover 2 uker og det finnes et visst missbrukspotensiale samt,avhengighet etter lengre tids bruk! Mvh Sf 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318781-litt-s%C3%B8vnhjelp-sobril-annet/#findComment-2629569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.