Gjest Lady42 Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 I går fikk jeg vite at jeg har krav på omsorgslønn for jeg har ei datter som er psykisk utviklingshemmet. (ikke fått diagnosen før nå) ringte i dag og de skulle sende meg søknadspapirer. Hun er 9 år.men fungerer som 5-6 år. hun går på vanlig skole har IOP og får nå også IP men det er mye rundt henne som jeg må ordne.jeg er skilt og faren stiller ikke opp.alt faller på meg og min nye mann. hun må passes på..finne klær til og ha hjelp med mye.går mye tid til møter osv. noen som vet. tar det lang tid.? vansklig å få innvilget? (ønsker også å komme i kontakt med andre foreldre i Akershus med unger med "lettere psykisk utviklingshemming) men som ligger i nedre del her. noen der ute ?så ta kontakt:O)) 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Ikke for at jeg skal bry meg, men har hun hjelpestønad, ellers så må du søke på det 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Hjelpestønad søker du på NAV. Omsorgslønn utbetales av kommunen. Send søknad om omsorgslønn nå, før de fordeler pengene i budsjett for neste år. Sannsynligvis vil du få hjemmebesøk fra ansatte i sosialetaten for å vurdere hjelpebehovet. 0 Siter
Gjest Lady42 Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Ikke for at jeg skal bry meg, men har hun hjelpestønad, ellers så må du søke på det ja hun har hjelpestønad..men det er jo til henne da.jeg taper jo lønn .jobber ikke dagtid pga av at jeg må få henne til /fra skole + møter osv.mister jo arbeidsinntekt på det da... 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 ja hun har hjelpestønad..men det er jo til henne da.jeg taper jo lønn .jobber ikke dagtid pga av at jeg må få henne til /fra skole + møter osv.mister jo arbeidsinntekt på det da... Det er jo betaling til deg for ekstraarbeidet du har med henne. 0 Siter
Gjest Lady42 Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Hun er veldig krevende.det tar krefter å hele tiden skal holde henne i aktivitet.etter skole. hvis hun ikke har noe å gjøre kjeder hun seg og blir survete og trasser.hun har ikke hatt den trassalderen som andre har ved 4-5 års stadiet men det har kommet nå.ikke lett med ei så stor jente som blir så sint.vi sier hun er ei "lita jente i en stor kropp" hun skjønner ikke konsekvenser av ting og bruker tlf som en leke... så telefonregninger blir store her.... har hu 10 min alene hiver hun seg på tlf og ringer..... alt dette gjør meg også sliten.... så jeg ikke klarer å arbeide mere enn jeg gjør. Jeg hører sikkert ut som ei sutre her.men det er vansklig å forklare hvordan hun er anderledes fra andre barn på hennes alder. mange venner har hun ikke.pga at de har oppdaget at hun er anderledes.og vil ikke leke med henne. hun har ei bestevenninne som hun gjerne kan se hver kveld+på skolen..det blir mye mas om kjøring da den familien ikke har bil må vi både kjøre henne hvis hun skal hit også. jeg arbeider aften og natt og alltid mas om at hun skal hit og dit tar på.hun klarer ikke finne på noe for seg selv.og ikke leke alene. 0 Siter
Gjest Lady42 Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Det er jo betaling til deg for ekstraarbeidet du har med henne. ja men jeg kunne jo arbeidet dagtid og hadde det ikke vært noe ekstraarbeid. det taper jeg jo på..... 0 Siter
Gjest Lady42 Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Hun er veldig krevende.det tar krefter å hele tiden skal holde henne i aktivitet.etter skole. hvis hun ikke har noe å gjøre kjeder hun seg og blir survete og trasser.hun har ikke hatt den trassalderen som andre har ved 4-5 års stadiet men det har kommet nå.ikke lett med ei så stor jente som blir så sint.vi sier hun er ei "lita jente i en stor kropp" hun skjønner ikke konsekvenser av ting og bruker tlf som en leke... så telefonregninger blir store her.... har hu 10 min alene hiver hun seg på tlf og ringer..... alt dette gjør meg også sliten.... så jeg ikke klarer å arbeide mere enn jeg gjør. Jeg hører sikkert ut som ei sutre her.men det er vansklig å forklare hvordan hun er anderledes fra andre barn på hennes alder. mange venner har hun ikke.pga at de har oppdaget at hun er anderledes.og vil ikke leke med henne. hun har ei bestevenninne som hun gjerne kan se hver kveld+på skolen..det blir mye mas om kjøring da den familien ikke har bil må vi både kjøre henne hvis hun skal hit også. jeg arbeider aften og natt og alltid mas om at hun skal hit og dit tar på.hun klarer ikke finne på noe for seg selv.og ikke leke alene. hun som sa jeg hadde krav på omsorgslønn vet hva hun snakker om.om behandler slike søknader i en annen kommune. hadde ikke noe å si om jenta hadde hjelpestønad,for det dekker alikevel ikke all tapt arbeidsfortjeneste for meg. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 ja men jeg kunne jo arbeidet dagtid og hadde det ikke vært noe ekstraarbeid. det taper jeg jo på..... Men du får jo fremdeles hjelpestønaden da hvis du jobber på dagtid. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Men du får jo fremdeles hjelpestønaden da hvis du jobber på dagtid. Man kan godt få både hjelpestønad og omsorgslønn. Kommunen trekker bare hjelpestønaden fra omsorgslønnen, før den blir utbetalt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Man kan godt få både hjelpestønad og omsorgslønn. Kommunen trekker bare hjelpestønaden fra omsorgslønnen, før den blir utbetalt. Ja, det er det jeg prøver å forklare, men det kom litt galt ut og så så jeg ikke dine svar kun hennes og mine ) 0 Siter
Gjest Lady42 Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Men du får jo fremdeles hjelpestønaden da hvis du jobber på dagtid. ja vet det men jeg kan ikke jobbe dagtid pga kjøring og henting på skole,og møter 0 Siter
Gjest Lady42 Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Man kan godt få både hjelpestønad og omsorgslønn. Kommunen trekker bare hjelpestønaden fra omsorgslønnen, før den blir utbetalt. oki slik å forstå,,takk for opplysningen:O) 0 Siter
frosken Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Du vil sannsynligvis få innvilget omsorgslønn, men hvor mange % er vel usikkert. Dette varierer også fra kommune til kommune. En mor jeg kjenner har fått 20 % omsorgslønn som følge av datter med cp med moderat hjelpebehov. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 ja vet det men jeg kan ikke jobbe dagtid pga kjøring og henting på skole,og møter Men du er vel ikke ansvarlig for kjøring og henting. I Oslo får alle funksjonhemmede barn taxi til og fra skolen. Møtevirksomhet kjenner jeg godt til, det er det endel av. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.