Gå til innhold

Overgang fra Cipramil til Cipralex.

Anbefalte innlegg

Hei,og takk for sist... Du rådet meg jo til å gå fra Cipramil til Cipralex,grunnen til dette var at du trudde jeg mest sannsynelig lider av panikklidelse utifra de symptomene jeg forklarte deg. Spørsmålet er som flg.: Siden jeg går på 20 mg. Cipramil,uten den helt store virkningen,kan jeg da gå rett over til 30 mg. Cipralex? Du sa at jeg godt kunne gå på 30-40 mg. Cipralex,men vil dette si at jeg evnt.må begynne helt nedenifra,med f.eks. 5 mg.,for så å trappe opp? Takker for svar:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318825-overgang-fra-cipramil-til-cipralex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cipralex er "sterkere" enn cipramil. 30 mg cipralex er i realiteten en mye høyere dose enn 30 mg cipramil. Hvor mye cipralex som tilsvarer 20 mg cipramil vet jeg ikke, men jeg vil tro du trygt kan starte på den dosen.

Du skal bytte til cipralex fordi du antar den har bedre effekt. Hvorfor vil du da starte med en høyere dose enn du nå bruker med cipramil?

Gjest overgang

Cipralex er "sterkere" enn cipramil. 30 mg cipralex er i realiteten en mye høyere dose enn 30 mg cipramil. Hvor mye cipralex som tilsvarer 20 mg cipramil vet jeg ikke, men jeg vil tro du trygt kan starte på den dosen.

Du skal bytte til cipralex fordi du antar den har bedre effekt. Hvorfor vil du da starte med en høyere dose enn du nå bruker med cipramil?

Jeg mener at 20 mg cipralex skulle "tilsvare" 60 mg cipramil, i den grad det tilsvarer hverandre.

Jeg mener at 20 mg cipralex skulle "tilsvare" 60 mg cipramil, i den grad det tilsvarer hverandre.

Hvor mye cipramil og cipralex "tilsvarer" hverandre vet jeg ikke, men jeg har flere ganger hørt cipralex omtalt som en "forbedret utgave av cipramil".

(Litt på siden; en gammel slektning av meg gikk på 20 mg cipramil inntil fastlegen h*ns "oppdaget" cipralex, og skrev ut det i stedet. I samme dose.)

Du får sikkert svar, men jeg synes det høres litt voldsomt ut å gå opp i så høye doser med en gang. Jeg har forøvrig også tatt dette byttet en gang.

Ville gått over til 10 eller 15 mg cipralex og tatt det derfra.

Takker for svar...Har ikke greie på hva "styrkeforholdet" mellom Cipramil og Cipralex er,det tror jeg faktisk ikke fastlegen min vet heller?

Jeg får begynne forsiktig,å trappe opp etterhvert.

Fastlegen min satte meg til å ta medisinen på kvelden,da isammen med Remeron.

Men,da jeg hentet medisinen på apoteket,sa de at den skulle taes på morgenen?

Han på apoteket sa at Cipralex har en "oppkvikkende" effekt på hjernen,så hvis jeg slet med søvnen så var det dumt å ta den på kvelden...jeg vet jo at Remeron kan være "søvndyssende"....

Men,hvis dette er tilfelle,hvorfor setter legen min meg på to så vidt forskjellige medisiner til samme tid på døgnet???

Har du noen erfaring med dette?

Annonse

Gjest overgang

Takker for svar...Har ikke greie på hva "styrkeforholdet" mellom Cipramil og Cipralex er,det tror jeg faktisk ikke fastlegen min vet heller?

Jeg får begynne forsiktig,å trappe opp etterhvert.

Fastlegen min satte meg til å ta medisinen på kvelden,da isammen med Remeron.

Men,da jeg hentet medisinen på apoteket,sa de at den skulle taes på morgenen?

Han på apoteket sa at Cipralex har en "oppkvikkende" effekt på hjernen,så hvis jeg slet med søvnen så var det dumt å ta den på kvelden...jeg vet jo at Remeron kan være "søvndyssende"....

Men,hvis dette er tilfelle,hvorfor setter legen min meg på to så vidt forskjellige medisiner til samme tid på døgnet???

Har du noen erfaring med dette?

Det er riktig at du bør ta cipralex om morgenen, selv om noen av oss senere kan finne ut at de kan tas andre tider på døgnet. Det kan man prøve seg litt ut på mente psykiateren min. Biorytmen kan være noe individuell. Men du begynner med å ta den om morgenen. I starten kan en bli litt ekstra søvnforstyrret, men muligens kan remeron dekke opp for det. Kanskje vil det faktum at du har gått på en dose cipramil en stund nå gjøre at noen av eventuelle startbivirkninger på cipralex blir mindre. Sikkert ikke usannsynlig. Du kan og be om litt vallergan i tillegg til å sove på, hvis det skulle bli hardt.

Jeg ville tatt remeron om kveld, cipralex morgen.

Det er riktig at du bør ta cipralex om morgenen, selv om noen av oss senere kan finne ut at de kan tas andre tider på døgnet. Det kan man prøve seg litt ut på mente psykiateren min. Biorytmen kan være noe individuell. Men du begynner med å ta den om morgenen. I starten kan en bli litt ekstra søvnforstyrret, men muligens kan remeron dekke opp for det. Kanskje vil det faktum at du har gått på en dose cipramil en stund nå gjøre at noen av eventuelle startbivirkninger på cipralex blir mindre. Sikkert ikke usannsynlig. Du kan og be om litt vallergan i tillegg til å sove på, hvis det skulle bli hardt.

Jeg ville tatt remeron om kveld, cipralex morgen.

Takker igjen for svar...Godt at det er noen som kan gi svar,når andre ikke kan....

Heretter så blir det Cipralex på morgenen,og Remeron på kvelden..så får vi se etterhvert hvordan det bærer ivei.

Unnskyld min uvitenhet,men her er ett spørsmål til:

Jeg har tatt 30 mg. Cipralex i 2 dager nå,gjør det noe om jeg evnt. går ned til 20 mg. fra imorgen for ikke å få en altfor brå overgang?

Gjest overgang

Takker igjen for svar...Godt at det er noen som kan gi svar,når andre ikke kan....

Heretter så blir det Cipralex på morgenen,og Remeron på kvelden..så får vi se etterhvert hvordan det bærer ivei.

Unnskyld min uvitenhet,men her er ett spørsmål til:

Jeg har tatt 30 mg. Cipralex i 2 dager nå,gjør det noe om jeg evnt. går ned til 20 mg. fra imorgen for ikke å få en altfor brå overgang?

Hvordan har du følt deg da? Du kan absolutt gå ned til 20 mg i morgen, og ta det litt roligere. Det ville jeg gjort. Minst.. Og hvis du har hatt det riktig ille ville jeg tatt 15 mg en stund. 15 mg cipralex er uansett mer enn 20 mg cipramil.

Har ikke legen din sagt noe som helst om dette? Ingen forslag til hvordan bytte?

Hvordan har du følt deg da? Du kan absolutt gå ned til 20 mg i morgen, og ta det litt roligere. Det ville jeg gjort. Minst.. Og hvis du har hatt det riktig ille ville jeg tatt 15 mg en stund. 15 mg cipralex er uansett mer enn 20 mg cipramil.

Har ikke legen din sagt noe som helst om dette? Ingen forslag til hvordan bytte?

Har følt meg helt grei...litt "småsurrete" i hodet,men ellers bra.

Dette med å være litt "småsurrete" trur jeg kommer av at jeg har gått på en litt for liten dose med Cipramil,det kjennes ihvertfall ut som en slags bivirkning av denne medisinen.

Trur faktisk ikke legen min er så sterk på dette omerådet,han sa jeg kunne prøve meg utifra 30 mg. Cipralex...Så det er ikke så lett dette her....

Men,det virker som om du har litt greie på dette,så jeg prøver ut rådet ditt for å se...

Har følt meg helt grei...litt "småsurrete" i hodet,men ellers bra.

Dette med å være litt "småsurrete" trur jeg kommer av at jeg har gått på en litt for liten dose med Cipramil,det kjennes ihvertfall ut som en slags bivirkning av denne medisinen.

Trur faktisk ikke legen min er så sterk på dette omerådet,han sa jeg kunne prøve meg utifra 30 mg. Cipralex...Så det er ikke så lett dette her....

Men,det virker som om du har litt greie på dette,så jeg prøver ut rådet ditt for å se...

Du har nok rett i at legen din ikke har særlig greie på dette, og det er ikke godt nok. Legen din bør ha greie på disse veldig vanlige SSriene her spør du meg.

Jeg burde ikke kunne mer enn legen din.

Men hvis legen din mener du kan prøve deg frem fra 30 mg cipralex når du tidligere gikk på 20 mg cipramil, tror jeg legen din har et problem i forhold til kunnskapen sin rundt vanlige antidepressiva, og du følgelig et problem med legen din.

Jeg tror ikke det har noe med cipramilen at du føler deg surrete. Det er mye mer sannsynlig at det er den brå overgangen til 30 mg cipralex.

Siden legen din ikke har bedre greie på det er jeg frimodig med mine medisinråd:o)

Jeg hadde nok vurdert hele legen var jeg deg. Jeg synes en må kunne forvente mer fra legen sin når det gjelder så vanlige medisiner som dette. Dette er tross alt veldig vanlige antidepressiva. Det er legen din sin oppgave å sette seg inn i det hvis han er usikker. Det er ganske heavy å gå fra 20 mg cipramil til 30 mg cipralex. Men har du overlevd de to første dagene har du fått en pekepinn. Jeg personlig hadde gått ned til 20 mg en stund.

Jeg har gått på dem begge som sagt, og også noen andre AD tidligere i livet mitt. Ellers har jeg gått hos noen psykiatere i noen år, og hengt her i ny og ne en stund.. Så litt får man med seg.

Du får ha lykke til, og så håper jeg at dette byttet kan hjelpe deg til bedring av det du sliter med.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...