Gjest slå ned på dårlig oppførsel er bra Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Er det sånn hos dere? Jeg syns kanskje den om at dersom det gjentar seg må barnet ringe til foreldrene og fortelle hva de har gjort er litt "teit". Skal jeg få telefon på jobben mens jeg står med kunder, og høre på at guttungen forteller at han har bannet i dag? ''Barnet får melding med hjem dersom det: - Har vært i en vanskelig konflikt med andre barn. - Har slått andre barn. - Har gjort noe eller sagt noe som er mindre hyggelig for andre. - Bannet. - Har ertet eller mobbet andre barn. Meldingen blir sendt hjem med barnet samme dag. Vi ønsker å få meldingen med underskrift fra foreldrene i retur til SFO. Melding blir sendt hjem kun en gang. Ved gjentagelse skal barnet ringe foreldre å fortelle dem hva hun/han har gjort.'' Fint at de tar tak i mobbing og erting og ufin oppførsel altså, det med melding hjem er flotters, og at man kunne tatt en prat når man henter, eye to eye med den voksne til stede, men å ringe og fortelle der og da? ER det sånn hos dere? Gode argumenter for? mot? Ikke at jeg tror jeg blir nedringt altså ;-) Vil bare høre om noen har lyst på en liten diskusjon 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Nei, det er ikke sånn hos oss heller, heldigvis. Jeg tror nesten jeg hadde blitt forbanna om SFO ringte meg opp bare for å få ungen min til å fortelle meg at hun har bannet. Jeg har viktigere ting å gjøre på jobben. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Jeg synes det virker veldig drøyt. Særlig det med at barnet skal ringe til foreldrene selv. Å sende skriftlig melding hjem ved første gangs forseelse virker også litt overdrevet, men kommer selvsagt an på hva det gjelder. Skal de skrive melding hver gang et barn sier et banneord tviler jeg på om de får gjort så mye annet. De ønsker nok å stramme inn, men strategien virker ikke så gjennomtenkt. Jeg synes mer om å finne enklere konsekvenser/strakstiltak ved de første overtredelser, deretter evnt. melding hjem hvis ting gjentar seg. Tilslutt innkalling til dialogmøte med foreldrene hvis man ikke kommer i mål med andre tiltak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @krøll Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Det er jo bra at de slår ned på ting, men den å ringe er jo litt drøyt. Man kan jo være veldig opptatt akkurat da. Dette minner meg foresten om en episode da en av podene mine var "små" og oppfinnsomme. Lærerinnen ringte hjem og var ganske sint. Min sønn hadde lagt en våt svamp på stolen hennes så hun hadde blitt våt i baken da hun satte seg. Dessverre fikk hun nok ikke den ønskede reaksjonen for jeg begynte å le, og tenkte på den gangen da vi la tegnestifter på lærerens stol. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Jeg synes det virker veldig drøyt. Særlig det med at barnet skal ringe til foreldrene selv. Å sende skriftlig melding hjem ved første gangs forseelse virker også litt overdrevet, men kommer selvsagt an på hva det gjelder. Skal de skrive melding hver gang et barn sier et banneord tviler jeg på om de får gjort så mye annet. De ønsker nok å stramme inn, men strategien virker ikke så gjennomtenkt. Jeg synes mer om å finne enklere konsekvenser/strakstiltak ved de første overtredelser, deretter evnt. melding hjem hvis ting gjentar seg. Tilslutt innkalling til dialogmøte med foreldrene hvis man ikke kommer i mål med andre tiltak. At barnet ringer selv er faktisk hele poenget da! Dette har vi gjennomført på vår skole også,med stort hell (altså på skolen, ikke sfo). Dette har vi gjort ved grove overtredelser, der barnet kaller en voksen eller medelever stygge ting f.eks. Har sett tøffe smågutter som har hatt med seg meldinger hjem uten at det har fått de store konsekvensene for dem. Men å ringe til mamma eller pappa og selv fortelle hva man har gjort mens lærer står og hører på, _det_ skal jeg love deg biter på de fleste. Helt greitt synest jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Nei, det er ikke sånn hos oss heller, heldigvis. Jeg tror nesten jeg hadde blitt forbanna om SFO ringte meg opp bare for å få ungen min til å fortelle meg at hun har bannet. Jeg har viktigere ting å gjøre på jobben. Men tror du det hadde vært en stor fare for at du ble nedringt jevnlig da? Jeg tror alle foreldrene fint kan avse disse to minuttene den gangen det skjer. Passer det veldig dårlig å snakke med barnet der og da så kan man si det også i telefonen. Men ærlig talt, dette er da ikke noe opplegg som kan bli en tidstyv i jobbhverdagen vår:-) Jeg hadde satt pris på at lærer, SFo-arbeider hadde tatt seg bryderiet jeg.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Umiddelbart synes jeg nok at denne var litt drøy, men når jeg har tenkt meg litt om har det nok en forebyggende effekt. Alt for mange episoder med ufin oppførsel går rett i glemmeboka. Unger nå til dags skal forståes og blir i alt for stor grad fritatt for ansvar for det de har gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Hos oss er det sånn både på skolen og SFO. Fikk en telefon fra sønnen min her om dagen, han måtte fortelle at han lekte med ball i klasserommet og løp rundt med skoene til en medelev. Med andre ord forstyrret undervisningen. Jeg tok en skikkelig prat med ham da han kom hjem men vet ikke hvor mye det hjelper, varer vel ikkel enge før neste telefon. På min sønn tror jeg det ikke har så mye effekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slå ned på dårlig oppførsel er bra Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hos oss er det sånn både på skolen og SFO. Fikk en telefon fra sønnen min her om dagen, han måtte fortelle at han lekte med ball i klasserommet og løp rundt med skoene til en medelev. Med andre ord forstyrret undervisningen. Jeg tok en skikkelig prat med ham da han kom hjem men vet ikke hvor mye det hjelper, varer vel ikkel enge før neste telefon. På min sønn tror jeg det ikke har så mye effekt. Det er det jeg tror også, at det ikke har så veldig effekt, annet enn å henge over hodene deres som en trusel. Det må være bedre å få ungene til å skjønne hvorfor de ikke skal forstyrre undervisningen, banne, slå og erte. Det kan kanskje vitne om et autoritetsproblem når de må ty til trusler for å få ungene til å oppføre seg? Tenker jeg. da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Men tror du det hadde vært en stor fare for at du ble nedringt jevnlig da? Jeg tror alle foreldrene fint kan avse disse to minuttene den gangen det skjer. Passer det veldig dårlig å snakke med barnet der og da så kan man si det også i telefonen. Men ærlig talt, dette er da ikke noe opplegg som kan bli en tidstyv i jobbhverdagen vår:-) Jeg hadde satt pris på at lærer, SFo-arbeider hadde tatt seg bryderiet jeg.. Nei, jentungen går ikke rundt og banner i hytt og pine. ) Nettopp derfor synes jeg det hadde vært litt over alle støvleskaft om SFO hadde kastet seg på telefonen om det hadde skjedd en gang i året... Men jeg antar den SFOen det er snakk om her har tildels store problemer med disiplin og oppførsel på ungene, ellers hadde jo ikke noe slikt vært nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Tror nok det kan ha sin effekt, men det er vel nopen barn og noen foreldre dette ikke biter på. Ser for meg de foreldrene som lar være ta telefonen når det ringer fra skolen eller SFO, eller som abre trekker på skuldrene. Ikke alle bryr seg så veldig om barnas oppførsel. Personlig hadde jeg vert glad for at jeg fikk vite umiddelbart om barna mine hadde gjort noe alvorlig/brudd på reglene ec i skoletiden. Barna mine ringer forresten selv og forteller f.eks om de skulle ha vert uheldige å knust noe hjemme el. De gjør sjelden noe galt, så jeg regner med at det hadde blitt få telefoner. Men om så, tror jeg faktsik barna mine hadde synes det var ok å ringe oss. Hm dette ble litt rotete på søndagsmorgenen...Men altså jeg tror dette ville funket for de barna med ok foreldre, men kanskje ikke så veldig for de barna der foreldrene i ugangspunktet har sviktet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tror jeg Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Nei, jentungen går ikke rundt og banner i hytt og pine. ) Nettopp derfor synes jeg det hadde vært litt over alle støvleskaft om SFO hadde kastet seg på telefonen om det hadde skjedd en gang i året... Men jeg antar den SFOen det er snakk om her har tildels store problemer med disiplin og oppførsel på ungene, ellers hadde jo ikke noe slikt vært nødvendig. Hadde de hatt veldig store problemer ser jeg ikke for meg at de kunne laget et slikt opplegg. Da måtte en av de ansatte vært telefonvakt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slå ned på dårlig oppførsel er bra Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Nei, jentungen går ikke rundt og banner i hytt og pine. ) Nettopp derfor synes jeg det hadde vært litt over alle støvleskaft om SFO hadde kastet seg på telefonen om det hadde skjedd en gang i året... Men jeg antar den SFOen det er snakk om her har tildels store problemer med disiplin og oppførsel på ungene, ellers hadde jo ikke noe slikt vært nødvendig. Jeg har ikke oppfattet det som at de totalt sett har så store problemer, men det er noen av ungene som erter og slår og banner mye. Jeg har liten tro på at det kommer til å hjelpe de ungene, selv om min gutt gledet seg til de skulle begynne med systemet, for "da kan ikke XX bråke sånn lenger". Det blir spennende å se om det blir resultater, men jeg er redd resultatet kommer til å bestå i at de greie elevene fortsetter å være det, mens blant annet XXs foreldre blir oppringt av SFO stadig vekk, uten at oppførselen blir noe bedre av den grunn ;-) De foreldrene er allerede mer en klar over at de har et "problembarn" på skole og SFO, de har hatt mange samtaler med lærer og gutt allerede, så jeg skjønner ikke at dette skal gjøre noen forskjell. Det jeg lurer på er hvordan SFO bør takle det at deres personale har et autoritetsproblem. Det skulle kanskje vært noen i kommunen å kontakte for hjelp med sånt...?? (Akkurat dette var ikke bare til Lillemus da .-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Det med ringingen praktiseres på vår skole også. Men ikke for de svakeste av forseelsene som er nevnt i det reglementet du nevner, bare ved ordentlig alvorlige ting. Jeg har aldri blitt oppringt og vet ikke om det fungerer på de som trenger det mest. Men jeg merker at sønnen min synes det er en reell straff. Det hender han forteller om andre gutter som har måttet ringe hjem, og det er ingen tvil om at han forstår alvoret. Det er mange som ikke blir levert og hentet på SFO, men kommer og går selv. Så jeg synes egentlig det er greit at det gis beskjed der og da og ikke ved en tilfeldig anledning mye senere - men ikke om bagateller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Har ikke lest de andre svarene her. Si meg, er det ingen av personalet som møter dere ved henting? Eller går barna hjem på egenhånd? Det med lapp/ringe hjem er vel for dem som går hjem selv? Ellers synes jeg dette var helt borti natta! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Det med å ringe hjem har de innført på skolen hos oss også, og jeg tror ikke det skjer så ofte at noen må ringe hjem. Det er vel nest nederst på lista over flere sankjsoner, tror lista begynner med "strengt blikk fra lærer" via "tilsnakk fra lærer" og ender med "ringe foreldre og tilstå" og "møte med elev, foresatt og rektor" De ungene jeg kjenner på skolen synes ihvertfall det er skikkelig flaut å måtte ringe for å fortelle at de har brutt reglene.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Jeg synes det er helt greit som en siste sanksjon. Antar det ikke er noe som vil benyttes i tide og utide. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.