Gjest Alternativt Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Har ei jente på 9 år. Har vært år laget pakkekalender. I år ønsker jeg å forandre, da jeg opplever at min datter er selvopptatt og en smule bortskjemt med tanke på hva hun ønsker å ha i kalenderen. Tenker det er på tide med en liten tankevekker nå. Tips tas i mot med takk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Mine unger må gi bort en ting, for å få en ny en. Da lærer de og gi å ta. Tingene deres pakker vi fint inn, og gir til dem som ikke har så mye. :0) Du kan jo gi aktiviteter i stedet for ting innimellom, det er sikkert moro for så store barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Hva med å bytte ut gaver med tid!? Vi skal ha "gjøre-ting-sammen"-kalender i år. F.eks. Spise kveldsmat ute rundt bålet! Gå i bassenget og på kafe etterpå Lage julekaker sammen Lage marsipan sammen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Mine har veldig mange opplevelser i kalenderen. Flere ting vi i utgangspunktet skulle gjort i desember har jeg laget kort til som vi leser sammen. F.eks: * Pepperkakehusbaking * Akedag (reiser opp på fjellet på dagstur) * Lage julepresanger * Handledag med kafetur * Juleforestilling/kongeparktur * Lage julesnop og pålegg * Finne leker de ikke bruker lenger, som skal pakkes inn å gi til dem som trenger dem mer (Frelsesarmeen setter opp stort juletre i byen her og der kan man legge pakker under som blir delt ut til trengende. * Skal også ringe ett asylmottak for å høre om de trenger barneutstyr, klær og leker som vi kan ta med oss 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vici Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Vi ble også lei gavene og småtingene i pakkekalenderen vår. Størstemann savnet aktivitetene mest så derfor gjør vi det slik hos oss: Jeg har kjøpt en boks med lokk, for å unngå innpakning osv. Denne har vi pyntet med juleklistermerker. Denne skal de få åpne annenhver dag (guttene er 4 og 6år). Oppi denne ligger juledvdene og julebøkene som vi har. Jeg la dem bort i januar i fjor så de har ikke sett dem siden da. Tenker vi iallefall har 8-10 julebøker og ca 5 julefilmer! Guttene liker godt å bli lest for og den dagen de får bok/film så skal vi lese/se den på kvelden! Vi leser hver kveld uansett året rundt! 1. desember ligger en ny bok: pulverheksa og julenissen som er en kalenderbok som skal leses litt hver dag. Ellers er det gamle julebøker/filmer som vi har fra før. Noen dager ligger det aktivitetet som feks: tur på kjøpesenteret for å spise is og se på juleutstillingen!, akedag, pepperkakebaking, lommelykttur i mørket, besøk i julebyen, svømmehallen, togtur til farmor og farfar osv. Ting som vi uansett gjør i desember! Jeg legger oppi boksen kvelden før så dermed styrer jeg aktivitetene alt etter som de passer dagen etter. Disse skrives på julekort! Jeg har også kjøpt inn litt nissesjokolader som skal oppi en dag eller tre, da ligger det to stykk i esken, en til hver. Julaften får de et skattekart der de må bruke litt tid på å finne to småpakker. Oppi der er det lego, for å få dagen til å gå! I tillegg har julenissen hvert her på julaften med julesokk med godteri, juleblad, puslespill og litt småting! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Forslag som jeg har plukket opp ymse steder: 1. Kjøp et puslespill med en god del brikker, men ikke alt for mange. Det første du må gjøre, er å legge det selv, for deretter å bryte det opp igjen og legge i 24 små poser, slik at det er mulig for barnet/barna å legge sammen bitene i dagens pose. (Dette har jeg fra Nadia Hasnaoui!) 2. Kjøp en julekrybbe - pakk inn dyr og engler osv på hver sin dag - Jesusbarnet på julaften. 3. Hva med en Unicef-kalender? den trengs ikke fylles opp med noe, hvis man ikke vil. http://shop.unicef.no/privat/index.cfm?cmd=produkt&P=8P2310 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg har tenkt at hver dag skal vi finne en leke fra et av barnerommene, pakke inn, og til slutt har vi en stor kurv med gaver som vi kan gi til frelsesarmeen. Tenkte å skrive på pakkelapper med kjønn og alder som det kan passe til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyer Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Når sønnen min var liten leste vi "julemysteriet " av Jostein Gaarder. Det er et kapittel for hver dag fram til jul, og en veldig fin bok. Det passet best om kvelden da... og ikke helt det du spurte etter kanskje. Men det er et godt tips. Sønnen min elsket denne boken og vi leste den før jul i flere år..:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg har tenkt at hver dag skal vi finne en leke fra et av barnerommene, pakke inn, og til slutt har vi en stor kurv med gaver som vi kan gi til frelsesarmeen. Tenkte å skrive på pakkelapper med kjønn og alder som det kan passe til. Åh, herlig ide. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Mine unger må gi bort en ting, for å få en ny en. Da lærer de og gi å ta. Tingene deres pakker vi fint inn, og gir til dem som ikke har så mye. :0) Du kan jo gi aktiviteter i stedet for ting innimellom, det er sikkert moro for så store barn. Samtidig lærer de at bare de gir, så får de... :-0 Men noen ganger gir man, men får ingen _ting_ tilbake! Så tankegangen din er jeg nok ikke _helt_ med på... *smiler* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg har tenkt at hver dag skal vi finne en leke fra et av barnerommene, pakke inn, og til slutt har vi en stor kurv med gaver som vi kan gi til frelsesarmeen. Tenkte å skrive på pakkelapper med kjønn og alder som det kan passe til. Har du sjekket med Frelsesarmeen at de vil ta imot? Lurer på om det var i fjor de nektet å ta imot et slikt opplegg fra en klasse et sted. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Har du sjekket med Frelsesarmeen at de vil ta imot? Lurer på om det var i fjor de nektet å ta imot et slikt opplegg fra en klasse et sted. Nei, har ikke sjekket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Samtidig lærer de at bare de gir, så får de... :-0 Men noen ganger gir man, men får ingen _ting_ tilbake! Så tankegangen din er jeg nok ikke _helt_ med på... *smiler* Joda, du sier noe. Men det meste i livet er i å gi og ta. Jeg syns det er et bra tiltak, ungene skjønner at ikke alle barn er like heldige som de selv. Han har også gitt flere ting pr dag, men får jo kun en liten igjen. Så spiller kanskje inn hva man legger i kalenderen. :0) Men du trenger jo ikke gjøre dette om du syns det var en dårlig ide, var bare et forslag. Og ikke alt passer for alle :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Den 5desember har ditt barn muligheten til å glede noen på julaften som ikke har så mye. Jeg har tenkt å få min datter til å samle sammen ting hun ikke trenger, så skal vi kjøre og levere dette til denne aksjonen. Det er en tankevekker og noe hun kan begynne med å samle sammen nå. http://www.julepakkeaksjonen.org/ Så kan du få henne til å tenke på de små gleder. Eks annehver dag gave og gjøremål i kalenderen? Gjøremål som kan glede andre. For å oppnå lykke så må man lage seg oppnåelige gleder 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Joda, du sier noe. Men det meste i livet er i å gi og ta. Jeg syns det er et bra tiltak, ungene skjønner at ikke alle barn er like heldige som de selv. Han har også gitt flere ting pr dag, men får jo kun en liten igjen. Så spiller kanskje inn hva man legger i kalenderen. :0) Men du trenger jo ikke gjøre dette om du syns det var en dårlig ide, var bare et forslag. Og ikke alt passer for alle :0) Jeg synes ikke det er noen dårlig ide!:-) Jeg synes ideen er strålende, men skal man først finne pedagogiske grunner for å gjøre det, bør man kanskje tenke over _alt_ ungene kan lære av det! Vi har en hjemmelaget fyrstikk-kalender, vi. Den fylles med godter på lørdager, og "gjøre-ting-sammen" de andre dagene. Det funker for oss, og det med å gi og få er ikke noe tema. Dvs. de lærer vel at det å kose seg ikke nødvendigvis har med mat og godter å gjøre, men at man godt kan kose seg "sammen", også. Ha en flott advent! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg synes ikke det er noen dårlig ide!:-) Jeg synes ideen er strålende, men skal man først finne pedagogiske grunner for å gjøre det, bør man kanskje tenke over _alt_ ungene kan lære av det! Vi har en hjemmelaget fyrstikk-kalender, vi. Den fylles med godter på lørdager, og "gjøre-ting-sammen" de andre dagene. Det funker for oss, og det med å gi og få er ikke noe tema. Dvs. de lærer vel at det å kose seg ikke nødvendigvis har med mat og godter å gjøre, men at man godt kan kose seg "sammen", også. Ha en flott advent! Hørtes flott ut slik dere også gjør det! Vi gir også kun godteri på lørdagene. Utenom det får ungene litt aktiviteter ( pynte pepperkake hus, lage kort, grille pølser ovs) De får noen små leker og noe nyttig, som truser, såper ol. Ha en fin advent dere også! Det er en koslig tid :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Her er vår alternative julekalender: * Lage julevindu på barnerommene * Julekakebakeverksted * Juleverksted for å lage noen julegaver - 2 ganger med litt forskjellig innhold * Lage gavemerkelapper * Lage julekort * Bake pepperkaker * Pynte pepperkakehus * Adventstur i skogen med bål, pølser, pepperkaker og gløgg * Pakke inn julegaver og skrive på gavemerkelapper * Billetter til juleforestilling * CD-plate med julesanger * 2 stk. DVD-filmer som har jul som tema * Boka "Nisse Noppes Juleeventyr", som vi leser ett kapittel fra hver dag. * Tegne juletegning til avisa i byen * Skrive ønskeliste til nissen * Utflukt for å finne juletre * Lydbok med julefortelling * 2 stk. bøker med jul som tema * Julesnop * Litt julepynt til barnerommene * Kinobilletter --- 0 --- I tillegg har vi en adventskalender, hvor det kommer én figur/ting til julekrybba hver dag. Julaften blir tablået ferdig ved at Jesusbarnet ankommer stallen. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.